Kan bara hålla med, en riktigt trevlig vardagskompis!Då kan vi ha ett svar där med andra ord. Oavsett en trevlig klocka.
Skumt bara att vi har olika tavlor på annars ganska lika klockor för samma marknader?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Kan bara hålla med, en riktigt trevlig vardagskompis!Då kan vi ha ett svar där med andra ord. Oavsett en trevlig klocka.
Kollade lite med Martijn och han sa att det från början nog mycket riktigt vart en Sherpa men som under årens lopp fått sin tavla utbytt av någon anledning, skada eller önskemål. Sherpa var ju Enicars toppmodeller och en Sherpa-boett har i princip alltid en Sherpa-märkt tavla med.Nyinkommen! Köpte en auktionslot för att komma åt den här.
Kan lite för lite om dessa.. Räknas det här som en Sherpa trots att det inte står på tavlan? @Ariste kanske vet? Någon slags kompressoeboett verkar det vara. Mycket nöjd iaf!
Jag röstar jaSka vi slå ihop de två Enicar-trådarna?
Röstar ja.Ska vi slå ihop de två Enicar-trådarna?
MRO är alltid rättInte underskattat, uppskattat!!
https://klocksnack.se/threads/the-many-faces-of-vintage-enicar-många-bilder.259/
Åh så cool. Grattis! Jag vill också ha en sån Den var grym. Kanske top 10 bland de coolaste jag har sett.Mitt senaste Enicar-kör kommer från Kaplans denna gång och satan-i-gatan vilken hög kaliber det var på denna!!
Ett riktigt stiligt dressur från tidigt 60-tal helt i rostfritt med Super Compressor-boett och elektrisk drivning med verk från Landernon, en riktig milstolpe i Schweizisk ur-historia, låt mig presentera Enicar Sherpa Electric, inte ett quartz-ur!
Notera sekund-visaren och tim-markörerna, man får nästan en stöt!
Satt på ett helt nytt Hirsch-band som jag bytte spänne på:
Wow det var snälla ord, tusen tack!Åh så cool. Grattis! Jag vill också ha en sån Den var grym. Kanske top 10 bland de coolaste jag har sett.
Den har ett eget formspråk. Kanske kan man kalla det minimalistiskt, men snygg, annorlunda och sofistikerat kylig var den. Kul att man alltid får sig en knäpp på näsan när man tror sig ha sett allt. Det finns så mycket kvar att se.Wow det var snälla ord, tusen tack!
Kan bara hålla med dig att klockan är grym och faktiskt helt underbar att bära på handleden med!
Älskar den uttrycksfulla minimalismen....
Makalöst bra den där!! Kan nog sträcka mig till att det är den coolaste Enicar dressaren jag skådat.Mitt senaste Enicar-kör kommer från Kaplans denna gång och satan-i-gatan vilken hög kaliber det var på denna!!
Ett riktigt stiligt dressur från tidigt 60-tal helt i rostfritt med Super Compressor-boett och elektrisk drivning med verk från Landernon, en riktig milstolpe i Schweizisk ur-historia, låt mig presentera Enicar Sherpa Electric, inte ett quartz-ur!
Notera sekund-visaren och tim-markörerna, man får nästan en stöt!
Satt på ett helt nytt Hirsch-band som jag bytte spänne på:
Så är det!Den har ett eget formspråk. Kanske kan man kalla det minimalistiskt, men snygg, annorlunda och sofistikerat kylig var den. Kul att man alltid får sig en knäpp på näsan när man tror sig ha sett allt. Det finns så mycket kvar att se.
Fasen vad kul att höra, broder!Makalöst bra den där!! Kan nog sträcka mig till att det är den coolaste Enicar dressaren jag skådat.
Kanon!Slog ihop Enicartrådarna
Nejdå. Markerade bara två trådar och la ihop i moderatorverktyget. Tog ca 5 sekunderKanon!
Men vilket pyssel, har du rensat i respektive innan eller...?
Snyggt!Nejdå. Markerade bara två trådar och la ihop i moderatorverktyget. Tog ca 5 sekunder
Mycket bra! Den är ju så jäkla läcker. Vad jag gillar med Enicar är att de valde att köra på samma EPSA-boett på många referenser i Sherpa-kollektionen. Blir en sammanhållen och trevlig helhet liksom. Har en go line-up i huvudet som vore trevlig att ägaTar fasta på Norths önskan om fler bilder på Sherpa så här kommer färska bilder på min Sherpa Graph MK III från 1966 i härligt patinerat skick.
Min drömklocka sedan jag fick upp ögonen för Enicar förvanska exakt ett år sedan har äntligen landat för att stanna i min lilla samling!
Många turer och en hel del fix med denna klocka innan den kunde bäras på riktigt...
Har testa den på flera band och den byter verkligen skepnad beroende på band...
Enicars fantastiskt vackra version av det kända Valjoux 72-verkar som här heter AR 72 i enligt med Enicars nomenklatur.
Tror inte de är så här vackra varken på Omegas eller ens Rolex versioner:
En ärlig och opolerad baksida med allt enligt original:
Här är varför Sherpa Graphen ofta kallas Jim Clark;
Tack och kul at du uppskattar den!Mycket bra! Den är ju så jäkla läcker. Vad jag gillar med Enicar är att de valde att köra på samma EPSA-boett på många referenser i Sherpa-kollektionen. Blir en sammanhållen och trevlig helhet liksom. Har en go line-up i huvudet som vore trevlig att äga