• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

The many faces of vintage Omega

Jag tänkte höra med er som kan Omega på era fem fingrar om hur vissa äldre tavlor till Omega tillverkades. Jag har sett flera tavlor som sitter i klockor från 40-talet där tavlorna ser ommålade ut pga att index/siffror är väldigt svarta och liknar ngn sorts lack som är något upphöjt istället för ett slätt tryck. Vid första anblick ser index/siffrorna ommålade ut, men när man studerar närmare ser det mer korrekt ut. Jag har sett tavlor som är åldrade, fuktskadade och patinerade men där den här sk "lacken" fortfarande är väldigt svart och tydlig, nästan som att ngn gjort en ommålning direkt på en gammal tavla. Bifogar en bild på vad jag menar. Vet någon mer om hur man tillverkade tavlorna och om det här kan vara korrekt? Ping @Aurum @Ariste @tdn-dk
Skärmavbild 2019-10-31 kl. 19.20.40.png
Ser ju lite udda ut, inget fenomen jag lagt märke till själv. Är den nedsänkta tavlan för subsekund borstad? Det känns udda även om detta inte var din fråga.

Ser ju lite udda ut, inget fenomen jag lagt märke till själv. Är den nedsänkta tavlan för subsekund borstad? Det känns udda även om detta inte var din fråga.
Nu behöver du inte stirra dig blind på just den här tavlan, fäst blicken mer mot den lackerade siffran, det som ser ut som borstning är nog små fuktfläckar och spår. Jag vet om att man gjorde ommålningar tidigt och det finns exempel på bra ommålade tavlor från förr. Det här känns mer som en tillverkningsprocess man hade, men det är bara en känsla jag har och som också grundar sig i att jag sett flera liknande tavlor. Ommålningarna brukar vara mer åt tusch än lack. Men jag kan ha fel, vore intressant om någon kanske visste hur det låg till.

Jag tänkte höra med er som kan Omega på era fem fingrar om hur vissa äldre tavlor till Omega tillverkades. Jag har sett flera tavlor som sitter i klockor från 40-talet där tavlorna ser ommålade ut pga att index/siffror är väldigt svarta och liknar ngn sorts lack som är något upphöjt istället för ett slätt tryck. Vid första anblick ser index/siffrorna ommålade ut, men när man studerar närmare ser det mer korrekt ut. Jag har sett tavlor som är åldrade, fuktskadade och patinerade men där den här sk "lacken" fortfarande är väldigt svart och tydlig, nästan som att ngn gjort en ommålning direkt på en gammal tavla. Bifogar en bild på vad jag menar. Vet någon mer om hur man tillverkade tavlorna och om det här kan vara korrekt? Ping @Aurum @Ariste @tdn-dk
Skärmavbild 2019-10-31 kl. 19.20.40.png
Intressant iakttagelse, tyvärr kan jag inget om taveltillverkning men har också undrat över olika tekniker i tillverkningsprocessen.
Jag har däremot sett tavlor och visare som uppvisat liknande fenomen men då antagit att radiumet/lumen målats över för att minska/ta bort lysegenskapen. Svart tusch på visare och index kan det se ut som, har inget exempel i samlingen men kan leta bild.

Nu behöver du inte stirra dig blind på just den här tavlan, fäst blicken mer mot den lackerade siffran, det som ser ut som borstning är nog små fuktfläckar och spår. Jag vet om att man gjorde ommålningar tidigt och det finns exempel på bra ommålade tavlor från förr. Det här känns mer som en tillverkningsprocess man hade, men det är bara en känsla jag har och som också grundar sig i att jag sett flera liknande tavlor. Ommålningarna brukar vara mer åt tusch än lack. Men jag kan ha fel, vore intressant om någon kanske visste hur det låg till.
?
IMG_20160928_172508_651.JPG

Här har du en bild till på tavlan.
Så du kan studera vidare din tes.
Jag har inte reagerat på att något skulle vara gjort med denna.

IMG_20191102_132000.jpg
Det är lätt att ropa ”ommålade” när texten är så svart och tydlig. Man är alltid misstänksam men nu har jag studerat detta och kikat på en hel del tavlor, så jag känner mig ganska övertygade om att det är korrekt, vore intressant att få reda på hur man tillverkade dessa. Jag tror också vi är så vana att se tavlor med lume att en total avsaknad av detta får en att tro att det ska vara ommålat.

