• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

SwatchXAp????

Tror du det blir en Swatch/AP

• Totala väljare
    168
Försäljningen av Speedmaster fick en rejäl knuff uppåt av Moonswatch.
IMG_1838.jpeg
Givetvis ger det en kortsiktig effekt men Omegas varumärke verkar ju ha svårt att bära upp priserna man försöker ta ut. Jag tror att Swatch samarbetet undergräver resan mot finrummet. Tror inte heller att en colab mellan Porsche och Skoda skulle stärka Porsche. Fiat Dino var ingen hit för Ferrari och Porsche 914 likaså. Har svårt att se hur en "Dressman edition" skulle öka efterfrågan på Boss kostymer eller hur ett din sko samarbete skulle höja värdet för Crockett and Jones. Jag tror att kombinationen med en massa limited edition, samarbeten med lågprismärken och orimliga prishöjningar tagit Omega in i en återvändsgränd marknadsmässigt.

Håller inte med. Tror Omega sänkt trösklarna för kidsen till finare ur dvs det som Swatch gjorde när märket startade som sedan gjorde att Omega faktiskt överlevde
Genom att sälja skräp för 4000 kronor samtidigt som man höjer priset på Speedmaster till närmare hundra brak? Känns snarare som att tröskeln blir enormt mycket högre om man först luras på crap som det står Omega på och sedan skall betala Rolex priser för att få upprättelse. Tillåt mig att tvivla på det varumärkes byggandet.

Det gjorde de väl ändå inte långt innan moonswatch?
Föralldel men dom hade ju för kanske 20-25 år sedan en rätt solid position som ett rimligt prissatt "finur" med betydligt högre status än konkurrenterna nedanför och betydligt lägre pris än Rolex. Men det var ju ett tag sedan.

Kanske ingen slump att Omega gått från en säker "Runner up" position i marknadsandelar till typ 4-5 eller vart dom nu ligger. Ett par colabs till med Regal och Jaques le man samt en saftig prishöjning på det fixar nog biffen..

Kanske ingen slump att Omega gått från en säker "Runner up" position i marknadsandelar till typ 4-5 eller vart dom nu ligger. Ett par colabs till med Regal och Jaques le man samt en saftig prishöjning på det fixar nog biffen..
Ganska övertygad om att Omegas problem i marknaden långt mer hänger ihop med den större allmänna trenden att botten gått ur mellansegmentet i klockmarknaden (och deras försök att navigera den utvecklingen) än de har att göra med en Swatch-collab kring en av deras modeller.

Givetvis ger det en kortsiktig effekt men Omegas varumärke verkar ju ha svårt att bära upp priserna man försöker ta ut. Jag tror att Swatch samarbetet undergräver resan mot finrummet. Tror inte heller att en colab mellan Porsche och Skoda skulle stärka Porsche. Fiat Dino var ingen hit för Ferrari och Porsche 914 likaså. Har svårt att se hur en "Dressman edition" skulle öka efterfrågan på Boss kostymer eller hur ett din sko samarbete skulle höja värdet för Crockett and Jones. Jag tror att kombinationen med en massa limited edition, samarbeten med lågprismärken och orimliga prishöjningar tagit Omega in i en återvändsgränd marknadsmässigt.

AI verkar mer vara inne på att Omega har tappat trots (inte pga) MoonSwatch och att tappet beror på andra orsaker.

Som utomstående har vi ju dock inte tillgång till samma detaljerade data som de som fattar besluten om dessa samarbeten.

IMG_1839.jpeg

Ganska övertygad om att Omegas problem i marknaden långt mer hänger ihop med den större allmänna trenden att botten gått ur mellansegmentet i klockmarknaden (och deras försök att navigera den utvecklingen) än de har att göra med en Swatch-collab kring en av deras modeller.
Finns det några siffror som styrker att botten gått ur mellansegmentet? Det är intressant.

Jag trodde tvärtom det du skriver att deras problem handlar om andra saker, som tex 100% prisökning de senaste 10 åren. Nu kostar en PO 35k mer än en Breitling SOH för att ta ett exempel. Det om något är en faktor i mellansegmentet, dessa kunder är nämligen priskänsliga (inklusive jag själv).

Finns det några siffror som styrker att botten gått ur mellansegmentet? Det är intressant.

