• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Swatch x Omega-tråden

Flyger bra på vitt, blått och svart imo
20220425_163423.jpg
20220425_163519.jpg

Bandet med slips ger klockan svampbob-vibbar :)

1650903271101.png

Har din boett en skarpare kant på vänstra sidan än högra längsmed bandhornet/nedre svets/gjutmärken.
Nej, vet inte vad du menar, är faktiskt förvånad över finishen på en plastklocka, fina detaljer, trevliga kronografknappar med bra respons, blank tavla, inga feltryck eller liknande. Gillar även dolda S:et i glaset, som Rolex krona, kul detalj. Det visar mig att dem verkligen har ansträngt sig för att skapa något riktigt genomtänkt trots det låga priset.

Nej, vet inte vad du menar, är faktiskt förvånad över finishen på en plastklocka, fina detaljer, trevliga kronografknappar med bra respons, blank tavla, inga feltryck eller liknande. Gillar även dolda S:et i glaset, som Rolex krona, kul detalj. Det visar mig att dem verkligen har ansträngt sig för att skapa något riktigt genomtänkt trots det låga priset.
Swatch håller generellt hög nivå. Jag upplever dock att det är en skarpkant på vänstra sidan jämfört mot högra. Denna alltså.
20220425_200729.jpg

Har inte följt det här, men tänkte pö en prisvärd sommardinka i miljöer det härjar kleptomaner. Vad listar de, och vad är rimligt att ge på andrahandsmarknaden? Såg några annonser på tradera som påminde om Lidls sneakers 😁

Har inte följt det här, men tänkte pö en prisvärd sommardinka i miljöer det härjar kleptomaner. Vad listar de, och vad är rimligt att ge på andrahandsmarknaden? Såg några annonser på tradera som påminde om Lidls sneakers 😁
Listar ca 2,5 tror jag. Hur mycket extra det är rimligt att betala beror på hur man värderar att slippa köa åtta timmar utanför en Swatchbutik… 😁
Själv avvaktar jag med Moonswatch. Provtryckte en Swatch från 1983 istället som ska få hänga med på stranden i sommar.

Ge inte en krona över list tycker jag. Även det folk säger att de max är värda.

Vore det inte bättre om de införde nåt kösystem online istället? Så slipper folk köa utanför en butik i flera timmar. Jag vill ha en men tänker köpa för list om de släpps nån gång online. Ryktades ju om nu i april men verkar alltså ta lång tid.

Nja… sanning med viss modifikation… jag har en som jag fick 1987 och som fortfarande fungerar
891442B3-583A-4A04-8446-8ADB0F3B6CED.jpeg
Har haft flera swatch genom åren som fungerat bra. Har inte slutat användas pga kvalitet snarare att jag tröttnat. Kanske hänger mer på hur man använder klockan? 😉

För förtydligande. Jag var sarkastiskt. Om du kollar på min post ovan så kan du se att jag äger ett antal Swatch. Både nytt och gammalt. Moonswatch till scuba och automatare. Höll en standard från 83 idag som både går och är trycktestad till 3 ATM. Om du undersöker konstruktionen så förstår du rätt snabbt att boetten och glaset är stabilt. Verken är uppenbarligen slitstarka. Swatch/eta visste redan från början att verken var tvungna att vara slitstarka pga avsaknaden av servicemöjlighet.. Finns inte mycket som kan och brukar gå fel på en swatch. Och som en utmaning.. försök hitta en fuktskadad swatch.. Finns nog rätt få jämfört mot hur mycket swatch som finns.

Senast ändrad:
I början tyckte jag att det verkade kul och tänkte försöka få tag på en eller två i London eller Aten eftersom jag var där eller hade kompisar i närheten av en butik. Efter att ha sett hysterin så orkade jag inte ens gå till någon butik. Tänkte initialt att jag kunde ju köpa en online men ju längre det dröjer och ju mer jag ser av klockorna i olika sociala medier desto mindre lockad blir jag.
Håller helt med dig. Nu blev det en i mängden klockor som hysteriskt postas på Instagram.

Kan bara hålla med föregående inlägg. När det avslöjades lät det som ett kul koncept, men när de väl kom och folk började sälja dem för hutlösa priser i andra hand känns det som att en del av tjusningen dog på något vis.
Nog för att det ena inte har med det andra att göra, men på något vis har det kopplats ihop i min hjärna.

Vad är definitionen av Swiss made? Vet det har tillverkats en del ETA (delar) i Kina tidigare?
Tänker om flaskhalsen är att det nu måste stå tio gubbar/gummor i Schweiz och knåpa ihop dessa om det nu står Swiss made? Eller om det outsourcas en del?

Vad är definitionen av Swiss made? Vet det har tillverkats en del ETA (delar) i Kina tidigare?
Tänker om flaskhalsen är att det nu måste stå tio gubbar/gummor i Schweiz och knåpa ihop dessa om det nu står Swiss made? Eller om det outsourcas en del?

Så 60% av tillverkningskostnad och den måste slutmonteras i Schweiz... så har Swatch/Omega för få i ledet för att tillgodose efterfrågan av dessa? Annan anledning?
Jag tror inte att Omega är inblandade alls, förutom att de lånat ut sitt namn. Det är Swatch som gör klockorna.

Varför de har problem att få fram klockor nu kan man bara spekulera om. Jag tror att de blev totalt tagna på sängen av hysterin och efterfrågan. De hade förstås producerat så många de tyckte var rimligt till lanseringen, och räknade inte med att allt skulle säljas ut på stört, det trodde att de hade en buffert medans de byggde fler. Nu producerar de säkert klockor för brinnande livet, men det går ju fortare att sälja en klocka än att bygga den, så så länge efterfrågan är större än tillgången så kommer de aldrig ikapp.

Planen var säkert (som de sade) att de skulle gå att köpa på nätet ganska snart efter lanseringen, men som det är nu är det knappast möjligt, när de inte ens har klockor så det räcker till butikerna.

För er som varit i Swatch-butik nyligen, får ni den s.k. "Rolex-behandlingen" av personalen? "Köp denna Mickey Mouse-klocka för att bygga lite renommé" innan man får smaka på godsakerna? :woot:

Tillbaka
Topp