Det är lätt att ropa ”ommålade” när texten är så svart och tydlig. Man är alltid misstänksam men nu har jag studerat detta och kikat på en hel del tavlor, så jag känner mig ganska övertygade om att det är korrekt, vore intressant att få reda på hur man tillverkade dessa. Jag tror också vi är så vana att se tavlor med lume att en total avsaknad av detta får en att tro att det ska vara ommålat.
Vad är korrekt?

Finns såklart en hel del ommålat med svart färg. Just det dåliga trycket du visar har jag aldrig set tidigare.
Jo det gör ju det och det är därför jag blev fundersam. Det är inte ett slätt tryck, det är ngt upphöjt, och som jag skrev tidigare har jag sett fler liknande så det får mig att tro att tavlorna kom så här. Tror du motsatsen?

Köpte denna Omega Constellation i helgen på auktion :).
Någon som vet vilken referens det är på denna klocka?
Vad jag kan läsa mig till så är den 60-tal eftersom de började lägga in Onyx i index då.
Har inte hittat ngn på nätet med dessa bandhorn.
C0048B31-5274-4578-A4EA-10C8404BD920.png
7E28FE6D-3D75-4954-8536-12BE95F2D0F3.png

0DE1AA22-6DE7-412D-931C-F189B94D6925.jpeg

Vad gör man åt den här? Såld till Omegas generalagent i Nederländerna 1950, enligt goe gamle John Diethelm på Omega.

Dock är tavlan omgjord.

Kan man hitta utbytes, eller skall man låta den vara?

Har varit i min ägo i detta skick i cirka 20 år vid det här laget...

En efterlysning, en undran eller vad man ska kalla det;

Den versionen av Constellationtavla som fanns parallellt början 60-talet med den dåvarande pie pan-modellen som jag har för mig började dyka upp runt 1959-60, det vill säga den starkt konvexa tavelmodellen som producerades samtidigt och som ett alternativ till pie panen åtminstone till 62 - 63 som jag haft av den typen.
Den tavlan eller en mycket lik, möjligen än extremare "välvd", men med lite tunnare timmarkeringar än man vanligtvis ser i den tidigare boetten, men i en tidig c-shape constellation. Finns de eller har jag drömt ihop dem? Jag har haft åtminstone en som jag minns men det var länge sen. Har aldrig sett en sedan dess, inte ens på bild på nätet.

Det gjorde sig otroligt bra. Slät glasring, guld på stål med guldfärgad typ sun rayfinish på tavlan som kanske såg än mer kupad ut pga det. En av de mest anslående Constellation jag sett.

Har någon här en eller har haft en c-shape med en sån urtavla? Några bilder? Kan det ha varit en franken? C-shape ska väl ha kommit runt 1964 har jag för mig och det här exemplaret var ett tidigt.
Det är nog fullt möjligt att några tidiga har fått den äldre tavlan lite uppsnoffsad anpassad med andra timmarkeringar. Visarna var samma tunna modell som på andra tidiga c-shapear.
Det kan inte ha varit många i så fall antar jag.

Senast ändrad:
Jag har som utav en tillfällighet blivit med en Omega. Den hittades i en omhändertagen burk efter min mormor som dog för många år sedan (hon var lite en av en hoarder, till min stora glädje).
Jag har läst om bakgrunden kring modellen – och vilken kul läsning!
Frågan är hur jag ska göra nu. Service ser jag som ofrånkomligt. Tar gärna tips på prisvärda aktörer som kan smörja upp den. Jag har ingen aning om skicket, men jag misstänker att den inte skötts nämnvärt.
Ursäkta bilderna. Mina föräldrar är inga mästerfotografer.

IMG_1162.JPG
IMG_1161.JPG

Såg precis denna, galen och sjukt cool om den är legit!
0F1F7322-FF88-4340-B14B-66D9668DE6C5.jpeg
Googlar man så hittar man ett damur i 14K med precis samma taveltyp.
Om det säger någonting om någonting vet jag egentligen inte - men vem fan skulle fått för sig att hitta på någonting sånt här?
Det sagt så kan jag tycka att Seamaster-trycket ser lite svagt ut. Man hade ju onekligen velat se lite fler bilder...

Tillbaka
Topp