• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Omega

addam

Breitling
Råkade tappa min 300 i golvet för ett tag sedan så den började gå för fort. Som tur var täckte försäkringen täckte och klockan skickades in för reparation och service.
Jag är tämligen novis när det gäller vintage och klockor egentligen men gillar klockan otroligt mycket och har ägt den ett bra tag nu.
Kändes som att halva klockan kom hem i en påse bredvid men nu går den igen.
 

Bilagor

  • 567FCF1F-5B8A-427F-82B3-704597CAA101.jpeg
    567FCF1F-5B8A-427F-82B3-704597CAA101.jpeg
    173.6 KB · Visningar: 5

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Råkade tappa min 300 i golvet för ett tag sedan så den började gå för fort. Som tur var täckte försäkringen täckte och klockan skickades in för reparation och service.
Jag är tämligen novis när det gäller vintage och klockor egentligen men gillar klockan otroligt mycket och har ägt den ett bra tag nu.
Kändes som att halva klockan kom hem i en påse bredvid men nu går den igen.
Bilder på de delar som byttes? Tur du fick behålla iaf för man vill inte att synliga delar byts...
 

addam

Breitling
Bilder på de delar som byttes? Tur du fick behålla iaf för man vill inte att synliga delar byts...
Har ingen just nu.
Det synliga som bytts är glas, krona och visare. De gamla är med i påsen. Tyvärr hade originalvisarna sprucken Lume och de byttes därför. Jag lämnade bara in klockan för reparation utan några riktlinjer för vad som skulle göras.
 

addam

Breitling
Ok. Bara att be en uris byta tillbaka. Sprucken lume är mkt bättre än nya visare.
Tack för visat intresse! Som sagt så är jag ny på detta så här kommer några följdfrågor.
Kanske lite OT men hur resonerar man egentligen kring byte av delar på vintage ur? Jag tänker på saker som kronor, glas som ju fyller en ganska viktig funktion för klockan? Bör de bytas vid behov? Och när det kommer till visare, är det bättre med relumade visare i "gammal nyans" än nya original(om de går att hitta dvs)?
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Tack för visat intresse! Som sagt så är jag ny på detta så här kommer några följdfrågor.
Kanske lite OT men hur resonerar man egentligen kring byte av delar på vintage ur? Jag tänker på saker som kronor, glas som ju fyller en ganska viktig funktion för klockan? Bör de bytas vid behov? Och när det kommer till visare, är det bättre med relumade visare i "gammal nyans" än nya original(om de går att hitta dvs)?
Gamla klockor är primärt samlarobjekt, accessoarer och (för vissa) investeringar, men väldigt lite faktiska verktyg som man tex dyker med. Vill man kunna dyka bör man byta krona, glas etc men då klockan inte längre är helt original tappar den mkt värde då samlare inte längre är så intresserade. Relumade originalvisare i bra nyans är bättre än nya (ej NOS) helt klart, men orörda är oftast bäst, iaf om de inte ser ut som skit. Där är det dock mycket beroende på - är de fult relumade innan, väldigt tråkigt skick, och hur bra samt med vilket material gör man relume.
 

addam

Breitling
Gamla klockor är primärt samlarobjekt, accessoarer och (för vissa) investeringar, men väldigt lite faktiska verktyg som man tex dyker med. Vill man kunna dyka bör man byta krona, glas etc men då klockan inte längre är helt original tappar den mkt värde då samlare inte längre är så intresserade. Relumade originalvisare i bra nyans är bättre än nya (ej NOS) helt klart, men orörda är oftast bäst, iaf om de inte ser ut som skit. Där är det dock mycket beroende på - är de fult relumade innan, väldigt tråkigt skick, och hur bra samt med vilket material gör man relume.
Ok!
Tack för att du tog dig tid att förklara! :) Alla bitar är ju sparade vilket känns bra. Jag har dock inte all historik på klockan så jag har svårt att säga exakt vad som är gjort tidigare. Hur som helst så har jag aldrig tänkt tanken att sälja klockan och skulle jag någon gång få för mig det så får se till att ha alla fakta och delar med!
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ok!
Tack för att du tog dig tid att förklara! :) Alla bitar är ju sparade vilket känns bra. Jag har dock inte all historik på klockan så jag har svårt att säga exakt vad som är gjort tidigare. Hur som helst så har jag aldrig tänkt tanken att sälja klockan och skulle jag någon gång få för mig det så får se till att ha alla fakta och delar med!
Låter bra! Om visarna matchar tavlan i färg hade jag ändå bytt tillbaka då det är snyggare :)
 

Falken

Panerai
Någon som vet om det går att köpa ett sånt här guldpläterat band/länk någonstans? Omega eller AM. Stretchig variant. Har tappat så mycket av pläteringen tyvärr.
CF857FC4-E76D-4C8F-8B3E-C6E6B7A9EA1D.jpeg
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Min Omega Seamaster 30 som jag köpte härom veckan. Före och efter. Körde en session med Polywatch igår kväll. Använde nästan hela tuben, som var oväntat liten.

1EEEFEF2-FB0A-42E3-9B8A-46ED1B4D573B.jpeg


Är dock ett fåtal repor kvar, förmodligen lite djupare. Funderar på om man ska testa Perfekt akrylpolish från Classe O, eller kanske Autosol som vissa skattar högt. Alternativt beställa mer Polywatch, men tycker egentligen den var lite dyr.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Min Omega Seamaster 30 som jag köpte härom veckan. Före och efter. Körde en session med Polywatch igår kväll. Använde nästan hela tuben, som var oväntat liten.

