Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Känner igen den där….En av mina favoriter. Ett riktigt UR.
Coolt fynd, så är vi två här i Sverige i alla fall!Stiltje på klockfronten ett bra tag nu men litet fynd idag.
Glaset saknas så texten kanske stod på glaset ?Coolt fynd, så är vi två här i Sverige i alla fall!
Vi vet bara av ett fåtal av dessa i världen faktiskt!
Dock verkar din sakna texten ” världstider med ENICAR” ?
Yes!Glaset saknas så texten kanske stod på glaset ?
Har inte provat fick den idag men skall kolla snart.Yes!
Fungerar alla klockorna?
Testad och alla klockorna gårHar inte provat fick den idag men skall kolla snart.
Sjuk modell, kul. Indexen är inte riktigt centrerade mot trycket eller?En sedan länge efterlängtat tillskott i min eklektiska lilla samling hämtades ut idag!
Klockan är speciell på många sätt i Enicars produktion, med sina unika visare och bezel.
Den här modellen är också den enda från Enicar någonsin med skruvad krona, vilket inte i sig var något speciellt, men i Enicars värd var det lite udda då man alltid tidigare förlitat sig på de speciella vattentäta kronorna från EPSA.
Ett kupat safirglas och svart ytbehandling på det rostfria boetten på nästan 44 mm gör den extra spännande i mina ögon.
Verkat är Enicars eget och vackra AR 167D och serienumret antyder att klockan är från 1969.
Att den dessutom hade svensk dagskiva avgjorde saken för mig!
Tack kompis, kul att du gillar den!Sjuk modell, kul. Indexen är inte riktigt centrerade mot trycket eller?
Applicerade index brukar sitta i förgjorda hål i tavlan.Tack kompis, kul att du gillar den!
Du är galet grym på att se detaljer och du har såklart helt rätt!
De tredimensionella metall-indexen sitter inte 100% på alla röda fyrkanterna om man tittar noga, men det händer så mycket runtomkring så man ser det inte förrän man tittar noga! Montörerna av indexen var kanske inte så noga eller så har det rört på sig efter att ha varit utsatta för värme under de 54 åren som gått?!
Ah, jag tänkte att de var limmade?Applicerade index brukar sitta i förgjorda hål i tavlan.
Hjälper som du säger att det händer en hel del på den tavlan. Faktiskt väldigt stilren, genomgående tokigt och extrovert.
Grattis till en skönt sliten dykare!Snubblade över denna Enicar nu i helgen. Den är inte i bästa skick som synes och ett av bandhornen har fått sig en smäll. Vore ändå kul att veta lite mer om modellen om någon sitter på sådan info. Är den vanlig? När är den tillverkad? Verket heter AR165. Jag är helt enkelt tacksam för all input jag kan få.
Stort tack för utförligt svar! Jättintressant att få veta lite mer. Priset som begärdes för den var 3k och det var vad jag gav då jag utgick ifrån att det var billigt trots skick och trots att jag inte har koll på prisbilden för dylika klockor.Grattis till en skönt sliten dykare!
Sherpa OPS är ju en av Enicars klockor med unik boett från EPSA med sina inbyggda kronskydd.
Det är absolut inte den vanligaste av Enicars modeller men dyker upp nu och då.
Det pågår lite forskning om modellen just när det gäller utförande och tillverkningsår för OPS, och systerklockan Ultradive, de följer inte Enicars vanliga nummer-serier och går därför inte lika lätt att årsmodells-bestämma.
AR 165 är ett av Enicars vanliga och mycket pålitliga verk men det har fått kraftigare verkshållare samt gummibitar som stötskydd i boetten.
Din klocka har såklart levt ett tufft liv, vilket många av dessa tool-watches faktiskt gjorde, men det ger ju charm!
Vad hamnade du i pris för den till slut?
Det skulle också vara intressant att få veta numret som står ingraverat på baksidan just ovanför ”Sherpa” texten för att kunna lägga klockan till den databas som en Enicar-kompis till mig håller på med.
Här har du mina två exemplar:
Känns som ett ok pris ändå...fixa glaset och ge den en service & rengöring, resten skulle jag låta vara..stenhård klocka!Stort tack för utförligt svar! Jättintressant att få veta lite mer. Priset som begärdes för den var 3k och det var vad jag gav då jag utgick ifrån att det var billigt trots skick och trots att jag inte har koll på prisbilden för dylika klockor.
Det nummer som finns på baksidan tyder jag till 14962.
snipp...
Det skulle också vara intressant att få veta numret som står ingraverat på baksidan just ovanför ”Sherpa” texten för att kunna lägga klockan till den databas som en Enicar-kompis till mig håller på med.
...snipp
W.O.W.....vilket skick broder!Har du/han/hon min nuffra?