• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

The many faces of vintage Omega

En fråga gällande vintage seamaster med case number 2846 men movement (serial number ) 14 xxx xxx en google search och en "chart" senare
visar det säg att klockan är från 1954 men att movement 501 som finns i klockan kom till användning först 1956.
Någon som har kött på benen och kan bidra med ifall något är fel här eller ifall allt är som det skall?

En fråga gällande vintage seamaster med case number 2846 men movement (serial number ) 14 xxx xxx en google search och en "chart" senare
visar det säg att klockan är från 1954 men att movement 501 som finns i klockan kom till användning först 1956.
Någon som har kött på benen och kan bidra med ifall något är fel här eller ifall allt är som det skall?

14.xxx.xxx går næsten til 1956 http://www.thewatchguy.com/pages/OMEGASERIAL.html

Dagens:
39600E3A-4F1A-4A4C-AAE9-5E3E88D7FC9D.jpeg

Hej
Är det ngn som kan säga ngt om denna?
Jag tror att den är köpt ny -73, oanvänd sedan början på -80.
Endast klocka, inga tbh.
Värde mellan tummen och pekfingret. Vad ska man göra med den, om man ska göra ngt?
Tacksam för hjälp?
Mvh Peter
IMG_20190328_1343011.jpg
IMG_20190328_1340071.jpg
Jag kan inte dessa tyvärr men tycker den ser fin ut! Vad tror du själv om värde? Jag kan inte avgöra äkthet men antar den är det, och då är den ju relativt värdefull. Synd på sprickan i insertet. Tavlan ser spontant fin ut men svårt att se då glaset är repigt. Om tavlan är fin borde vi väl snacka 50+?
Tror @virrooo har lite koll?

Jag kan inte dessa tyvärr men tycker den ser fin ut! Vad tror du själv om värde? Jag kan inte avgöra äkthet men antar den är det, och då är den ju relativt värdefull. Synd på sprickan i insertet. Tavlan ser spontant fin ut men svårt att se då glaset är repigt. Om tavlan är fin borde vi väl snacka 50+?
Tror @virrooo har lite koll?
Jag är helt novis på Omega men har försökt bilda mig en uppfattning men det är svårt när jag inte riktigt vet vad jag ska jämföra med. Är tacksam för all info om modell, värde etc.

Hej
Är det ngn som kan säga ngt om denna?
Jag tror att den är köpt ny -73, oanvänd sedan början på -80.
Endast klocka, inga tbh.
Värde mellan tummen och pekfingret. Vad ska man göra med den, om man ska göra ngt?
Tacksam för hjälp?
Mvh Peter
IMG_20190328_1343011.jpg
IMG_20190328_1340071.jpg
Kul! Ser ut som en tidig 165.024 i riktigt bra skick! från 1964 skulle jag tippa, möjligtvis 65? Tidiga versioner har batonghänder vilket din har. Jag tycker dessa har gått ganska trögt i Sverige, men internationellt är de populärare, speciellt en i så fint skick som din! Tror jag sålde min för typ 55k? Då nyservad, på länk och med Extract från omega. Priserna på dessa verkar inte ha stuckit, men har inte kikat så noga mer än svenska auktioner. Din har missfärgat index kl 12, fel krona och lite trasig lume på ena visaren. Men säg 40-50k kanske då? Höftat då :)

Kul! Ser ut som en tidig 165.024 i riktigt bra skick! från 1964 skulle jag tippa, möjligtvis 65? Tidiga versioner har batonghänder vilket din har. Jag tycker dessa har gått ganska trögt i Sverige, men internationellt är de populärare, speciellt en i så fint skick som din! Tror jag sålde min för typ 55k? Då nyservad, på länk och med Extract från omega. Priserna på dessa verkar inte ha stuckit, men har inte kikat så noga mer än svenska auktioner. Din har missfärgat index kl 12, fel krona och lite trasig lume på ena visaren. Men säg 40-50k kanske då? Höftat då :)
Tackar för utlåtande, bör man göra ngt med den serva etc?

Ok det var ju kul att höra!
Kan tänka mig en sådan om de inte är dyrare....

Denna kom nu hem från @Mehdic
@holma20 ställde sig skeptisk till tavlans originalitet har jag varit skeptisk också även om jag inte egentligen såg ngt skumt, förutom det oerhört fina skicket på tavlan med väldigt ljus tavla och svart text.

Jag har nu kikat med lupp och under uv-ljus och kan inte annat än tro att tavlan är orörd av några anledningar:
1: lumen reagerar som jag förväntar mig under uvljus. Den ser lite "spröd" ut och man kan se ngt lumekorn som lossnat och ligger på tavlan.
2: Tavlan, om än väldigt vit och fin, har begynnelse till patina med små små prickar som syns extra under uvljuset. Tavlan har även en fin lyster/liv som man ofta inte har på redials.
3: Texten är tunn och jämn/fin. Kan tycka OMEGA ser lite ojämnt ut men det gör det på många tavlor har jag noterat, och det "ojämna A:et" är som tidigare nämnts en patinaprick
4: Korrosion på visarna borde man rimligen polerat bort om man reluma dem
5: Jag kan inte se några ojämna minusteck som är vanligt på redials.
6: Jag kan inte se några limrester från på limmade index etc.

Det finns såklart inga garantier men om detta är en redial är det fan den bästa jag någonsin sett.

Jag uppskattar dock era åsikter då jag kan missat ngt...
IMG_20190402_155644.jpg
IMG_20190402_154547.jpg
IMG_20190402_160334.jpg
IMG_20190402_161607.jpg

Referensbild för OMEGAtexten med snett M
Screenshot_20190402_161454.jpg

Senast ändrad:
@holma20 stämde sig skeptisk till tavlans originalitet har jag varit skeptisk också även om jag inte egentligen såg ngt skumt, förutom det oerhört fina skicket på tavlan med väldigt ljus tavla och svart text.

Jag har nu kikat med lupp och under uv-ljus och kan inte annat än tro att tavlan är orörd av några anledningar:
1: lumen reagerar som jag förväntar mig under uvljus. Den ser lite "spröd" ut och man kan se ngt lumekorn som lossnat och ligger på tavlan.
2: Tavlan, om än väldigt vit och fin, har begynnelse till patina med små små prickar som syns extra under uvljuset. Tavlan har även en fin lyster/liv som man ofta inte har på redials.
3: Texten är tunn och jämn/fin. Kan tycka OMEGA ser lite ojämnt ut men det gör det på många tavlor har jag noterat, och det "ojämna A:et" är somm tidigare nämnts en patinaprick

Det finns såklart inga garantier men om detta är en redial är det fan den bästa jag någonsin sett.

IMG_20190402_155644.jpg
IMG_20190402_154547.jpg
IMG_20190402_160334.jpg
IMG_20190402_161607.jpg

Glömde tagga några experter, på tavlor och eller omega....
@Aurum @tdn-dk @ConElPueblo
Men som sagt tar jag gärna emot allas tankar och bedömningar!

@holma20 ställde sig skeptisk till tavlans originalitet har jag varit skeptisk också även om jag inte egentligen såg ngt skumt, förutom det oerhört fina skicket på tavlan med väldigt ljus tavla och svart text.

3: Texten är tunn och jämn/fin. Kan tycka OMEGA ser lite ojämnt ut men det gör det på många tavlor har jag noterat, och det "ojämna A:et" är som tidigare nämnts en patinaprick

IMG_20190402_155644.jpg
IMG_20190402_154547.jpg
IMG_20190402_160334.jpg
IMG_20190402_161607.jpg

Tycker den ser hur fin ut som helst - @Wizzo har väl motsvarande svarta i lika fint skick som din är om den inte är en redial, kanske kan vara en vettig jämförelsepunkt för tryck/index? :)

IMG_20190402_155644.jpg
IMG_20190402_154547.jpg
IMG_20190402_160334.jpg
IMG_20190402_161607.jpg

Bara för inlärningssyfte, hur skulle lumen reagera på uv-ljus på en relumad tavla? :)

Bara för inlärningssyfte, hur skulle lumen reagera på uv-ljus på en relumad tavla? :)
Finns nog de som vet bättre, men de jag har sett har lixom inte reagerat på uvljus. Kan såklart relumas med Tritium men om denna är relumad är det gjort i nutid för att vara snyggt med färgen, och då tror jag det är vanligt att inte ta Tritium. Sedan ser denna lite torr och spröd ut under uvljus vilket talar för gammal lume i min värld.

