• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Omega

Senpai

Cartier
2-Faktor
Ja, jag vet. Men man måste rannsaka sig själv ibland också. Vad använder jag mest? Vilken står först i kön när det kommer till service? Finns det affektionsvärde? Sen har jag helt snöat in på vintage Seiko. Man har ju sina perioder! :)
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Jag hittade den här klockan på Catawiki, kommer inte slå till eftersom jag väntar på att min Seamaster 30 förhoppningsvis kommer tillbaka i fungerande skick från service...
https://auktion.catawiki.se/kavels/29677291-omega-seamaster-m-n-1970-1979
Någon som vet mer om den klockan? Tycker att den är rätt snygg med siffrorna förhöjda, dock rätt låg värdering! Har inte sett den förut och vill kanske köpa en liknande senare.
Modellen är trevlig, med den feta 50-talsboetten, men tavlan är dessvärre ommålad.
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Modellen är trevlig, med den feta 50-talsboetten, men tavlan är dessvärre ommålad.
Förmodligen har även boetten handskats med, åtminstone bandhornen. Ser inte helt lyckat ut IMO.

/e
Med det sagt, så tycker jag även att värderingen är på tok för hög. För samma pris går det att fixa en i orört skick, tavla som boett.
134D14F7-5A20-4628-A310-27AB1BB71522.png
 
  • Like
Reactions: PJW

Koppe

Cartier
Lite naiv kanske, men är inte det dåligt av Catawiki att göra värderingen med fel information? 50-talsklocka i halvrisigt skick, ommålad, marknadsförs som 70-talsklocka.
Tycker man kan bortse från de värderingarna, de är ofta fel eller bara konstiga. Mer utav en schablonartad sammanfattning av själva modellens värde, utan hänsyn till detaljer som beaktas av samlare.
 

Senpai

Cartier
2-Faktor
Omega Suverän. Tog nya bilder idag, med en gammal bok om Levi’s som fond. Ska auktioneras på Tradera inom kort, men tar gärna bud via PM om nån är sugen!

C6D1CC2A-1086-403D-AB31-EE0EAE73D15D.jpeg
9C3DE612-39BF-498D-B305-468735E2601C.jpeg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Alldeles nyinkommen Omega med svart tavla. Har inte koll på referensen än, någon som har koll? Jag kan leva med skadorna på tavlan då jag anser att dom är lite charmiga.
20191028_145406-01.jpeg
20191028_154330-01.jpeg
Grattis! Jag börjar nästan titta mer på patinerade ex... Är ju notorisk skickjägare men börjar ledsna på att alltid hitta brister. En prick på tavlan som ingen annan ser utan lupp kan störa mig enormt. Det är trist och märker att jag börjar titta på ex jag nyligen hade avfärdat på en gång. Hoppas det går mer i den riktningen :)
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Grattis! Jag börjar nästan titta mer på patinerade ex... Är ju notorisk skickjägare men börjar ledsna på att alltid hitta brister. En prick på tavlan som ingen annan ser utan lupp kan störa mig enormt. Det är trist och märker att jag börjar titta på ex jag nyligen hade avfärdat på en gång. Hoppas det går mer i den riktningen :)
Tack! Och grattis till dig, jobbigt när man stör sig på smågrejer.

Anser att vissa klockor passar bättre än andra med patina och smågrejer kan ibland störa mer än helt förstörda tavlor. Det är från fall till fall.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Har alltid svårt för tavlor som någon har varit på och förstört.
Det har även jag haft. Börjar gå mer åt att jag inte bryr mig lika mycket. Det är från fall till fall och har mycket med vad jag betalat för klockan och om förstörelsen hänt i närtid eller inte.

En ärligt förstörd klocka med bortskrapad lume, relumade visare, skrapad tavla och fel krona kan jag konstigt nog uppskatta nuförtiden. Finns ingen logik i mina känslor men så är det, ibland.
 

Pictor

Audemars
8D52A187-3213-40CF-B8B9-ECE7BDB789DC.jpeg
Kontrar Tibbe Tabb. Lådformade boetter är inte så vanligt, men sitter skönt. Funkismodell i sin prydo. Min från 38. Men din är mycket finare. Letade tidigare efter en med ljus tavla, men det får räcka med min slitna tavla. Överraskad dock av den mkt. exakta tidhållningen. Tävlar jämt med min nyrenoverade pajpanna bla.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Jag tänkte höra med er som kan Omega på era fem fingrar om hur vissa äldre tavlor till Omega tillverkades. Jag har sett flera tavlor som sitter i klockor från 40-talet där tavlorna ser ommålade ut pga att index/siffror är väldigt svarta och liknar ngn sorts lack som är något upphöjt istället för ett slätt tryck. Vid första anblick ser index/siffrorna ommålade ut, men när man studerar närmare ser det mer korrekt ut. Jag har sett tavlor som är åldrade, fuktskadade och patinerade men där den här sk "lacken" fortfarande är väldigt svart och tydlig, nästan som att ngn gjort en ommålning direkt på en gammal tavla. Bifogar en bild på vad jag menar. Vet någon mer om hur man tillverkade tavlorna och om det här kan vara korrekt? Ping @Aurum @Ariste @tdn-dk
Skärmavbild 2019-10-31 kl. 19.20.40.png
 
Topp