• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Swedbank vägrar göra transaktion med Chrono24

David576

Basic
Hej,
Har försökt göra ett köp på en Day-date från Chrono24 via Swedbank. Beloppet är på cirka 300 000 kr och Swedbank vägrar låta köpet gå igenom. De säger att de inte känner sig säkra på var pengarna hamnar utlands och att de aldrig tidigare hört någon köpa en klocka för det beloppet. Har försökt komma med full dokumentation från Chrono24 och säljaren men de har avböjt mitt ärende nu tre gånger.
Är det någon som har haft samma tjafs som med Swedbank rörande en klockaffär? Tänker att jag ska försöka byta bank till Handelsbanken för det känns jättekonstigt att Swedbank totalt vägrar.

Låter sjukt dumt. Jag hade bett c24 och se om dom kan kontakta banken, det ligger ju i deras intresse?

Hej,
Har försökt göra ett köp på en Day-date från Chrono24 via Swedbank. Beloppet är på cirka 300 000 kr och Swedbank vägrar låta köpet gå igenom. De säger att de inte känner sig säkra på var pengarna hamnar utlands och att de aldrig tidigare hört någon köpa en klocka för det beloppet. Har försökt komma med full dokumentation från Chrono24 och säljaren men de har avböjt mitt ärende nu tre gånger.
Är det någon som har haft samma tjafs som med Swedbank rörande en klockaffär? Tänker att jag ska försöka byta bank till Handelsbanken för det känns jättekonstigt att Swedbank totalt vägrar.
Hej David,
Gå in till ett kontor och prata med en person som inte sitter i kassan. Så har jag skickat pengar i Norden. Eller gör en transaktion via internetbanken där du får hjälp av telefonbanken. Det har funkat för mig. Med rätt person att prata med så bör det gå. Värt att påpeka att jag har köpt av företag. Privatpersoner kan vara svårare att få igenom. Att överföra pengarna direkt till C24 borde inte vara ett problem om du hänvisar till deras sälj/köpskydd och klockan. Se det som att Swedbank är lite extra måna om att det blir rätt. Förklara i lugn och ro vad som gäller och vad du önskar även om motparten inte riktigt verkar förstå. Jag förutsätter att du försökt köpa en klocka innanför EU. Att skicka den summan utanför EU/Schweiz ser jag som mycket svårt. Då är det korrekt att man inte riktigt vet vart pengarna hamnar och du kanske skall avstå just den affären. Lycka till.

Aldrig haft problem och har handlat för betydligt mycket mer låter extremt märkligt.
Är det en sån fristående del av Swedbank?

Hej,

Detta kanske rundar Chrono24s skyddsnät,men om.säljaren är näringsidkare bör det gå betala med ditt kort.
Antingen via betallänk som denne skickar eller över telefon.

Verkar även helt makalöst att SwedB stoppar en betalning på 30K EUR om inte mottagaren hissat rödflagg

Klockan säljs av en butik som annonserar via Chrono24. Butiken finns i Nederländerna. Var i kontakt med telefonbanken. De vägrade låta mig göra transaktionen via telefon. Skulle besöka ett kontor sa de. Besökte kontoret. Där står tre stycken person och ska försöka förstå varför en klocka kan kosta 300 000kr. De ställde mig hundra frågor om varför jag ville ha klockan. De gav mig avslag och bad mig komma tillbaka med papper. Frågade vilka papper de behöver. Då sa dem "Något som gör att vi förstår att en klocka kan vara värd att lägga 300 000kr på och att företaget du köper av är lagligt registrerat företag". Jag tog idag med mig mer dokumentation än vad de rimligt bad om, även uppgifter som Chrono24 gav mig för att visa upp, men trots detta vägrar de. De sa att det är för min säkerhet. Höll på att tappa humöret helt.

Svara bara att du aldrig har hört om en seriös bank som tvättar oligarkpengar, eller att du fått böter på 875mkr.

SEB blinkande inte ens när jag ville skicka 200k till Polen för köksprylar.
Då kanske jag ska kolla på SEB som ett alternativ. Jag har SEB på mitt företag som jag driver. Fungerar smidigt. Sen har jag Swedbank på mitt privatkonto eftersom jag haft det så länge jag kan minnas.

Detta kanske rundar Chrono24s skyddsnät,men om.säljaren är näringsidkare bör det gå betala med ditt kort.
Antingen via betallänk som denne skickar eller över telefon.

Verkar även helt makalöst att SwedB stoppar en betalning på 30K EUR om inte mottagaren hissat rödflagg
Ja, men Mastercard nekar mig också eftersom det går via Swedbank. Det var svaret jag fick när jag var på kontoret.

Klockan säljs av en butik som annonserar via Chrono24. Butiken finns i Nederländerna. Var i kontakt med telefonbanken. De vägrade låta mig göra transaktionen via telefon. Skulle besöka ett kontor sa de. Besökte kontoret. Där står tre stycken person och ska försöka förstå varför en klocka kan kosta 300 000kr. De ställde mig hundra frågor om varför jag ville ha klockan. De gav mig avslag och bad mig komma tillbaka med papper. Frågade vilka papper de behöver. Då sa dem "Något som gör att vi förstår att en klocka kan vara värd att lägga 300 000kr på och att företaget du köper av är lagligt registrerat företag". Jag tog idag med mig mer dokumentation än vad de rimligt bad om, även uppgifter som Chrono24 gav mig för att visa upp, men trots detta vägrar de. De sa att det är för min säkerhet. Höll på att tappa humöret helt.
Har du ingen personlig bankman?

