Välkommen till Enicar-gemenskapen och ett av vintageklockornas mest intressanta märken!Riktigt snygg!
Ja något säger mig att det kommer bli fler Enicars
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Välkommen till Enicar-gemenskapen och ett av vintageklockornas mest intressanta märken!Riktigt snygg!
Ja något säger mig att det kommer bli fler Enicars
Coolt, nyinkommet eller köpt själv?Angående skicket - inte så mycket att orda om.
”LNOS” på Instagramhandlarspråk.
Nyinkommen, så den får du själv en chans på så småningom - om du vil.Coolt, nyinkommet eller köpt själv?
Har aldrig sett de där siffrorna 1-12 på baklocket förut, vad kan de betyda?
Fungerar den?
Haha, jomantackar!Nyinkommen, så den får du själv en chans på så småningom - om du vil.
Fungerar inte för stunden, men enligt inlämnare så gjorde den det till den stannade för lite sen.
Siffrorna har jag sett på någonting annat. Nån Certina, tror jag.
Undrar om det inte var för att urmakarna enkelt skulle kunna markera när batteri bytts, eller något åt det hållet(?).
Någon som vet med säkerhet?
Haha, jomantackar!
Aha, så de kommerinte från Enicar mao?
OK, för jag har aldrig sett det på en Enicar förut och min egen har det inte...Jojo, menade bara att jag sett det på nån Certina tidigare och då försökte läsa på om vad det fyllde för funktion.
Jepp, kolla med urmakarmästare Per-Erik på Olofsfors Ur, han har mycket kunskap och delar till Enicar!Finns det någon som har tips ang reparation/nytt glas till denna?
Ok! TackarJepp, kolla med urmakarmästare Per-Erik på Olofsfors Ur, han har mycket kunskap och delar till Enicar!
Hälsa från Håkan så kan det gå lättare!Ok! Tackar
Skulle också gissa batteri. Har liknande på en Tissot, men där kan man vrida mittdelen så man kan indikera en månad.Nyinkommen, så den får du själv en chans på så småningom - om du vil.
Fungerar inte för stunden, men enligt inlämnare så gjorde den det till den stannade för lite sen.
Siffrorna har jag sett på någonting annat. Nån Certina, tror jag.
Undrar om det inte var för att urmakarna enkelt skulle kunna markera när batteri bytts, eller något åt det hållet(?).
Någon som vet med säkerhet?
Enicar kal 775 / ETA 2671? Första siffrorna i ref-nummer brukar väl vara kalibern?Det vackra Enicar-verket i all sin prakt, har dock inte listat ut vilket verk det är än....
Coolt!Tänkte våga mig på ett ”heads up”-inlägg. Har ett projekt jag inte kommer ro i land och det är väl lämpligt att det hamnar hos någon i den här tråden. Seapearl Supertest i Supercompressorboett som varit NOS men blivit donator. Saknar fjäderhus, verkhållare, några skruvar, bom, och krona. Vad innebar Supertest förresten? Var de lite noggrannare justerade, och hade några extra stenar utan egentlig funktion? Har jag fattat rätt då?
Tyvärr inte alltid så enkelt i Enicars värld då man döpte verken själva och vi hittade inget på detta verk, förmodligen för at det är så litet..Enicar kal 775 / ETA 2671? Första siffrorna i ref-nummer brukar väl vara kalibern?
Spännande!Jag övertog @Highvalley s projekt ovan och funderar nu lite på vad den här modellen ska ha för krona: ska det vara en Enicarmärkt krona eller en rutig kompressorkrona som även är märkt Enicar?
Någon som har koll? (Ping @Hugger69 )
Alla mina mindre sherpa supercompresser har rutig krona tror jag!Spännande!
Det fanns så många varianter så det är faktiskt svårt att veta vad som var där från början….
Klockan är från 1962 så Saturnus-loggan är given men jag kan kolla vad mina egna Supertest-klockor har när jag är hemma från fjällen!
Men min Sherpa för dagen med SuperCompressor har kryss-märkt krona med Saturnus-logga och är från 1958.
Runt en 5-hunka tkr jag att de brukar kosta.Bad news i såfall, hittar bara jättedyra sådana på ebay
@Fadershan (sumpade quotet)
Får kika runt lite bättre, de enda jag såg kostade 2500-3000 på bukten men så la jag inte så mycket tid på att leta eftersom jag var osäker på om den behöver vara rutig eller inte.Runt en 5-hunka tkr jag att de brukar kosta.
De dyker upp på Tratten med hyffsat jämna mellanrum tkr jag! Hojtar ifall jag ser någon!Får kika runt lite bättre, de enda jag såg kostade 2500-3000 på bukten men så la jag inte så mycket tid på att leta eftersom jag var osäker på om den behöver vara rutig eller inte.
Tack för hjälp!
Om någon vet en bättre källa än ebay att hitta krona på så säg gärna till
Exakt, men det här är ju en mer dressad Supertest-klocka i en Seapearl-boett och ingen Sherpa, så det finns ingen tydlig bild faktiskt….Alla mina mindre sherpa supercompresser har rutig krona tror jag!
Ja det är ju en poäng, det är ju trots allt inte en SherpaExakt, men det här är ju en mer dressad Supertest-klocka i en Seapearl-boett och igen Sherpa, så det finns ingen tydlig bild faktiskt….