• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The OWG experiment

Går det att bli OWG?

  • Kör! Dina inlägg tillför ändå inget, så det blir skönt att slippa se dem på ett år…

    Röster: 11 8.2%
  • Kör! Stort med någon som verkligen vågar!

    Röster: 34 25.4%
  • Kör! Du kommer dock falla senast på punkt 4 i listan.

    Röster: 45 33.6%
  • Vem försöker du lura? OWG är omöjligt!

    Röster: 44 32.8%

  • Totala väljare
    134
  • Enkät stängd .

Snårtas

Rolex
Sålde min 15300, ROO safari och Iwc 3714. Tjejen fick milgaussen.

Är numera happy OWG.
image.jpg
 

Snårtas

Rolex
Kul med mycket respons i tråden! Det är ju som sagt ett ämne som de flesta har en åsikt om. Dock står det rätt klart att omröstningen pekar mot att köra!

Eftersom KS låg nere igår och även nu på morgonen så har det funnits tid att surfa runt och läsa lite.

Just nu på shortlist:

Patek 3800 – efterföljaren till Nautilus Jumbo (ref 3700). Mäter in på ca 38 mm, vilket är betydligt mindre än jumbon. Har också in-house till skillnad från 3700 som har en modifierad JLC-kaliber. Ryms hyfsat väl inom budget och har en trevlig size. Att hitta en att klämma på i Sverige blir väl dock inte helt enkelt.
Patek 3800.jpg


Patek 5712 – graalmaterial, men går nog över budgettaket tyvärr eftersom det är lång väntelista på denna hos AD som jag förstår.
Patek 5712.jpg


AP Royal Oak Chrono – har inte läst in mig på alla referenser, en misstänker att dagens modell på 41 mm kommer kännas för stor.
AP RO Chrono.jpg


VC Overseas Chrono – antingen en stålis med ref 49150/B01A-9097 (svart tavla) eller 49150/B01A-9095 (vit tavla). Kanske till och med en i rosé på kroko, ref 49150/000R-9338. Iofs större än AP, men när jag har provat den så har jag tyckt att den sitter bättre. Dock aldrig provat den side-by-side med AP.
VC vit.jpg


VC Rose.jpg


Rolex DD 118206 – platina. What’s not to like? Priset kanske. Går över mitt budgettak om man kollar på Chrono24.

Rolex 118206.jpg

Bubblare: Patek Aquanaut 5167. Hmmm, kan man bli OWG med en klocka som känns så uttalat sportig. Funkar till smoking? Mjaaa. Men fin är den, och ryms inom budget som nyköp också (tror jag).
Patek 5167.jpg


Decisions, decisions…. Har fortfarande svårt att bestämma mig om jag skall kasta mig ut över kanten. Ny Nautilus ryms inte inom budget, så då måste jag köpa något med ganska många år på nacken och ta risken att stå med en hisnande servicenota. AP och VC ryms inom budget ny från AD, men ffa AP känns väl stor. Blir väl till att ta ledigt från familjen någon dag framöver och parkera rumpan hos Rob E och Nymans…

 
Om det bara är "lämpligheten" till smoking som avskräcker från 5167 behöver du nog inte frukta för ingen av de andra du listat skulle enligt mig se särskilt bra ut till smoking ändå. Kronograf till smoking...nja. Enda lämpliga ur till den klädseln är enligt mig tunt dressur typ Calatrava men troligen ingen klocka alls.
 

Snårtas

Rolex
Om det bara är "lämpligheten" till smoking som avskräcker från 5167 behöver du nog inte frukta för ingen av de andra du listat skulle enligt mig se särskilt bra ut till smoking ändå. Kronograf till smoking...nja. Enda lämpliga ur till den klädseln är enligt mig tunt dressur typ Calatrava men troligen ingen klocka alls.
Som OWG så behöver man nog kompromissa vid ett antal tillfällen per år. De 1-2 ggr jag har smoking kommer inte få överväga de andra 363 dagarna. Visst har du rätt i att en tunn dressare skulle passa bäst, men den skulle å andra sidan kännas malplacerad 363 dagar per år istället.
Av min shortlist så passar 5167 sämst i formella sammanhang, imho.
 

Snårtas

Rolex
Ännu är inte allt sålt, men jakten har börjat! I veckan försvann både Royal Steel och Exp2 i rasande fart. Inspirerad av @par401 jakt på den ultimata dressaren och hans rapportering om den så loggade jag ut tidigt idag och tog mig runt de intressanta AD som finns i Sthlm.
Fick en lång och trevlig pratstund hos @ROB-1832 , ingen klocka med hem men väl lite läsning.
image.jpg

Det var som väntat ont om stål-Patek utan komplikationer. Fick prova en Calatrava samt en Aquanaut som låg för förmedling. Konstaterade att Aquanaut får vara kvar på listan samt att jag har gjort rätt som har valt bort Calatrava.
Vidare till Bo Berggren där det iaf fanns lite godis inne.
image.jpg

Datumindikatorn gör paradoxalt nog att klockan känns mindre, dock så bygger home-time komplikationen påtagligt på höjden. Och priset.
Knallade in tvärs över gatan till Nymans för att prova AP och VC. Inte mycket inne tyvärr. Provade dock denna isade RO i 37 mm och får tyvärr konstatera att RO Chrono (41 mm) får plockas bort från listan pga sin storlek. 37 mm satt perfekt.
image.jpg


Det fanns inte någon VC Overseas på länk, så det blev ingen provkörning idag.
Brände även förbi LW där de hade en sliten 5711 inne. För sliten för att fota. Klocka och tavla är dock nåt helt magiskt!
Slutsatsen är att AP nog får stryka på foten och att Patek går upp i solklar ledning. Nu är då bara frågan om jag skall gå på mellanmjölken (Aquanaut) eller direkt till en vuxen-Patek, dvs 5711/5712. I båda fallen känns det tyvärr som att begköp är enda chansen... :(
Jag för drömma mig bort i boken så länge och återkommer i tråden när det finns nåt nytt att rapportera.
 

JohnDoe

Rolex
Du får väl förvarna när du ska på klockrunda. Vi är ju en o annan KS:are som jobbar runt Stureplan och gärna tar en klockrunda och rentav en fika/öl beroende på tidpunkt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag var OWG i 4 månader med min Root Beer tills jag köpte mig min DayDate.
Dock så sket det sig med min DayDate (service) så jag fick vänta tills januari där på (varav då OWG i 9 månader med Root Beer).
Januari i år kunde jag använda min DayDate och använt den kanske 10 gånger totalt. När jag åkt ner till tjejen tog jag endast med min min DD för att tvinga mig till att använda den. Så fort jag kom upp till Västerås igen så bytte jag direkt.
Nu har jag kört 3 månader i sträck med endast min Root Beer. Jag vill inte ens använda min DD, jag vet inte ens varför! Jag älskar DD, skit snygg! Men jag använder inte den. Tog inte ens med den till Korea nu, tog endast min Root Beer...

Nu får vi se om min AP RO tar över från min Root Beer.
Gör den inte det, då säljer jag både AP och DD och kör OWG med Root Beer för då anser jag att jag faktiskt har försökt.

Skönt dock när man älskar din första Rolex så mycket som jag gör! :)
Jäkla konstigt det där. Det finns ingen logik i varför en viss klocka konkurrerar ut de andra i lådan, det bara sker instinktivt. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
VC Overseas är grymma, men 42mm med integrerad länk? Nä, de är nog för stora och de äldre på40 mm har ju inte den nya coola länken. Nautilus är ju en grym gubbklocka. Vill du gå gubbe, kör på Nautilus. Vill du gå pöjk, kör på Aquanaut. :)

Hur många ATM fixar en Nautlius? Vattenötten kan man ju simma lugnt med.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
VC Overseas är grymma, men 42mm med integrerad länk? Nä, de är nog för stora och de äldre på40 mm har ju inte den nya coola länken. Nautilus är ju en grym gubbklocka. Vill du gå gubbe, kör på Nautilus. Vill du gå pöjk, kör på Aquanaut. :)

Hur många ATM fixar en Nautlius? Vattenötten kan man ju simma lugnt med.

Du kan simma med 5711'an.

Jag skulle kunna tänka mig bli 2wg med min 5712 och en 5711, men skulle sakna en gummistronk, så får bli 5167 tror jag.

Mitt problem är också att jag vant mig så vid tunna sköna klockor, så svårt bära fettklumpar som tex sportrollar :D

(Så bär en gigantisk Seiko ibland ist :rolleyes: )
 

par

Patek
2-Faktor
Ännu är inte allt sålt, men jakten har börjat! I veckan försvann både Royal Steel och Exp2 i rasande fart. Inspirerad av @par401 jakt på den ultimata dressaren och hans rapportering om den så loggade jag ut tidigt idag och tog mig runt de intressanta AD som finns i Sthlm.
Fick en lång och trevlig pratstund hos @ROB-1832 , ingen klocka med hem men väl lite läsning.
image.jpg

Det var som väntat ont om stål-Patek utan komplikationer. Fick prova en Calatrava samt en Aquanaut som låg för förmedling. Konstaterade att Aquanaut får vara kvar på listan samt att jag har gjort rätt som har valt bort Calatrava.
Vidare till Bo Berggren där det iaf fanns lite godis inne.
image.jpg