Jag trodde tvärtom det du skriver att deras problem handlar om andra saker, som tex 100% prisökning de senaste 10 åren. Nu kostar en PO 35k mer än en Breitling SOH för att ta ett exempel. Det om något är en faktor i mellansegmentet, dessa kunder är nämligen priskänsliga (inklusive jag själv).
Är ju bl.a. i diskussionerna kring denna rapporten som det framkommer att försäljningen i mellanprissegmentet tappar drastiskt och att det är detta som driver tillverkarna till prishöjningar för att tjäna mer per såld klocka snarare än att försöka bli lönsamma på större volymer (snarare än att det är prishöjningarna som är grundorsaken till volymtappet)

En reseklocka till nattbordet på hotellet hade varit cool. Jobbigt med automat dock.

Är ju bl.a. i diskussionerna kring denna rapporten som det framkommer att försäljningen i mellanprissegmentet tappar drastiskt och att det är detta som driver tillverkarna till prishöjningar för att tjäna mer per såld klocka snarare än att försöka bli lönsamma på större volymer (snarare än att det är prishöjningarna som är grundorsaken till volymtappet)

Tack för länken, ska läsa 😊

De delar väl på vinsten på något sätt.
Såklart. Mitt resonemang bygger på att Swatch är den stora vinnaren då samarbetet ger dem uppmärksamhet, vilket ger dem möjlighet att sälja andra klockor (där det inte delar marginalen med någon annan). AP och andra sidan får inte samma knock-ons eftersom deras egna modeller inte finns tillgängliga på samma sätt, så får i långa loppet inte samma vinning som för Swatch. Även om AP får 70% av marginalen så drar Swatch troligen in mest deg på detta samarbete

Såklart. Mitt resonemang bygger på att Swatch är den stora vinnaren då samarbetet ger dem uppmärksamhet, vilket ger dem möjlighet att sälja andra klockor (där det inte delar marginalen med någon annan). AP och andra sidan får inte samma knock-ons eftersom deras egna modeller inte finns tillgängliga på samma sätt, så får i långa loppet inte samma vinning som för Swatch. Även om AP får 70% av marginalen så drar Swatch troligen in mest deg på detta samarbete

Så är det definitivt.
Swatch lyckades ju återuppfinna sig själv på ett sätt som inte setts sedan nittiotalet.
För Omega och AP får väl framtiden mer utvisa.

Om jag får gissa så tror jag det blir en pop-swatch där man antingen kan ha den i rem som fickur, men då med tanken att kunna ha den som "labubu" pynt på väskor etc vilket är hett för tillfället, men även i halsrem. sedan kan man pilla loss och klicka i med vanlig rem. Kollar man på uppljusade bilder på vad som ser ut att vara baksidan så ser det ut som att en sådan fickursbakboett klickar in i uttagen för klockrem. så bilden stämmer bra om man vill ha den funktionen. skulle även kunna förklara den rätt grova bakboetten.

Sedan tror jag detta är supersmart av AP. Man skapar buzz kring varumärket som annars är nästan oåtkomligt. alla vet vad LV är men inte alls lika många känner till AP. Höjer snarare värdet på vanliga AP om varumärket blir mer känt, vilket ger möjlighet att höja priser och ändå fortsätta tillverka i begränsade upplagor. Lite kändisar med AP på armen och poppig SwAPtch som tingeltangel på Kellyväskan så ska ni se.
1778501129268.jpeg

Senast ändrad:

Det är väl snarare så att det blivit trångt i mellansegmentet. Men dom som lyckas där går det väl rätt bra för. I lyxsegmentet är det ju inte lika många som konkurrerar troligen skälet till att Omega strävar däråt. Dock tror jag dom gör det på helt fel sätt.

Tror ni man måste köa från dagen innan eller tidigmorgon för att få tag i en sån där. Vet inte riktigt hur det var med omegaxswatch?

Tror ni man måste köa från dagen innan eller tidigmorgon för att få tag i en sån där. Vet inte riktigt hur det var med omegaxswatch?
Har sett videos där folk började köa redan igår innan man ens sett klockan 😂 Jag tror nog att du kommer behöva köpa dagen innan kanske t.o.m. två dagar innan. Bättre vänta imo. Dessa kommer defintivt mass producera. Dom ända som sitter där nu och köar är utan tvekan resellers.

Känns lite som lyxklockornas "parfymer". Jag gillar Swatch och tror att det här släppet blir snyggare än det första med OMEGA.

Jag skulle alla dagar tippa på att du behöver köa från dagen innan, iallafall i Stockholm. Den här typen av samarbeten når ju långt utanför "klocknörd-kretsar" och med tanke på hypen som var kring Moonswatch samt konsekvenserna som följde i form av flippande för profit så är jag rätt säker på att många kommer försöka göra samma sak den här vändan.

Tillbaka
Topp