1EEEFEF2-FB0A-42E3-9B8A-46ED1B4D573B.jpeg


Är dock ett fåtal repor kvar, förmodligen lite djupare. Funderar på om man ska testa Perfekt akrylpolish från Classe O, eller kanske Autosol som vissa skattar högt. Alternativt beställa mer Polywatch, men tycker egentligen den var lite dyr.
Jag brukar inte använda så mycket polywatch och brukar ge bra effekt ändå. Jag duttar på några droppar och gnuggar tills de blir torrt och droppar då på lite mer tills jag är nöjd med resultatet.

Min tub har säkert räckt till 10 klockor iallafall!
 

Remofflan

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Jag brukar inte använda så mycket polywatch och brukar ge bra effekt ändå. Jag duttar på några droppar och gnuggar tills de blir torrt och droppar då på lite mer tills jag är nöjd med resultatet.

Min tub har säkert räckt till 10 klockor iallafall!
Tack. Min första gång så jag kanske slösade lite. ;) ”Salta efter behag” osv.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Min Omega Seamaster 30 som jag köpte härom veckan. Före och efter. Körde en session med Polywatch igår kväll. Använde nästan hela tuben, som var oväntat liten.

1EEEFEF2-FB0A-42E3-9B8A-46ED1B4D573B.jpeg


Är dock ett fåtal repor kvar, förmodligen lite djupare. Funderar på om man ska testa Perfekt akrylpolish från Classe O, eller kanske Autosol som vissa skattar högt. Alternativt beställa mer Polywatch, men tycker egentligen den var lite dyr.
Gå på med fint sandpapper innan så går det inte åt så mycket.
 

Simon1

Cartier
Blev väldigt pepp på vintage-Omega efter den här tråden. Ropade hem en Seamaster Cal 610, som om jag förstår serienumret och datering rätt är från 1961. Inte riktigt kompetent nog för att bedöma skick, men tycker den är fin och tickar som den ska.
EFFB10C3-D1FE-48CA-8114-3971A5746535.jpeg

...och nu är Tradera-vraket tillbaka från service! Fortfarande lite naggad i boett och bandhorn. Men går mycket bättre nu, och nya läderbandet gav ett ansiktslyft.
87510468-89DF-43AE-BE66-39D3D2D42DC2.jpeg
 

Bilagor

  • E8D1280B-12D7-4A57-AE79-18F54165CDB1.jpeg
    E8D1280B-12D7-4A57-AE79-18F54165CDB1.jpeg
    119.7 KB · Visningar: 3

Fadershan

Patek
Vilka små under-verk! Här ett fint cal 267. Jag har nu skruvat en ett par stycken i den serien och jag tycker de är fantastiska! Det är nog vara Breguet-spiralen som stör mig lite men i annat fall är det otroliga verk som man ofta får i hyffsat billiga Omegor. Just detta råkar sitta i en onödigt dyr pjäs. To be continued ;)
IMG_20190609_160809.jpg
 

Fadershan

Patek
Vilka små under-verk! Här ett fint cal 267. Jag har nu skruvat en ett par stycken i den serien och jag tycker de är fantastiska! Det är nog vara Breguet-spiralen som stör mig lite men i annat fall är det otroliga verk som man ofta får i hyffsat billiga Omegor. Just detta råkar sitta i en onödigt dyr pjäs. To be continued ;)
IMG_20190609_160809.jpg
Nu är verket klart och boetterat! Blev supernöjd med resultatet med denna "seachero" ref 2937-1.
IMG_20190612_113047_900.jpg
IMG_20190612_081846.jpg
IMG_20190612_081914.jpg
IMG_20190612_113047_903.jpg
IMG_20190612_113047_901.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nu är verket klart och boetterat! Blev supernöjd med resultatet med denna "seachero" ref 2937-1.
IMG_20190612_113047_900.jpg
IMG_20190612_081846.jpg
IMG_20190612_081914.jpg
IMG_20190612_113047_903.jpg
IMG_20190612_113047_901.jpg
Vackert! För de som inte detaljstuderat kan jag upplysa om att dessa tavlorna är lite speciella. Tavlan är vad vissa kallar sandwitch-typ, fast snarare att index är nedsänkta och inte målade ovanpå en platt tavla. Samma teknik som gamla Seamaster 300 har medan alla? Ranchero har trubbiga index som är målade på en platt tavla.
 

Fadershan

Patek
Vackert! För de som inte detaljstuderat kan jag upplysa om att dessa tavlorna är lite speciella. Tavlan är vad vissa kallar sandwitch-typ, fast snarare att index är nedsänkta och inte målade ovanpå en platt tavla. Samma teknik som gamla Seamaster 300 har medan alla? Ranchero har trubbiga index som är målade på en platt tavla.
Precis, tack! Jag är nog av den åsikten att jag föredrar sandwitch. Föredrar även boetten på denna framför 2990 men det är ju tycke å smak som allt annat :)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Precis, tack! Jag är nog av den åsikten att jag föredrar sandwitch. Föredrar även boetten på denna framför 2990 men det är ju tycke å smak som allt annat :)
Ja dessa är bäst! Jag klarade bara inte av att ha kvar min när du köpte en bättre... Men får glädja mig åt att jag övertalade dig att köpa den där... Eller ja... Glad och arg ;)
 
Topp