• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej! Jag har sjukt små handleder (ca 15 cm) och bär klockor som är 36-38mm bäst.

Min största klocka är en 39mm Tag Heuer Monaco Calibre 11 som är 47mm lug to lug.

Är en Submariner (eller GMT) helt körd för mig eller finns det någon referens som börs mindre än andra, och således kanske kan funka?

Eller ska jag köpa en vintage Tudor Sub på 36mm?
Tycker inte det blir så bra. Har en Turnograph 6202 själv som funkar. YM finns även i mindre modell.
 

BenD

Cartier
2-Faktor
Tycker inte det blir så bra. Har en Turnograph 6202 själv som funkar. YM finns även i mindre modell.

6205 eller 16264 turn-o-graph finns på listan men hade gärna ägt en dykare eller GMT om det går.

Tudor Submariner 36mm är som sagt ett alternativ.

Yacht Master 37mm är nog helt perfekt storleksmässigt men den faller mig inte helt i smaken rent visuellt (och ekonomiskt).
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
6205 eller 16264 turn-o-graph finns på listan men hade gärna ägt en dykare eller GMT om det går.

Tudor Submariner 36mm är som sagt ett alternativ.

Yacht Master 37mm är nog helt perfekt storleksmässigt men den faller mig inte helt i smaken rent visuellt (och ekonomiskt).
Nu hade iofs jag kallat 6202 och definitivt 6205 dykare men är ju gamla, udda och lite dyra. Syftade på YM 168622.
 
6205 eller 16264 turn-o-graph finns på listan men hade gärna ägt en dykare eller GMT om det går.

Tudor Submariner 36mm är som sagt ett alternativ.

Yacht Master 37mm är nog helt perfekt storleksmässigt men den faller mig inte helt i smaken rent visuellt (och ekonomiskt).


Tudor 36an är perfekt att jämföra med :). Jag har 17,5cm runt handleden och tycker att det känns på gränsen med maxi case. Allt är egentligen smaksak så bry dig inte vad andra tycker utan kör på det du gillar :).
 

Renadu

Cartier
Hej! Jag har sjukt små handleder (ca 15 cm) och bär klockor som är 36-38mm bäst.

Min största klocka är en 39mm Tag Heuer Monaco Calibre 11 som är 47mm lug to lug.

Är en Submariner (eller GMT) helt körd för mig eller finns det någon referens som bärs mindre än andra, och således kanske kan funka?

Eller ska jag köpa en vintage Tudor Sub på 36mm?

En vintage Tudor Submariner är iallafall det billigaste alternativet, om vi pratar gällande dem mindre? :)
 
Senast ändrad:

BenD

Cartier
2-Faktor
En vintage Tudor Submariner är iallafall det billigaste alternativet, om vi pratar gällande dem mindre? :)

Även om jag helst av allt skulle äga en Rolex Sub eller GMT tror jag till och med att Tudor BB58 med sin 47,6 cm lug to lug kommer vara för stor.

Så Tudor Submariner 75090 kanske är mitt enda, så nära Rolex som möjligt-val?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Även om jag helst av allt skulle äga en Rolex Sub eller GMT tror jag till och med att Tudor BB58 med sin 47,6 cm lug to lug kommer vara för stor.

Så Tudor Submariner 75090 kanske är mitt enda, så nära Rolex som möjligt-val?
Kör Sub, kan ju inte bli värre än det här ;)

37224364-274F-4CE3-89F9-37033BC549F6.jpeg
 
Senast ändrad:

Renadu

Cartier
Även om jag helst av allt skulle äga en Rolex Sub eller GMT tror jag till och med att Tudor BB58 med sin 47,6 cm lug to lug kommer vara för stor.

Så Tudor Submariner 75090 kanske är mitt enda, så nära Rolex som möjligt-val?
Den klockan jag tror kommer sitta mest bekvämt är just en Tudor Midsize Submariner. Att den klockan samtidigt är billigare än de övriga Rolex-alternativen är egentligen bara ett plus. Men om det är en Rolex Submariner eller GMT du vill ha och tycker att storleken fungerar så är det en sådan du ska ha, eller hur? Har du ingen möjlighet att prova en Submariner/GMT, med eller utan maxi-case?
 

BenD

Cartier
2-Faktor
Den klockan jag tror kommer sitta mest bekvämt är just en Tudor Midsize Submariner. Att den klockan samtidigt är billigare än de övriga Rolex-alternativen är egentligen bara ett plus. Men om det är en Rolex Submariner eller GMT du vill ha och tycker att storleken fungerar så är det en sådan du ska ha, eller hur? Har du ingen möjlighet att prova en Submariner/GMT, med eller utan maxi-case?

Jag får hålla utkik och se om det dyker upp en begagnad hos någon handlare i sthlm så jag kan prova.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Fick precis chansen att prova något som, låt oss säga försöker vara, en Rolex Submariner med nästintill identiska mått och den bars mindre på handleden än min Tag Heuer Monaco. Så det kan nog gå ändå.

14060 tilltalar.

Tack för hjälpen alla!
Oj, Monacon är ju större än gmt och sub så gillar du den är det nästan frittt fram.
 

BenD

Cartier
2-Faktor
Oj, Monacon är ju större än gmt och sub så gillar du den är det nästan frittt fram.

Monacon är gränsfall (39mm och 47mm lug to lug) på mig men jag älskar den av alla möjliga anledningar så den har fått stanna.

