• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Swatchtråden

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag köpte den här ny. Tills nyligen har den i ett par decennier legat i en låda. Med kärlek från en urmakare hoppade den igång igen. T.o.m. lumen lyser fortfarande bra.
57B45B8F-C30C-4DAA-A814-16A525ECCF42.jpeg
B3E243A5-C0F4-43FE-8696-F031F7E00294.jpeg
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Det här kanske är en jättedum fråga men använde Swatch tritium? Denna är från 1991.
20200301_093409-01-01-01.jpeg
Vad jag vet använde hela klockindustrin tritium fram till milleniumskiftet. Jag hade en Panerai med tritium som var tillverkad 2006. Efter radium som man slutade med någon gång mellan 1965-1968, förekom också markeringen ”p”. Den stod för palladium har jag för mig. Tritium var den klart dominerande lumen 1970-1999. Sen tog superluminova över i stort sätt hela marknaden. Är det någon som vet vad Swatch använde på äldre ur? Gärna en länk om det för det vore intressant att få det bekräftat.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
@Highvalley har koll på det mesta så det tror jag nog! Jag håller med, både lite starkt och kanske länge för att vara tritium från 1991. Min Explorer från 1997 är inte i närheten som sagt.
Nej så bra koll har jag inte. Gissar att det borde varit T-märkning om det var tritium men jag har aldrig snöat in på reglerna i Schweiz kring det här. Mina gamla 90-talsmodeller har nog lyst väldigt dåligt så det är väl möjligt att de använt mer än en typ av lysmassa. Minns inte riktigt hur den jag köpte ny i början av 90-talet var. Skulle tro att den lös mindre redan då än den Rolex med tritium från 86 som jag köpte några månader senare. Har inte sett något tecken på att det blivit nedbrutet av strålning på någon Swatch jag haft heller.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Vad jag vet använde hela klockindustrin tritium fram till milleniumskiftet. Jag hade en Panerai med tritium som var tillverkad 2006. Efter radium som man slutade med någon gång mellan 1965-1968, förekom också markeringen ”p”. Den stod för palladium har jag för mig. Tritium var den klart dominerande lumen 1970-1999. Sen tog superluminova över i stort sätt hela marknaden. Är det någon som vet vad Swatch använde på äldre ur? Gärna en länk om det för det vore intressant att få det bekräftat.
Jag trodde P och Pm stod för Prometium.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Nej så bra koll har jag inte. Gissar att det borde varit T-märkning om det var tritium men jag har aldrig snöat in på reglerna i Schweiz kring det här. Mina gamla 90-talsmodeller har nog lyst väldigt dåligt så det är väl möjligt att de använt mer än en typ av lysmassa. Minns inte riktigt hur den jag köpte ny i början av 90-talet var. Skulle tro att den lös mindre redan då än den Rolex med tritium från 86 som jag köpte några månader senare. Har inte sett något tecken på att det blivit nedbrutet av strålning på någon Swatch jag haft heller.
Tack för ditt svar! Så då är det säkert utan tritium? Jag hade aldrig trott att Swatch skulle ha tritium men blev fundersam när jag såg färgen och ytan på lumen på mina visare. Testade lite snabb idag och den lyser relativt starkt (för att vara från 1991) men verkar tappa hyfsat fort. Dock bättre tryck än min 16570 med t<25 som är 6 år nyare.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Tack för ditt svar! Så då är det säkert utan tritium? Jag hade aldrig trott att Swatch skulle ha tritium men blev fundersam när jag såg färgen och ytan på lumen på mina visare. Testade lite snabb idag och den lyser relativt starkt (för att vara från 1991) men verkar tappa hyfsat fort. Dock bättre tryck än min 16570 med t<25 som är 6 år nyare.
Säker är jag inte. Killgissningar och diffusa minnen byggde inlägget ovan. :)
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag trodde P och Pm stod för Prometium.
Hm, palladium är en metall tror jag. Du har nog rätt i att det är prometium. Det är iaf en variant av lumen som användes på 60-70talet, dock i mindre omfattning än tritium. Kanske även senare också? Jag vet inte när de sista klockorna märkta p/pm gjordes? Jag måste ta reda på lite mer.
 
