Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vilken fantastisk samling! Äger du samtliga samtidigt eller har du sålt av? Själv har jag bara kvar ett antal vintage Omegor. Köpte och sålde under en period för att prova mig fram. Idag har jag tre som jag använder och några ytterligare som mest ligger.Upp med dem bara, dykare, militärer, dressare...stål eller guld...mekaniska eller elektroniska - bara det är Omega och känns vintage i din värld. Vet att det finns massor av Omega-godis på KS, ha själv mina favoriter och skulle gärna se mer av Ranchero, Railmaster, Speedmaster, Seamaster, Cosmic, Geneve m m...
Tackar, de flesta är kvar men jag försöker styra samlingen mot just modellen Seamaster 600 som jag vill avsluta innan jag går vidare - det går rätt bra nu och jag kommer uppdatera med bilder senare under sommaren. Tanken är att försöka få ihop en komplett samling av alla varianter av boetter, tavlor, index som finns - begränsar mig till den större boetten men det lutar åt ett 50-tal varianter ändå...jakten är sååå givande!Vilken fantastisk samling! Äger du samtliga samtidigt eller har du sålt av? Själv har jag bara kvar ett antal vintage Omegor. Köpte och sålde under en period för att prova mig fram. Idag har jag tre som jag använder och några ytterligare som mest ligger.
Wow, det var ett projekt som heter duga.. Själv plockade jag fram mina tre för att se om det var ljust nog att fota dem. Det var det inte..Tackar, de flesta är kvar men jag försöker styra samlingen mot just modellen Seamaster 600 som jag vill avsluta innan jag går vidare - det går rätt bra nu och jag kommer uppdatera med bilder senare under sommaren. Tanken är att försöka få ihop en komplett samling av alla varianter av boetter, tavlor, index som finns - begränsar mig till den större boetten men det lutar åt ett 50-tal varianter ändå...jakten är sååå givande!
Det ger mig lite att pyssla med.Wow, det var ett projekt som heter duga.. Själv plockade jag fram mina tre för att se om det var ljust nog att fota dem. Det var det inte..
Välkommen, du følte rätt och jag tackar dig för härliga bilder av ikoner...Hej!
Nordmann her, helt fersk på forumet. Kom over denne glimrende tråden her, med masse snacks. Følte jeg måtte bidra:
Hej!
Nordmann her, helt fersk på forumet. Kom over denne glimrende tråden her, med masse snacks. Følte jeg måtte bidra:
Välkommen! Fantastisk klockor, Tintin-bilden var grym.Hej!
Man kan ju tycks att det borde räcka med fyra Omegor men fullt så enkelt är det inte för alla att bestämma sig...Takk for hyggelige velkomstmeldinger!
Slik jeg ser det trenger man ikke flere klokker enn disse fire Omega-ene. En krono, en diver, en enkel dress... og en krono dress-klokke (fordi jeg er svak for krono-er)...
Men jeg er klokke-nerd, så jeg har også andre ting i klokke-boksen.
Her blir det fint å være.
Hej!
Dessa megaquartz är ganska eftertraktade bland vissa. Dock betingar de kanske inte särskilt höga priser jämfört med samtida automatare.Hej jag behöver er hjälp, ni verkar vara riktigt härliga klocknördar Jag har pappas gamla Omega som han fick 1978, och undrar om det är något som samlare är intresserade av eller om det bara är att sälja den för guldvärdet? Vore jättetacksam om någon kan komma med råd, för jag vet inte ett smack om klockor.... Fint forum ni har, det lilla jag har sett
Man kan ju tycks att det borde räcka med fyra Omegor men fullt så enkelt är det inte för alla att bestämma sig...
Vad är det för ref på din Speedy?
Ser fram mot fler kronografer från dig senare...
Kronografer från 60-talet
https://klocksnack.se/threads/kronografer-från-60-talet.756/
Kronografer från 70-talet
https://klocksnack.se/threads/kronografer-från-70-talet.83/
Dessa megaquartz är ganska eftertraktade bland vissa. Dock betingar de kanske inte särskilt höga priser jämfört med samtida automatare.
Antar att klockan har fler delar är urverk och tavla. Visa gärna upp mer av den så kanske vi kan hjälpa mer.
Se där ja, en härlig gammal klassiker från Omega. Nedan ser man två stål-ex av samma modell. Hade gärna lagt ett bud på den själv då jag gillar dessa gamla Omega mycket, men är rädd att jag inte ens har råd med att betala guldpriset den är värd...Jodå alla delar finns, den var hos guldsmed för att vägas och få fram ett guldpris. Sen kom vi på att kanske någon samlare skulle vara intresserad! Hoppas det framgår mer av dessa bilder!
Underbar Speedy och precis den reffen jag ska leta efter när samlingen är uttunnad. Orörtvskik är helt klart en bonus och har du fler bilder på den så tittar vi gärna.He-he... Nei, det rekker ikke med fire Omegaer, helt enig. Så vidt jeg har skjønt har du litt flere en fire...
Min Speedy er en 105.012-66 på en 1039-lenke fra 1968 (Samme referanse som Neil Armstrong og det er jo en bonus ).
Den er kjøpt av original eier som kjøpte den hos en urmaker i Bodø i 1968. Den er upolert og helt original. 1966 var det eneste året CB leverte kasser til Speedmastere (ellers var det HF), og det kan ses ved at lugs har en ekstra kant ned mot lenkefestet.
Unødvendig å si sitter det et Omega kaliber 321 i denne.
Se där ja, en härlig gammal klassiker från Omega. Nedan ser man två stål-ex av samma modell. Hade gärna lagt ett bud på den själv då jag gillar dessa gamla Omega mycket, men är rädd att jag inte ens har råd med att betala guldpriset den är värd...
Tyvärr verkar du ha fel samt icke Omega länk. Eller ser jag fel på bilden?
Fungerar klockan? Isf kanske det kan vara värt att gå vidare med samlarspåret...
Gör så! Hoppas den fungerar.. Går ibland att laga dessa urverk med reservdelar, men ibland är de visst körda. Estetiskt ser ditt bra ut dock.Hej, jag kollade med mamma och hon kommer ihåg att länken byttes av någon anledning, men den är inte i guld. Om jag inte minns fel vägde guldet 46 gram. Enligt henne skall klockan fungera men den har legat i en byrålåda i ett antal år nu... Jag tänker gå till en riktig urmakare och byta batteri samt låta honom sätta ihop paketet igen, så får vi se om den är ok! Fina klockor du har, jag tycker också att de är urcoola.... Tack för info och bilderna
Gör så! Hoppas den fungerar.. Går ibland att laga dessa urverk med reservdelar, men ibland är de visst körda. Estetiskt ser ditt bra ut dock.
Inte mina klockor tyvärr, utan lånad bild.
Återkom sen hur det gått. Antingen kanske jag lägger ett bud själv, eller eventuellt kan jag hänvisa till någon annan som är intresserad.
Gör så! Se förresten min edit ovan om silveroxidbatteri...Ska försöka hinna göra det denna vecka, lovar att återkomma!
Ha de bäst!
Tyvärr ser kronaxeln bruten ut och sekundvisaren saknas. Att sedan hitta ett nytt passande band kan bli svårt. Lite synd då jag gärna hade räddat den från nedsmältning. Men det var verkligen 46 gram? Med glas eller? Macen