• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Enicar (många bilder)

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Härlig tråd! Själv har jag bara en Enicar men den är rätt bra IMO :)
C252932E-57F5-4C48-B800-F9F8C725B55D.jpeg
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Fantastiskt fint skick på den, en underbar modell som inte bara har maffiga radiumvärden utan också en intressant historik.
Tack! Är väldigt nöjd - tacksam för din feedback i samband med köpet. Var lite av en chansning som föll väl ut. Underskattad modell IMO. Vore kul att se vilka Enicar du har liggandes i lådan :)
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Tack! Är väldigt nöjd - tacksam för din feedback i samband med köpet. Var lite av en chansning som föll väl ut. Underskattad modell IMO. Vore kul att se vilka Enicar du har liggandes i lådan :)
Mäktig känsla när chansningar faller väl ut, du har ett väldigt fint och tidigt exemplar där som jag gärna köper av dig om du skulle tröttna.
Håller helt med dig om att den är underskattad, men det håller vi tyst om tills vi hoardat upp i staterna där majoriteten finns.;)
 
Väldigt fin. Personligen skulle satsa några kronor på luming av visarna. Har en kille i UK som är extremt duktig, han kan få till snygg vintage look på lumen. Men, smaken är som.....
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Mäktig känsla när chansningar faller väl ut, du har ett väldigt fint och tidigt exemplar där som jag gärna köper av dig om du skulle tröttna.
Håller helt med dig om att den är underskattad, men det håller vi tyst om tills vi hoardat upp i staterna där majoriteten finns.;)
Tack! Ska ha dig i åtanke om jag nu skulle få fnatt och få för mig att sälja. Deal! ;)
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Väldigt fin. Personligen skulle satsa några kronor på luming av visarna. Har en kille i UK som är extremt duktig, han kan få till snygg vintage look på lumen. Men, smaken är som.....
Övervägde att ge visarna ny lume när jag servade den men bestämde mig till slut för att låta visarna vara då risken är stor att de inte riktigt skulle matcha. Men vore kul att veta vem killen fr UK är som är duktig. Kanske ändrar mig :) Har du lämnat något till honom med bra resultat?
 

Stigmata

Omega
I'm coffee roaster! It's been my beater for ten years!

looks much nicer in the flesh

men har to arbejde i forhold til røg og varme osv

This one is perfect

Most you see around have Indonesian issues as ninety percent are from there!

big Indonesia in the sixties and seventies because they did not have the watchmaking skills
So a supercompressor case was supposed to work longer in the tropics

ultimately the rubber seals break and the weather gets in

Helped many people restore these over the years. Problem is getting parts these days.
 
Senast ändrad:

Fadershan

Patek
I'm coffee roaster! it's been my beater for ten years!

looks much nicer in the flesh

but has to work in condition of smoke and heat etc

This one is perfect

Most you see around have Indonesian issues as ninety percent are from there!

big Indonesia in the sixties and seventies because they didn't have the watchmaking skills
so a supercompressor case was supposed to work longer in the tropics

ultimately the rubber seals breach and the weather gets in

Helped many people restore these over the years . problem is getting parts these days.

True that! i hunted the GMT-wheel for ages! I believe thats the only part in cal 1146 thats not found in cal 1145 etc.
 
Topp