• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

image.jpeg

Semestern börjar närma sig sitt slut!
 

McManaman

Cartier
Förstår jag rätt att det finns två olika boetter till submariner - s.k. maxi på nuvarande nya, samt en mindre på alla modeller sedan mitten av 60-talet? Används samma till gmt-serierna?
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Förstår jag rätt att det finns två olika boetter till submariner - s.k. maxi på nuvarande nya, samt en mindre på alla modeller sedan mitten av 60-talet? Används samma till gmt-serierna?
Maxicaset kom 2010. Jag tror inte man ändrade något på boetten innan dess.
Rätta mig gärna om jag har fel. :)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Förstår jag rätt att det finns två olika boetter till submariner - s.k. maxi på nuvarande nya, samt en mindre på alla modeller sedan mitten av 60-talet? Används samma till gmt-serierna?

Maxicaset kom 2010. Jag tror inte man ändrade något på boetten innan dess.
Rätta mig gärna om jag har fel. :)
Mindre förändringar förekom redan tidigare. De äldsta subbarna saknar kronskydd exempelvis. GMT caset är normalt lite slimmare än subbens med undantag från 16760 (fat lady)
 

McManaman

Cartier
Mindre förändringar förekom redan tidigare. De äldsta subbarna saknar kronskydd exempelvis. GMT caset är normalt lite slimmare än subbens med undantag från 16760 (fat lady)
Tack båda! Jo, jag hade koll på det där med att kronskydden kom till 5512 och 5513, och då är det alltså så att den boetten har varit kvar sen dess, tills maxi kom.
Jag testade en ny gmt i veckan, ihop med en mycket äldre, och det var ju två helt olika klockor tyngd- och storleksmässigt. Den nya gmt har samma maxi-case som nya subc alltså?
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack båda! Jo, jag hade koll på det där med att kronskydden kom till 5512 och 5513, och då är det alltså så att den boetten har varit kvar sen dess, tills maxi kom.
Jag testade en ny gmt i veckan, ihop med en mycket äldre, och det var ju två helt olika klockor tyngd- och storleksmässigt. Den nya gmt har samma maxi-case som nya subc alltså?
Det verkar även vara små skillnader på subc och gmtc casen. Frågan avhandlas bl.a. här
http://forums.watchuseek.com/f23/do...e-case-1034480.html#/topics/1034480?_k=e401qx
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Kanske går lite väl mycket OT för den här tråden nu, men hur är det med seadweller, finns den i många utföranden avseende boettens storlek? Är den alltid tjockare än submarinern?
Dålig koll på Sea-Dweller men jag tror att det är rätt små skillnader före maxicase modellen. Sen finns ju deep-sea varianterna också.
 

jabla

Sarlacc
För att återgå till sub-boetter tog jag en bild på mina två, 5513 från -74/75 och 16610 från -08. Inte mycket som skiljer ovanifrån om man bortser från slitage/poleringar.

WP_20160807_006.jpg


Men från sidan verkar den gamla boetten lite lägre, troligtvis beroende på olika urverk.

WP_20160807_008.jpg
 

osverigeo

Panerai
2-Faktor
Submariner är ett klockrent val. Fungerar till alla tillfällen , ökar i värde och är snygg som tusan ! Glidelock gör också att det blir svårt att bära något annat. Jag rekommenderar alla som vill ha en extremt lyxig klocka att börja med en submariner.
IMG_2219.JPG


Har lite svårt för halvguld/helguld med blå tavla dock. Tycker inte alls guld med blått går ihop. Högst subjektiv åsikt som säkert kommer ändras med åren. Hatade även RM för något år sedan men är nu väldigt förtjust i vissa modeller.

Om jag någon gång säljer min 114060 är det för att köpa en helguld med svart tavla. Tycker det är en riktig "håll käften"-klocka :D
 

Nic

Rolex
2-Faktor
Submariner är ett klockrent val. Fungerar till alla tillfällen , ökar i värde och är snygg som tusan ! Glidelock gör också att det blir svårt att bära något annat. Jag rekommenderar alla som vill ha en extremt lyxig klocka att börja med en submariner.
IMG_2219.JPG


Har lite svårt för halvguld/helguld med blå tavla dock. Tycker inte alls guld med blått går ihop. Högst subjektiv åsikt som säkert kommer ändras med åren. Hatade även RM för något år sedan men är nu väldigt förtjust i vissa modeller.

Om jag någon gång säljer min 114060 är det för att köpa en helguld med svart tavla. Tycker det är en riktig "håll käften"-klocka :D
Om du någon gång säljer din 114060 igen menar du? :rolleyes:
 
Topp