• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

The many faces of vintage Enicar (många bilder)

Nyligt anländ Enicar DDG190 i när nog NOS-skick. 👍🤓

IMG_2108.jpeg
IMG_2106.jpeg
IMG_2109.jpeg

Den här dök upp idag efter ett köp på Tratten och är tänkt som en överraskning till min 22-årige son, som som hatar vintage, så det blir en utmaning! 🤣

IMG_3331.JPG
IMG_3332.JPG
IMG_3334.JPG

Klockan såg mycket fin ut på insidan med och det vackra verket är ett inhouse AR 1140 så klockan är från runt 1965.
IMG_3341.jpg
IMG_3342.jpg

Lite rengöring och glaspolering samt ett nytt band i stället för gubblänken och sedan är planen att överraska sonen! 🤭🤫

Senast ändrad:
En sedan länge efterlängtat tillskott i min eklektiska lilla samling hämtades ut idag! 🪐

Klockan är speciell på många sätt i Enicars produktion, med sina unika visare och bezel.
Den här modellen är också den enda från Enicar någonsin med skruvad krona, vilket inte i sig var något speciellt, men i Enicars värd var det lite udda då man alltid tidigare förlitat sig på de speciella vattentäta kronorna från EPSA.

Ett kupat safirglas och svart ytbehandling på det rostfria boetten på nästan 44 mm gör den extra spännande i mina ögon.
Verkat är Enicars eget och vackra AR 167D och serienumret antyder att klockan är från 1969.

Att den dessutom hade svensk dagskiva avgjorde saken för mig! 🇸🇪

tempImageCCV29C.png
tempImageyL2IzL.png
tempImagegEH5RU.png
tempImageNngloZ.png
tempImage06PTkh.png

En sedan länge efterlängtat tillskott i min eklektiska lilla samling hämtades ut idag! 🪐

Klockan är speciell på många sätt i Enicars produktion, med sina unika visare och bezel.
Den här modellen är också den enda från Enicar någonsin med skruvad krona, vilket inte i sig var något speciellt, men i Enicars värd var det lite udda då man alltid tidigare förlitat sig på de speciella vattentäta kronorna från EPSA.

Ett kupat safirglas och svart ytbehandling på det rostfria boetten på nästan 44 mm gör den extra spännande i mina ögon.
Verkat är Enicars eget och vackra AR 167D och serienumret antyder att klockan är från 1969.

Att den dessutom hade svensk dagskiva avgjorde saken för mig! 🇸🇪

tempImageCCV29C.png
tempImageyL2IzL.png
tempImagegEH5RU.png
tempImageNngloZ.png
tempImage06PTkh.png
Sjuk modell, kul. Indexen är inte riktigt centrerade mot trycket eller?

Sjuk modell, kul. Indexen är inte riktigt centrerade mot trycket eller?
Tack kompis, kul att du gillar den! 🤗

Du är galet grym på att se detaljer och du har såklart helt rätt! 👍
De tredimensionella metall-indexen sitter inte 100% på alla röda fyrkanterna om man tittar noga, men det händer så mycket runtomkring så man ser det inte förrän man tittar noga! Montörerna av indexen var kanske inte så noga eller så har det rört på sig efter att ha varit utsatta för värme under de 54 åren som gått?! 🤷‍♂️

tempImagesKKgbc.png

Senast ändrad:
Tack kompis, kul att du gillar den! 🤗

Du är galet grym på att se detaljer och du har såklart helt rätt! 👍
De tredimensionella metall-indexen sitter inte 100% på alla röda fyrkanterna om man tittar noga, men det händer så mycket runtomkring så man ser det inte förrän man tittar noga! Montörerna av indexen var kanske inte så noga eller så har det rört på sig efter att ha varit utsatta för värme under de 54 åren som gått?! 🤷‍♂️

tempImagesKKgbc.png
Applicerade index brukar sitta i förgjorda hål i tavlan.

Hjälper som du säger att det händer en hel del på den tavlan. Faktiskt väldigt stilren, genomgående tokigt och extrovert.

Applicerade index brukar sitta i förgjorda hål i tavlan.

Hjälper som du säger att det händer en hel del på den tavlan. Faktiskt väldigt stilren, genomgående tokigt och extrovert.
Ah, jag tänkte att de var limmade?

Ja, det sparades inte på fantasin, eller rökat, på Enicars designavdelning men klockan är ju faktiskt en seriös dykare ändå med skruvad krona, tydliga visare med mycket lumen, 200 m vattenpelare och en bezel som är enkelriktad! 😜

🚨 NWA !! 🚨

Ny klocka in efter trevligt köp på Tratten....och med nya så menar jag faktiskt det, klockan är NOS!

En Sherpa Star DayDate var en av de dyraste klockorna Enicar gjort och redan då i slutet av 60-talet försett med safiglas och specialgjord länk.

