• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Swatch x Omega-tråden

Det blev premiär för min Saturnus idag.
Första intrycket är att att klockan inte är lika plastig som jag trodde att den skulle vara.

Kvaliteten på bandet känns tyvärr uselt och jag misstänker att dom tryckta logotyperna skulle kunna flagna bort ganska enkelt.
Ett gummiband kan nog vara en bra investering som kommer att införskaffas.
IMG_20220828_125727.jpg

Kikade för skojs skull på tradera vad dessa går för !!

jag är i shock ... En annons med månvarianten har 18 bud och 6200 kr .... Jävvlar !! =-I

Det är galet för en plastleksak
Ja. Jag tycker redan att listpriset är för högt. Man kan köpa andra swatch-kronografer för betydligt mindre. Så man betalar för att det står "Omega" på den, över 100kr per bokstav...

Den ser ut att vara dyrare att tillverka, men du vet kanske bättre?
Nej. Hur ser du det? Men det spelar ingen roll, jag tycker egentligen att de flesta Swatch är för dyra i förhållande till kvalitén. Jag har bara en (en MoMA) och det är tveksamt om ens den egentligen är värd den tusenlapp den kostade... plastigt smäck. Men jag tycker samtidigt att de är lite kul, men det får vara nån måtta på hur mycket man betalar extra för hypen och märket.

Kikade för skojs skull på tradera vad dessa går för !!

jag är i shock ... En annons med månvarianten har 18 bud och 6200 kr .... Jävvlar !! =-I

Det är galet för en plastleksak

Moon och Mercury är mest eftertraktade och således dyrast iom att dom oftast är slut.

Mars och pluto kommer man snart få betala för att få bli av med om det fortsätter i den här takten.

Dom börjar redan gå ner mot 3500-4000kr för de stilrena färgerna. Så förvånar mig inte om Mars, venus osv kommer ligga runt list inom några månader.

Det är lustigt, innan den här helgens drive så hade jag sett EN MoonSwatch i det vilda tidigare.
En Pluto. Detta var på biografen Grand på Sveavägen för någon vecka sedan (på filmen Nope).
Någon härifrån?

Nu! Det första man ser när man drar en finfrukost ute på stan så sitter en kille med en Mars på armen.
Kommer exklusiviteten, och därmed hypen, mattas ut nu tack vare helgens drive?
Modellen har väl aldrig varit exklusiv? Swatch har varit tydliga sedan lansering att klockorna inte är limiterade på något sätt. Hypeade - Ja, exklusiva - Nej.
Och som svar på din fråga så tror jag till viss del att hypen kommer dö ja. Att åka runt och kränga flertalet klockor per person från en bagagelucka, samtidigt som de inte har klockor tillgängliga i sina butiker är snarare att urholka sitt varumärke än att stärka det. Mängden klockor som nu ligger ute till försäljning på andrahandsmarknaden har jag också svårt att se att det på något sätt stärker varumärket eller hypen kring modellen.

Moon och Mercury är mest eftertraktade och således dyrast iom att dom oftast är slut.

Mars och pluto kommer man snart få betala för att få bli av med om det fortsätter i den här takten.

Dom börjar redan gå ner mot 3500-4000kr för de stilrena färgerna. Så förvånar mig inte om Mars, venus osv kommer ligga runt list inom några månader.
De allra flesta är snygga, det krävs bara rätt färgat natoband. Den enda som är svår att rocka venus...den är väldigt babyrosa...kanske nåt träfärgat beigeaktigt hade funkat till den men ...

originalbandet med kardborre får mig bara att tänka på såna där funktionsskor folk med för korta hälsenor går omkring i =)

Modellen har väl aldrig varit exklusiv? Swatch har varit tydliga sedan lansering att klockorna inte är limiterade på något sätt. Hypeade - Ja, exklusiva - Nej.
Och som svar på din fråga så tror jag till viss del att hypen kommer dö ja. Att åka runt och kränga flertalet klockor per person från en bagagelucka, samtidigt som de inte har klockor tillgängliga i sina butiker är snarare att urholka sitt varumärke än att stärka det. Mängden klockor som nu ligger ute till försäljning på andrahandsmarknaden har jag också svårt att se att det på något sätt stärker varumärket eller hypen kring modellen.
Skulle vilja ha en Mercury, det erkänner jag. Men hela upplägget gör mig bara irrriterad.

2500 för dyrt? Really?
Ja. Andra Swatch-modeller med bioceramic kostar mellan 700 och 1300. De andra kronograferna ligger mellan 1700 och 2000 ungefär. (För 2070:- får du en "Dark Irony" med boett och armband i stål.) Jag har inte sett någonting som tyder på att MoonSwatch skulle vara tekniskt bättre än övriga Swatch-modeller.
Så jag tycker att ett rimligt pris vore i nivå med deras övriga kronografer, max 2000:-.

(Sedan skulle man kunna diskutera Swatch prisnivå på alla modeller, när man jämför med andra märken, men det hör hemma i en annan tråd.)

Skulle vilja ha en Mercury, det erkänner jag. Men hela upplägget gör mig bara irrriterad.
Håller med. Inte köpt ännu. Försökt i Florens, Bologna och Berlin. Fick ingen möjlighet att jaga rätt på bilen i helgen för det fanns det inte tid till. Och vägrar betala ett fiktivt ”marknadspris”. Tur det finns andra klockor. För även jag förstå att det är bättre att många köper klockorna och hajpar varumärket, jämfört att få nördar som oss köper 5-6st för eget missbruk. Och då väntar jag helt enkelt…

Jag hade tänkt köpa flera färger för eget bruk, samt en var till döttrarna när jag satt på hypetåget. Nu när jag lugnat mig så blir det max 1-2st.

Garanterat fler som tappat intresset pga all den här skiten. En non-limit release ska inte behöva behandlas på det här sättet. Helt absurt..

Tänker trotts allt göra något försök när jag drar till Hamburg med jobbet nästa månad.

Men man måste erkänna, trots allas frustration, att de har hållit igång hajpen bra länge. Det hade ju aldrig hänt om man kunnat klicka hem en på nätet veckan efter lanseringen. Så all cred till marknadsavdelningen. Löneförhöjning åt alla och ett evigt inslag i deras personliga CV? Säkert.

Tillbaka
Topp