• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

SUBMARINER versus GMT...

JayLar

Rolex
2-Faktor
Tack för kul läsning!

Svårt att välja mellan dessa, särskilt i keramisk version. Jag kör än så länge med kombon 16610 plus 116710, men börjar bli sugen på 116610 också.
 

TiE

TiE Bomber
Pledge Member
2-Faktor
Kul tråd, även för en icke Rolex-fanatiker. Men jag blev förvånad när jag läste bedömningen under punkt 6. Innan du dräpte till med din slutsats trodde jag du höll på och argumenterade för GMTn. Var det inte bra att den hade ett bättre andrahandsvärde än Subben? Är det bättre att vi kan köpa Subben billiggare begagnad? En tolkningsfråga!
 

JohannSebastian

Panerai
2-Faktor
Tack för ett bra inlägg och lite tänkvärda funderingar. Jag skall erkänna att jag är rejält biaserad (heter det så på svenska?) mot GMT, men det kanske ändå blir en Sub ND som budgeten först räcker till, och det vore ju inte fy skam, precis som ditt inlägg visar.

Ha en fortsatt härlig söndagskväll!

/Klocksebbe
 

Josef B

Bestraffaren
Tack och väldigt trevligt inlägg, Af Sjodahl :)

Skulle GMTn bara ha svart vridning så lutar det åt Subbens fördel. Iom pepsiringen så tycker jag det blir tvärtom :)
 

Roffe

Panerai
2-Faktor
Fantastiskt läsning, som vanlig när det är du som skrivit! Jag håller mig till min EXP II men är kanske med en 16613 alt. 116613LB snart, då får jag ju liksom GMT och SUB ;)
 

Booo

Omega
Vad behöver vi?! JO!, det behövs ett gäng av dessa klockor och så kan kampen om den perfekta och ultimata klockan börja. Att jag har valt att bara ta med dessa modeller (referenser) har med att göra att dom är bland dom vanligaste här på forumet och brukar vara populära första klocka vid ett eventuellt köp. Denna lilla duell är inte på något sätt 100% ig då vi alla tycker olika beträffande tycke och smak. Men jag ska ge min version och det är upp till var och en att tycka vad fan ni vill om denna tråd!

DSC_2217.JPG


Vi är nog alla medvetna om att båda dessa klockor är både robusta och tooliga klockor, och att dom tål det mesta när det kommer till aktiviteter av olika dess slag, tex, jobbet, pula i trädgården, bad, löpning, bergsklättring, dykning, cykling, ja, ni fattar. Men...är det någon av dessa klockor som är bättre än den andra?!

Omgång 1) Vatten testet!

Om man vill vara helt säker på att klockan inte blir förstörd när man badar eller duschar, eller när man är ute och snorklar eller gör rena dyk, ja då är SUBMARINER klockan för dig, och JA! det förutsätter att klockans packningar är bra och att klockan klarar trycktestet. Så det är inget snack här, vinnare är Submariner på KO, då dom har 1000ft/300m på dom flesta av sina nyare klockor. Även dom äldre Subbarna har bra WR då dom ligger på 660ft/200m i jämförelse mot GMTs 165ft/50m - 330ft/100m.

DSC_2213.JPG


1-0 till Submariner.

Omgång 2) Funktion/Funktioner!

Skulle nog säga att det var lika överlägsen seger här som i förra omgången, en klar seger för GMT alltså, visst skulle du fråga en professionell dykare så skulle ju inte han hålla med, det kan vi nog vara ganska så eniga om. Men i och med att GMT klockan har tidszon, och du kan ha antingen upp till 2-3 tidszoner beroende på årsmodell av klockan så vinner GMT på TKO. Visst!, Submarinen, har väl en bra funktion om du skall dyka på ringen angående tiden för dyket, men jag skulle nog ändå säga att GMT är en klar vinnare här, det är kvitterat.

DSC_2238.JPG
DSC_2225.JPG


Det står 1-1 när vi går till omgång 3 .

Omgång 3) Design och detaljerna!

Hm, här blir det svårt, väldigt svårt att utse någon vinnare tycker jag! Mycket är ju en personlig smak, men till min hjälp så tog jag min helt ointresserade tant när det kommer till klockor för att få en objektiv bedömning av dom två kombattanterna. Först så visade jag upp min 16610a mot min Fat Lady med Coke insert, och inom loppet av en sekund så pekade hon på GMTn. Varför tyckte du det frågade, jag gillade det där röda och pekar inserten.

Hm...jag ska göra om testet tänker jag och går och hämtar min 16710a med svart insert, denna gång tar det några sekunder längre, men med lika övertygelse så pekar hon på GMTn. Jaha...varför pekade du på just den klockan den här gången då, frågar jag. Los Tantos svarar med lika stor självklarhet som förra gången, att det var den röda visaren som utgjorde det där lilla extra på klockan, och det är nog så som jag tycker också om någon skulle fråga mig.

DSC_2236.JPG


Nu finns ju båda klockorna i TT och i 18k guld, då jag inte har någon av dessa modeller i helguld så fick jag ta vad jag haver. Och då blev det min 16753 mot min 16613, här tog det en bra stund innan jag fick något svar, döm om min för våning så var svaret lite oväntat. Efter mycket tittande, och tänkande så bestämde hon sig för SUBMARINERN, då hon gillade den blå Sunburst tavlan mot guldet. Visst hon diggade även den andra 16753an, då pilen är en rolig detalj på klockan som hon sa.

DSC_2244.JPG

DSC_2220.JPG


Går man mer in på dom riktigt små detaljera så finns det kanske inte så hemskt mycket att gå på. Men jag gillar att kronan på SUBMARINERN är större än på GMTn, vissa skulle även säga att enkelheten i Subben gör den charmigare, och ja, dom är väl inte helt ute och cyklar. När det kommer till boetterna så är det väl inte jätte stor skillnad heller, iaf inte för den oinvigde säkert. Till fördel för GMT så är väl pilen som indikerar tidszon funktionen en trevlig detalj.

DSC_2228.JPG


Men, men, här blir det svårt att utse någon vinnare, hade länge tänkt att dom skulle få dela på förstaplatsen, och så får det bli även nu på slutet. Helt ärligt så låg GMTn j... bra till och jag var ruskigt sugen på att ge segern åt GMT klockorna, men SUBMARINER tar sig tillbaka med sin klassiskt fina och rena och tidlösa design.

DSC_2222.JPG


Så omgång 3 delas lika. det står nu 1-1 inför omgång 4.

Omgång 4) Mångsidighet!

Här har vi nog en segrare direkt! Att ha en GMT av nyare modell ger en många möjligheter till variationer av klockan, du får 6-7 klockor i en. Och, du behöver inte vara varken hjärnkirurg eller någon urmakare för att byta armband eller insert på klockan heller. Som dom flesta har märkt så går det att kombinera sin GMT på många olika sätt. du kan ha den på läder, på Nato, trots att det inte är skönt, på länk (oyster, jubilee) . du kan även ha flera inserts som du kan byta relativt enkelt själv, finns många sköna färger, är bara och kolla hur många inserts farbror jabla har till sin 16700, och kolla bara Compiss tråd angående variation på sin GMT " En KLOCKA, så mycket variation".

DSC_2246.JPG
DSC_2215.JPG


När vi kommer till SUBMARINER, så finns det inte så mycket att välja på, visst, du kan ha både nato och läder, går ju även att köra jubilee, är bara kolla in på Lasse Berghagens sub. När vi kommer till inserten så är det inte så mycket att hänga i julgranen, finns svart och så finns det svart och så finns den i grön, har du turen så kan du hitta någon som är blekt till grå efter det att någon har lekt lite med klorin.

Omgång 4 går till GMTn, så ställningen är 2-1 inför näst sista duellen.

Omgång 5) Calibern det vill säga urverket!

Här skulle jag nog säga att det blev jämt skägg beträffande urverken, visst det sitter caliber; 1520, 1530, 1570, 1575, 3035, 3100, 3135 i Submarinern och GMTn så sitter det caliber; 1036, 1066, 1575, 1576, 3075, 3085, 3175, 3185, 3186. men att det skulle vara någon större skillnad beträffande kalibern tror jag inte mycket på. Visst!, det kan nog hända att det sitter några olika skruvar och muttrar, kanske någon fjäder som gör att det är skillnad, men i det stora hela så skulle nog jag säga, att caliberna är jämförbara i dessa klockor. Här kan jag nog få vatten på min kvarn, la tom ut en tråd så att jag kunde få lära mig lite mera angående dessa klockors caliber, men då jag inte ens fick något svar på min tråd, och att det bara var fyra som röstade. När jag hade räknat ihop alla röster så visade det sig att det var 2 som röstade på subbens caliber och 2 på GMTns caliber, så med andra ord så blev det lika beträffande röstningen. När även jag ska utse en vinnare i omgång 5, så får det bli oavgjort, tyvärr har jag för lite kunskap att avgöra om någon av calibern är bättre än den andra.

Rolex3135.jpg
Pic074+--+Rolex+3185+In+House+Movement.jpg


Omgång 5 delas lika, och det står fortfarande 2-1 till GMTn.

Omgång 6) Prisvärdhet och andrahandsvärde.

Här kommer sista omgången, ska det bli oavgjort i matchen i matchen, eller ska GMTn kamma hem den slutgiltiga nådastöten och vinna en klar seger med 3-1 i denna GIGANTERNAS kamp.