Tekniskt sett är Sub större men den ser mindre ut jämfört med Monacos kvadratiska form.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Monacon är gränsfall (39mm och 47mm lug to lug) på mig men jag älskar den av alla möjliga anledningar så den har fått stanna.

Tekniskt sett är Sub större men den ser mindre ut jämfört med Monacos kvadratiska form.
Man kan inte jämföra boetter i olika form rakt av. Gillar du Monacon bör inte de keramiska sportversionerna vara något problem. Skulle dock rekommendera de lite nättare tidigare boetterna. Gmt är väl generellt lite tunnare än subarna.
 

JohanOr

Omega
Jag sitter (som vanligt) och suktar efter en submariner på olika sidor. Just nu ligger det en på blocket från Jalmers ur som jag har fastnat för. Jag vill ha en lite äldre för jag gillar den formen bättre, jag vill ha utan datum, och jag föredrar 2 rader text. Så denna passar egentligen perfekt. Har läst på en del och urverket (3130) i klockor från 2004 får bra kritik där jag läst. Vad mer behöver man läsa på om? Skiljer länken mellan de olika årsmodellerna?

CC4A2BE0-A68B-48CE-B654-6641EAC655A3.jpeg

https://www.blocket.se/alvsborg/Rolex_Submariner_No_Date_14060_40mm_83863234.htm?ca=11&w=3
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Jag sitter (som vanligt) och suktar efter en submariner på olika sidor. Just nu ligger det en på blocket från Jalmers ur som jag har fastnat för. Jag vill ha en lite äldre för jag gillar den formen bättre, jag vill ha utan datum, och jag föredrar 2 rader text. Så denna passar egentligen perfekt. Har läst på en del och urverket (3130) i klockor från 2004 får bra kritik där jag läst. Vad mer behöver man läsa på om? Skiljer länken mellan de olika årsmodellerna?

CC4A2BE0-A68B-48CE-B654-6641EAC655A3.jpeg

https://www.blocket.se/alvsborg/Rolex_Submariner_No_Date_14060_40mm_83863234.htm?ca=11&w=3
Edit: fel av mig, läste i fel tråd
 

BenD

Cartier
2-Faktor
Jag sitter (som vanligt) och suktar efter en submariner på olika sidor. Just nu ligger det en på blocket från Jalmers ur som jag har fastnat för. Jag vill ha en lite äldre för jag gillar den former. Vad mer behöver man läsa på om? Skiljer länken mellan de olika årsmodellerna?

Om jag får lov lånar jag frågan lite för jag är också nyfiken på skillnaderna. Som dig gillar jag no date two liner.

14060 pre 98’ tilltalar mig mest med tritium lume men osäker på om lume som gulnar är värt mer än potentiella andra uppgraderingar på urverket som gör att klockan bättre hanterar stötar och magnetiska fält tex?

Vad jag läst hittills verkar typ alla sub-ägare nöjda oavsett modell men det är kul att lära sig och höra andras åsikter.
 
Jag sitter (som vanligt) och suktar efter en submariner på olika sidor. Just nu ligger det en på blocket från Jalmers ur som jag har fastnat för. Jag vill ha en lite äldre för jag gillar den formen bättre, jag vill ha utan datum, och jag föredrar 2 rader text. Så denna passar egentligen perfekt. Har läst på en del och urverket (3130) i klockor från 2004 får bra kritik där jag läst. Vad mer behöver man läsa på om? Skiljer länken mellan de olika årsmodellerna?

CC4A2BE0-A68B-48CE-B654-6641EAC655A3.jpeg

https://www.blocket.se/alvsborg/Rolex_Submariner_No_Date_14060_40mm_83863234.htm?ca=11&w=3

Själv köpt klocka av Daniel på Jälmers, prata med honom så får du en god vägledning om vad som är rätt. Köpte min första "riktiga" klocka hos dem. Som svar på din fråga, ja absolut skiljer sig länken mellan de olika årsmodellerna om du menar te.x en sexsiffrig sub(114060). Har haft både en sexsiffrig och min gamla 16803. Största skillnaden som jag märkt är att de har solida länkar på 114060 och glidelock vilket är riktigt skönt medan min äldre sub inte har det. Enl. mig blir det en mer "rasslig" känsla i den äldre vilket säkert både beror på ålder men som sagt också att den har solida länkar vilket gör den mycket mer "rejäl". Hoppas det svarar på din fråga relativt okej. Ps Kan finnas viss prutmån på jälmers.
 

JohanOr

Omega
Tack för svaret, ska försöka boka in ett besök nästa vecka!

Själv köpt klocka av Daniel på Jälmers, prata med honom så får du en god vägledning om vad som är rätt. Köpte min första "riktiga" klocka hos dem. Som svar på din fråga, ja absolut skiljer sig länken mellan de olika årsmodellerna om du menar te.x en sexsiffrig sub(114060). Har haft både en sexsiffrig och min gamla 16803. Största skillnaden som jag märkt är att de har solida länkar på 114060 och glidelock vilket är riktigt skönt medan min äldre sub inte har det. Enl. mig blir det en mer "rasslig" känsla i den äldre vilket säkert både beror på ålder men som sagt också att den har solida länkar vilket gör den mycket mer "rejäl". Hoppas det svarar på din fråga relativt okej. Ps Kan finnas viss prutmån på jälmers.
 
Topp