• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The OWG experiment

Går det att bli OWG?

  • Kör! Dina inlägg tillför ändå inget, så det blir skönt att slippa se dem på ett år…

    Röster: 11 8.2%
  • Kör! Stort med någon som verkligen vågar!

    Röster: 34 25.4%
  • Kör! Du kommer dock falla senast på punkt 4 i listan.

    Röster: 45 33.6%
  • Vem försöker du lura? OWG är omöjligt!

    Röster: 44 32.8%

  • Totala väljare
    134
  • Enkät stängd .

Erik Z

Omega
Lägg till lite och köp 5712'an, men då behöver du en dykare för bad också.
Men det är OK att bryta lite mot OWG

Screen Shot 2015-08-20 at 12.59.14 PM.png
Det är många som tycker denna är fantastisk. Förklara för en nybörjare; vad är det med den som är så speciellt? Jag har svårt för utseendet, framför allt pga att den är så assymetrisk....
 

Apansson

Torpare
Det är många som tycker denna är fantastisk. Förklara för en nybörjare; vad är det med den som är så speciellt? Jag har svårt för utseendet, framför allt pga att den är så assymetrisk....
Det är en dyr och komplicerad Patek, därför får den mycket respekt. Detaljrikedomen är också hög, och den är sannerligen ett mästerligt hantverk. Med det sagt behöver man ju inte gilla designen, men det är en fantastisk klocka. Jag gillar den inte heller rent designmässigt, kanske för att jag är för djupt i Rolex-träsket nu, men tycker fortfarande det är en stört cool klocka.
 

Snårtas

Rolex
Följer den här tråden med spänning - jäkligt intressant projekt - och spännande klockor med i 'kampen'.

Fick du möjlighet att prova någon 41a? Får man fråga hur stora handleder du har? Midsize RO (36-37 mm) sitter perfekt på mig, 41orna är bara att glömma, även om det sägs att chronon bärs bättre av någon anledning.

För mig är det ett ickeval mellan Nautilus och Aquanaut - Nautilus varje dag i veckan om man hade möjligheten.
Provade aldrig 41, tyckte inte ens det var värt det efter att jag hade provat 37. Har ca 17-17,5 cm handled. Det finns ju dock gamla chrono som är 39 mm, och de kanske skulle kunna funka om man kunde hitta någon att prova.
 

Snårtas

Rolex
@Snårtas Intressant frågeställning. Har tänkt samma tanke flera gånger. Just för att det skulle vara enklare att kunna luta sig tillbaka och vara nöjd där man är. Jakten tar snart kål på mig.
Är också inne på att göra något med lådan för att röra mig uppåt, AP och jag klickade inte helt så PP är en bra kandidat. Fick erbjudandet att köpa en 5711 över disk med blå urtavla på Capri i somras. Jag sa nej. Har tidigare dragits med i spontana dumheter i allt från Zenith, AP och allt vad det heter så sade nej.. Skulle jag inte gjort med facit på hand. Hur ofta får man frågan, har en 5711, vill du ha?

Nåväl, tillbaka till frågan, tror det enda alternativet att bli OWG är att hitta ett intresse som tar din uppmärksamhet ifrån klockorna. Hur kändes 5164? Lite nyfiken där, dock är det nästa dubbla listpriset galet. Jag gillar dock den lite stökigare tavlan.

Med facit på hand - du skulle ha sagt JA. Men det är lätt att vara efterklok såklart…
5164 kändes väldigt spännande. Tycker den känns mindre än "lillebror" trots de extra knapparna för snabbställning av timvisaren. Den cirkulära datumvisningen sitter perfekt på tavlan och jag upplevde den som sagt som mindre på armen. Det är dock en märkbar skillnad i höjd.
Komplikationen med snabbställning av en andra tidszon är riktigt häftig, men 315 kSEK i listpris jmf med ca 170 kSEK för den vanliga aquanauten känns inte motiverat.
 

