• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Omega

WatchM

Panerai
2-Faktor
Hur ska vintage Omegor vara i uppdraget? Verkar som de flesta Omegorna jag handskats med är trögare i uppdragen samt att man enbart kan snurra ett fåtal varv innan det tar stop. Klockorna i fråga håller alla tiden. Frågan är då, skall man avstå från att serva de eller är uppdraget ett skäl nog att få de servade? Kanske bör tilläga att klockorna har automatiska urverk och därför inte lika beroende av ”manuel påfyllning”. Vad hade ni gjort?
 

PJW

Audemars
2-Faktor
D16F7353-386E-4646-8046-80E0069D89CD.jpeg
 

DrKlocka

Audemars
Hur ska vintage Omegor vara i uppdraget? Verkar som de flesta Omegorna jag handskats med är trögare i uppdragen samt att man enbart kan snurra ett fåtal varv innan det tar stop. Klockorna i fråga håller alla tiden. Frågan är då, skall man avstå från att serva de eller är uppdraget ett skäl nog att få de servade? Kanske bör tilläga att klockorna har automatiska urverk och därför inte lika beroende av ”manuel påfyllning”. Vad hade ni gjort?
Sannolikt pga att de är oljatorra. Klinkhjul i automatuppdrag tex slits rejält när de är oljatorra. Huruvida klockan bör servas eller inte är upp till användaren, men man bör vara medveten om att slitaget blir större oservad.
 

Makkaboo

Omega
Har precis köpt min första manuella klocka, en Seamaster 30 från 1963. Enligt uppgift hade den god gångreserv och höll tiden väl. Vad ska man räkna med för avvikelse på en väl fungerande version av klockan? Hade tidigare en automatisk Seamaster chronometer från 1962 och den drog sig mindre än 10 sek per dag. Den här går lite ojämnt, tappar ofta uppemot en minut på ett dygn och har ibland kortare gångreserv än 24h. (min tidigare 62:a hade runt 40h gångreserv).

Har blivit lovad en service av säljaren vid behov, men vill veta vad man ska förvänta sig innan jag skickar tillbaka den!
seamaster30.jpg
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Har precis köpt min första manuella klocka, en Seamaster 30 från 1963. Enligt uppgift hade den god gångreserv och höll tiden väl. Vad ska man räkna med för avvikelse på en väl fungerande version av klockan? Hade tidigare en automatisk Seamaster chronometer från 1962 och den drog sig mindre än 10 sek per dag. Den här går lite ojämnt, tappar ofta uppemot en minut på ett dygn och har ibland kortare gångreserv än 24h. (min tidigare 62:a hade runt 40h gångreserv).

Har blivit lovad en service av säljaren vid behov, men vill veta vad man ska förvänta sig innan jag skickar tillbaka den!
seamaster30.jpg
Låter som den behöver service, men är tavlan verkligen OK? @tdn-dk @ConElPueblo ?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Har precis köpt min första manuella klocka, en Seamaster 30 från 1963. Enligt uppgift hade den god gångreserv och höll tiden väl. Vad ska man räkna med för avvikelse på en väl fungerande version av klockan? Hade tidigare en automatisk Seamaster chronometer från 1962 och den drog sig mindre än 10 sek per dag. Den här går lite ojämnt, tappar ofta uppemot en minut på ett dygn och har ibland kortare gångreserv än 24h. (min tidigare 62:a hade runt 40h gångreserv).

Har blivit lovad en service av säljaren vid behov, men vill veta vad man ska förvänta sig innan jag skickar tillbaka den!
seamaster30.jpg
Omegaverk från denna tid kan gå mycket bättre än så här. Tavlan ser däremot inte ut som något Omega tillverkat.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Har precis köpt min första manuella klocka, en Seamaster 30 från 1963. Enligt uppgift hade den god gångreserv och höll tiden väl. Vad ska man räkna med för avvikelse på en väl fungerande version av klockan? Hade tidigare en automatisk Seamaster chronometer från 1962 och den drog sig mindre än 10 sek per dag. Den här går lite ojämnt, tappar ofta uppemot en minut på ett dygn och har ibland kortare gångreserv än 24h. (min tidigare 62:a hade runt 40h gångreserv).

Har blivit lovad en service av säljaren vid behov, men vill veta vad man ska förvänta sig innan jag skickar tillbaka den!
seamaster30.jpg
Är den köpt på Tradera?
 

grodslukarenx

Patek
2-Faktor
Japp, har bevakat såna här rätt länge och tycker att den är synnerligen lik bland annat nedanstående 600:eek:r.
https://www.chrono24.se/omega/seamaster--600--id9588803.htm
https://www.chrono24.se/omega/seamaster-600--id12234234.htm
Nu vill jag inte måla ut säljaren som ohederlig då han driver en antikhandel och har erbjudit sig service.
Vet inte om de andra är äkta heller - men din är det inte. En 600 är ju iofs inte en 30 heller - kan vara ett hederligt misstag från säljarens sida, såklart - men tavlan är fel. :)
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor

Makkaboo

Omega
Har du kvar en länk till annonsen? Vore intressant att se hur den beskrevs.
Tillverkningsår: 1963 - Daterad med verknummret: 20788362
Urverk: Mekaniskt manuellt Omega urverk kaliber 286 om 17 jewels. Inget batteri behövs, klockan dras upp med kronan en gång/dygn.
Urtavla: Svart urtavla i bra skick. Troligtvis renoverad/ommålad. Se bilder för egen bedömning av urtavlans skick.
Funktion: Fungerar bra och håller tiden väl med bra gångreserv.
Skick: Fint bruksskick med smårepor och spår efter användning. Se bilder för egen bedömning av klockans skick.
Boett: Skruvboett i rostfritt stål - mäter 35 mm exkl. kronan. Boettens ref. nummer: 14390-1. Ej originalkrona.
Armband: Nytt läderarmband (ej original) enligt bilder.

Jag är helt OK med att tavlan är ommålad, men för priset (6600kr) förväntar jag mig en klocka som är servad och håller tiden enligt annonstexten. Urmakaren jag har gått till tidigare tar 4400kr för en total genomgång inkl ny krona och nytt glas (automatisk dock, vet ej vad det skulle kosta att serva en manuell) och det får man ju ta i beaktande.
Min fråga från början var egentligen: Hur bra kan man förvänta sig att en manuell klocka från 1963 går om den är nyservad? Kan man räkna med en avvikelse på +/-10s/dygn eller måste man acceptera att den drar sig nästan en minut (har varit lite olika sedan jag började skriva upp, från 15s till 60s). Det jag har att jämföra med är en Speedmaster date från sent 90/tidigt 2000 som drar mindre än en sekund per dygn.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Tillverkningsår: 1963 - Daterad med verknummret: 20788362
Urverk: Mekaniskt manuellt Omega urverk kaliber 286 om 17 jewels. Inget batteri behövs, klockan dras upp med kronan en gång/dygn.
Urtavla: Svart urtavla i bra skick. Troligtvis renoverad/ommålad. Se bilder för egen bedömning av urtavlans skick.
Funktion: Fungerar bra och håller tiden väl med bra gångreserv.
Skick: Fint bruksskick med smårepor och spår efter användning. Se bilder för egen bedömning av klockans skick.
Boett: Skruvboett i rostfritt stål - mäter 35 mm exkl. kronan. Boettens ref. nummer: 14390-1. Ej originalkrona.
Armband: Nytt läderarmband (ej original) enligt bilder.

Jag är helt OK med att tavlan är ommålad, men för priset (6600kr) förväntar jag mig en klocka som är servad och håller tiden enligt annonstexten. Urmakaren jag har gått till tidigare tar 4400kr för en total genomgång inkl ny krona och nytt glas (automatisk dock, vet ej vad det skulle kosta att serva en manuell) och det får man ju ta i beaktande.
Min fråga från början var egentligen: Hur bra kan man förvänta sig att en manuell klocka från 1963 går om den är nyservad? Kan man räkna med en avvikelse på +/-10s/dygn eller måste man acceptera att den drar sig nästan en minut (har varit lite olika sedan jag började skriva upp, från 15s till 60s). Det jag har att jämföra med är en Speedmaster date från sent 90/tidigt 2000 som drar mindre än en sekund per dygn.
Ja men då så, tavlan motsvarar väl beskrivningen då, men funktionen gör det inte. Bara för säljaren att åtgärda. Har inte fått någon renodlad skojarvibb av vederbörande, men jag skulle väl gissa att kompetensen är högre där vad gäller sameknivarna och vad de nu pysslar med i övrigt. Norrlands Ur & Antikt AB om någon undrar.
 

Makkaboo

Omega
Har inte fått någon renodlad skojarvibb av vederbörande, men jag skulle väl gissa att kompetensen är högre där vad gäller sameknivarna och vad de nu pysslar med i övrigt. Norrlands Ur & Antikt AB om någon undrar.

Haha precis, som ursprunglig norrbottning blir jag lagom kränkt av påståendet att ett skellefteåföretag skulle hålla på med sameknivar! :) En snabb titt ser att de har 349 klockor till salu just nu, inte för att det säger något om kunskapen. Ska skicka dit den och be om service helt enkelt. Tack för all input! Kul med ett så aktivt forum!
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Japp, har bevakat såna här rätt länge och tycker att den är synnerligen lik bland annat nedanstående 600-or:
https://www.chrono24.se/omega/seamaster--600--id9588803.htm
https://www.chrono24.se/omega/seamaster-600--id12234234.htm
Nu vill jag inte måla ut säljaren som ohederlig då han driver en antikhandel och har erbjudit sig service.
De Omega Seamaster 600 du länkar till ovan är även de ommålade.
För att återgå till din fråga så håller jag med Aurum ovan att ett Omega-verk från den tiden kan gå mycket bättre än vad den gör i dag.
Hoppas du blir nöjd!
 

Makkaboo

Omega
De Omega Seamaster 600 du länkar till ovan är även de ommålade.
För att återgå till din fråga så håller jag med Aurum ovan att ett Omega-verk från den tiden kan gå mycket bättre än vad den gör i dag.
Hoppas du blir nöjd!
Tack, ska skicka tillbaka den och den kommer säkert bli bra. Det jag blir lite nyfiken på är hur du kan se att de är ommålade? I annonserna står inget om det, och de ser ut som den här som nyligen gick för 11k på Tradera:
https://www.tradera.com/item/364322962?utm_source=ios&utm_medium=link&utm_campaign=share
 

Fadershan

Patek
Tack, ska skicka tillbaka den och den kommer säkert bli bra. Det jag blir lite nyfiken på är hur du kan se att de är ommålade? I annonserna står inget om det, och de ser ut som den här som nyligen gick för 11k på Tradera:
https://www.tradera.com/item/364322962?utm_source=ios&utm_medium=link&utm_campaign=share
Det beror nog på våra tusentals inlägg och ännu fler läsande av poster på ämnet vintageklockor. Jädra chrono24 har ju mer lurt än Ebay men ändå tror folk att det är någon typ av referens för både modeller och priser..aja det är det inte iaf! :)
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Någon som vet vad det kan vara för referens på denna? (Är ej insatt i Omega och frågar för en väns räkning)
60C00666-19F2-4903-914C-12D2C3E1E02B.jpeg
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Tack, ska skicka tillbaka den och den kommer säkert bli bra. Det jag blir lite nyfiken på är hur du kan se att de är ommålade? I annonserna står inget om det, och de ser ut som den här som nyligen gick för 11k på Tradera:
https://www.tradera.com/item/364322962?utm_source=ios&utm_medium=link&utm_campaign=share
En kombination av det @Fadershan skriver nedan plus en totalt avsaknad av referenser för denna typ av tavla bland Omegas annonser, böcker och kataloger. Det kan vara knepigt att avgöra men med tiden visar magkänslan oftast rätt.
Det beror nog på våra tusentals inlägg och ännu fler läsande av poster på ämnet vintageklockor. Jädra chrono24 har ju mer lurt än Ebay men ändå tror folk att det är någon typ av referens för både modeller och priser..aja det är det inte iaf! :)
 

Makkaboo

Omega
En kombination av det @Fadershan skriver nedan plus en totalt avsaknad av referenser för denna typ av tavla bland Omegas annonser, böcker och kataloger. Det kan vara knepigt att avgöra men med tiden visar magkänslan oftast rätt.
Jag är inte på något sätt en expert här, utan bara nyfiken hur så många kan vara stensäkra på att tavlorna är ommålade? På min egen är det nog ingen tvekan, där stod det till och med i annonsen, men de tre som jag länkade till (två på chrono24 och en på tradera) står det inget om att tavlan är ommålad. Vad är det som gör att man kan avgöra det så snabbt på en bild? Eller är det magkänslan? Påverkar inte hur nöjd jag är med min klocka (när den väl kommer tillbaka nyservad), bara nyfiken! :) Och självklart är varken C24 eller Tradera fritt från skojare eller övervärderade klockor...
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jag är inte på något sätt en expert här, utan bara nyfiken hur så många kan vara stensäkra på att tavlorna är ommålade? På min egen är det nog ingen tvekan, där stod det till och med i annonsen, men de tre som jag länkade till (två på chrono24 och en på tradera) står det inget om att tavlan är ommålad. Vad är det som gör att man kan avgöra det så snabbt på en bild? Eller är det magkänslan? Påverkar inte hur nöjd jag är med min klocka (när den väl kommer tillbaka nyservad), bara nyfiken! :) Och självklart är varken C24 eller Tradera fritt från skojare eller övervärderade klockor...
När man tittat tusentals bilder av klockor och ett specifikt märke och även hanterat och känt på dem 1000 ggr så börjar man efter ett tag få en känsla för hur det ska se ut. Sen går det som @Ariste skriver att gå på vilka referenser som hade de olika tavlorna och ganska snabbt dra en slutsats. Sen är det ganska vanligt att många av oss dessutom för diskussioner med andra och kommer till slutsats om något inte är korrekt. Jag tror det nästan alltid landar i erfarenhet och kunskap om märke och modeller.
 

Makkaboo

Omega
En annan nybörjarfråga: hur kommer det sig att 70-tals-Seamaster är så mycket billigare generellt än 60-tal? Något avkall på kvalitet just då?
 
Topp