Datumindikatorn gör paradoxalt nog att klockan känns mindre, dock så bygger home-time komplikationen påtagligt på höjden. Och priset.
Knallade in tvärs över gatan till Nymans för att prova AP och VC. Inte mycket inne tyvärr. Provade dock denna isade RO i 37 mm och får tyvärr konstatera att RO Chrono (41 mm) får plockas bort från listan pga sin storlek. 37 mm satt perfekt.
image.jpg


Det fanns inte någon VC Overseas på länk, så det blev ingen provkörning idag.
Brände även förbi LW där de hade en sliten 5711 inne. För sliten för att fota. Klocka och tavla är dock nåt helt magiskt!
Slutsatsen är att AP nog får stryka på foten och att Patek går upp i solklar ledning. Nu är då bara frågan om jag skall gå på mellanmjölken (Aquanaut) eller direkt till en vuxen-Patek, dvs 5711/5712. I båda fallen känns det tyvärr som att begköp är enda chansen... :(
Jag för drömma mig bort i boken så länge och återkommer i tråden när det finns nåt nytt att rapportera.

Tack för ett trevligt inlägg. Jag hade ändå satsat på natilus eller aquanaut av dina alternativ om du ska bli owg
 

Snårtas

Rolex
Tack för ett trevligt inlägg. Jag hade ändå satsat på natilus eller aquanaut av dina alternativ om du ska bli owg
Det är väl lite ditåt det lutar. Bara så trist att man typ är tvungen att köpa beg och dessutom nästan tvungen att handla utanför landets gränser. Tålamod är inte min grej riktigt :) Nåt som jag misstänker att jag har gemensamt med rätt många andra här på forumet :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är väl lite ditåt det lutar. Bara så trist att man typ är tvungen att köpa beg och dessutom nästan tvungen att handla utanför landets gränser. Tålamod är inte min grej riktigt :) Nåt som jag misstänker att jag har gemensamt med rätt många andra här på forumet :)
LW säger ju sig kunna fixa allt...
En standardpatek borde de ju fixa enkelt. :)
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Spännande projekt.
Jag funderar mycket på detta just nu men har sådan separationsångest att jag inte kan göra mig av med vissa klockor.
Vet heller inte vilken klocka jag skulle välja för ändamålet.
PP Aquanaut 5167 är fantastisk, men gummisnodd jämt??
PP Nautilus 3800 är något lätt och nätt för att jag ska trivas fullständigt. Måste efter ett tag slänga på mig en sportrolex i 40mm
för att få lite tyngd.
Så det måste väl i så fall bli en 5711 för min del.
(om man håller det hemligt kanske man kan ha några vintage-rollar och heuer´s i bankfacket)
/j
 

par

Patek
2-Faktor
Jobbigt att vara tvungen att bära den en hel vecka. :rolleyes:
Ang gummi vs länk så är ju länkarna halva grejen med Patek men å andra sidan är ju gummi jäkligt skönt och stealth, känns ju mindre repkänsligt också. :)
Tycker egentligen inte Patek gör så snygga länkar:) Endel är ju mest hemska även om de håller extremt hög kvalle.

Ex 5960 länken är ju lite fulsnygg
Patek-Philippe-Ref-5960-1A-Annual-Calendar-Chronograph-via-Perpetuelle.jpg



Hemsk....

IMG_1705-1024x768.jpg



Hemsk:)


13486-5.jpg




Förr hatade jag natilus länken, men nu får jag väll erkänna att jag älskar den....

Patek-Philippe-Nautilus-bracelet.jpg




En annan som funkar skulle jag påstå är ellipse, länken är ett mästerverk

patek_philippe_golden_ellipse_ref3605_1_yellow_gold_manually-wound_bra_d5320613h.jpg
 
Senast ändrad:

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Provade dock denna isade RO i 37 mm och får tyvärr konstatera att RO Chrono (41 mm) får plockas bort från listan pga sin storlek. 37 mm satt perfekt.

Följer den här tråden med spänning - jäkligt intressant projekt - och spännande klockor med i 'kampen'.

Fick du möjlighet att prova någon 41a? Får man fråga hur stora handleder du har? Midsize RO (36-37 mm) sitter perfekt på mig, 41orna är bara att glömma, även om det sägs att chronon bärs bättre av någon anledning.

För mig är det ett ickeval mellan Nautilus och Aquanaut - Nautilus varje dag i veckan om man hade möjligheten.

Jag skulle kunna tänka mig bli 2wg med min 5712 och en 5711...

Seriöst? Uppfattar du dem så olika? På vilket sätt? Intressant att höra från någon som hanterat bägge klockorna. :)

@par401
Nautiluslänken är ju grym! Att man kan göra en så tunn länk så stabil är ju grymt.

Jag har också en aversion mot Nautilus-länken, vill tycka att den är snygg men kan inte riktigt förmå mig att ändra uppfattning. Måste dock klämma på någon på riktigt snart.

Däremot uppfattar jag RO-länken på samma sätt. Oerhört imponerande att få en så solid känsla i något som är så 'klent'. Ett steg upp i kvalité helt enkelt.
 

M021

Rolex
2-Faktor
@Snårtas Intressant frågeställning. Har tänkt samma tanke flera gånger. Just för att det skulle vara enklare att kunna luta sig tillbaka och vara nöjd där man är. Jakten tar snart kål på mig.
Är också inne på att göra något med lådan för att röra mig uppåt, AP och jag klickade inte helt så PP är en bra kandidat. Fick erbjudandet att köpa en 5711 över disk med blå urtavla på Capri i somras. Jag sa nej. Har tidigare dragits med i spontana dumheter i allt från Zenith, AP och allt vad det heter så sade nej.. Skulle jag inte gjort med facit på hand. Hur ofta får man frågan, har en 5711, vill du ha?

Nåväl, tillbaka till frågan, tror det enda alternativet att bli OWG är att hitta ett intresse som tar din uppmärksamhet ifrån klockorna. Hur kändes 5164? Lite nyfiken där, dock är det nästa dubbla listpriset galet. Jag gillar dock den lite stökigare tavlan.
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Tycker egentligen inte Patek gör så snygga länkar:) Endel är ju mest hemska även om de håller extremt hög kvalle.

Ex 5960 länken är ju lite fulsnygg
Patek-Philippe-Ref-5960-1A-Annual-Calendar-Chronograph-via-Perpetuelle.jpg



Hemsk....

IMG_1705-1024x768.jpg



Hemsk:)


13486-5.jpg




Förr hatade jag natilus länken, men nu får jag väll erkänna att jag älskar den....

Patek-Philippe-Nautilus-bracelet.jpg




En annan som funkar skulle jag påstå är ellipse, länken är ett mästerverk

patek_philippe_golden_ellipse_ref3605_1_yellow_gold_manually-wound_bra_d5320613h.jpg

Tack för att jag inte är den enda som tänker det.
Jag har känt att jag måste ha missat något när jag hatar deras länkar så (förutom Nautilus).
Speciellt den översta, jag har tittat på den som är till salu här och det första som ploppar upp i min hjärna är Breitling.
Den passar inte ens formen på klockan!.... Förstår inte vad PP tänkt
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
@Snårtas Intressant frågeställning. Har tänkt samma tanke flera gånger. Just för att det skulle vara enklare att kunna luta sig tillbaka och vara nöjd där man är. Jakten tar snart kål på mig.
Är också inne på att göra något med lådan för att röra mig uppåt, AP och jag klickade inte helt så PP är en bra kandidat. Fick erbjudandet att köpa en 5711 över disk med blå urtavla på Capri i somras. Jag sa nej. Har tidigare dragits med i spontana dumheter i allt från Zenith, AP och allt vad det heter så sade nej.. Skulle jag inte gjort med facit på hand. Hur ofta får man frågan, har en 5711, vill du ha?

Nåväl, tillbaka till frågan, tror det enda alternativet att bli OWG är att hitta ett intresse som tar din uppmärksamhet ifrån klockorna. Hur kändes 5164? Lite nyfiken där, dock är det nästa dubbla listpriset galet. Jag gillar dock den lite stökigare tavlan.
Hmmm, jag hade också en 5711 som i en liten ask i våras........
Hade dock för start separationsångest till mina egna klockor så det blev inget, ångrar mig just nu.
/j
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Seriöst? Uppfattar du dem så olika? På vilket sätt? Intressant att höra från någon som hanterat bägge klockorna. :)

Varför skulle jag vilja ha dem olika? Har du fått tag i världens vackraste fru, då klonar du henne så hon kan va både i sängkammaren och köket samtidigt (jag är ingen mansgris, men du förstår liknelsen)

Har du fallit för Nautilusen behöver du längre ingen mångfald. Och hade 5712'an haft 12atm wr hade jag inte ens funderat på andra klockor.
Har funderar mkt kring vilken klocka jag behöver som komplement, testat en del fresha dykare, men de har alla känts klumpiga.
Livet är för kort för att bära klockor som inte tilltalar mig 100%. Därav tanken på 5711, just för att ha på playan.
 
Topp