• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Omega

Fadershan

Patek
Någon som sett detta ansiktet förr?
689F842E-1C36-4629-9A8F-8EE5BAD774D5.jpeg
Tror det.. på Tratten? :)
 

WatchM

Panerai
2-Faktor
Tjenare! Hur skulle värdet av en vintage omega generellt påverkas vid utbyte av klockans original glas mot en annan men med en spänningsring av en annan färg(silver till guld)?
 

WatchM

Panerai
2-Faktor
Här är klockan i fråga, tror de kanske blir lite ”småfint” med ringen i guld då markers och hands är guld (dock med patina).
 

WatchM

Panerai
2-Faktor
Jag bytte ut glaset på en omega hos en lokal urmakare, Han lyckades förstöra klockans urverk på köpet. Jag lämnade in klockan till en omega service center för reparation då de är en vintage klocka, vad bör jag tänka på samt informera de?
 

Fadershan

Patek
Jag bytte ut glaset på en omega hos en lokal urmakare, Han lyckades förstöra klockans urverk på köpet. Jag lämnade in klockan till en omega service center för reparation då de är en vintage klocka, vad bör jag tänka på samt informera de?
Hur lyckades han förstöra urverket vid ett glasbyte menar du? Allt han behöver göra är att ta ur verket, trycka ut gamla glaset och i med det nya. Om han nu tappade det vilket är typ det enda sättet att förstöra det så borde han som urmakare fixa det? Låter konstigt.
 
Senast ändrad:

WatchM

Panerai
2-Faktor
Hur lyckades han förstöra urverket vid ett glasbyre menar du? Allt han behöver göra är att ta ur verket, trycka ut gamla glaset och i med det nya. Om han ny tappade det vilket är typ det ända sättet att förstöra det så borde han som urmakare fixa det? Låter konstigt.
Jag blev också chockad, han installerade inte glaset ordentligt vilket gjorde att urverket kom närmare caseback och sedan så förstörde han den då han använde pressen för att stänga klockan.
 

Fadershan

Patek
Svårt att säga men rotorn satt inte som den skulle längre.
Men då den skall in på reparation så skall en full service genomföras på klockan, därför undrar jag vad jag bör tänka på.
Jo och var därför jag försökte få klarhet i vad som hänt. Utan den vetskapen eller hur klockan ser ut i övrigt har jag ingen aning om vad du ska tänka på. Är allt original? Isf skulle jag varit väldigt restriktiv med att byta ut saker exklusive slitna verkdelar.
 

WatchM

Panerai
2-Faktor
Jo och var därför jag försökte få klarhet i vad som hänt. Utan den vetskapen eller hur klockan ser ut i övrigt har jag ingen aning om vad du ska tänka på. Är allt original? Isf skulle jag varit väldigt restriktiv med att byta ut saker exklusive slitna verkdelar.
Förstår dig, menade generellt.
Klockan har original krona, dial och visare med tydliga skarpa luggar samt bevels.
 

Fadershan

Patek
Förstår dig, menade generellt.
Klockan har original krona, dial och visare med tydliga skarpa luggar samt bevels.
Ja precis och bara på dina ordval så låter det som att du har förstått att låta polera den är lite synd :) Generellt skulle jag säga polera inte, behåll original så långt det går och byts delar så be om att få spara dessa.
 
2 minuter på google, "Omega Geneve ladies 1970s" pekar mot 566.0067. Tror dock att du har större chans att hitta om du bara använder sökfrasen jag använde.
Bra där, tydligen så är jag kass på google sökning. :D Tror du att det är en 566.0067 med utbytt bezel eller en annan modell (har sett en liknande bezel på constellation?
 

MattBull

Breitling
F7A23D25-1D03-4B71-BAD3-73660C461A07.jpeg
3435A975-3728-4F9F-BF9B-D1A24BFF5529.jpeg
Hej alla!
Jag har fått ta över en härlig liten Seamaster efter min morfar. Är det någon här som vet vad det är för referensnummer på den? Jag har tyvärr inga verktyg för att öppna den och kolla själv. Tacksam för svar!
 

Bilagor

  • E0320960-A827-4003-9634-B21C81C05116.jpeg
    E0320960-A827-4003-9634-B21C81C05116.jpeg
    115.5 KB · Visningar: 3
Topp