Verkat är inhouse AR 167 och går som synes som en klocka, hepp! 🙂

tempImage7fs4AF.png
tempImageR7zqXp.png
tempImageZFip6A.png
tempImagelhP4eg.png
tempImageXnTDWu.png
tempImageXsUV4j.png
tempImageKcPeQl.png

Nyinkomen julklapp till hustrun! 😍

tempImageQHgFSn.png
tempImageBcSVvc.png
tempImagebpgTXV.png

Här är en bild från origianlbroschyren, det fanns fler funkiga ur som ni ser...den här kanske är hyfsat normal ändå! 😝

Bild 2023-12-01 kl. 16.05.jpeg

Senast ändrad:
Snubblade över denna Enicar nu i helgen. Den är inte i bästa skick som synes och ett av bandhornen har fått sig en smäll. Vore ändå kul att veta lite mer om modellen om någon sitter på sådan info. Är den vanlig? När är den tillverkad? Verket heter AR165. Jag är helt enkelt tacksam för all input jag kan få.

20240205_145947.jpg
20240205_150023.jpg
20240205_150040.jpg
20240205_154448.jpg

Snubblade över denna Enicar nu i helgen. Den är inte i bästa skick som synes och ett av bandhornen har fått sig en smäll. Vore ändå kul att veta lite mer om modellen om någon sitter på sådan info. Är den vanlig? När är den tillverkad? Verket heter AR165. Jag är helt enkelt tacksam för all input jag kan få.

20240205_145947.jpg
20240205_150023.jpg
20240205_150040.jpg
20240205_154448.jpg
Grattis till en skönt sliten dykare! 🙏🏻

Sherpa OPS är ju en av Enicars klockor med unik boett från EPSA med sina inbyggda kronskydd.

Det är absolut inte den vanligaste av Enicars modeller men dyker upp nu och då.
Det pågår lite forskning om modellen just när det gäller utförande och tillverkningsår för OPS, och systerklockan Ultradive, de följer inte Enicars vanliga nummer-serier och går därför inte lika lätt att årsmodells-bestämma.

AR 165 är ett av Enicars vanliga och mycket pålitliga verk men det har fått kraftigare verkshållare samt gummibitar som stötskydd i boetten.

Din klocka har såklart levt ett tufft liv, vilket många av dessa tool-watches faktiskt gjorde, men det ger ju charm! 😝

Vad hamnade du i pris för den till slut?

Det skulle också vara intressant att få veta numret som står ingraverat på baksidan just ovanför ”Sherpa” texten för att kunna lägga klockan till den databas som en Enicar-kompis till mig håller på med.

Här har du mina två exemplar:

IMG_4670.jpeg

Senast ändrad:
Grattis till en skönt sliten dykare! 🙏🏻

Sherpa OPS är ju en av Enicars klockor med unik boett från EPSA med sina inbyggda kronskydd.

Det är absolut inte den vanligaste av Enicars modeller men dyker upp nu och då.
Det pågår lite forskning om modellen just när det gäller utförande och tillverkningsår för OPS, och systerklockan Ultradive, de följer inte Enicars vanliga nummer-serier och går därför inte lika lätt att årsmodells-bestämma.

AR 165 är ett av Enicars vanliga och mycket pålitliga verk men det har fått kraftigare verkshållare samt gummibitar som stötskydd i boetten.

Din klocka har såklart levt ett tufft liv, vilket många av dessa tool-watches faktiskt gjorde, men det ger ju charm! 😝

Vad hamnade du i pris för den till slut?

Det skulle också vara intressant att få veta numret som står ingraverat på baksidan just ovanför ”Sherpa” texten för att kunna lägga klockan till den databas som en Enicar-kompis till mig håller på med.

Här har du mina två exemplar:

IMG_4670.jpeg
Stort tack för utförligt svar! Jättintressant att få veta lite mer. Priset som begärdes för den var 3k och det var vad jag gav då jag utgick ifrån att det var billigt trots skick och trots att jag inte har koll på prisbilden för dylika klockor.

Det nummer som finns på baksidan tyder jag till 14962.

Stort tack för utförligt svar! Jättintressant att få veta lite mer. Priset som begärdes för den var 3k och det var vad jag gav då jag utgick ifrån att det var billigt trots skick och trots att jag inte har koll på prisbilden för dylika klockor.

Det nummer som finns på baksidan tyder jag till 14962.
Känns som ett ok pris ändå...fixa glaset och ge den en service & rengöring, resten skulle jag låta vara..stenhård klocka! ;)
Det nummer du anger hänvisar till det patent som Enicar hade på boetten "Brevet 314962".
Serinumret står svagare inristat precis ovanför "Sherpa" längst ner och borde börja på 8 eller så....du kan skicka bättre bilder på min mejl om du vill, [email protected]

IMG_8199.JPG

Senast ändrad:
Detsamma (skick)!

Den lämnar mig inte förrän mycket sent i livet...

AR 1145B

Som kuriosa kan jag berätta att när den här skulle göras i ordning var jag tvungen att sanera vridringen ordentligt. Till slut blev det en ultraljudstvätt (tvunget). Lysmassan på ringen hade tidigare samma kulör som indexen. Den höll och satt kvar men blev vit.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp