• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Swatch x Omega-tråden

Köper inte alls liknelsen. Det är en klocka släppt av företaget som äger designen. Varför knapparna skulle gå sönder förstår jag inte heller. Låter mer som klickbait såsom att de skulle ha magiskt lättrepat plastglas som man inte kan polera.
Du behöver inte köpa liknelsen. :)

Har du klämt på en? Kvalitetskänslan stärker de bilder som cirkulerat. Men förhoppningsvis håller de bra.

Efter att i stort sett använt min submariner dagligen sen ca 2011 har jag kört min swatch wallstreet från -91 senaste året (funkar hur bra som helst fortfarande). Lite sur över att jag va 24h tidig på Vasaparken….

Jag tycker det är en skitkul idé. Rätt självsäkert av Omega att upplåta sin design för en tjugondel av priset i massvis av kulörta färger. Kommer troligtvis äga en själv inom några år. ☺️ Det enda som känns deppigt är att ständigt bli påmind om den scalping-mentalitet som finns precis överallt nuförtiden, i varenda nisch. Kapitalismens utmarker.

Jag knep en från bilen igår. Jag gillar den! Rolig och skön att bära. Orginalbandet skulle till och med ha funkat om ena delen inte var så kort så öglan hamnade på sidan av handleden. Slängde på det gummit jag hade hemma istället (Uncle Seiko).

Personligen tänker jag inte på att det är en dyr Swatch. Visst finns det ”mer klocka” att köpa för 2500 men den här köper jag för stilen, modellen och märkets skull.
50A6BCD4-EE26-4403-98D6-411883E75A13.jpeg

Då de flesta köpte två så tänkte nog de flesta behålla en och sälja den andra. Inte mycket att säga om. Värre med de som flippar båda för att tjäna några kronor.
Å andra sidan kan man kanske tacka dessa för att de gör klockorna tillgängliga för alla som inte har möjlighet att jaga bilen. Sedan är det upp till var och en att bedöma om den är värd priset.

Senast ändrad:
Då de flesta köpte två så tänkte nog de flesta behålla en och sälja den andra. Inte mycket att säga om. Värre med de som flippar båda för att tjäna några kronor.
Å andra sidan kan man kanske tacka dessa för att de gör klockorna tillgängliga för alla som inte har möjlighet att jaga bilen. Sedan är det upp till var och en att bedöma om den är värd priset.
Är väl precis lika illa dock.

Nja, den som behåller en är troligen klockintresserad och vi vet inte vad denne tar för exet han säljer. Den som säljer båda är troligen bara ute efter förtjänsten.
Den ”klockintresserade” ”blockerar” ju fortfarande en klocka/en möjlighet för en annan intresserad att köpa. Så jag ser verkligen inte skillnaden varför det skulle anses vara mer acceptabelt bara för att man behåller en. Är det så viktigt att tjäna en lax eller två? Att TACKA någon för det beteendet, kommer iallafall inte jag göra :)

Men den andra blev ändå köpt med intentionen att sälja med någon vinst…
Som 90% av dagens köp av Rolex hos AD?

Kom igen, utan att folk köpt dessa på spekulation så hade vi i Sverige inte kunnat få tag på dem ens, om man inte stött på en Fiat500 i Sthlm. Personligen dog mitt intresse när möjligheten till köp online aldrig kom. Trodde först det skulle ta en vecka eller två innan de skulle komma ut på nätet. Men vi vet ju hur det blev med den biten.

Så vad kostar en tripp till Stockholm (där man sen ska leta efter pokemon) eller en tripp till en Swatchbutik utomlands? Mer än en tusing åtminstone, förmodligen bra mycket mer.

Sammantaget så är det väl bra att marknaden överflödas av annonser nu, desto längre tiden går desto billigare blir dem. Poängen är bara att för övriga Sverige så blir det inte billigare än så här. Just nu. Om man nu verkligen vill ha en. Rolexsyndromet finns precis överallt, tråkigt - ja, men i detta fallet blir det positivt eftersom 2:ahandsmarknaden fylls och priserna dumpas.