Hm..nu är det ju så att Rolex klockorna har generellt stigit i allmänhet, dock har GMTn stuckit iväg i pris i synnerhet, i alla fall om du tar GMTs modell 16710. Idag får du nog inte tag på en sådan med papper för under 40k, det har det ju visat sig även här på klocksnacks K&S, även dom utan papper sälj ganska så högt idag. Var ju inte allt för länge sedan som det gick att få tag på en för 37-38k, även dom äldre modellerna så som 1675, 16750 och 16760 mfl har stuckit iväg har jag sett.

Mmm...när det kommer till SUBMARINER så kan du faktiskt få tag på en för under 40k, och då med papper, du kan få tag på en 14060 för 35-37k på C24. Även 16610 finns fortfarande till ett bra pris tycker jag nog, 38k så har du en med box och papper. Så jag skulle nog säga att SUBMARINER vinner omgång 6, den är något billigare och du får faktiskt mycket klocka för pengarna anser jag om du väljer just Submariner.

Så omgång 6 går med andra ord till SUBMARINER och det innebär att det blir 2-2 i denna lilla klockduell!

Det blev ingen vinnare, jag säger att det är två bra klockor och det är bara du själv som bestämmer vilket du är ute efter och vilka behov du ställer på din klocka. Det kanske inte ens är behoven heller, du kanske bara väljer den klocka som är snyggast och som du tycker har trevligaste designen. Skall jag ändå till att summera denna lilla duell eller kamp, som kanske inte är så mycket att höja till skyarna, så står det helt klart att det är 2 bra klockor oavsett ifall du väljer SUBMARINERN eller GMTn.

Är du en person som reser mycket ja då är ju GMT klockan för dig så du kan hålla reda på flera tidszoner samtidigt, du kan även ha den på dig när du duschar eller lökar i poolen. Den tål även att du utsätter den för lite hårdare aktiviteter om du nu skulle vilja det med bergsklättring eller att åka tunnelbana. När det kommer till kläder så funkar den lika bra till Smoking, kavaj, jeans, badisar, som till t-shirt skjorta och slips.

Om du väljer SUBMARINER så är du nog mer åt det atletiska hållet, du gillar att sporta med det varse aktiviteter, du gillar förmodligen att snorkla och dyka mer än att löka i någon pool med någon god paraplydrink. Du gillar lite hårdare tag med andra ord, du gillar att utsätta din klocka för diverse äventyr. Du kanske inte reser lika mycket eller så gör du det, men skiter att bry dig om flera tidszoner. Även här så funkar den att bäras till smoking, kavaj, jeans, badisar, skjorta/slips T-shirt osv.

- I båda fallen så är väl en dressare att föredra, det är vi nog nästan alla eniga om, men om James Bond kunde bära upp sin Sub och GMT till Smoking så kan även du göra det, M´key!

Ha en bra dag Folks!

MVH // Af Sjodahl


Galant text!
 

Enfant Terrible

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för trevlig läsning i vanlig ordning! Trodde aldrig jag skulle säga det men jag är nog sugen på en sub.... [emoji16]
 

M021

Rolex
2-Faktor
kul inlägg, den första skillnaden jag lade märket till på min 116613 i jämförelse med 116710 var hur vridningen var mycket skarpare. Vridningen på gmtn är aningen mer rundad. var nog den största skillnaden jag märkt av bortsett från guld osv. sunburst är the shit dock.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Grymt inlägg Af Sjodahl!
Och grym samling Rolexar, men det visste vi ju redan... :D

I min värld så vinner GMT över Sub. (gäller vintage versionerna 5513 vs. 1675 som jag själv har erfarenhet av i alla fall). Kan inte sätta fingret på exakt vad, men sedan jag köpte min GMT så fick Subben allt mindre handledstid tills den till slut såldes. Dumt... För nu saknar jag den... :confused:

Men, men; man kan ju inta ha alla klockor i värden!
Men en schysst Rootbeer SKA jag ha nå´n gång i alla fall!
 

Blackmore

Panerai
Kul läsning, uppskattat från min sida.

Svårt val, men hade jag haft möjlighet så hade jag valt GMT. Jag tillhör en de (få?) som verkligen gillar GMT med svart vridring. Eller blekt Pepsi med "gulnade" index.
 

Frosse

Cartier
Grymt!

Själv röstar jag på subben men borde inte GMT:n vinna på kalibern då den har en mer komplikation och således är mer komplicerad?
 

paradis

Audemars
Rock_N_Ron ,jag gjorde tvärtom , sålde 1675 ock behöll Submariner 1680. Tycker Sub. är mycket bättre än 1675, men sen finns dom i SÅ MÅNGA olika skick, tavlor,olika slitna Insert,mm Tyckte inte att min 1675 var något speciellt.........
 
Topp