• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Swatch x Omega-tråden

Välkomnar mig själv till klubben! Tack för välkomnandet. Det var så lite!
964F564A-52A4-4D18-AF1A-310EE01C0042.jpeg
Cool :) Lite trevligare prisbild än Alaska Speedyn 311.32.42.30.04.001

• Like
Reactions: par
Gillar min och köpte över listpris och det tar glädjen ifrån det lite, men insåg att det var ända sättet, nu när jag testat ett tag inser jag att jag har svårt att sälja den då värdet för mig är vad jag gett, men vad är det för andra? Använder den inte alls heller då man är rädd att repa glaset
och så hade jag nog velat ha "the sun" istället.....

:-( IMG_20220708_113455.jpg

Nattobervation: satan vad högljutt tickandet är. Men när jag tänker efter, ändå inte lika högljutt som på en Swatch Gent. Ganska behagligt tickande ändå. Klart slut.
Det är ju lite märkligt. Swatchs egna urverk är ju (ö)kända för att ticka extremt högt. (Jag har en MoMA själv, och den är galet högljudd.)
Men MoonSwatch ska ju ha ett ETA-verk? Nu har jag inte nån större erfarenhet av olika ETA-kvartsverk, men det enda jag har själv, ett F06, hörs inte när man har det på armen i alla fall. Man måste hålla upp det ett par decimeter från örat för att höra det alls i ett tyst rum.

Någon som har lust att bryta upp sin för att kolla vad det är för urverk? ;)

Hej alla, följer tråden med stor fascination. En fråga - vad är det som gör att ni köper dem/vill köpa dem?
Ett roligt dokument över klockgalenskapen, FOMO och hype. Sen tycker jag idén är nyskapande och intressant. Klockan i sig är väl ok men hade aldrig betalat en spänn över list.

Nattobervation: satan vad högljutt tickandet är. Men när jag tänker efter, ändå inte lika högljutt som på en Swatch Gent. Ganska behagligt tickande ändå. Klart slut.
Då måste det variera mycket mellan exemplaren. Jag blev förvånad över att min är så tyst. Hörs inte oman inte för klockanot örat.

Det är ju lite märkligt. Swatchs egna urverk är ju (ö)kända för att ticka extremt högt. (Jag har en MoMA själv, och den är galet högljudd.)
Men MoonSwatch ska ju ha ett ETA-verk? Nu har jag inte nån större erfarenhet av olika ETA-kvartsverk, men det enda jag har själv, ett F06, hörs inte när man har det på armen i alla fall. Man måste hålla upp det ett par decimeter från örat för att höra det alls i ett tyst rum.

Någon som har lust att bryta upp sin för att kolla vad det är för urverk? ;)
Då måste det variera mycket mellan exemplaren. Jag blev förvånad över att min är så tyst. Hörs inte oman inte för klockanot örat.

Skulle säga att den hörs på 20-30 cm avstånd i ett tyst rum men inte längre bort än så. Även vissa Redditanvändare och klockmagasin noterar tickandet. Inte störande men om man är van vid mekaniska verk så är det definitivt något att behöva vänja sig vid.

Ni som har köpt en, var det värt pengarna? Skulle ni betala marknadspris (5-10k)?
Betalade nyligen ca 5 tkr för min. Beroende vilken axel jag mäter på så har jag antingen gjort ett kap eller gjort bort mig. Nöjdhet per krona utklassar allt jag tidigare köpt. Å andra sidan är det en plastklump för 5 tkr. Vet dock inte om det verkligen är bättre att köpa en stålklump med ETA-verk för 25 tkr. Hade nog känt mig mer blåst då.

Ser att vissa andra som svarat inte verkar förstå innebörden av värde. Värde är inte subjektivt utan det är vad flera säljare och flera köpare kollektivt kommer fram till genom sina transaktioner. Att den är värd mer än listpris är alltså ingen diskussion om - det är den i rådande läge. Att den inte bör vara det i förlängningen om utbudssidan ökar givet konstant efterfrågan är dock en annan fråga, om än lika ointressant då det är uppenbart.

Fullkomligt älskar idén och konceptet men när jag stod där i butiken i Spanien och testade (alla fanns tillgängliga) så tog det emot. I mitt fall kändes det inte som att den var värd list. Snare sin vikt i guld 😉.

Hörde på ”About effing time” att marginalen är 90%
Skulle tro att den marginalen om den än låter sjuk inte är allt för ovanlig i den här branschen som i mångt och mycket inte handlar om klockan i sig utan om självförverkligande. Synonymt med lyxkonsumtion är skyhöga marginaler. Vad blir egentligen summan av ett ETA-verk, en hög med stål, ett safirglas, en klick lume samt tillverknings- och distributionskostnader? Förmodligen inte mer än 4 tkr vilket ger en marginal om 85% vid ett listpris på 25 tkr.

Funderar över plastglaset. Har svårt att köpa att det inte skulle gå att polera. Borde väl gå om man har rätt grejer?

Betalade nyligen ca 5 tkr för min. Beroende vilken axel jag mäter på så har jag antingen gjort ett kap eller gjort bort mig. Nöjdhet per krona utklassar allt jag tidigare köpt. Å andra sidan är det en plastklump för 5 tkr. Vet dock inte om det verkligen är bättre att köpa en stålklump med ETA-verk för 25 tkr. Hade nog känt mig mer blåst då.

Ser att vissa andra som svarat inte verkar förstå innebörden av värde. Värde är inte subjektivt utan det är vad flera säljare och flera köpare kollektivt kommer fram till genom sina transaktioner. Att den är värd mer än listpris är alltså ingen diskussion om - det är den i rådande läge. Att den inte bör vara det i förlängningen om utbudssidan ökar givet konstant efterfrågan är dock en annan fråga, om än lika ointressant då det är uppenbart.

Klart värde är subjektivt. Det är skillnaden mellan värde och pris. Det du pratar om är marknadspriset på klockan och hur mycket den kostar. Eventuellt kan man säga att det är marknadsvärdet. Problemet med det begreppet är att priset inte nödvändigtvis reflekterar marknadsaktörernas värdering av objektet utan kan reflektera andra hänsyn som spekulation. Typiskt när folk pratar om värde så syftar man på objektets inneboende meriter snarare än dess transaktionsvärde.

Senast ändrad:
Klart värde är subjektivt. Det är skillnaden mellan värde och pris. Det du pratar om är marknadspriset på klockan och hur mycket den kostar. Eventuellt kan man säga att det är marknadsvärdet. Problemet med det begreppet är att priset inte nödvändigtvis reflekterar marknadsaktörernas värdering av objektet utan kan reflektera andra hänsyn som spekulation. Typiskt när folk pratar om värde så syftar man på objektets inneboende meriter snarare än dess transaktionsvärde.
Hårklyverier. Skulle dock inte säga att inneboende värde är utgångspunkten i diskussioner kring just värde i merparten av fallen. Inneboende värde är som du skriver subjektivt men det är också något helt annat än värde.

Oavsett så behöver det inneboende värdet bestå till majoriteten av självförverkligande om en emotionell kalkyl ska göras, oavsett klocka. Det finns väldigt få om ens någon klocka som är intressant på KS vars rationella komponenter såsom material och overhead motiverar det upplevda värdet.

Tillbaka
Topp