Den ”klockintresserade” ”blockerar” ju fortfarande en klocka/en möjlighet för en annan intresserad att köpa. Så jag ser verkligen inte skillnaden varför det skulle anses vara mer acceptabelt bara för att man behåller en. Är det så viktigt att tjäna en lax eller två? Att TACKA någon för det beteendet, kommer iallafall inte jag göra :)
Men någon som inte bor i Stockholm eller tom i Stockholm men som missade bilen, kanske gör det. Sedan förstår jag irritationen hos de som köade och inte fick någon, precis som alla andra som köade vid butikerna när de släpptes.

Tycker att det är en komplex diskussion (som alla intressanta diskussioner är) då inget är svart eller vitt. Att sälja en klocka för marknadsvärde snarare än inköpsvärdet gör ju inte någon till mindre av en klockentusiast.

Om jag utgår från mig själv - jag hade siktet inställt på två klockor - en Mercury, Moon eller Pluto samt en Mars. Väl framme vid bilen igår så fick jag höra att de tre förstnämnda var helt slut. Då bestämde jag mig för att köpa en Mars och en Earth med siktet på att behålla en av dem och försöka byta den andra mot någon av mina initiala preferenser.

Men vad händer om jag inte hittar ett byte? Jo, då kanske jag behåller den andra ändå. Men om jag skulle vilja lägga ut den till försäljning måste det då vara till inköpspris för att jag ska ses som en ”entusiast”? Det är ändå jag som gått upp på morgonen, åkt 45 minuter in till stan (och lika långt hem), promenerat i en timme och sedan stått och väntat i garaget när jag väl hittade bilen. Så, när jag har gått igenom detta besvär och om jag inte hittar ett aktuellt byte och om jag bestämmer mig för att sälja (många ”om” nu) varför skulle jag då inte göra det till marknadspris?

Observera att syftet med detta inlägg inte är att kritisera någon specifik ståndpunkt utan mer för att skapa en diskussion kring hur det ena inte behöver utesluta det andra.

Tycker att det är en komplex diskussion (som alla intressanta diskussioner är) då inget är svart eller vitt. Att sälja en klocka för marknadsvärde snarare än inköpsvärdet gör ju inte någon till mindre av en klockentusiast.

Om jag utgår från mig själv - jag hade siktet inställt på två klockor - en Mercury, Moon eller Pluto samt en Mars. Väl framme vid bilen igår så fick jag höra att de tre förstnämnda var helt slut. Då bestämde jag mig för att köpa en Mars och en Earth med siktet på att behålla en av dem och försöka byta den andra mot någon av mina initiala preferenser.

Men vad händer om jag inte hittar ett byte? Jo, då kanske jag behåller den andra ändå. Men om jag skulle vilja lägga ut den till försäljning måste det då vara till inköpspris för att jag ska ses som en ”entusiast”? Det är ändå jag som gått upp på morgonen, åkt 45 minuter in till stan (och lika långt hem), promenerat i en timme och sedan stått och väntat i garaget när jag väl hittade bilen. Så, när jag har gått igenom detta besvär och om jag inte hittar ett aktuellt byte och om jag bestämmer mig för att sälja (många ”om” nu) varför skulle jag då inte göra det till marknadspris?

Observera att syftet med detta inlägg inte är att kritisera någon specifik ståndpunkt utan mer för att skapa en diskussion kring hur det ena inte behöver utesluta det andra.

Jag förstår att du vill exemplifiera generellt, men du använder ditt eget handlande som utgångspunkt. Här lurar du dig själv, misstänker jag. Beslutet att ”sälja till marknadspris” (läs: högre än retail) fattade du redan när du köpte en extra att använda som bytesmedel. Hade du gjort det om de såldes till listpris från början och tillgängligheten var normal? Det hade ju verkat mycket onödigt. Om jag tar bilen ner till stan och köper två Certinor, behåller en men väljer att sälja den andra dyrare pga tiden jag lade ner på resan, dieseln etc, så blir det mer uppenbart hur argumentationen haltar. Köper man något i spekulationssyfte har man, med mitt sätt att se, också accepterat det som moraliskt godtagbart i någon mening.