Senast ändrad:

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Hm, palladium är en metall tror jag. Du har nog rätt i att det är prometium. Det är iaf en variant av lumen som användes på 60-70talet, dock i mindre omfattning än tritium. Kanske även senare också? Jag vet inte när de sista klockorna märkta p/pm gjordesJag måste ta reda på lite mer.
Känns som det borde varit 60-tal i Schweiz iallafall. Vet inte hur de gjorde i Frankrike till exempel. Många i sammanhanget relativt nya Citizen är märkta P. Min Aqualand från 95 till exempel. Minns inte hur det varit med övriga Citizen jag haft.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Känns som det borde varit 60-tal i Schweiz iallafall. Vet inte hur de gjorde i Frankrike till exempel. Många i sammanhanget relativt nya Citizen är märkta P. Min Aqualand från 95 till exempel. Minns inte hur det varit med övriga Citizen jag haft.
Jag har en Roamer från 60-talet med pm. Nu har jag kollat upp. Palladium är en metall. Prometium är radioaktivt och användes förr bl a för lumen i klockor. Nu vet vi det!
C59AEB7B-8170-46CB-8B2D-7CC1705AB468.png

5E19B207-8D5B-4B24-B8FA-3D9836210785.png
 
Senast ändrad:

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Vad jag vet använde hela klockindustrin tritium fram till milleniumskiftet. Jag hade en Panerai med tritium som var tillverkad 2006. Efter radium som man slutade med någon gång mellan 1965-1968, förekom också markeringen ”p”. Den stod för palladium har jag för mig. Tritium var den klart dominerande lumen 1970-1999. Sen tog superluminova över i stort sätt hela marknaden. Är det någon som vet vad Swatch använde på äldre ur? Gärna en länk om det för det vore intressant att få det bekräftat.
Super-luminova ersätte all typ av lyssmassa hos Swatch-group 1997.. enligt Richard Paige på ablogtowatch en något osäker källa dock... Tvek på att det var så tidigt som all lyssmassa ersätts med super-luminova...

Och med erfarenhet av hur Swatch lyssmassan agerar, håller laddning m.m samt avsaknaden av T märkning på tavlan så är det rimligt att det bör vara super-luminova men som sagt det känns tidigt med super-luminova -91. Mao, kanske vore roligt att ta reda på ordentligt, om inte går det väl att mäta strålningen om det är tritium. eller är halveringstiden för kort kanske? (12år?)
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Super-luminova ersätte all typ av lyssmassa hos Swatch-group 1997.. enligt Richard Paige på ablogtowatch en något osäker källa dock... Tvek på att det var så tidigt som all lyssmassa ersätts med super-luminova...

Och med erfarenhet av hur Swatch lyssmassan agerar, håller laddning m.m samt avsaknaden av T märkning på tavlan så är det rimligt att det bör vara super-luminova men som sagt det känns tidigt med super-luminova -91. Mao, kanske vore roligt att ta reda på ordentligt, om inte går det väl att mäta strålningen om det är tritium. eller är halveringstiden för kort kanske? (12år?)
Det känns inte som att Swatch borde ha tritium men vad fanns det för alternativ 1991?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Super-luminova ersätte all typ av lyssmassa hos Swatch-group 1997.. enligt Richard Paige på ablogtowatch en något osäker källa dock... Tvek på att det var så tidigt som all lyssmassa ersätts med super-luminova...

Och med erfarenhet av hur Swatch lyssmassan agerar, håller laddning m.m samt avsaknaden av T märkning på tavlan så är det rimligt att det bör vara super-luminova. Men som sagt, kanske vore roligt att ta reda på. Om inte går det väl att mäta strålningen om det är tritium. eller är halveringstiden för kort kanske? (12år?)
Tritium har iaf en betydligt snabbare halveringstid än radium. Radium har upp till 1600 års halveringstid, prometium halveras på 17 år, tritium 12 år.

Jag tror det kan stämma att Swatchklockor från 1997 och framåt hade superluminova. De var nog tidigt ute isf. Frågan är vad det var innan?

Jag kollade min med lupp nu och den enda märkningen jag kan se är AG 1999. Vad betyder det? Minns jag så fel? Betyder det att tavlan är gjord 1999?

C0793849-A138-4D94-B801-E26DCB26B3A0.png
5CD73C8A-6F0A-4FE0-B652-06E511E98D81.png
0B378853-0AE4-439F-B77B-7F77418A3CE3.png
 
Senast ändrad:

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Tritium har iaf en betydligt snabbare halveringstid än radium. Radium har upp till 1600 års halveringstid, prometium halveras på 17 år.