Som sagt mina erfarenheter och inget facit.

Nu såg jag att det är en mkt svag radiumbränna på tavlan vilket ju såklart styrker dess originalitet, men också att den troligen legat orörd länge

Hej!
Ny här på KS, kanske inte rätt tråd för detta? Har iaf nyligen köpt min första vintageklocka. Har gått en tid och sneglat på äldre Seamasters och slog nu till.
Mitt utökade klockintresse är relativt nytt så jag har inte hunnit samla på mig nån erfarenhet mer än vad jag hittar på google :)
Så jag tänkte slänga ut en fråga här om vad ni tror om mitt köp?
(gav 2950:- för den)
Tror ju inte jag gjort någon bra affär men vore ju kul om man inte blivit tokblåst iaf
Själv har jag (tror jag) kommit fram till att kronan nog inte är original och att boetten är lite väl polerad (detta visste jag dock vid köp och är fine med det för mitt eget bärande).
Urtavlans text tycker jag ser ”crisp” ut och ej påmålad och det är fin lyster i tavlan, men jag har noll koll vad gäller redials osv.
Framgår inte riktigt av bilderna men tavlan har en lite champagnefärgad ton.
Ref nr: 14384
Boettens ref nr: 14384 3 SC
Serienr: 18895561
År: 1961?
Diameter: 33mm
omegawatches.com hittade jag inte så mkt info tyvärr

Gillar den verkligen men lite svårt att vänja sig vid 33mm när man gått i 9 år med 40mm på armen
clip_image001.png
:)
Kommer nog vilja ha en 35-36mm Seamaster istället/också så småningom

// Nisse

Bilagor

• IMG_3016.jpg
    IMG_3016.jpg
    98.1 KB · Visningar: 3
  • IMG_3017.jpg
    IMG_3017.jpg
    135.4 KB · Visningar: 6
  • IMG_3024.jpg
    IMG_3024.jpg
    134.4 KB · Visningar: 7
  • verk.jpg
    verk.jpg
    153.8 KB · Visningar: 7
Senast ändrad:
Hej!
Ny här på KS, kanske inte rätt tråd för detta? Har iaf nyligen köpt min första vintageklocka. Har gått en tid och sneglat på äldre Seamasters och slog nu till.
Mitt utökade klockintresse är relativt nytt så jag har inte hunnit samla på mig nån erfarenhet mer än vad jag hittar på google :)
Så jag tänkte slänga ut en fråga här om vad ni tror om mitt köp?
(gav 2950:- för den)
Tror ju inte jag gjort någon bra affär men vore ju kul om man inte blivit tokblåst iaf
Själv har jag (tror jag) kommit fram till att kronan nog inte är original och att boetten är lite väl polerad (detta visste jag dock vid köp och är fine med det för mitt eget bärande).
Urtavlans text tycker jag ser ”crisp” ut och ej påmålad och det är fin lyster i tavlan, men jag har noll koll vad gäller redials osv.
Framgår inte riktigt av bilderna men tavlan har en lite champagnefärgad ton.
Ref nr: 14384
Boettens ref nr: 14384 3 SC
Serienr: 18895561
År: 1961?
Diameter: 33mm
omegawatches.com hittade jag inte så mkt info tyvärr

Gillar den verkligen men lite svårt att vänja sig vid 33mm när man gått i 9 år med 40mm på armen
clip_image001.png
:)
Kommer nog vilja ha en 35-36mm Seamaster istället/också så småningom

// Nisse
Ser fin ut, inte alls någon dålig affär skulle jag säga - förutsatt att den går som den ska. :)

Tillbaka
Topp