Det du beskriver verkar så tokigt det nästan låter som trolleri.
Be Herr eller Fru Bankbiträde logga in på Rolex hemsida så kan de ju med egna ögon se vad en sådan kan kosta,om de nu inte tror på att ett ur kan värt 300.000 sek.

Skulle själv frågat var de bor och hur I hela världen deras bostad motiverar prislappen,och namnet på den som godkänt en sådan vanvettsaffär.

Har du ingen personlig bankman?

Det du beskriver verkar så tokigt det nästan låter som trolleri.
Be Herr eller Fru Bankbiträde logga in på Rolex hemsida så kan de ju med egna ögon se vad en sådan kan kosta,om de nu inte tror på att ett ur kan värt 300.000 sek.

Skulle själv frågat var de bor och hur I hela världen deras bostad motiverar prislappen,och namnet på den som godkänt en sådan vanvettsaffär.
Nej, har ingen personlig bankman.
Ja, knappt att man tror att det är sant. Känns som de snor ens pengar. Man blir lite extra frustrerad när de sitter där allihopa med dassiga kostymer och appleklockor på armen.

Jag ska prova att öppna nytt konto på SEB eller Handelsbanken så får vi se vad de säger

Ja, men Mastercard nekar mig också eftersom det går via Swedbank. Det var svaret jag fick när jag var på kontoret.
Då hade jag ring upp Mastercards kuntjänst. Tagit namn på den jag talar med.
Frågat vad fan de håller på med och vem som jag kontaktar som kan lösa detta.

Jag har aldrig varit med om att ett köp nekats sålänge pengar finns på kontot oavsett var I världen jag befunnit mig.
Aldrig heller fått frågan
Varför ska du köpa DEN Prylen till DET Priset?

Där står tre stycken person och ska försöka förstå varför en klocka kan kosta 300 000kr. De ställde mig hundra frågor om varför jag ville ha klockan. De gav mig avslag och bad mig komma tillbaka med papper. Frågade vilka papper de behöver. Då sa dem "Något som gör att vi förstår att en klocka kan vara värd att lägga 300 000kr på och att företaget du köper av är lagligt registrerat företag". Jag tog idag med mig mer dokumentation än vad de rimligt bad om, även uppgifter som Chrono24 gav mig för att visa upp, men trots detta vägrar de.
Det här är ju helt otroligt. Du får alltså inte köpa vad du vill för smycke för dina egna pengar?

Det här är ju helt otroligt. Du får alltså inte köpa vad du vill för smycke för dina egna pengar?
Precis. De lägger in personliga värderingar. Chefen där sa "Jag kan inte riktigt förstå hur man kan vilja lägga 300 000 kr på en klocka och så länge inte jag eller mina kollegor förstår syftet så kan vi inte godkänna den här transaktionen". Jag tror att de inte vill att man ska ta ut pengar för då förlorar de på det.

Mycket märkligt det här. Att banken har åsikter när pengar sätts in på kontot är fullt rimligt men att de skulle vägra göra en överföring till ett företag förstår jag inte. De ser väl vem mottagaren är via IBAN/SWIFT? Jag vet inte riktigt vilken info man kan få där.

Precis. De lägger in personliga värderingar. Chefen där sa "Jag kan inte riktigt förstå hur man kan vilja lägga 300 000 kr på en klocka och så länge inte jag eller mina kollegor förstår syftet så kan vi inte godkänna den här transaktionen". Jag tror att de inte vill att man ska ta ut pengar för då förlorar de på det.
Det låter som det skurit sig mellan er i diskussionen eller att de tycker det finns märkliga transaktioner sedan innan

Nästan oavsett hur det här slutar skulle jag avslutat mitt engagemang hos banken efteråt. Sånt här ska du inte behöva stå ut med (med det sagt så har jag ändå ganska stor förståelse för pengatvättsreglerna och att syfte med överföringen ska redovisas)

Mycket märkligt det här. Att banken har åsikter när pengar sätts in på kontot är fullt rimligt men att de skulle vägra göra en överföring till ett företag förstår jag inte. De ser väl vem mottagaren är via IBAN/SWIFT? Jag vet inte riktigt vilken info man kan få där.
Ja, de har fått all information ändå släpper de det inte. De säger hela tiden att de värnar om mitt kapital som kund och säkerhet bla bla bla...
Det har inte varit några märkliga transaktioner eller fuffens sedan tidigare. Då hade jag förstått det.
Pratade med min syster som hade en hel del problem med Swedbank när hon flyttade tillbaka från NYC till Sverige. Swedbank var bara krångel så hon bytte bank till Handelsbanken.

Jag har inte gjort någon så stor överföring men när Swedbank nekat mig överföring till personkonto i utlandet (utifrån att de inte tillåter transaktioner till just det landet) så har jag fört över pengarna via Paypal.

Tillbaka
Topp