• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUBMARINER-Tråden

T_text

Breitling
2-Faktor
Är det vanligt att en ny 124060 drar sig 4-5sec om dagen?
Fick hem den för någon vecka sedan och den har tickat på cirka i sex dagar.

Behöver den användas en liten tid för att den ska "gå in sig" till sina -2 till +2 sec om dagen?
Eller bör man kontakta AD och be dem kolla på den?
Det har rapporterats en del problem gällande 32xx, hoppas inte din klocka lider av det!
För mer info:
Thread 'Rolex movement 32XX issues'
https://klocksnack.se/threads/rolex-movement-32xx-issues.182644/
 

Jago

Cartier
2-Faktor
Rätt säker på att du bör använda den mer för att det ska bli fullt tillförlitligt. Förvaringen är ok sålänge den ligger ”face up” och du inte vänder den nedåt eller något konstigt. Snygg klockrulle också!

3235 har en del rapporterade problem med att bland annat fjäderhuset gjorts för tunt vad jag förstått. Summa summarum är att klockorna inte håller tiden perfekt efter en tids användande. Finns inget substantiellt rapporterat mer än rena spekulationer att 3230 som finns i din 124060 skulle lida av samma problem. De flesta jag hört som har 124060 har inga problem med tidshållningen. Ska vara primärt de ut med datumfunktion som rapporteras påverkade.
Finns rapporterat att 3230 också är drabbad. En Explorer som i det här exemplet: https://www.rolexforums.com/showpost.php?p=13122264&postcount=4688
 

Pater J

Omega
Är det vanligt att en ny 124060 drar sig 4-5sec om dagen?
Fick hem den för någon vecka sedan och den har tickat på cirka i sex dagar.

Behöver den användas en liten tid för att den ska "gå in sig" till sina -2 till +2 sec om dagen?
Eller bör man kontakta AD och be dem kolla på den?
Ta den till din AD och be dem kalibrera uret. Det är en fråga om garanti. Det tar dem cirka en dag att åtgärda denna fadäs.
 

Pater J

Omega
Tänkte göra det om den inte blir bättre inom några veckor.
Inte för att vara den , men det blir inte bättre. Exakt detta intraffade för mig. Jag gick tillbaka efter ett par dagar med min nya klocka och sa kort och gott att de var tvugna att rodda detta omedelbart, vilket de gjorde. Sedans dess går klockan en sekund för fort per dag och har gjort så det senaste året.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Inte för att vara den , men det blir inte bättre. Exakt detta intraffade för mig. Jag gick tillbaka efter ett par dagar med min nya klocka och sa kort och gott att de var tvugna att rodda detta omedelbart, vilket de gjorde. Sedans dess går klockan en sekund för fort per dag och har gjort så det senaste året.

Vilken modell hade du på din?
 

Faberg

Omega
2-Faktor
Inte för att vara den , men det blir inte bättre. Exakt detta intraffade för mig. Jag gick tillbaka efter ett par dagar med min nya klocka och sa kort och gott att de var tvugna att rodda detta omedelbart, vilket de gjorde. Sedans dess går klockan en sekund för fort per dag och har gjort så det senaste året.
Okej, då får jag kanske ställa in mig på ett AD besök.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Sub och vårsol 👍
IMG_5228.jpeg
 

degiomg

Omega
Hallå!

När någon frågar mig vilken den "bästa" klockan är brukar jag tänka.... En daily Driver.
Då kommer alltid min Submariner upp.
In princip alla klockor jag haft har jag bytt band, eller spänne på, ect.
Men Suben är den enda som jag inte moddad något.
Därav brukar jag säga att köp den så är du nöjd sen...

Men som alla ni här på forumet känner till så blir det aldrig enough. :)

Nu till min fråga.
Jag gillar min 116610LN, Men jag har beställt nya Suben som är 1mm större.
Någon som har erfarenhet om det känns klumpigare eller något annat som skiljer dem åt?
Vill inte hamna i läget där jag byter ut en av mina favoriter och sedan så blir man inte nöjd med nya och måste leta tillbaka igen.

Mvh
 

Bilagor

  • sub.png
    sub.png
    335 KB · Visningar: 10

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Hallå!

När någon frågar mig vilken den "bästa" klockan är brukar jag tänka.... En daily Driver.
Då kommer alltid min Submariner upp.
In princip alla klockor jag haft har jag bytt band, eller spänne på, ect.
Men Suben är den enda som jag inte moddad något.
Därav brukar jag säga att köp den så är du nöjd sen...

