Nyinkommet och nytt för idag!
Den här klockan hittade jag på eBay och den kom hem i början av april så jag tänkte att den blir perfekt att köra idag under #30wgapril och som den äldsta av mina Enicars för tillfället så passar den väl in som gubbklocka!
Jag hade länge vart på jakt efter en Enicar med SUPERTEST-verk, vilket var Enicars egen motsvarighet till en Chronometer.
SUPERTEST-verken testades extra noga, i olika vinklar och tidsavvikelsen fick inte vara mer än +/- 5 sek. Verken fick ett eget serienummer och ett certifikat som följde med klockan. Det fanns även chronometer-märkta Enicars men de är relativt ovanliga.
När den här klockan där upp på eBay så noterade jag till min förvåning att den faktiskt hade just ett SUPERTEST-märkt verk med 30 rubiner.
Det verket i kombination med en Super Compressor-boett och GMT-visning blev som ett Enicar Kinder-ägg! Patinan får man med på köpet av en 60-årig tool watch!
Jag hade tur på eBay då den flög lite under radarn tror jag, för jag hade högsta budet och det var ändå rätt lågt satt!
Det jag inte visste då var det här var Enicars absolut första GMT-modell och just denna med röd bezel, röd pointer i kombination med den röda och snygga GMT-visaren är extremt ovanlig och man känner bara till ett fåtal exemplar, varav en numera är min och faller även in under kategorin keepers!
Bara några dagar efter att jag fått min dök en till upp på eBay och jag tror den finns där fortfarande ifall någon blir sugen nu...
Klockan kom på en Enicar original BoR-länk som jag har tillfälligt kör på min Sherpa Electric, så nu idag jag GMT:n på lite grönt mocka.
Kikar man noga så ser man att verket har ett eget serienummer med, däremot är det svårt att avläsa serienumret på boettens väldigt repiga baksida men jag har lyckats.
Enicar GMT från 1960