• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

14060m two-liner 2006/2007..
Skulle vara kul att testa en annan insert men har nyligen lärt mig att det skiljer 1mm mellan denna och 16610.. så det får bli en annan modell 🌞
 

Bilagor

  • IMG_3350.jpeg
    IMG_3350.jpeg
    645.7 KB · Visningar: 11
Om jag förstått saken rätt så mäter 14060 40mm över dykarringen medans boetten är snarare runt 39mm. 114060 mäter däremot 40mm i boetten.

Vet ni om dykarringen på 114060 också är 40mm?

Känns och uppleves 114060 större eller lika stor som 14060?
 
Om jag förstått saken rätt så mäter 14060 40mm över dykarringen medans boetten är snarare runt 39mm. 114060 mäter däremot 40mm i boetten.

Vet ni om dykarringen på 114060 också är 40mm?

Känns och uppleves 114060 större eller lika stor som 14060?
114060 upplevs större än 14060. Främst på grund av de mycket tjockare luggarna. Kika lite på tuben. Finns massor av jämförelsevideos 👍🏼
 
Om jag förstått saken rätt så mäter 14060 40mm över dykarringen medans boetten är snarare runt 39mm. 114060 mäter däremot 40mm i boetten.

Vet ni om dykarringen på 114060 också är 40mm?

Känns och uppleves 114060 större eller lika stor som 14060?
14060 upplevs nätt och betydligt lättare än sexsiffriga Submariners. De är rejäla. På gott och ont om du frågor mig.

Två helt olika klockor.
 
116040 er større enn 16610, som igjen er større en 14060.

......................... Sub................. Sub Date

Case Size ........ 39.5mm................ 39.5mm

Case inc Crown . 43.50mm..............43.60mm (difference could be possible to a higher seated tube)

Bezel Diameter... 39.5mm ...............40.00mm

Thickness.......... 12.20mm ..............12.55mm (Sub Date middle case is thicker as is the bezel)

Crystal Diameter..29mm ...................30mm

Visible Dial..........25.5mm..................26.5mm

Lugs.................Holes..................No Holes (since ~2001)

Weight ............ 127 grams .............. 135 grams

Hand length.....................same.......

Almost nothing on these watches interchanges except the hands and Triplock Crown... Even the bezel inserts are different to fit the different size bezels, and they use different (although interchangeable until SEL's) bracelets.... Since they do use the same hands, it gives an illusion that they are longer because of the smaller dial..they extend into the markers more..

Kilde: TRF.
 
Väldigt länge suktat efter en sub men inte kunnat bestämma vilken ref jag vill ha mest så nu lutar det åt att bara testa en första. 5-siffrig får det bli till att börja med då jag dras mer åt dessa.

Kanske inte får så mycket medhåll ifrån djupdykar-fansen här men det står för tillfället mellan en SD16600 eller en 16610.

Vilken kommer jag trivas bäst med tror ni eller är det till 99% subjektivt?

Kommer ifrån och har några Tudor-dykare i samlingen just nu.

Stort tack på förhand för inputs och åsikter 😁
 
Väldigt länge suktat efter en sub men inte kunnat bestämma vilken ref jag vill ha mest så nu lutar det åt att bara testa en första. 5-siffrig får det bli till att börja med då jag dras mer åt dessa.

Kanske inte får så mycket medhåll ifrån djupdykar-fansen här men det står för tillfället mellan en SD16600 eller en 16610.

Vilken kommer jag trivas bäst med tror ni eller är det till 99% subjektivt?

Kommer ifrån och har några Tudor-dykare i samlingen just nu.

Stort tack på förhand för inputs och åsikter 😁
Testa dig fram, de 5-siffriga ligger rätt bra i pris nu och är mycket charmigare än de nya.

SDn är ju coolare (utan att ha haft en) men suben är riktigt bra.
 
Testa dig fram, de 5-siffriga ligger rätt bra i pris nu och är mycket charmigare än de nya.

SDn är ju coolare (utan att ha haft en) men suben är riktigt bra.
Ja en 5-siffrig blir det!

Känner också att SDn är coolare och lite mer speciell kanske. Samtidigt som det kan vara trevligt med lite nättare också om det nu är det man vill åt. Och det är just det jag funderar på om jag vill. Mycket svårt! 😅
 
Tillbaka
Topp