• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Omega

Exilnorrlänning

Cartier
Pledge Member
2-Faktor
Hej!
Börjar bli lite sugen på en vintage Omega.
Vill helst ha en som inte är mindre än 36mm eller pga boettform bärs däromkring. Vilka modeller är fortfarande prisvärda för runt 5k eller mindre?
Mvh/
Vintagenoob
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hej!
Börjar bli lite sugen på en vintage Omega.
Vill helst ha en som inte är mindre än 36mm eller pga boettform bärs däromkring. Vilka modeller är fortfarande prisvärda för runt 5k eller mindre?
Mvh/
Vintagenoob
50-tals seamaster med feta luggarna.

Titta i tråden här på vintage, konstigt nog brukar man fortfarande få en fin för runt 5k.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Tycker min Constellation bär aningen större än sina 34.5mm också, perfekt storlek enligt mig :)
Är en helt annan sak om man jämför med moderna klockor dock, då de är mycket tjockare åt alla håll!
(på 17cm handled)
IMG_5466.jpg
 

Exilnorrlänning

Cartier
Pledge Member
2-Faktor
Känner för egen del att jag trots smala handleder. Föredrar en klocka med lite närvaro på handleden. Även om jag förstår att en mer dressig vintageklocka inte ska vara för stor. Kan inte se mig bära en slimmad 34mm iaf. Minsta klockan jag har för tillfället är 38mm, iofs sportur allihop.
Finns ju mycket fint att välja på bland vintage Omega. Lite svårt att avgöra korrektheten hos uren man tittar på bara.
 

St Maxime

KS Explorers Club
Passar på att posta i denna tråd medan klockan är kvar :)

Kan mkt väl bli kvar längre än planerat, men med klocklöfte om inget in utan ngt ut så står denna i startblocken.

Kommer dock sakna framförallt länken så in i norden!!

God jul och trevlig fjärde advent allesammans!

26A54B18-8CD9-4F60-95C1-77A0F7E9A6D1.jpeg
 

johnz

Rolex
A559BC43-3DB4-441B-9B14-372A8FD3D5E8.jpeg
Hoppas någon kan ge mig en hjälpande hand på vägen mot att hitta en riktigt vass Omega-referens. Så här ligger det till; såg en Omega från sidan i ett skyltfönster i Brescia i Italien igår. Tyvärr var butiken stängd för semester och jag ska förstås ringa när de öppnar i nästa vecka. Men jag kan förstås inte hålla mig utan måste få veta mer om klockan.

Det var en kronograf, skulle gissar 34-36mm med vad som såg ut att vara dome:at (herregud denna svengelska) glas och champagnefärgad tavla, även om det kan ha varit patina eller en silvertavla men vinkeln som spökade. Lyckades tyvärr bara knäppa en rätt dålig bild men kanske är det någon som vet ungefär vad det är för klocka? Butiken i övrigt hade ett gäng gamla Rolex sub:ar i fönstret så bara därför drar jag slutsatsen att den inte är gratis. Tack för ev. hjälp!
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
A559BC43-3DB4-441B-9B14-372A8FD3D5E8.jpeg
Hoppas någon kan ge mig en hjälpande hand på vägen mot att hitta en riktigt vass Omega-referens. Så här ligger det till; såg en Omega från sidan i ett skyltfönster i Brescia i Italien igår. Tyvärr var butiken stängd för semester och jag ska förstås ringa när de öppnar i nästa vecka. Men jag kan förstås inte hålla mig utan måste få veta mer om klockan.

Det var en kronograf, skulle gissar 34-36mm med vad som såg ut att vara dome:at (herregud denna svengelska) glas och champagnefärgad tavla, även om det kan ha varit patina eller en silvertavla men vinkeln som spökade. Lyckades tyvärr bara knäppa en rätt dålig bild men kanske är det någon som vet ungefär vad det är för klocka? Butiken i övrigt hade ett gäng gamla Rolex sub:ar i fönstret så bara därför drar jag slutsatsen att den inte är gratis. Tack för ev. hjälp!
Gissar på en Omega Seamaster med cal. 321. Fina ur!
 

Psykel

Patek
Nyinkommet! Roligaste versionen av basic-Genèven i så gott som nyskick! Endast några öppningsrepor på baklocket. Tickar på bra också, går ca 4 sekunder för snabbt efter omkring 15 timmar. Knivskarpa linjer som jag ska se om jag kan fånga på bild när jag får lite dagsljus. Helnöjd med denna!
D49B5A0E-466B-462C-977D-D8876308646E.jpeg

Edit: det som ser ut som en ding på boetten klockan 9 var lite skräp som gick att pilla bort...
 

hejsam

Patek
2-Faktor
(Korspostar från vintagedubbel-tråden)

Två av de bästa modellerna från Omega enligt mig.
Constellation ref:168.005 -60tal 34.5mm
Seamaster ref:2849 -50tal 34mm

De tjocka luggarna och de kantiga luggarna
CC8F46EB-6B54-44CE-9881-D7790EFA7715.jpeg

Observatoriet och sjöhästen
FF336A62-6686-425E-BA93-CC83D767CC03.jpeg

Den 10-kantiga kronan och fyrklövern
5A6E8494-22BE-49DA-98D2-0305889B1A4D.jpeg

Bonusbild då min två har fått likadana spännen!
94E3B652-DD97-4500-9743-AEB18B62BC87.jpeg
 

Gverra

Omega
Jag letar efter en länk till min Constellation C-shape quartz (198.0111) i pläterat guld. Har frågat nedanstående säljare om länken är genuin, något som han bekräftar. Men kan det verkligen vara så, med tanke på det låga priset?
https://www.ebay.co.uk/itm/254114244575?ViewItem=&item=254114244575

I annat fall, är det någon här som har koll på någon länk (med curved links) som kan passa? Har kollat runt och tror att 518-ändlänkarna ska passa, men det verkar vara sparsmakat med 1040-länken i just pläterat guld... Kan även tänka mig icke-Omega-länkar!
 
Topp