• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tävlingsdags med Sjöö Sandström!

Avslutar med ett blågult inlägg i svensk Sjöö Sandström-anda. Ett litet regelbrott i sista bilden, men nu är det dags för en kopp kaffe :)

IMG_20170508_193951.jpg
IMG_20171030_222046.jpg
IMG_20170508_193334.jpg
IMG_20171031_111825.jpg
IMG_20170509_115745.jpg
IMG_20171103_112329.jpg
 
OT, men det råder inga tvivel om att grafikern som utformat varningsskylten har lyckats förmedla att men inte ska gå för nära den bakre rotorn :D

Den där "rotorn" som det varnas för på skylten är en främre sittande sådan och den återfinns heller inte på en helikopter. Den tillhör en snöslunga vilken monteras på en hjullastare och används för fälthållning vid en av Flygvapnets baser. Så här vintertid är det viktigt att hålla bansystem rena från snö och is så att "trehjulingarna" kan starta och landa utan problem. I likhet med att springa in i en helikopters stjärtrotor är det inte hälsosamt att sugas in i snöslungan så bilden på varningsskylten är nog högst sanningsenlig.

IMG_6772.JPG

IMG_6803.JPG


Ett alternativt och udda sätt att röja snö och is på visas på nedanstående bild. Det är en sovjetisk (eventuellt rysk) konstruktion med en utrangerad jetmotor från ett stridsflygplan monterad ovanpå en lastbil. Uppe i den övre hytten sitter någon som sköter pådraget på jetmotorn så att utblåset blir lagom för att smälta och blåsa bort is och snö. Längst bak en sjuhelvetes stor bränsletank, då det åtgår en och annan kubik jetbränsle för att hålla igång motorn. I lastbilens hytt sitter förmodligen en livrädd soldat krampaktigt greppande bakelitratten medan han sakta kör framåt, innerligt hoppandes att operatören i den övre hytten inte av misstag tänder upp efterbrännkammaren...:nailbiting:

IMG_6804.JPG
 
Senast ändrad:
Den där rotorn det varnas för på skylten är en främre sittande och återfinns heller inte på en helikopter. Den tillhör en snöslunga vilken monteras på en hjullastare och används för fälthållning vid en av Flygvapnets baser. Så här vintertid är det viktigt att hålla bansystem rena från snö och is så att "trehjulingarna" kan starta och landa utan problem. I likhet med att springa in i en helikopters stjärtrotor är det inte hälsosamt att sugas in i snöslungan så varningsskylten är nog högst sanningsenlig.

IMG_6772.JPG

IMG_6803.JPG


Ett alternativt och udda sätt att röja snö och is på visas på nedanstående bild. Det är en sovjetisk (eventuellt rysk) konstruktion med en utrangerad jetmotor från ett stridsflygplan monterad ovanpå en lastbil. Uppe i den övre hytten sitter någon som sköter pådraget på jetmotorn så att utblåset blir lagom för att smälta och blåsa bort is och snö. Längst bak en sjuhelvetes stor bränsletank, då det åtgår en och annan kubik jetbränsle för att hålla igång motorn. I lastbilens hytt sitter förmodligen en livrädd soldat krampaktigt greppande bakelitratten medan han sakta kör framåt, innerligt hoppandes att operatören i den övre hytten inte av misstag tänder upp efterbrännkammaren...:nailbiting:

IMG_6804.JPG

För att citera @Urkvinnan , du är bara För cool...kan man få praoa hos dig :)
 
Ett alternativt och udda sätt att röja snö och is på visas på nedanstående bild. Det är en sovjetisk (eventuellt rysk) konstruktion med en utrangerad jetmotor från ett stridsflygplan monterad ovanpå en lastbil. Uppe i den övre hytten sitter någon som sköter pådraget på jetmotorn så att utblåset blir lagom för att smälta och blåsa bort is och snö. Längst bak en sjuhelvetes stor bränsletank, då det åtgår en och annan kubik jetbränsle för att hålla igång motorn. I lastbilens hytt sitter förmodligen en livrädd soldat krampaktigt greppande bakelitratten medan han sakta kör framåt, innerligt hoppandes att operatören i den övre hytten inte av misstag tänder upp efterbrännkammaren...:nailbiting:

IMG_6804.JPG
Vilken underbar konstruktion! ”Nöden är uppfinningarnas moder” och ”man tager vad man haver” när det är som bäst.
 
Svårt att välja. Jag bär ju UTC Skydivern i stort sett varje arbetsdag när jag är på jobbet och det har därför blivit ett och annat foto på den. Här är en kavalkad av några av de bilder jag själv gillar bäst. Skydivern är ju en ruskigt fin klocka och som tämligen medioker fotograf får jag helt enkelt satsa på kvantitet framför kvalitet. Håll till godo!

Wristshots

IMG_6750.JPG


IMG_6756.JPG


IMG_6759.JPG


IMG_6774.JPG


IMG_6769.JPG


IMG_6757.JPG


IMG_6772.JPG


IMG_6777.JPG


IMG_6779.JPG


IMG_6782.JPG


IMG_6790.JPG


IMG_6783.JPG


IMG_6788.JPG


IMG_6791.JPG


IMG_6792.JPG


IMG_6807.JPG


IMG_6758.JPG


IMG_6778.JPG


IMG_6771.JPG


Off-Wristshots

IMG_6751.JPG


IMG_6753.JPG


IMG_6754.JPG


IMG_6781.JPG


IMG_6789.JPG


IMG_6776.JPG


IMG_6760.JPG




Sådär, nu är det slut. Lovar!



IMG_6793.JPG
Fantastiska bilder! :)
 
Tillbaka
Topp