• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

The many faces of vintage Enicar (många bilder)

Min absoluta favorit: Sherpa Graph mk1.
NOS - har legat hos en samlare i många år tills att jag fick möjligheten att ta hand om den.
20200402_220204.jpg

Slänger in mitt senaste vintage-ur som utan tvekan hör hemma i denna avdelning med! ;)
Bandinsamling pågår och ett är på väg hem i detta nu....
En NOS Enicar MRO Star Jewels, ett av de vackrare uren som jag suktat efter ett tag nu, självklart manligt manuellt! :cigar:
IMG_3272.jpg
IMG_3273.jpg
IMG_3275.jpg

Stiligt. Bra storlek på dom där också ;) Ovanligt att se utan ”D” efter Sherpa på tavlan.
Det har jag inte tänkt på, det borde vara ett D för datum (som jag tror det betyder), det jag tänkt på när jag googlat är att automatic kan vara tryckt på olika ställen.
Men det är väl bara ett bevis på att Enicar var lite speciella:)

Fick hem denna idag och den stämmer ju definitivt med rubriken på denna tråd, har det visat sig så här efter mitt köp på engelska eBay.....:(
IMG_3467.jpg

Klockan var tydligt överpolerad det visste jag men att det var mer saker som inte stod rätt till förstår jag först nu......
s-l1600.jpg
s-l1603.jpg
s-l1604.jpg

Så här svarade Enicar-experten Martijn efter att jag börjat ana oråd:
"This Enicar looks like a ‘hybrid’: the movement is probably an AR167. But the dial, hands and case appear to be sourced from stocks. Technically, the watch is for 95% an Enicar (the bracelet is definitely aftermarket), but you won’t find the model in the catalogs. Very often these type of Enicars are build and sold in India."

Nu var det inga jättepengar men det känns ändå lite surt att bli lite blåst,....:sorry:

Bilagor

• s-l1601.jpg
    s-l1601.jpg
    225.3 KB · Visningar: 4
Fick hem denna idag och den stämmer ju definitivt med rubriken på denna tråd, har det visat sig så här efter mitt köp på engelska eBay.....:(
IMG_3467.jpg

Klockan var tydligt överpolerad det visste jag men att det var mer saker som inte stod rätt till förstår jag först nu......
s-l1600.jpg
s-l1603.jpg
s-l1604.jpg

Så här svarade Enicar-experten Martijn efter att jag börjat ana oråd:
"This Enicar looks like a ‘hybrid’: the movement is probably an AR167. But the dial, hands and case appear to be sourced from stocks. Technically, the watch is for 95% an Enicar (the bracelet is definitely aftermarket), but you won’t find the model in the catalogs. Very often these type of Enicars are build and sold in India."

Nu var det inga jättepengar men det känns ändå lite surt att bli lite blåst,....:sorry:
Retur?

Anlände två Enicars till idag....plus en Enicar-box, kul! :)
Först en Sherpa Star med stöddiga och dryga 11 mm i höjd:
IMG_3558.JPG
IMG_3560.JPG
IMG_3564.JPG

Sedan en mer normal automatare som visade sig vara tvåspråkig, hepp!
IMG_3561.JPG

IMG_3562.JPG

61117475466__E255BA7E-DE44-445A-B402-39F2385776F5.JPG

61117422957__D0474C96-FC22-4B49-B683-5158A9ECC2C1.JPG

Anlände två Enicars till idag....plus en Enicar-box, kul! :)
Först en Sherpa Star med stöddiga och dryga 11 mm i höjd:
IMG_3558.JPG
IMG_3560.JPG
IMG_3564.JPG

Sedan en mer normal automatare som visade sig vara tvåspråkig, hepp!
IMG_3561.JPG

IMG_3562.JPG

61117475466__E255BA7E-DE44-445A-B402-39F2385776F5.JPG

61117422957__D0474C96-FC22-4B49-B683-5158A9ECC2C1.JPG

Du gör skäl för ditt namn. Hugger många fina klockor! Kul med din entusiasm, det lyfter forumet. :) Är Heuer och Enicar dina favoritmärken?

Var också sugen på dessa. Grattis!

Du gör skäl för ditt namn. Hugger många fina klockor! Kul med din entusiasm, det lyfter forumet. :) Är Heuer och Enicar dina favoritmärken?

Haha tack, klockbröder! :p
Namnet kommer dock från min 69 Camaro som faktiskt heter så....eller det står så på den personliga nummerskylt som följde med bilen från USA! ;)
sized_IMG_74071_zps08ca1b2d.jpg

Tack för vänliga ord @Corgi , det uppskattas och jag gillar verkligen stämningen och framförallt kunskapen här på forumet.
Vintage-intresset startade ju pga av att jag började leta efter klockor som hade anknytning till min Camaro men den första, förutom dom jag haft sedan de var nya, blev ju min Pierce SC.
Jag tyckte Heuer Camaro-modellerna var så svindyra men jag har ändå lyckats skrapa ihop till de två jag har och där får det räcka.
Enicar tilltalar mig på ett helt anat sätt rent design- men även prismässigt. Det går ju att hitta trevliga och ovanliga ur från Schweizutan at bli ruinerad! :)

Haha tack, klockbröder! :p
Namnet kommer dock från min 69 Camaro som faktiskt heter så....eller det står så på den personliga nummerskylt som följde med bilen från USA! ;)
sized_IMG_74071_zps08ca1b2d.jpg

Tack för vänliga ord @Corgi , det uppskattas och jag gillar verkligen stämningen och framförallt kunskapen här på forumet.
Vintage-intresset startade ju pga av att jag började leta efter klockor som hade anknytning till min Camaro men den första, förutom dom jag haft sedan de var nya, blev ju min Pierce SC.
Jag tyckte Heuer Camaro-modellerna var så svindyra men jag har ändå lyckats skrapa ihop till de två jag har och där får det räcka.
Enicar tilltalar mig på ett helt anat sätt rent design- men även prismässigt. Det går ju att hitta trevliga och ovanliga ur från Schweizutan at bli ruinerad! :)

Så är det absolut. Vintageträsket är ju ett kaninhål utan dess like, försöker själv avgränsa mig en del. Som tur är kan man alltid växla till att jaga roliga band och andra attiraljer när plånboken behöver avkylning. Kul med bilintresset. Har en gamling själv, men den har inte gett upphov till själva klockintresset. Däremot en trevlig canvas för bilder. ;)

Så är det absolut. Vintageträsket är ju ett kaninhål utan dess like, försöker själv avgränsa mig en del. Som tur är kan man alltid växla till att jaga roliga band och andra attiraljer när plånboken behöver avkylning. Kul med bilintresset. Har en gamling själv, men den har inte gett upphov till själva klockintresset. Däremot en trevlig canvas för bilder. ;)
Det är stopp för riktigt dyra klockor har jag intalat mig själv men du har helt rätt i din analys!
Jag åkte i en 69 Camaro när den var ny och jag var fyra år, så där startade det för mig!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp