• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

In order of appearance: Bright. Dark. Brightest (aka Bertolli).

A4FF437A-3A0B-4A56-BA76-10A276EC95B9.jpeg

Senast ändrad:

The Bertolli

Aside from the bezel fonts, the Rolex Kermit’s bezel colors also evolved. There were five known variations of the Kermit bezel. Four were in racing green colors, while one stood out with its lighter olive green color. Why the nickname “Bertolli”? This is presumably after an Italian range of olive oil whose bottle appears in a similar green hue.

curated-by-the-watch-club-the-anniversary-sub-decoded-ib-342.jpg

curated-by-the-watch-club-the-anniversary-sub-decoded-ib-448.jpg

Min 16610LV i overskyet vær i dag. Blir trolig ikke lysere insert enn dette.

- Insert er en "B3" (ref. bilder i forrige post). Identitetsmarkør er "40" og "50" med matchende font/kurvaturer for begge.
- B3: Pointed 4, thin font, “Soft 5”, 4 comes to a narrow point, the internal corners of the five of ‘50’ are gently rounded. Bezels are like the early ‘olive’ green (this example has since faded further).

2.jpg

1.jpg

Senast ändrad:
IMG_5947.jpg
IMG_5955.jpg
IMG_5943.jpg
IMG_5968.jpg

Så blev jag då äntligen med den nya stålsubmarinern.

Jag har haft en helguldare sedan 2017 som jag burit i stort sett varje dag på arbetet, men häpnadsväckande nog faktiskt börjat tröttna lite på. Även om reflektionerna från den i olika ljus aldrig riktigt upphört att fascinera mig. Jag tycker förresten att helguldare är mer en vinterklocka än en sommarklocka, då sommarljuset ofta slår ut en helguldares skiftande ljusreflektioner och gör den lite platt.

Men nu ville jag som sagt uppleva hur det är att ha en sportstålklocka. Jag känner på mig att stålsubmarinern kommer att förändra min personlighet! För så är det ju med klockor – eller… :) :cool:

Har tvekat i ett år om vilken stålklocka det skulle bli. Var länge inne på en Sea-Dweller 4000 (116600), men insåg till slut att vridringen var för heterogen för mig. Och har nu tryggt landat i att den ultimata klockan för mig ändå är en submariner. Kommer nog bli en keeper. Men det är den fjärde Rolexen jag har ägt, så man vet aldrig. De tidigare var en Datejust i stål, och Two-Tones submariner.

Skulle gärna behålla helguldaren, men kommer nog att vara ”klok” och sälja den för att någon annan ska få förvalta den.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp