• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Omega

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Nu är verket klart och boetterat! Blev supernöjd med resultatet med denna "seachero" ref 2937-1.
IMG_20190612_113047_900.jpg
IMG_20190612_081846.jpg
IMG_20190612_081914.jpg
IMG_20190612_113047_903.jpg
IMG_20190612_113047_901.jpg

Vackert! För de som inte detaljstuderat kan jag upplysa om att dessa tavlorna är lite speciella. Tavlan är vad vissa kallar sandwitch-typ, fast snarare att index är nedsänkta och inte målade ovanpå en platt tavla. Samma teknik som gamla Seamaster 300 har medan alla? Ranchero har trubbiga index som är målade på en platt tavla.
Hela klockan är fantastisk men tavlan speciellt. Kul att se "sandwichen" utan glas och tack för förklaringen av skillnaderna.
 

Calle74

Breitling
Ny här och ropade nyligen in denna Omega på auktion, den känns riktigt slimmade och skön att bära så nöjd med köpet :) Någon som har koll på årtal och urverk i den? Tänkte även byta band (kanske fel tråd) men vad skulle ni köpa för band till den? Behåller gärna lite retro känsla på den :) Ca 18mm lugg.

IMG_6645.JPG
 

Bilagor

  • image2.jpeg
    image2.jpeg
    110.3 KB · Visningar: 6
  • image3.jpeg
    image3.jpeg
    110.6 KB · Visningar: 5
  • image4.jpeg
    image4.jpeg
    86.9 KB · Visningar: 5

Kessler

Rolex
2-Faktor
Enligt några på Omegaforum har jag fel boett till tavlan. De menade på att det syns tydligt pga. märkena som syns (exempelvis mellan kl. 3-5 eller vid 11) vilket får det att se ut som att det skulle sitta en mindre boett på. Det håller jag med om. Men köpte nytt glas med kromring, förra saknade det och verkade vara fel glas då det lossnade lätt. Med nya glaset på syns inte de märkena och det ser mer "rätt" ut. Se andra bilden även om det är lite reflektioner där som gör det svårare att se. Vad säger panelen?

Verkar tyvärr inte vara original index eller om det är visarna som bytts ut. Men skulle vara tråkigt om det var total franken från flera olika klockor.
IMG_20190605_155040.jpg

IMG_20190617_194759.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Enligt några på Omegaforum har jag fel boett till tavlan. De menade på att det syns tydligt pga. märkena som syns (exempelvis mellan kl. 3-5 eller vid 11) vilket får det att se ut som att det skulle sitta en mindre boett på. Det håller jag med om. Men köpte nytt glas med kromring, förra saknade det och verkade vara fel glas då det lossnade lätt. Med nya glaset på syns inte de märkena och det ser mer "rätt" ut. Se andra bilden även om det är lite reflektioner där som gör det svårare att se. Vad säger panelen?

Verkar tyvärr inte vara original index eller om det är visarna som bytts ut. Men skulle vara tråkigt om det var total franken från flera olika klockor.
IMG_20190605_155040.jpg

IMG_20190617_194759.jpg
Verkar vara många amatörer på Omegaforum. Har glaset inte rätt bredd på spännringen blir det precis som du säger. Reagerar inte på tavlan men kan inte heller varianterna.
 

Martin Lovasz

Audemars
Då gissa jag rätt rätt då :p Nyligen gjort två stycken av dessa, gillar verken!
Jag skickar en kaka till dig för du har varit så duktig! :p

Lite smutsigt men hel och fin och ingen rost vad jag kan se. Skall även ta fram ett Omega spänne och sätta på så blir det ett fint samlar exemplar. För det är inte ofta jag kommer åt en klocka med armband från samma tid som klockan. Måste reda ut vilken krona som skall sitta på för man ser lite olika på nätet och jag vet inte om det är rätt Omega krona som sitter på.
 

Fadershan

Patek
Jag skickar en kaka till dig för du har varit så duktig! :p

Lite smutsigt men hel och fin och ingen rost vad jag kan se. Skall även ta fram ett Omega spänne och sätta på så blir det ett fint samlar exemplar. För det är inte ofta jag kommer åt en klocka med armband från samma tid som klockan. Måste reda ut vilken krona som skall sitta på för man ser lite olika på nätet och jag vet inte om det är rätt Omega krona som sitter på.
Tack! :p Min gissning är att det är fel krona på nu, den ser ut som det är en sliten guld på stålkrona? Enligt Cousins ska 2937 ha 45003ST. Köpte en sådan till min 2937 men var inte övertygad så gick på en annan vintage istället.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Ny här och ropade nyligen in denna Omega på auktion, den känns riktigt slimmade och skön att bära så nöjd med köpet :) Någon som har koll på årtal och urverk i den? Tänkte även byta band (kanske fel tråd) men vad skulle ni köpa för band till den? Behåller gärna lite retro känsla på den :) Ca 18mm lugg.

IMG_6645.JPG
1030-verk brukar det väl vara i dem. Har haft några stycken. 1970-tal.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Jag skickar en kaka till dig för du har varit så duktig! :p

Lite smutsigt men hel och fin och ingen rost vad jag kan se. Skall även ta fram ett Omega spänne och sätta på så blir det ett fint samlar exemplar. För det är inte ofta jag kommer åt en klocka med armband från samma tid som klockan. Måste reda ut vilken krona som skall sitta på för man ser lite olika på nätet och jag vet inte om det är rätt Omega krona som sitter på.
Ska nog var kronan med tolv spår i, har jag för mig.
 

URsinne

Audemars
2-Faktor
Tack! Då testar jag den så får vi se hur det blir.
Det kommer att se bra ut.
Fick en levererad av Omega AD som original till min 266 med samma boett och den förra likadana satt på sen ny. Mina reservklockor jag har eller haft har också samma sorts krona. Kan i och för sig funnits i andra utföranden på samma boett och kaliber men inget jag sett som jag vet är original.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Ang. min. Någon som vet var index kommer ifrån? Har för mig att jag sett andra Omega-klockor med de indexen. Men tror inte det är original till min även om jag konstigt nog sett ett par andra som ser likadana ut. Tror det ska vara såna index där lumen är längst ner och inte högre upp som på min. Skulle vara intressant att veta om det är franken och isf. hur kan det finnas några andra som ser likadana ut? Eller kan det vara original ändå? Blir förvirrad.
IMG_20190619_175437.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ang. min. Någon som vet var index kommer ifrån? Har för mig att jag sett andra Omega-klockor med de indexen. Men tror inte det är original till min även om jag konstigt nog sett ett par andra som ser likadana ut. Tror det ska vara såna index där lumen är längst ner och inte högre upp som på min. Skulle vara intressant att veta om det är franken och isf. hur kan det finnas några andra som ser likadana ut? Eller kan det vara original ändå? Blir förvirrad.
IMG_20190619_175437.jpg
Varför skulle något inte vara original? Ser inget fel och har du sett fler är den bra.
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Varför skulle något inte vara original? Ser inget fel och har du sett fler är den bra.
Ref 2639. Så som det ser ut på bilden är det vanliga. Jämför med hur lumen sitter. Har sökt rätt mycket och kollat runt. Sett 2 andra som har likadana index som min och då har jag letat som en dåre. Tom. möjligt att en av de är min då den finns i Sverige. Men sett massvis som har index som de på bilden. Dessutom matchar inte färgen på min. Så misstänker att istället för NOS slängde man på det.

Som nästan alla andra har för index:
Screenshot_20190628_111025.jpg
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ref 2639. Så som det ser ut på bilden är det vanliga. Jämför med hur lumen sitter. Har sökt rätt mycket och kollat runt. Sett 2 andra som har likadana index som min och då har jag letat som en dåre. Tom. möjligt att en av de är min då den finns i Sverige. Men sett massvis som har index som de på bilden. Dessutom matchar inte färgen på min. Så misstänker att istället för NOS slängde man på det.

Som nästan alla andra har för index:
Screenshot_20190628_111025.jpg

Screenshot_20190628_111025.jpg
Screenshot_20190628_111025.jpg
Du kan vara lugn, din ser bra ut. Lysmassan ligger rätt och matchar visarna. Sedan spelar det ju heller ingen roll för värdet om tavlan skulle vara bytt någon gång. Finns väldigt många tavelvarianter. Har själv en jag inte hittat någon annanstans på internet.
 
Topp