Karlaplan
Basic
Stämmer det att rotorn på de där gamla automaterna låter väldigt högt!?Onsdag och då blev det den här,1993 Bäru SAN102
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Stämmer det att rotorn på de där gamla automaterna låter väldigt högt!?Onsdag och då blev det den här,1993 Bäru SAN102
Väldigt lik en jag sålde här 2014 Hur många andra kan ha fixat till en nato likadant? Full circle, nästan?
Säljes - Swatch Irony Windfall, natomod, "grey panda"
Swatch Irony Windfall 299:- i vadderat kuvert. Länk till info på Swatch svenska hemsida Plockades ut 2007 från Malmö Avations poängssystem då jag hade massa poäng som höll på att brännas inne. Därav den diskreta gravyren på spännet. Jag har modifierat ett nato för att passa samt mattat av...klocksnack.se
Bra att du lyfter fram ännu en av Swatch kvaliteer.Har under åren KS och liknande ställen stött på en hobbyfysikerteori som verkar gå ut om att man inte bör basta eller duscha varmt med ens en vattenskyddad klocka. Vattenmolekylerna i vattenånga ska enligt teorin tydligen ska ha en förmåga att kunna smita förbi en gummipackning under kompression trots ringa tryckskillnad och trots att mycket fler vattenmolekyler inte verkar lyckas göra det i någon betydande omfattning under mycket högre tryck vid till exempel bad och dyk. Jag är inte ens hobbyfysiker så jag kan inte motbevisa det med ett vattentätt resonemang baserat på diverse trådsanningar och källhänvisningar till Youtube. Men jag är ändå nyfiken och då återstår empiri. Passade på att utföra ett experiment när det på midsommarafton vankades upprepade cykler av bastubad med dopp i Mälaren. Ville göra det med min franska reklamklocka ”Hudkrämsdykaren” som några av er kanske minns från OWG March 2022, eftersom det är en av få provtryckta klockor jag äger. Men den hade jag tydligen förlagt så det fick bli en ej provtryckt Swatch jag köpt begagnad för ca 70 kr. Ingen stor förlust om den hade tagit in vatten. Men det gjorde den inte, trots snabba förändringar av omgivningstemperatur på uppåt 75 Celsiusgrader. Nu har undrar jag såklart om jag bara hade tur eller om hobbyfysikerteorin är bristfällig. Jag hoppas att någon bildad individ kan upplysa mig!
Platsen för experimentet, en vedeldad bastu i Gröndal:
Klockan i fråga, en några år gammal Swatch GO702 Hamarace:
Tror det finns massor av andra billiga, och även dyra, klockor som också klarat experimentet galant. Men jag tror absolut att Swatch har bra förutsättningar på den här punkten tack vare boettkonstruktionen åtminstone många av dem delar.Bra att du lyfter fram ännu en av Swatch kvaliteer.
Bastun i sig har har Swatchlook.
Trist! Skulle gissa att någon slarvat vid batteribyte och att det hamnat skräp på packningen. Det är en bra konstruktion men bara om det är rent...Var inte helt tät…
Var inte helt tät…
Har dålig koll på hur ofta de förändrar sortimentet i nätbutiken men det verkar ju finnas ett reservdelssortiment också. Jag köpte ett svart silikonband med saffianostruktur i nätbutiken för bara några månader sedan. Finns det inte kvar där kanske ett samtal till Swatch Group löser det? Det är ju originalband till någon hyfsat modern modell.Tycker om denna oväntat mycket!
Ni som varit med ett tag – hur ofta roterar Swatch banden man kan köpa löst? Hade velat ha det svarta bandet med textur, som jag idag har i plast, i silikon. Har förstått att det tidigare funnits tillgängligt.
Tack! Värt ett försökHar dålig koll på hur ofta de förändrar sortimentet i nätbutiken men det verkar ju finnas ett reservdelssortiment också. Jag köpte ett svart silikonband med saffianostruktur i nätbutiken för bara några månader sedan. Finns det inte kvar där kanske ett samtal till Swatch Group löser det? Det är ju originalband till någon hyfsat modern modell.
Har dålig koll på hur ofta de förändrar sortimentet i nätbutiken men det verkar ju finnas ett reservdelssortiment också. Jag köpte ett svart silikonband med saffianostruktur i nätbutiken för bara några månader sedan. Finns det inte kvar där kanske ett samtal till Swatch Group löser det? Det är ju originalband till någon hyfsat modern modell.
Tack! Värt ett försök
Supersnygg! Är detta 34mm? Köpte nyligen en större variant (begagnad) men inser nu att jag måste försöka byta mot den mindre. Köpte du din ny?Idag anlände min första Swatch och nu förstår jag vad folk menar med att de tickar högt
Yes, den är 34mm (Gent) Tycker storleken är trevlig, hade även fungerat någon millimeter upp, men föredrar de åt det mindre hållet.Supersnygg! Är detta 34mm? Köpte nyligen en större variant (begagnad) men inser nu att jag måste försöka byta mot den mindre. Köpte du din ny?
Cool!
Jag fick feeling och klickade hem en What if?. Gillade looken och har inte haft en Swatch på evigheter. Glatt återseende och tavla och storlek är perfekt. Hade gärna fått varit lite tunnare för man får stundtals verkligen känslan att det är en liten ask man satt armband på.