• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Swatchtråden

Onsdag och då blev det den här,1993 Bäru SAN102
E7CEF940-8DE0-4663-85A6-A009F18F0FEE.jpeg
Stämmer det att rotorn på de där gamla automaterna låter väldigt högt!?

Det kan nog stämma, personligen påverkas jag inte och inte heller de i min omgivning. Har dock full förståelse för de som påstår att rotorn är lite enerverande och ger stresspåslag.

Väldigt lik en jag sålde här 2014 :D Hur många andra kan ha fixat till en nato likadant? Full circle, nästan?

Haha, ja väldigt likt men inte exakt samma band. Tyvärr fick jag inte med originallänken, den hade varit lite kul att ha.

IMG_20230517_201133.jpg

Har under åren KS och liknande ställen stött på en hobbyfysikerteori som verkar gå ut om att man inte bör basta eller duscha varmt med ens en vattenskyddad klocka. Vattenmolekylerna i vattenånga ska enligt teorin tydligen ha en förmåga att kunna smita förbi en gummipackning under kompression trots ringa tryckskillnad och trots att mycket fler vattenmolekyler inte verkar lyckas göra det i någon betydande omfattning under mycket högre tryck vid till exempel bad och dyk. Jag är inte ens hobbyfysiker så jag kan inte motbevisa det med ett vattentätt resonemang baserat på diverse trådsanningar och källhänvisningar till Youtube. Men jag är ändå nyfiken och då återstår empiri. Passade på att utföra ett experiment när det på midsommarafton vankades upprepade cykler av bastubad med dopp i Mälaren. Ville göra det med min franska reklamklocka ”Hudkrämsdykaren” som några av er kanske minns från OWG March 2022, eftersom det är en av få provtryckta klockor jag äger. Men den hade jag tydligen förlagt så det fick bli en ej provtryckt Swatch jag köpt begagnad för ca 70 kr. Ingen stor förlust om den hade tagit in vatten. Men det gjorde den inte, trots snabba förändringar av omgivningstemperatur på uppåt 75 Celsiusgrader. Nu har undrar jag såklart om jag bara hade tur eller om hobbyfysikerteorin är bristfällig. Jag hoppas att någon bildad individ kan upplysa mig!

Platsen för experimentet, en vedeldad bastu i Gröndal:
7626BBF5-EC2F-4ED7-ABA1-B04082B16A28.jpeg

Klockan i fråga, en några år gammal Swatch GO702 Hamarace:
1051A231-D07E-48E8-8E19-BE7EFAFB42B9.jpeg

Senast ändrad:
Har under åren KS och liknande ställen stött på en hobbyfysikerteori som verkar gå ut om att man inte bör basta eller duscha varmt med ens en vattenskyddad klocka. Vattenmolekylerna i vattenånga ska enligt teorin tydligen ska ha en förmåga att kunna smita förbi en gummipackning under kompression trots ringa tryckskillnad och trots att mycket fler vattenmolekyler inte verkar lyckas göra det i någon betydande omfattning under mycket högre tryck vid till exempel bad och dyk. Jag är inte ens hobbyfysiker så jag kan inte motbevisa det med ett vattentätt resonemang baserat på diverse trådsanningar och källhänvisningar till Youtube. Men jag är ändå nyfiken och då återstår empiri. Passade på att utföra ett experiment när det på midsommarafton vankades upprepade cykler av bastubad med dopp i Mälaren. Ville göra det med min franska reklamklocka ”Hudkrämsdykaren” som några av er kanske minns från OWG March 2022, eftersom det är en av få provtryckta klockor jag äger. Men den hade jag tydligen förlagt så det fick bli en ej provtryckt Swatch jag köpt begagnad för ca 70 kr. Ingen stor förlust om den hade tagit in vatten. Men det gjorde den inte, trots snabba förändringar av omgivningstemperatur på uppåt 75 Celsiusgrader. Nu har undrar jag såklart om jag bara hade tur eller om hobbyfysikerteorin är bristfällig. Jag hoppas att någon bildad individ kan upplysa mig!

