• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tag Heuer 2000 proffessional passaround!

Vad ska hända med klockan härnäst?

• Totala väljare
    8

Mardi

Silver
2-Faktor
IMG_5899.jpeg

Nu drar vi igång en spännande passaround för att ha annat att tänka på i höstmörkret. En Tag Heuer 2000 ce1111 med driftproblem i kronografmodulen, där tiondels-och sekundvisare hakat upp sig.

Deltagande är avgiftsfritt men den som har klockan får i uppdrag att ordna med frakt till en anständig efterträdare. @Lord_tito88 är först ut om så fortfarande önskas.

Att meka med klockan är absolut inte ett krav med man ska heller inte vara blyg om man vill sätta sina urmakarkunskaper på prov. Det värsta som kan hända är att nästa deltagare får lite mer jobb! Kanske har du en ultraljudstvätt? Kanske har du någon ny packning? Lumemassa? (Som lossnat på minutvisare sedan den åkt i backen)

Klockan (i bättre eller sämre skick än nu) samt adderade delar eller tillbehör lottas ut till en lycklig deltagare när intresset för vidare la(n)gning falnat:)

Den som är intresserad, oavsett mekambitioner eller inte får gärna skriva sitt intresse i tråden!

Om den skulle finnas I Stockholm 28/10-12/11 och mottagande samt överlämnande till nästa KS-medlem går att lösa F2F är det bara höra av sig.

Kul initiativ @Tisdag

En liten uppdatering. Igår lät jag urverket köras i min quartz"motionerare". Kronografen gick hela natten och fastnade ej. Ska gå till gymmet nu och se om kronografen fastnar under en mer aktiv period.

PXL_20231013_115033203.jpg
Vad bra, den brukar fastna och ticka på stället om man trycker på den många gånger, kanske är något smuts eller något gissade en urmakare på. Har du fått igång tiondelsvisaren?

Vad bra, den brukar fastna och ticka på stället om man trycker på den många gånger, kanske är något smuts eller något gissade en urmakare på. Har du fått igång tiondelsvisaren?

Var säkert smuts som motionerades bort. Den fastnade ej under gympasset eller hämtning av tvätten som tur var.

Nästa del i sagan blir att ta ut verket och se vad som kan göras för 1/10-visaren.

the-story-continues-rerez.gif

Var säkert smuts som motionerades bort. Den fastnade ej under gympasset eller hämtning av tvätten som tur var.

Nästa del i sagan blir att ta ut verket och se vad som kan göras för 1/10-visaren.

the-story-continues-rerez.gif
Präktigt! Det blir en svår utlottning sedan inser jag nu, när en och annan kanske lagt ned litet mer möda, men det får bli ett problem att ta tag i mot slutet av historien:)

En liten uppdatering:

Fick tid igårkväll att öppna upp klockan och ta bort pudret (lume eller annat?) från tavlan. Då @JoakimS skruvvana är betydligt större än min så avstår jag från att, antagligen, göra problemen värre.

Ändbitarna har fått sig en massage och skramlar inte länge. Planen är att rengöra klockan samt länk antagligen på måndag eller tisdagkvällen och därefter skicka iväg klockan till @Burnman.

PXL_20231015_081259447.MP.jpg

En liten uppdatering:

Fick tid igårkväll att öppna upp klockan och ta bort pudret (lume eller annat?) från tavlan. Då @JoakimS skruvvana är betydligt större än min så avstår jag från att, antagligen, göra problemen värre.

Ändbitarna har fått sig en massage och skramlar inte länge. Planen är att rengöra klockan samt länk antagligen på måndag eller tisdagkvällen och därefter skicka iväg klockan till @Burnman.

PXL_20231015_081259447.MP.jpg
Fint jobbat och tack för ansträngningen!
Pudret vet man aldrig vad det kan vara, är ju ändå en stekarklocka från 90-talet!

Kul initiativ och tråd! @Lord_tito88 , får man fråga hur din quartz-"motionerare" fungerar?

Är en sån här jag har. Finns en magnet som snurrar på visarna i tre olika hastigheter. Den plus värme brukar få igång dom flesta quartzare som har stannat.

Screenshot_20231015-123827.png

Tillbaka
Topp