Jag tror det kan stämma att Swatchklockor från 1997 och framåt hade superluminova. De var nog tidigt ute isf. Frågan är vad det var innan?

Jag kollade min med lupp nu och den enda märkningen jag kan se är AG 1999. Vad betyder det? Minns jag så fel? Betyder det att tavlan är gjord 1999?

C0793849-A138-4D94-B801-E26DCB26B3A0.png
5CD73C8A-6F0A-4FE0-B652-06E511E98D81.png
0B378853-0AE4-439F-B77B-7F77418A3CE3.png
AG är väl aktiengesellschaft. Årtalet brukar kunna vara ett år innan det som anges som modeller på Swatch hemsida så jag gissar att det är året då den formgavs snarare än släpptes.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
AG är väl aktiengesellschaft. Årtalet brukar kunna vara ett år innan det som anges som modeller på Swatch hemsida så jag gissar att det är året då den formgavs snarare än släpptes.
Tack, då mindes jag 15 år fel, bara. Då är min från år 2000 och med superluminova.
 
Senast ändrad:

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Det vore ju riktigt intressant att veta vad de använde innan ca 1997 för lumen på min har ju ändå hyfsat tryck för att vara snart 30år.
Jag kan bara hålla med. Sådant här är intressant på ett nördigt vis. Skriv och fråga om du pallar? En del företag är väldigt tillmötesgående för nördiga frågor. Jag skulle inte bli förvånad om det var Luminova från start. Även om man började licenstillverka det i Schweiz först kring 1993-94 så kan de ju ha köpt in det från Japan först. Det känns mycket sannolikt. Att en konservativ industri som denna skulle ha vågat byta utan omfattande tester innan förefaller osannolikt. Swatch känns som ett givet sortiment att testa nya saker på innan man började med det på dyrare märken. De var ju ändå bara tänkta att användas som en modeaccessoar några år för att sedan slängas.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Jag kan bara hålla med. Sådant här är intressant på ett nördigt vis. Skriv och fråga om du pallar? En del företag är väldigt tillmötesgående för nördiga frågor. Jag skulle inte bli förvånad om det var Luminova från start. Även om man började licenstillverka det i Schweiz först kring 1993-94 så kan de ju ha köpt in det från Japan först. Det känns mycket sannolikt. Att en konservativ industri som denna skulle ha vågat byta utan omfattande tester innan förefaller osannolikt. Swatch känns som ett givet sortiment att testa nya saker på innan man började med det på dyrare märken. De var ju ändå bara tänkta att användas som en modeaccessoar några år för att sedan slängas.
Dessvärre är det inte så tillmötesgående på mejl iallafall. Ställt ett antal olika frågor, får aldrig svar...
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Jag kan bara hålla med. Sådant här är intressant på ett nördigt vis. Skriv och fråga om du pallar? En del företag är väldigt tillmötesgående för nördiga frågor. Jag skulle inte bli förvånad om det var Luminova från start. Även om man började licenstillverka det i Schweiz först kring 1993-94 så kan de ju ha köpt in det från Japan först. Det känns mycket sannolikt. Att en konservativ industri som denna skulle ha vågat byta utan omfattande tester innan förefaller osannolikt. Swatch känns som ett givet sortiment att testa nya saker på innan man började med det på dyrare märken. De var ju ändå bara tänkta att användas som en modeaccessoar några år för att sedan slängas.
Ja man är kanske lite väl nördig ibland men men! :) Jag funderar faktiskt på att dra iväg ett mejl men efter att ha läst @Heinrich.a inlägg kanske jag lägger tiden på något annat haha!

En liten bild har man alltid tid för dock!
20200302_073115-01.jpeg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Ljug ihop någon mediabakgrund och försök hitta någon presskontakt. "Given the recent surge in interest in the vintage chronographs blah blah blah..." Tror de att de ska få gratis spaltcentimetrar kanske de behagar svara.
Det är många pluspoäng till Swatch om din teori stämmer. Har de varit försökskaniner med Superluminova är det stort i en konservativ bransch där alla nu använder Superluminova. Skicka iväg mailet nu! :D
 
Topp