• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Swatchtråden

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Absolut ingen som har koll på hur mycket en maxi swatch låter?? Är i behov av uppbackning när det kommer till att argumentera för att inreda hemmet med en swatch, desvärre är den bättre hälft man har väldigt känslig mot "oväsen"..

@Joakim Du kanske har svar på frågan?
 
Den här tråden väcker minnet till vad jag tror va min allra första klocka faktiskt. Starkt präglad av reklam på MTV skulle jag ha en Swatch där man kunde se kugghjulen, det var det viktiga...minns knappt hur den såg ut, men jag hitta bild online, den såg ut nåt sånt här. tidigt 90-tal haha
 

Bilagor

  • download.jpg
    download.jpg
    212.7 KB · Visningar: 7

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Stort tack, skall prova, och i värsta fall ta med den till en urmakare. Litade förmycket på denna artikeln:

Lätt hänt om man skriver ur minnet. Vanliga "Gents" använder 390. Det behöver naturligtvis inte vara ett Renata. De urmakare jag pratat med om ämnet verkar föredra japanska batterier.
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Batteribytet gick finfint. 394 var helt korrekt, tack! Och klockan poppar verkligen upp fredagskänslan :)

Dock så låser sig subdials i ett läge. Vanligt problem? Sekund, minut och timme fungerar bra. Eller bara att gilla läget om jag inte skall hitta ett annat exemplar?

fråga två (sorrry, ny på Swatch). Kan man köpa ett nytt band i blå färg som är mjukare tro?

CC15A16B-7C70-43F5-A4E6-1B9E55860D6E.jpeg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Batteribytet gick finfint. 394 var helt korrekt, tack! Och klockan poppar verkligen upp fredagskänslan :)

Dock så låser sig subdials i ett läge. Vanligt problem? Sekund, minut och timme fungerar bra. Eller bara att gilla läget om jag inte skall hitta ett annat exemplar?

fråga två (sorrry, ny på Swatch). Kan man köpa ett nytt band i blå färg som är mjukare tro?

CC15A16B-7C70-43F5-A4E6-1B9E55860D6E.jpeg

Det är normalt att kronografvisarna behöver justeras efter batteribyte. Testa de här instruktionerna. Angående band så gissar jag att det finns ett silikonband i en liknande nyans att köpa som reservdel med tanke på hur otroligt många modeller de släppt. De är betydligt mjukare och inte alls samma dammsamlare som silikonband från en del andra märken kan vara.
DE0DCD92-A9B6-40E9-BB20-329019092A8B.jpeg
2E11814E-19B2-495B-BA2A-F154FCBFEBC9.jpeg
 

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Det är normalt att kronografvisarna behöver justeras efter batteribyte. Testa de här instruktionerna. Angående band så gissar jag att det finns ett silikonband i en liknande nyans att köpa som reservdel med tanke på hur otroligt många modeller de släppt. De är betydligt mjukare och inte alls samma dammsamlare som silikonband från en del andra märken kan vara.
DE0DCD92-A9B6-40E9-BB20-329019092A8B.jpeg
2E11814E-19B2-495B-BA2A-F154FCBFEBC9.jpeg
Funkade, well inte exakt så där, men tillslut så gick det fint. Ett stort tack @Highvalley du räddade precis min fredag 👍

3D2FE7BF-13DE-4B48-B3A4-82F0EA63BB58.jpeg
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Postar den här i den här tråden också, nu när jag upptäckte att den finns. :)
Var sugen på den här när den kom ut, men då såldes de ut bums medans jag velade och glömde sedan bort den... men blev nyligen påmind om den igen, så nu blev det en till slut. Den snyggaste av MoMA-klockorna i mitt tycke, men är lite sugen på den gröna av Rousseau också...
IMG_E1471.JPG
 

Laplander

Rolex
Irony.JPG


Har varit så mycket med MoonSwatch på sistone så jag plockade fram min gamla Irony kronograf. Jag köpte den på SkyWatch Arlanda för mer än 20 år sedan :)
Tyvärr har lakritsbitarna i länken blivit spröda och gett upp en efter en och jag har plockat alla från extralänkarna, men till slut fanns det inga fler.
Ska hålla ögonen öppna efter en (trasig/billig) Irony med hel länk på Tradera eller nånting. Alla länkar till Irony passar väl även om de inte ser exakt likadana ut?
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Irony.JPG


Har varit så mycket med MoonSwatch på sistone så jag plockade fram min gamla Irony kronograf. Jag köpte den på SkyWatch Arlanda för mer än 20 år sedan :)
Tyvärr har lakritsbitarna i länken blivit spröda och gett upp en efter en och jag har plockat alla från extralänkarna, men till slut fanns det inga fler.
Ska hålla ögonen öppna efter en (trasig/billig) Irony med hel länk på Tradera eller nånting. Alla länkar till Irony passar väl även om de inte ser exakt likadana ut?
Jag tror inte ens det behöver vara en Ironylänk. Det har funnits färre modeller på bandfästen än det funnits olika serier av klockor. Jag har t ex satt ett band från en Scuba 200 på en vanlig Gents. Fästet var identiskt även om Scubabandet var lite bredare i övrigt. Skulle tro att den där följer samma standard också men mät för säkerhets skull om ingen som vet säkert svarar.
 
Topp