Du får väl ändå medge att ditt jagande och sedan kicken när du fick tag i dom var ett sant nöje?

Jag förstår att du vill exemplifiera generellt, men du använder ditt eget handlande som utgångspunkt. Här lurar du dig själv, misstänker jag. Beslutet att ”sälja till marknadspris” (läs: högre än retail) fattade du redan när du köpte en extra att använda som bytesmedel. Hade du gjort det om de såldes till listpris från början och tillgängligheten var normal? Det hade ju verkat mycket onödigt. Om jag tar bilen ner till stan och köper två Certinor, behåller en men väljer att sälja den andra dyrare pga tiden jag lade ner på resan, dieseln etc, så blir det mer uppenbart hur argumentationen haltar. Köper man något i spekulationssyfte har man, med mitt sätt att se, också accepterat det som moraliskt godtagbart i någon mening.
Förstår hur du resonerar! Dock är det ju så att om tillgängligheten var normal så hade situationen aldrig uppstått då jag hade haft möjlighet att plocka en Mercury, Moon eller Pluto på en gång. Sedan har du ju rätt i att jag utgår från min situation och den initiala diskussionen handlade om att köpa klocka med avsikt att sälja för en vinst. Och det var ju inte min avsikt - men om vi kommer till en situation där jag inte hittar ett intressant byte så är ju frågan vad jag ska lägga ut den för. Marknadsvärde eller retail? Och varför isf.

Måste dock säga att Certina-liknelsen haltar i min mening. Du jämför en klocka/märke där utbudet möter efterfrågan med en klocka där fallet inte är så.

Ser att första nasaren på KS lagt ut på sälj nu..

Lär bli fler, som någon skrev blocket är ju typ överfyllt med dem nu och folk lär vilja sälja av sin ”extra” eller båda medan marknaden är het. Såg igår i en grupp på Facebook en som lagt ut 4st med kommentar ”funderar ändå på att behålla alla”, kunde inte hjälpa att känna och skriva att det tror jag knappast om alla fyra läggs ut (1 dag efter inköp) är troligt 😂

Förstår hur du resonerar! Dock är det ju så att om tillgängligheten var normal så hade situationen aldrig uppstått då jag hade haft möjlighet att plocka en Mercury, Moon eller Pluto på en gång. Sedan har du ju rätt i att jag utgår från min situation och den initiala diskussionen handlade om att köpa klocka med avsikt att sälja för en vinst. Och det var ju inte min avsikt - men om vi kommer till en situation där jag inte hittar ett intressant byte så är ju frågan vad jag ska lägga ut den för. Marknadsvärde eller retail? Och varför isf.

Måste dock säga att Certina-liknelsen haltar i min mening. Du jämför en klocka/märke där utbudet möter efterfrågan med en klocka där fallet inte är så.

Marknadsvärde såklart? Allt annat vore dumt i den situationen. Jag menade dock att du redan gjort det valet, så det efterföljande resonemanget kändes lite som ett försök att framställa sig som någon egentligen vill sälja till retail, men ahh tyvärr är marknaden som den är, så jag får väl följa med strömmen… 😉 Själv tror jag inte ens status som ”entusiast” hänger på om man ibland utnyttjar marknaden eller inte vid vissa tillfällen. Däremot kanske folk tycker det är tröttsamt när det sker en masse. Certina-liknelsen var mer för att belysa att transaktionskostnader, förutom porto, inte brukar betalas av köpare på andrahandsmarknaden. Jag tycker personligen inte att denna klocka utgör ett undantag.

Tillbaka
Topp