Guillbert

Audemars
2-Faktor
Ännu är inte allt sålt, men jakten har börjat! I veckan försvann både Royal Steel och Exp2 i rasande fart. Inspirerad av @par401 jakt på den ultimata dressaren och hans rapportering om den så loggade jag ut tidigt idag och tog mig runt de intressanta AD som finns i Sthlm.
Fick en lång och trevlig pratstund hos @ROB-1832 , ingen klocka med hem men väl lite läsning.
image.jpg

Det var som väntat ont om stål-Patek utan komplikationer. Fick prova en Calatrava samt en Aquanaut som låg för förmedling. Konstaterade att Aquanaut får vara kvar på listan samt att jag har gjort rätt som har valt bort Calatrava.
Vidare till Bo Berggren där det iaf fanns lite godis inne.
image.jpg

Datumindikatorn gör paradoxalt nog att klockan känns mindre, dock så bygger home-time komplikationen påtagligt på höjden. Och priset.
Knallade in tvärs över gatan till Nymans för att prova AP och VC. Inte mycket inne tyvärr. Provade dock denna isade RO i 37 mm och får tyvärr konstatera att RO Chrono (41 mm) får plockas bort från listan pga sin storlek. 37 mm satt perfekt.
image.jpg


Det fanns inte någon VC Overseas på länk, så det blev ingen provkörning idag.
Brände även förbi LW där de hade en sliten 5711 inne. För sliten för att fota. Klocka och tavla är dock nåt helt magiskt!
Slutsatsen är att AP nog får stryka på foten och att Patek går upp i solklar ledning. Nu är då bara frågan om jag skall gå på mellanmjölken (Aquanaut) eller direkt till en vuxen-Patek, dvs 5711/5712. I båda fallen känns det tyvärr som att begköp är enda chansen... :(
Jag för drömma mig bort i boken så länge och återkommer i tråden när det finns nåt nytt att rapportera.

Jag har nu haft både 5167 och 5711. Köpte 5711 först för väntetiden hos Rob var då (början 2014) ca 1 år kortare på 5711.

Gillade verkligen 5711 till en början men jag klickade aldrig med länken plus att jag upplevde den som ytterst känslig mot repor.
Sålde den efter ca 3 månader.

Nu har jag en 5167 som jag verkligen trivs med. Gillar gummit mycket bättre än länken till 5711. Om man ska bli OWG så tycker jag att 5167 är en mycket bra kandidat :)
 

M021

Rolex
2-Faktor
Jag har nu haft både 5167 och 5711. Köpte 5711 först för väntetiden hos Rob var då (början 2014) ca 1 år kortare på 5711.

Gillade verkligen 5711 till en början men jag klickade aldrig med länken plus att jag upplevde den som ytterst känslig mot repor.
Sålde den efter ca 3 månader.

Nu har jag en 5167 som jag verkligen trivs med. Gillar gummit mycket bättre än länken till 5711. Om man ska bli OWG så tycker jag att 5167 är en mycket bra kandidat :)
Hur upplever du de borstade ytorna vs de polerade på 5167 vs 5711? En av anledningarna till att jag inte kom överrens med min AP. Dock så sneglar jag åt PP hållet, men främst 5167/5164
 
Senast ändrad:

Snårtas

Rolex
Det är många som tycker denna är fantastisk. Förklara för en nybörjare; vad är det med den som är så speciellt? Jag har svårt för utseendet, framför allt pga att den är så assymetrisk....
Jag tror man måste se den IRL. När jag köpte min första dyrare klocka så valde jag en Panerai för att "det är ingen som känner igen den och jag vill verkligen inte ha en Rolex". Efter typ 2 mån på Klocksnack så var Pannan såld och en Milgauss införskaffad. Då kände jag att "jag ska iaf aldrig ha en Patek, de är tråkiga!".
Sen fick jag se ett par in the flesh på GTG. Dålig belysning och ett par öl innanför västen gjorde att jag ändå inte riktigt föll pladask.
Men i bra belysning och lite fokus på EN klocka (istf 15 fakking miljoner) så framstår de som klassen bättre än allt annat, imho. Du glömmer bort asymmetrin och bara stirrar på den magiska tavlan...
Det var en jäkligt lång omskrivning för att säga: Patek görs inte rättvisa på bild ;)
 

Erik Z

Omega
Jag tror man måste se den IRL. När jag köpte min första dyrare klocka så valde jag en Panerai för att "det är ingen som känner igen den och jag vill verkligen inte ha en Rolex". Efter typ 2 mån på Klocksnack så var Pannan såld och en Milgauss införskaffad. Då kände jag att "jag ska iaf aldrig ha en Patek, de är tråkiga!".
Sen fick jag se ett par in the flesh på GTG. Dålig belysning och ett par öl innanför västen gjorde att jag ändå inte riktigt föll pladask.
Men i bra belysning och lite fokus på EN klocka (istf 15 fakking miljoner) så framstår de som klassen bättre än allt annat, imho. Du glömmer bort asymmetrin och bara stirrar på den magiska tavlan...
Det var en jäkligt lång omskrivning för att säga: Patek görs inte rättvisa på bild ;)

Tack! Då begriper jag!
 

Larma

Omega
Nu har jag inte sett en IRL, men designen på nautilus tycker jag inte har åldrats med värdighet . Som någon sa i tråden så får man lite gubb-vibbar, men bara i negativ bemärkelse. Aquanauten tilltalar mig mer i jämförelse. Fick jag välja mellan de två skulle jag utan tvekan köra på aquanauten. Ska bli intressant att följa utvecklingen.
 

DG

Panerai
2-Faktor
Jag tror man måste se den IRL. När jag köpte min första dyrare klocka så valde jag en Panerai för att "det är ingen som känner igen den och jag vill verkligen inte ha en Rolex". Efter typ 2 mån på Klocksnack så var Pannan såld och en Milgauss införskaffad. Då kände jag att "jag ska iaf aldrig ha en Patek, de är tråkiga!".
Sen fick jag se ett par in the flesh på GTG. Dålig belysning och ett par öl innanför västen gjorde att jag ändå inte riktigt föll pladask.
Men i bra belysning och lite fokus på EN klocka (istf 15 fakking miljoner) så framstår de som klassen bättre än allt annat, imho. Du glömmer bort asymmetrin och bara stirrar på den magiska tavlan...
Det var en jäkligt lång omskrivning för att säga: Patek görs inte rättvisa på bild ;)
Håller med dig, den är helt fantastisk IRL, tavlan upplevs inte alls "rörig" som på bild.
 

Sond

Patek
Intressant tråd. Det lite ovanliga "från ord till handling"..:angel:. Grundfrågan verkar ju i princip redan ha passerats. Men jag känner alltid tvekan till OWG.tankarna. Men vi är ju alla olika. Däremot så skulle jag eventuellt kunna tänka mig ett fåtal klockor. Fast mitt klockintresse handlar mycket om att ha lite olika klockor och kunna njuta av olikheten. Men en superklocka, en dress och en bad/beater, skulle nog kunna fungera. Ett tag... Sedan vill jag nog ha en till, och en till...
 

Mr Chance

Kalmar
Patek är ingen owg-klocka, den är inte tillräckligt tålig för det, helt enkelt. Det är ingen klocka du kan använda i alla situationer som exvis snickra på huset, på badsemestern eller i skidspåret. Inte ens Aquanauten. Allt enligt de insatta.
Tråkigt? Ja, men sant. :)
 

Snårtas

Rolex
Patek är ingen owg-klocka, den är inte tillräckligt tålig för det, helt enkelt. Det är ingen klocka du kan använda i alla situationer som exvis snickra på huset, på badsemestern eller i skidspåret. Inte ens Aquanauten. Allt enligt de insatta.
Tråkigt? Ja, men sant. :)
Möjligt att du har rätt. Men då får frun stå till tjänst om jag undrar vad klockan är ;)
Sen är jag för långsam och gammal för att ens ta tid på löprundan längre... Skall dock springa Hässelbyloppet om några veckor, men då får man ju hjälp med tidtagningen! :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Patek är ingen owg-klocka, den är inte tillräckligt tålig för det, helt enkelt. Det är ingen klocka du kan använda i alla situationer som exvis snickra på huset, på badsemestern eller i skidspåret. Inte ens Aquanauten. Allt enligt de insatta.
Tråkigt? Ja, men sant. :)
Har aldrig hört eller läst om en Patek som går sönder. Tror de tål det man utsätter dem för.
 
