• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The many faces of vintage Omega

DrKlocka

Audemars
Också lagt märke till det. Den ska va helt i staybrite stål
6704262F-CE96-46CD-9DE7-49A695CAB5E4.jpeg

Tror kanske ljuset på bilden kan påverka lite, fast jovisst ser det på vissa ställen lite väl matt/borstat ut. Servades relativt nyligen enligt säljaren och jag undrar om den kan ha fått lite borstning på delar av boetten då. Det ser dock ganska snyggt ut tycker jag och om det nu stämmer är det nog någon som varit ganska duktig på det som varit framme.

Fick ett ok pris och tavlan är enormt välbevarad så jag är nöjd hursomhelst. Det va lite för dimmigt idag för att riktigt få till mina mobilfoton, men här är ett par till ändå.
EF64B171-DABB-41E6-9AE4-68AF0E429B67.jpeg 88462BC6-1E68-462A-B3D8-FC44D63CC086.jpeg

Har helt klart borstats upp med en roterande trissa. Man ser någon prisma som skapats då ytan inte är riktigt plan. Men så länge du är nöjd med den är allt bra! :)
 

th0m

Cartier
2-Faktor
Nja, men den var i extremt bra skick när jag köpte den bortsett från lite hairlines och en rejäl ding i nedre vänstra bandhorn. Skickade den på lasersvetsning för att åtgärda hornet och då fick ju hela boetten så klart en lätt polering samtidigt. Alla facetter är sjukt skarpa dock. Hade tänkt ha den som daglig brukare, men vågar knappt använda den nu :rolleyes:

Kronan är en ny servicekrona, men jag har kvar den tunnare ursprungliga också. Som det är nu klarar den trycktest till 30m.
 
  • Like
Reactions: fc2

qvist

Breitling
2-Faktor
Hemma igen :heart:
Köpte på Tradera i januari, men det visade sig att timhjulet ”kuggade över” ibland, så helt plötsligt gick den en timme fel.
Säljaren jag köpte av verkar vara urmakare eller iallafall handla med klockor, men befinner sig i Wien.
Aningen nervöst att skicka klockan på retur, men idag kom den på lådan.
En annan klocka (samma ref), i lite bättre skick till och med.
Älskar modellen!
3975AE61-EE30-4BB5-92BE-38C60D587C5F.jpeg
 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Hemma igen :heart:
Köpte på Tradera i januari, men det visade sig att timhjulet ”kuggade över” ibland, så helt plötsligt gick den en timme fel.
Säljaren jag köpte av verkar vara urmakare eller iallafall handla med klockor, men befinner sig i Wien.
Aningen nervöst att skicka klockan på retur, men idag kom den på lådan.
En annan klocka (samma ref), i lite bättre skick till och med.
Älskar modellen!
3975AE61-EE30-4BB5-92BE-38C60D587C5F.jpeg
Härligt att det löste sig och att det finns ärliga säljare. Sånt blir man glad av 😊 Ritkigt fin klocka. Dessa växer på mig!
 

Ironlung

Cartier
2-Faktor
Hemma igen :heart:
Köpte på Tradera i januari, men det visade sig att timhjulet ”kuggade över” ibland, så helt plötsligt gick den en timme fel.
Säljaren jag köpte av verkar vara urmakare eller iallafall handla med klockor, men befinner sig i Wien.
Aningen nervöst att skicka klockan på retur, men idag kom den på lådan.
En annan klocka (samma ref), i lite bättre skick till och med.
Älskar modellen!
3975AE61-EE30-4BB5-92BE-38C60D587C5F.jpeg
Håller med, fantastisk modell!
20230225_122148.jpg
 

Andreas_Åkerlund

Cartier
2-Faktor
Hemma igen :heart:
Köpte på Tradera i januari, men det visade sig att timhjulet ”kuggade över” ibland, så helt plötsligt gick den en timme fel.
Säljaren jag köpte av verkar vara urmakare eller iallafall handla med klockor, men befinner sig i Wien.
Aningen nervöst att skicka klockan på retur, men idag kom den på lådan.
En annan klocka (samma ref), i lite bättre skick till och med.
Älskar modellen!
3975AE61-EE30-4BB5-92BE-38C60D587C5F.jpeg
Helt sjukt, samma sak hände mig efter mitt köp av prebond på tradera. Antar att du köpte av detomed? Han lär ha sålt din klocka till mig då utan att tala om för mig att den är trasig. Jag valde att behålla den mot ersättning då jag tyckte den var så fin.
 

qvist

Breitling
2-Faktor
Helt sjukt, samma sak hände mig efter mitt köp av prebond på tradera. Antar att du köpte av detomed? Han lär ha sålt din klocka till mig då utan att tala om för mig att den är trasig. Jag valde att behålla den mot ersättning då jag tyckte den var så fin.
Stämmer. Detomed.

Skulle köpt av honom igen då han hanterade reklamationen fläckfritt, men klart obra att den säljs vidare utan information, eller åtgärd.

Bra att du fick ersättning för det iallafall, och visst är den fin! Skicket var inget att anmärka på iallafall, särskilt med tanke på att den är 30+ år. Jäkla fin!
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Attans att jag var någon månad sen till din gamla annons, tittat till den med en knuten näve i fickan sedan jag köpte min Connie 😁
Ett alternativ är ju att köpa den billigare 1035 länken som ofta kommer med 630 ändlänkar som också passar bra även om den länken är 10år nyare än de fyrsiffriga Constellation :)
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Jag läser nu Ivar Lo Johanssons roman Traktorn skriven 1943. I den finns en man som har ett "Omega special" armbandsur. Fanns det en modell som hette/kallades så, eller har Ivar Lo möjligen misstagit sig på modellnamnet? Jag känner förstås till Omega Suverän från denna tid, kanske är det som han menade?

Här kommer äntligen svaret efter två år!
Skämt åsido. Men satt och sökte på forumet för att jag själv har en Longines Special (idag hade man väl sagt sei tacche). Vad jag har för förståelse i dagsläget är att den kan ha gjorts för svenska marknaden och att special därför ska läsas på svenska. Kanske även så för Omega eller var det en Longines?
 
Senast ändrad:

AndersSv

Omega
Hej alla! Gör ett försök här på att hitta en äldre omegaklocka som jag inte har någon aning om vad det är för modell :) det ser ut som en PRX men är Omega. Tvåtons och med lite utsmyckning runt "bezel". Vad kan det vara för modell? Såg att det såldes en sådan på forumet för ett tag sen men missade att knipa den och nu hittar jag inte tillbaka till annonsen. Blir ju en del träffar när man söker på "Omega" :)

(Vet inte om detta är rätt tråd att fråga i men ger det ett försök)

Tack på förhand! // Anders
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Hej alla! Gör ett försök här på att hitta en äldre omegaklocka som jag inte har någon aning om vad det är för modell :) det ser ut som en PRX men är Omega. Tvåtons och med lite utsmyckning runt "bezel". Vad kan det vara för modell? Såg att det såldes en sådan på forumet för ett tag sen men missade att knipa den och nu hittar jag inte tillbaka till annonsen. Blir ju en del träffar när man söker på "Omega" :)

(Vet inte om detta är rätt tråd att fråga i men ger det ett försök)

Tack på förhand! // Anders
Kanske en s.k Manhattan?
Det finns ett par att välja på annars, prova att googla bilder på tex. omega integrated bracelet steel and gold
 

Kraal90

Cartier
2-Faktor
Hej alla! Gör ett försök här på att hitta en äldre omegaklocka som jag inte har någon aning om vad det är för modell :) det ser ut som en PRX men är Omega. Tvåtons och med lite utsmyckning runt "bezel". Vad kan det vara för modell? Såg att det såldes en sådan på forumet för ett tag sen men missade att knipa den och nu hittar jag inte tillbaka till annonsen. Blir ju en del träffar när man söker på "Omega" :)

(Vet inte om detta är rätt tråd att fråga i men ger det ett försök)

Tack på förhand! // Anders
Skulle kunna var en Constellation från 70-talet eller en Geneve. Var tavlan rund eller fyrkantig?
 
Topp