Men som alla ni här på forumet känner till så blir det aldrig enough. :)

Nu till min fråga.
Jag gillar min 116610LN, Men jag har beställt nya Suben som är 1mm större.
Någon som har erfarenhet om det känns klumpigare eller något annat som skiljer dem åt?
Vill inte hamna i läget där jag byter ut en av mina favoriter och sedan så blir man inte nöjd med nya och måste leta tillbaka igen.

Mvh
Av egen erfarenhet skulle jag nästan säga att den ”gamla” känns klumpigare medan den nya är lite mer ”strömlinjeformad”. Låset på nya kan däremot upplevas klumpig om du är van vid din 116610.

Med det sagt kan jag uppskatta både 12xx och 11xxx referenserna av Sub.

Fördel med nya är något längre power reserve :)
 

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Hallå!

När någon frågar mig vilken den "bästa" klockan är brukar jag tänka.... En daily Driver.
Då kommer alltid min Submariner upp.
In princip alla klockor jag haft har jag bytt band, eller spänne på, ect.
Men Suben är den enda som jag inte moddad något.
Därav brukar jag säga att köp den så är du nöjd sen...

Men som alla ni här på forumet känner till så blir det aldrig enough. :)

Nu till min fråga.
Jag gillar min 116610LN, Men jag har beställt nya Suben som är 1mm större.
Någon som har erfarenhet om det känns klumpigare eller något annat som skiljer dem åt?
Vill inte hamna i läget där jag byter ut en av mina favoriter och sedan så blir man inte nöjd med nya och måste leta tillbaka igen.

Mvh
 

DukeNukem

Omega
Hej!
Har en nyinköpt 126610LV (gråhandlare) och undrar över bezeln/ringen. Det är en viss flex i själva ringen när man trycker på den, ska det vara så?
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Sjukt! Märker ingen direkt flex i ringen när jag trycker på min. Tycker jag inte själv i vart fall men kanske är väldigt subtilt?
Ja det är inte mycket spelrum men trycker du på vridringen och kollar i profil kommer du se att den "flexar" lite. Detta gäller så vitt jag vet från och med 116610 och framåt.
 

Vardek

Cartier
2-Faktor
Jag har blivit med Sub! 126610LN 😍
Datejusten fick tyvärr åka men längtan efter en sub date har varit stor och ihållande under lång tid!

Något särskilt att tänka på från er trogna bärare?

IMG_0310.jpeg
IMG_0385.jpeg

Grattis! Perfekt klocka att ha som "daily". Funkar verkligen till alla tillfällen, jag älskar min. Se till och njut bara, den tuffar på fint så bör inte vara så mycket att tänka på mer än att använda den väl! 😍
 

csaal

Omega
Grattis! Perfekt klocka att ha som "daily". Funkar verkligen till alla tillfällen, jag älskar min. Se till och njut bara, den tuffar på fint så bör inte vara så mycket att tänka på mer än att använda den väl! 😍
Tackar! :D Ja det är lite så jag tänker också (alla tillfällen) och som du säger våga njuta av den till fullo. Det känns fantastiskt bra!
 

apelsin.med.urverk

Panerai
2-Faktor
Min första sub (förutom Tudor sub). Det blev en 16610 med tritiumtavla från 91. Längtar efter mer patina. Allt annat har fått lämna, och det känns faktiskt ganska skönt att inte ens behöva fundera på vilken klocka man ska köra för dagen. Är ingen expert på att bedöma polering men jag är nöjd. Den har ihåliga ändlänkar, men tycker det är lite vintage-charmigt på något sätt.

Ska bli kul att posta i den här tråden! 👑
IMG_20240206_182604_edit_1197276366814181.jpg
IMG_20240206_182029_edit_1197233420262104.jpg
IMG_20240206_154706.jpg
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Min första sub (förutom Tudor sub). Det blev en 16610 med tritiumtavla från 91. Längtar efter mer patina. Allt annat har fått lämna, och det känns faktiskt ganska skönt att inte ens behöva fundera på vilken klocka man ska köra för dagen. Är ingen expert på att bedöma polering men jag är nöjd. Den har ihåliga ändlänkar, men tycker det är lite vintage-charmigt på något sätt.

Ska bli kul att posta i den här tråden! 👑
IMG_20240206_182604_edit_1197276366814181.jpg
IMG_20240206_182029_edit_1197233420262104.jpg
IMG_20240206_154706.jpg
Härligt! 🙏
Har också en från 91!
 
Topp