Vad tror ni om denna? Sent 60 tal enligt uppgift. Kaliber 564. Hittar dock inte exakt samma modell på Omegas vintage sida..
Jag skulle vända mig till Ariste, han verkar vara en Omegaguru.
/ZD
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Vad tror ni om denna? Sent 60 tal enligt uppgift. Kaliber 564. Hittar dock inte exakt samma modell på Omegas vintage sida..
En guru låter braJag skulle vända mig till Ariste, han verkar vara en Omegaguru.
/ZD
Jag är inte någon guru men man kommer långt med referensnummer (boettlockets insida), Omegasdatabas, gamla annonser och kataloger samt google. Sen finns det andra forum där alla gurus gömmer sig. Sitter på sugig mobil nu men det ser ut som en jumboconnie med dold krona.En guru låter bra![]()
Jag är inte någon guru men man kommer långt med referensnummer (boettlockets insida), Omegasdatabas, gamla annonser och kataloger samt google. Sen finns det andra forum där alla gurus gömmer sig. Sitter på sugig mobil nu men det ser ut som en jumboconnie med dold krona.
Den är ca 35-35 mm exkl kronan.....Hej, vet inte om jag vågar öppna botten, har inga ordentliga verktyg. Vad är en jumbo?
Då blir det svårt att avgöra om allt står rätt till. Referensen 168.001 har en lite större boett och kallas bland annat jumbo, du verkar inte ha den reffen. Jag kan bara bedöma din tavla och den ser ok ut. En fin klocka!Hej, vet inte om jag vågar öppna botten, har inga ordentliga verktyg. Vad är en jumbo?
Då kommer du inte undan utan att visa verket!Cal.344 hammarautomatisk kronometer (även om inte tavlan förtäljer detta. Fick det bekräftat av Omegas gamle vintage-guru John Diethelm för en herrans massa år sedan.) "goldcapped" boett.
Absolut inte röra. Patinan är allt. Ommålad går hela känslan förlorad. Att det sedan är en familjeklenod gör patinan bara ännu bättre.Det är nog såDÄR min morfars Omega skulle sett ut om den inte oxiderat något fruktansvärt!
Frågan är; gör man något åt det ( ommålning hos t.ex FarfarsKlocka), eller låter man det vara?
Jag pendlar mellan "det är morfars liv som speglas i hur den ser ut", eller "den är för blekt-fixa upp den!"
Vad säger panelen?
Beatles sa det bra, let it be!Det är nog såDÄR min morfars Omega skulle sett ut om den inte oxiderat något fruktansvärt!
Frågan är; gör man något åt det ( ommålning hos t.ex FarfarsKlocka), eller låter man det vara?
Jag pendlar mellan "det är morfars liv som speglas i hur den ser ut", eller "den är för blekt-fixa upp den!"
Vad säger panelen?
Välkommen! Kul att du sett till att vårda släktens Omegor, väldigt fint skick på båda. Tycker liksom du att Seamaster 30 är favorit bland de två, den varianten med enbart 12, 3 och 9 i arabiska siffror är grym!Hittade ett par Omega i somras som farsan hade haft liggande i en byrå i ett antal år... Fick inspiration i den här tråden att ordna service av verken och polering av glasen, så jag tänkte att jag kunde dela med mig av resultatet. Seamaster 30 (med Fixoflex-länk) är utan tvekan min favorit av de två. Cosmic:en verkar vara lite mer ovanlig, åtminstone i den här tråden?
Har inte testat den vägen än då den inte lovkat tillräckligt hårt. Jag tycker de är snygga men kan för lite för att ge mig in i den frankendjungel där de frodas, många ommålade tavlor där ute. De kostar en del också, men om du bestämmer dig för att jaga ner en så ska jag gladeligen följa dina strapatser.
Just denna ser väl ommålad ut?
Varför tycker du det?Just denna ser väl ommålad ut?
Bara en känsla på denna, finns flera här som har mycket bättre koll...Varför tycker du det?
Frågar inte av tykenhet, utan för att förstå vad du ser.
Dette er en Seamaster 300, referanse 165.024 fra 1967.