• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Enicar (många bilder)

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Klantig som jag är skrev jag i fel tråd.. Här hör inlägget hemma :D
...

Kör ju Sherpan som mars-klockan men helt glömt att posta här! Därför delar jag med mig av tre smutta bandalternativ!
Obehandlat kognacfärgat läder, curved tropic (rekommenderas!!) och ett Phoenix-nato..
IMG_0589.JPG
IMG_0627.JPG

IMG_0643.JPG
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
En får tacka!! Ja den har verkligen åldrats med värdighet till skillnad från en annan...

Och, får tacka dig tror jag! Alla dina inlägg på den ena guldklimpen efter en annan hade nog effekt!
Haha, vad kul att man kan inspirera flera! 👍 🪐 🙏
Jag har ju själv bara känt till Enicar i ganska exakt 1 år nu, så även jag är en nybörjare i ämnet...
 

Zackowlio

Cartier
2-Faktor
Halloj, lite oklart om det här är rätt tråd att fråga i men jag testar. Jag har en gammal Enicar som inte längre vill ticka vid uppvridning. Är det någon som har något tips på någon som har bra koll på gamla Enicar för en service?
Screenshot_20210326_105831.jpg

IMG_20210326_105530.jpg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Välkommen och kul med fler Enicaristas!

Min favorit-uris Per-Erik, urmakerimästare på Olofsfors Ur, älskar Enicar och vintage så kolla med honom och hälsa från mig!

Han är duktig, snabb och prisvärd även om du skickar klockan!
Men ring eller mejla honom och beskriv problemet så tar ni det därifrån!

Den är snart igång igen! 🙏
 
Senast ändrad:

Zackowlio

Cartier
2-Faktor
Välkommen och kul med fler Enicaristas!

Min favorit-uris Per-Erik, urmakerimästare på Olofsfors Ur, älskar Enicar och vintage så kolla med honom och hälsa från mig!

Han är duktig, snabb och prisvärd även om du skickar klockan!
Men ring eller mejla honom och beskriv problemet så tar ni det därifrån!

Den är snart igång igen! 🙏
Tusen tack för det tipset! Ska dra iväg ett mail på en gång!
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Nyinkommet och nytt för idag!

Den här klockan hittade jag på eBay och den kom hem i början av april så jag tänkte att den blir perfekt att köra idag under #30wgapril och som den äldsta av mina Enicars för tillfället så passar den väl in som gubbklocka! 👴

Jag hade länge vart på jakt efter en Enicar med SUPERTEST-verk, vilket var Enicars egen motsvarighet till en Chronometer.
SUPERTEST-verken testades extra noga, i olika vinklar och tidsavvikelsen fick inte vara mer än +/- 5 sek. Verken fick ett eget serienummer och ett certifikat som följde med klockan. Det fanns även chronometer-märkta Enicars men de är relativt ovanliga.

När den här klockan där upp på eBay så noterade jag till min förvåning att den faktiskt hade just ett SUPERTEST-märkt verk med 30 rubiner.
Det verket i kombination med en Super Compressor-boett och GMT-visning blev som ett Enicar Kinder-ägg! Patinan får man med på köpet av en 60-årig tool watch! 🤩
Jag hade tur på eBay då den flög lite under radarn tror jag, för jag hade högsta budet och det var ändå rätt lågt satt! 😍

Det jag inte visste då var det här var Enicars absolut första GMT-modell och just denna med röd bezel, röd pointer i kombination med den röda och snygga GMT-visaren är extremt ovanlig och man känner bara till ett fåtal exemplar, varav en numera är min och faller även in under kategorin keepers! 🤗

Bara några dagar efter att jag fått min dök en till upp på eBay och jag tror den finns där fortfarande ifall någon blir sugen nu...

Klockan kom på en Enicar original BoR-länk som jag har tillfälligt kör på min Sherpa Electric, så nu idag jag GMT:n på lite grönt mocka.
Kikar man noga så ser man att verket har ett eget serienummer med, däremot är det svårt att avläsa serienumret på boettens väldigt repiga baksida men jag har lyckats.

⌚ Enicar GMT från 1960
IMG_8204.JPG
IMG_8205.JPG
IMG_8206.JPG
IMG_8207.JPG
IMG_8209.JPG
IMG_8210.JPG
IMG_8213.jpg
IMG_8408.jpg
IMG_8409.jpg

IMG_8411.jpg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Bumpar tråden lite med min absolut första Enicar som jag införskaffade för ganska exakt 1 år sedan!
Sedan gick fort utför och det har blivit en hoper Enicars sedan dess men den här har alltid en speciell plats i min lilla samling! 💚 🪐 👍

⌚Enicar MRO i superskick
IMG_8463.jpg
IMG_8465.jpg
IMG_8466.jpg
IMG_8467.jpg
IMG_8468.jpg
IMG_8469.jpg
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Bumpar tråden lite med min absolut första Enicar som jag införskaffade för ganska exakt 1 år sedan!
Sedan gick fort utför och det har blivit en hoper Enicars sedan dess men den här har alltid en speciell plats i min lilla samling! 💚 🪐 👍

⌚Enicar MRO i superskick
IMG_8463.jpg
IMG_8465.jpg
IMG_8466.jpg
IMG_8467.jpg
IMG_8468.jpg
IMG_8469.jpg
Du vet att Mollstedts i Karlstad har en NOS Ultradive till salu som legat glömd på lagret?
 
Topp