Platsen för experimentet, en vedeldad bastu i Gröndal:
7626BBF5-EC2F-4ED7-ABA1-B04082B16A28.jpeg

Klockan i fråga, en några år gammal Swatch GO702 Hamarace:
1051A231-D07E-48E8-8E19-BE7EFAFB42B9.jpeg
Bra att du lyfter fram ännu en av Swatch kvaliteer.
Bastun i sig har har Swatchlook.

Bra att du lyfter fram ännu en av Swatch kvaliteer.
Bastun i sig har har Swatchlook.
Tror det finns massor av andra billiga, och även dyra, klockor som också klarat experimentet galant. Men jag tror absolut att Swatch har bra förutsättningar på den här punkten tack vare boettkonstruktionen åtminstone många av dem delar.

Har förresten fått läsa nya dumheter om klockor och bad och blev sugen på ett nytt experiment. Men här behöver jag rekrytera en medhjälpare på grund av att jag själv är en patetisk badkruka. Jag söker någon som är beredd att mot ringa ersättning (valfri glass i kiosken eller så) göra ”bomben” från tian på ett bad som inte är jättelångt från Stockholm och med en av mina Swatch på armen. Jag tänkte filma bravaden och se till att ansökan till etikprövningsnämnden ”kommer bort i posten”. Den som vill bidra till vetenskapen får gärna skicka ett pm! :)
Klockan i fråga, en 39 år gammal GB101 Black Magic:
15FA95C0-7355-42DE-8C2A-286DAE1F61F3.jpeg

Eftersom även jag är en badkruka kan jag tyvärr inte hjälpa till.
Fullt insiktsfull betr min belägenhet är sk dykare inte heller någon prioriterad klocktyp.

Senast ändrad:
Tycker om denna oväntat mycket!

Ni som varit med ett tag – hur ofta roterar Swatch banden man kan köpa löst? Hade velat ha det svarta bandet med textur, som jag idag har i plast, i silikon. Har förstått att det tidigare funnits tillgängligt.

IMG_4951.jpeg
Har dålig koll på hur ofta de förändrar sortimentet i nätbutiken men det verkar ju finnas ett reservdelssortiment också. Jag köpte ett svart silikonband med saffianostruktur i nätbutiken för bara några månader sedan. Finns det inte kvar där kanske ett samtal till Swatch Group löser det? Det är ju originalband till någon hyfsat modern modell.

Har dålig koll på hur ofta de förändrar sortimentet i nätbutiken men det verkar ju finnas ett reservdelssortiment också. Jag köpte ett svart silikonband med saffianostruktur i nätbutiken för bara några månader sedan. Finns det inte kvar där kanske ett samtal till Swatch Group löser det? Det är ju originalband till någon hyfsat modern modell.
Tack! Värt ett försök 😊

Tack! Värt ett försök 😊

Här kommer en uppföljning om någon annan skulle hamna i samma sits – kontaktade Swatch Group men fick det enkla svaret att det bandet i silikon utgått från deras sortiment.

Får helt enkelt hålla lite koll på om något skulle komma ut till försäljning på andra håll. Har ett blått band i silikon jag får nöja mig med så länge. Känslan är helt klart bättre i det än i det svarta av plast, men tycker plasten fungerar helt ok mot en redan så plastig klocka ändå.

Tack för tipset @Highvalley!

Dagens, en SCB110 Moonshadow från 1993. 12 h-register, 30-minutersregister som går att läsa av utan mikroskop, ingen keramisk filler som gör plasten spröd, inget muppskoband med kardborre, finns NOS för under tusenlappen... Klart man köper Moonswatch då! 😊
20230801_162553.jpg

IMG_20230803_173738.jpg

Jag fick feeling och klickade hem en What if?. Gillade looken och har inte haft en Swatch på evigheter. Glatt återseende och tavla och storlek är perfekt. Hade gärna fått varit lite tunnare för man får stundtals verkligen känslan att det är en liten ask man satt armband på.

IMG_20230803_173738.jpg

Jag fick feeling och klickade hem en What if?. Gillade looken och har inte haft en Swatch på evigheter. Glatt återseende och tavla och storlek är perfekt. Hade gärna fått varit lite tunnare för man får stundtals verkligen känslan att det är en liten ask man satt armband på.
Cool!
Ser ut som en rip-off på min Enicar Meteor! 😜
IMG_2250.jpeg

Tillbaka
Topp