  • Like
Reactions: mmx

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror man måste se den IRL. När jag köpte min första dyrare klocka så valde jag en Panerai för att "det är ingen som känner igen den och jag vill verkligen inte ha en Rolex". Efter typ 2 mån på Klocksnack så var Pannan såld och en Milgauss införskaffad. Då kände jag att "jag ska iaf aldrig ha en Patek, de är tråkiga!".
Sen fick jag se ett par in the flesh på GTG. Dålig belysning och ett par öl innanför västen gjorde att jag ändå inte riktigt föll pladask.
Men i bra belysning och lite fokus på EN klocka (istf 15 fakking miljoner) så framstår de som klassen bättre än allt annat, imho. Du glömmer bort asymmetrin och bara stirrar på den magiska tavlan...
Det var en jäkligt lång omskrivning för att säga: Patek görs inte rättvisa på bild ;)
Bra skrivet! Jag tycker många klockor känns för detaljrika och plottriga på bild men lagom diskreta IRL. När man fotar en klocka så gör man ju det med inställningen att man vill att detaljerna ska sticka ut. Man fotar ur en vinkel som får tavlan och visarna att glittra extra mycket.

Tre exempel på klockor som är galna på bild men sobra IRL:
PP 5712
JLC Master Calendar
Zenith El Pimero (tri color)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag vet Pateker som rostat inifrån. Att de inte är lika tåliga som exvis Rolex (vilket innebär att de är mer av ett dressur än man kan tro) har jag hört av personer i branschen.
Personer i branschen, den var rolig! :D
Vilka har rostat inifrån? Dressur? Utan att bli utsatta för vatten?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Patek är ingen owg-klocka, den är inte tillräckligt tålig för det, helt enkelt. Det är ingen klocka du kan använda i alla situationer som exvis snickra på huset, på badsemestern eller i skidspåret. Inte ens Aquanauten. Allt enligt de insatta.
Tråkigt? Ja, men sant. :)
I princip så är det just det där med skidspåret som hejdar mig från att köpa en Patek... Plus turerna på cyclocrossen. Känns inte som rätt utrustning, liksom... :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
I princip så är det just det där med skidspåret som hejdar mig från att köpa en Patek... Plus turerna på cyclocrossen. Känns inte som rätt utrustning, liksom... :D
Ska man oroa sig för sånt så är väl enda lösningen en kvartsklocka. Köp nåt kul istället. Går den sönder så går den att laga. :)
 

Sond

Patek
Bra skrivet! Jag tycker många klockor känns för detaljrika och plottriga på bild men lagom diskreta IRL. När man fotar en klocka så gör man ju det med inställningen att man vill att detaljerna ska sticka ut. Man fotar ur en vinkel som får tavlan och visarna att glittra extra mycket.

Tre exempel på klockor som är galna på bild men sobra IRL:
PP 5712
JLC Master Calendar
Zenith El Pimero (tri color)
Det här finns det all anledning att understryka och påminna om. Klockorna ser ofta annorlunda ut IRL. De flest som är lite "skrikiga" på bild håller ihop bättre i verkligheten. Och även om det inte är skrikiga på bild så syns detaljer på ett helt annat sätt när man tar närbilder. Och det är det som är själva grejen med många lite dyrare ur. De ser kanske bara stråt bättre ut på lite avstånd jämfört med billigare kusiner, med när man studerar detaljerna så är det enorm skillnad. Lite som med människor..:D.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Ska man oroa sig för sånt så är väl enda lösningen en kvartsklocka. Köp nåt kul istället. Går den sönder så går den att laga. :)
Oroar mig inte ett dugg. Använt mina Rolexar fullt ut i tjugo års tid, utan bekymmer. Inte ens ett batteribyte. Särskilt mina Explorer-ettor. Dessa är kul och går att laga. Men än har det inte behövts. Min 14270 fick en service efter tio års dagligt bruk. Inte för att den gick dåligt, utan för att jag föll till föga... ;)

Edit: det är till Patek som jag är tveksam... Vilket @Mr Chance och jag bytt något ord om...
 

Jonaz

Rolex
Fattar tanken med EN feting, samtidigt... Tre sköna är ju minst lika mysigt. Lyxstål som vardags, dress i guld och en tåligt bad/beater. Att logga ur ifrån något man ( du ) gillar. Dåligt. Tar KS så mycket tid ifrån IRL? Tänk om, tänk rätt.
 
Topp