• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Swatchtråden

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Dagens, köpte ett nytt band till den nyligen. De hade bytt plast sedan 80-talet men den matchade bra ändå.
56210587-8067-436B-82F3-17A68C1C8748.jpeg
 

Gekk0

Cartier
2-Faktor
Jag hittade min Irony från 95 i en låda i garderoben för några veckor sedan, och sedan denna tråd. Kul med Swatch igen! Fick hem denna klassiker idag. Nytt batteri, och den tickade igång, högt och tydligt.
F5970BC2-5400-4252-853F-8BF30A74349B.jpeg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Mycket tjat om Moonswatch nu men jag undrar om det inte vore roligare med en riktig rymd-Swatch. Vad tror ni att det här kan vara för ref?
FB_IMG_1648776140982.jpg
Besvarar min egen fråga och ställer ytterligare en. Det är en GA102 Pinstripe från 1985. Bifogar ett par bilder på min egen som jag köpte häromdagen. Tycker den är ett utmärkt alternativ om man likt mig är för bitter och snål för att betala 100 % över list till en scalper för en Moonswatch. Dels är det en ref som varit i rymden på riktigt, på Challenger och Spacelab. Dels kostar den en nolla mindre. Men nu till frågan. Vad har den för logga på bandet? Har scrollat bilder på Google som en galning utan att hitta en likadan.
DD7419F3-0442-4EE1-A7E6-7F94791A6B2A.jpeg

4A0545BF-5A6E-4903-BB21-4BF10E5B64AE.jpeg

ockels.jpg
 
Senast ändrad:

Gekk0

Cartier
2-Faktor
Besvarar min egen fråga och ställer ytterligare en. Det är en GA102 Pinstripe från 1985. Bifogar ett par bilder på min egen som jag köpte häromdagen. Tycker den är ett utmärkt alternativ om man likt mig är för bitter och snål för att betala 100 % över list till en scalper för en Moonswatch. Dels är det en ref som varit i rymden på riktigt, på Challenger och Spacelab. Dels kostar den en nolla mindre. Men nu till frågan. Vad har den för logga på bandet? Har scrollat bilder på Google som en galning utan att hitta en likadan.
DD7419F3-0442-4EE1-A7E6-7F94791A6B2A.jpeg

4A0545BF-5A6E-4903-BB21-4BF10E5B64AE.jpeg

ockels.jpg
Känner tyvärr inte igen SVP-loggan, men kul att se Wubbo Ockels med en Swatch i rymden. Den första nederländske astronauten och en hjälte från min barndom i Nederländerna. Nu börjar jakten på en GA102 Pinstripe 😀.

Tills vidare använder jag den här som snålalternativ till Moonswatch.
 

Bilagor

  • 5F9FB2A4-B0D7-4DBE-A945-3BDC2071BFF4.jpeg
    5F9FB2A4-B0D7-4DBE-A945-3BDC2071BFF4.jpeg
    547.6 KB · Visningar: 10

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Känner tyvärr inte igen SVP-loggan, men kul att se Wubbo Ockels med en Swatch i rymden. Den första nederländske astronauten och en hjälte från min barndom i Nederländerna. Nu börjar jakten på en GA102 Pinstripe 😀.

Tills vidare använder jag den här som snålalternativ till Moonswatch.
Kul! Just det, FSIS på FDIS! Har förstått det som att han var rätt aktiv som vetenskapsambssadör för barn och unga efter det där? Håller tummarna för att du hittar en. Mitt intryck är att den är mer lättillgänglig och överkomlig än de flesta andra referenserna från de första åren. Tror den var i produktion längre än många andra. En femhundring och kanske en slant till frakt bör nog räcka till en fin. :)
 

Gekk0

Cartier
2-Faktor
Kul! Just det, FSIS på FDIS! Har förstått det som att han var rätt aktiv som vetenskapsambssadör för barn och unga efter det där? Håller tummarna för att du hittar en. Mitt intryck är att den är mer lättillgänglig och överkomlig än de flesta andra referenserna från de första åren. Tror den var i produktion längre än många andra. En femhundring och kanske en slant till frakt bör nog räcka till en fin. :)
Precis, han presenterade t.ex. ett barn/ungdomsprogram på tv om vetenskap. Tack för referensen, det underlättar! Jakten är halva nöjet tycker jag.
 

Gekk0

Cartier
2-Faktor
Kul! Just det, FSIS på FDIS! Har förstått det som att han var rätt aktiv som vetenskapsambssadör för barn och unga efter det där? Håller tummarna för att du hittar en. Mitt intryck är att den är mer lättillgänglig och överkomlig än de flesta andra referenserna från de första åren. Tror den var i produktion längre än många andra. En femhundring och kanske en slant till frakt bör nog räcka till en fin. :)
Tack igen för tipset, jag hittade ett bra ex för en rimlig peng på eBay. Ingen SVP-logga på bandet.
C8B0DB66-DD21-4AAF-A567-A0314C09B5CE.jpeg

Roligt med en klocka med en story. "Space Shuttle Challenger/Space Lab-Swatchen som spenderade 168 timmar i rymden 1985”. Tråkigt nog var det den sista lyckade Challenger-resan innan den exploderade kort efter uppskjutningen några månader senare.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Tack igen för tipset, jag hittade ett bra ex för en rimlig peng på eBay. Ingen SVP-logga på bandet.
C8B0DB66-DD21-4AAF-A567-A0314C09B5CE.jpeg

Roligt med en klocka med en story. "Space Shuttle Challenger/Space Lab-Swatchen som spenderade 168 timmar i rymden 1985”. Tråkigt nog var det den sista lyckade Challenger-resan innan den exploderade kort efter uppskjutningen några månader senare.
Kul! Tycker den är minst lika rolig som någon Moonswatch, och för småpengar. :)
Angående SVP-loggan så misstänker jag att den kommer förbli ett mysterium. Har visserligen inte snöat in ordentligt på Swatch men har aldrig sett en annan värmepräglad logga på ett armband.
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Kul! Tycker den är minst lika rolig som någon Moonswatch, och för småpengar. :)
Angående SVP-loggan så misstänker jag att den kommer förbli ett mysterium. Har visserligen inte snöat in ordentligt på Swatch men har aldrig sett en annan värmepräglad logga på ett armband.
Företagsklocka kanske. Något mellanstort verkstadsföretag i mellaneuropa som delade ut till anställda och kunder på 1980-talet, typ.
 

Tybring

Omega
2-Faktor
Har någon en rekommendation på en "lite seriösare" Swatch beater?
Inte super färgglad, kanske med safirglas och vattentät till 100m?
Tack på förhand!
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Har någon en rekommendation på en "lite seriösare" Swatch beater?
Inte super färgglad, kanske med safirglas och vattentät till 100m?
Tack på förhand!
När man går till Swatch sida så säger den "6154 products", så lite svårt att säga säkert, men jag är skeptisk. Inte ens deras nedtonade modeller i rostfritt stål har mer än 3 bar, och de nämner inte ens vad glaset är för något, så sannolikt samma som alla andra, nån slags plast eller plexi.

Swatch gör kul slit-och-släng-klockor, vill man ha något tåligare så är det nog något annat märke man ska ha.
 

Tybring

Omega
2-Faktor
Finns det? Jag trodde alla hade plastglas. Hur djupt ska du dyka med den? Att simma med dem går fint med 30 m-modellerna.
Ingen aning faktiskt! Har ingen Swatch men kan absolut tänka mig en som en beater. Tänkte inte dyka med den utan snarare slippa oroa mig för att den skulle skadas av något vatten 😊
 
Topp