Hemma nu!Ja det är ju en poäng, det är ju trots allt inte en Sherpa
Den av mina Supertest-klockor som bäst motsvarar din hade inte kryssmönstrad krona, sedan vet man ju aldrig om den är bytt någon gång ändå!?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hemma nu!Ja det är ju en poäng, det är ju trots allt inte en Sherpa
Tillför troligen inget till pågående utredning, men så här ser kronan ut till min Sherpa, Seapearl, Ultrasonic.Hemma nu!
Den av mina Supertest-klockor som bäst motsvarar din hade inte kryssmönstrad krona, sedan vet man ju aldrig om den är bytt någon gång ändå!?
Är rutorna ett Sherpaattribut då? Jag trodde det hörde ihop med Super Compressor?Ja det är ju en poäng, det är ju trots allt inte en Sherpa
Jag fattar. Tror det är ett SC-attribut snarare än Sherpaattribut iallafall. Även andra tillverkares klockor med SC-boett hade ju ofta rutiga kronor. Gissar att det är gallret på dykarhjälmen det ska symbolisera.Nej, tänkte mer som en reflektion i förhållande till @Fadershan s kommentar att alla hans Sherpor hade rutig krona. Vet inte om det faktumet spelar någon roll för just denna klockan eftersom den inte är en sherpa, tänkte jag.
Ping @Highvalley, missade quotet igen
Kanske ett Seapearl-attribut också? Seapearl liknar Omegas Seamaster och är vattenskyddad och skulle kanske kunna kopplas mot hjälmen. Min har rutor enl. bild lite högre upp.Jag fattar. Tror det är ett SC-attribut snarare än Sherpaattribut iallafall. Även andra tillverkares klockor med SC-boett hade ju ofta rutiga kronor. Gissar att det är gallret på dykarhjälmen det ska symbolisera.
Jag har ingen aning. Har dålig koll på hur Enicar definierade sina serier och modeller. Minns att min OPS hade en mussla eller ostron eller vad det är, med en pärla i, på bakboetten. Kunde de vara både Sherpa och Seapearl på samma gång? Men oavsett det så tror jag som sagt att rutorna är boettillverkarens grej snarare än Enicars.Kanske ett Seapearl-attribut också? Seapearl liknar Omegas Seamaster och är vattenskyddad och skulle kanske kunna kopplas mot hjälmen. Min har rutor enl. bild lite högre upp.
Underbar, och kul att du lämnar hos Per-Erik!Tillbaka från service hos Olofsfors urmakeri
Japp!Underbar, och kul att du lämnar hos Per-Erik!
Var det efter tips från undertecknad eller..?
Vad kul, och Per-Erik är grym!Japp!
Han är riktigt prisvärd måste jag säga, kommer definitivt skicka fler klockor för service dit
Så här blev den efter lite TLC:Nyinkommen SuperCompressor från 1958 som måste få lite TLC men det finns hopp...
Snyggt jobbat!Råkade ramla över en gammal Enicar Ocean Pearl med AR 1145 som var helt isärplockad. Efter en tvätt av verk, nya oljor/fett, nytt originalglas som jag råkade ha i en låda (ej säker på om det är korrekt till modellen men den hade samma indexerade armeringsring som satt i) och en lätt ruckning går den finfint igen
En repa i tavlan och en allmänt härjad boett men vad gör det härlig färg på tavlan iaf.
Ja, med stor sannolikhet är det så.Snyggt jobbat!
Får dock lite Mumbai-vibbar över tavla och baklock…..
Det behöver inte vara så men färgen på tavlan är lite udda för en Enicar och lockets gravyr känns så där…Ja, med stor sannolikhet är det så.
Tavlan känns väldigt Mumbai. Svagt tryck och udda färg. Lume- "plupparna" känns dock vintage- mässiga? Jag kan ha fel. Jag har haft fel så många ggr.Det behöver inte vara så men färgen på tavlan är lite udda för en Enicar och lockets gravyr känns så där…
Långt ifrån min expertis så mycket möjligtDet behöver inte vara så men färgen på tavlan är lite udda för en Enicar och lockets gravyr känns så där…
Har själv haft en sådan klocka och ofta är urverken Enicar men boett, lock och visare kan ofta vara generiska men det här var ändå ett fint exemplar…men den kan även vara helt korrekt!Långt ifrån min expertis så mycket möjligt
Jag förstår, oavsett var det kul att skruva i verket iafHar själv haft en sådan klocka och ofta är urverken Enicar men boett, lock och visare kan ofta vara generiska men det här var ändå ett fint exemplar…men den kan även vara helt korrekt!
Det är på de dyrare Sherpa-modellerna som det är lättare att se felaktigheter och det är även där det är allvarligare med falska klockor.
Helt rätt och verket är ganska säkert 100 % korrekt!Jag förstår, oavsett var det kul att skruva i verket iaf
AR 1145 gillade framförallt automatdelen, kändes mer gedigen än tex klinkhjulen i alla ETA verken.Helt rätt och verket är ganska säkert 100 % korrekt!
Vad var det för nåt ett AR 161 eller?
Se där, ett litet äldre verk än klockan skulle jag säga ändå!AR 1145 gillade framförallt automatdelen, kändes mer gedigen än tex klinkhjulen i alla ETA verken.
Den va cool och har aldrig sett! Gz.Spännande och extremt ovanlig klocka dök upp idag, den här blir ett trevligt tillsatt i samlingen!
Det är alltså en GMT-klocka från 60-talet fast med dubbla urverk och förmodligen tänkt som en mer dressad GMT, som passar fint till skjorta och kavaj.
Bärs extremt skönt faktiskt!
Verken är Enicars egna AR 678 men bygger nog på FHF 69-21
Botten i guldpläterad mässing och integrerad länk.
Bakstycke i rostfritt:
Tack broder!Den va cool och har aldrig sett! Gz.