• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The Timepiece Gentleman - Gått under jorden?

loevhagen

Patek
2-Faktor
Oppsummert:

RkDlmg0.gif
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vad skulle ha hänt tänker du?
Ska jag lägga mig i och spekulera så tror jag någon form av hotbild uppenbarade sig. Jag menar, de gick trots allt helt under jord med all personal och alla inventarier...
Sen lyckades de gissningsvis hitta ett sätt att få fram pengarna de var skyldiga och/eller presentera en bra avbetalningsplan. Det faktum att plockade in pengar från privatpersoner nyligen får mig att misstänka likviditetsproblem, varför skulle de annars gjort det?
 

PJZ

Cartier
Ska jag lägga mig i och spekulera så tror jag någon form av hotbild uppenbarade sig. Jag menar, de gick trots allt helt under jord med all personal och alla inventarier...
Sen lyckades de gissningsvis hitta ett sätt att få fram pengarna de var skyldiga och/eller presentera en bra avbetalningsplan. Det faktum att plockade in pengar från privatpersoner nyligen får mig att misstänka likviditetsproblem, varför skulle de annars gjort det?
Tror du har rätt... han säger tillome i sista videon att de har "$400K" som ska komma in från en av deras investerare för att betala folk.
 

Linus054

Omega
Ska jag lägga mig i och spekulera så tror jag någon form av hotbild uppenbarade sig. Jag menar, de gick trots allt helt under jord med all personal och alla inventarier...
Sen lyckades de gissningsvis hitta ett sätt att få fram pengarna de var skyldiga och/eller presentera en bra avbetalningsplan. Det faktum att plockade in pengar från privatpersoner nyligen får mig att misstänka likviditetsproblem, varför skulle de annars gjort det?
Jag tror snarare att de ville ha PR och uppmärksamhet, och kom på idén med välgörenhet för att de fått mycket kritik för att publiken har klagat på allt ”skryt”.
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Att vi är för beroende av social media är helt sant. Effekten som de hoppades uppnå lyckades de med.
Välgörenhet är det absolut inget fel på och cred för att man ställer upp (däremot mindre cred att pusha för sin insats till den grad som de gör).

Har en ganska god erfarenhet från att jobba med stora och små företag och entreprenörer i staterna. Att de skulle vara ngt ”shady” tror jag inte. De känns som rätt typiska (om än hetsiga) amerikanska naiva grabbar som vill lyckas).
Intentionen och välviljan fanns säkert där.

Däremot….. det som inte fanns var en plan. Vilket gjorde att det eskalerade och att man hade svårt att komma tillbaks på banan. Det var säkert där som ev. anmälningar eller liknande började bli sannolika. Tror inte att de hade räknat med att det som började som ett ”kul experiment” höll på att gå helt fel.

Killarna är entreprenörer (men utan ngn egentlig kunskap i business). Man kan sedan argumentera om vilka framgångsrika entreprenörer som haft det. Men skulle inte kalla dem för genier. Hela gangsta’ grejen känns mer som en gimmick och det där med att ”jobba sig tillbaks från att ha suttit inne” är bara tramsigt. Det var en snetändning som ledde till ”time served”.

Kul om de lyckas svänga om till ngt seriöst och även donera en peng eller två. Men inget för mig och kommer absolut inte höja dem till skyarna.
 

Zorin

KS Explorers Club
2-Faktor
Reality check: 15 sidor om en gråhandlare i USA som har en populär Youtube kanal och som stängt ned sina sociala medier under en kort period och nu öppnat upp och donerar lite pengar till välgörenhet…

Vi kan det här nu va? :depressed:
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Reality check: 15 sidor om en gråhandlare i USA som har en populär Youtube kanal och som stängt ned sina sociala medier under en kort period och nu öppnat upp och donerar lite pengar till välgörenhet…

Vi kan det här nu va? :depressed:
Man kunde åtminstone flytta tråden till Lifestyle för varken den eller TPG har något med klockintresse att göra.
 

Denvy

Omega
Nix. Hängt med rätt bra. Trodde ett tag det var någon scam men ändå inte då de verkat reko.

Snack om ex-con, felon osv rör mig inte ryggen då jag vet att människor försändras. Man är inte sina handlingar i dåtiden, man är sina handlingar i framtiden.

Jag är snarare visare än generationen som blir upprörd över att någon stänger ner sina sociala medier en vecka. Take a chill pill, millenials. Jag har inte ens några egna sociala medier (förutom vår gemensamma breitling-insta), och har aldrig haft och skulle aldrig ha. ;)

Jag är uppriktigt glad att det inte var en scam, till skillnad från många andra som gottar sig i andras olycka.
Ens tidigare handlingar är de enda sättet du kan döma en människa. Eller hur dömer du människor? I hur de ser ut och vad de i framtiden lovar? Låter väldigt trovärdigt.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Ens tidigare handlingar är de enda sättet du kan döma en människa. Eller hur dömer du människor? I hur de ser ut och vad de i framtiden lovar? Låter väldigt trovärdigt.
Eh va? :)

I all välmening, kan du inte ens förstå vad jag skriver eller dess syftning så behöver du inte ens svara så där och kalla mig mindre trovärdig.
 

Denvy

Omega
Eh va? :)

I all välmening, kan du inte ens förstå vad jag skriver eller dess syftning så behöver du inte ens svara så där och kalla mig mindre trovärdig.
Jag säger bara att man kan endast döma en människa utifrån dess handlingar, allt annat är fördomsfullt sen om de fördomarna stämmer det är en annan sak.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jag säger bara att man kan endast döma en människa utifrån dess handlingar, allt annat är fördomsfullt sen om de fördomarna stämmer det är en annan sak.
Det håller jag med om, men allt är inte svart eller vitt. Vad Anthony gjort tidigare är ju inte av allvarlighetsgraden att killen förtjänar halva internets småtroll efter sig, eller vara dömd som "convict" för evigt. Ibland förtjänar man fler chanser beroende på vad man gjort.

Just detta "pr-stunt" eller vad man kan kalla det så slog det ju helt fel helt uppenbarligen. Det borde de ha kunnat räkna ut med tanke på dagens generation millennials, som de själva tillhör. Men jag kommer aldrig att ställa mig bakom, eller förstå, internets hat-arméer som inget annat vill än sänka killen och hans business. De var borta från internet en vecka och gjorde bort sig i dagens klimat. Det var även utanför min box. Big deal. Life goes on. Finns värre saker än att vara borta från sociala medier en vecka liksom. Jag hoppas det går bra för dem, för de verkar trevliga och drivna på sitt amerikanska sätt. :)
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Vad Anthony gjort tidigare är ju inte av allvarlighetsgraden att killen förtjänar halva internets småtroll efter sig, eller vara dömd som "convict" för evigt. Ibland förtjänar man fler chanser beroende på vad man gjort.
Instämmer med det mesta men när det kommer till hans förflutna har han väl själv mest gjort det till en grej(?). Givetvis är en andra chans rimlig men själva situationen känns självförvållad.
 

loevhagen

Patek
2-Faktor
For å forstå hva som skjedde, så sett av 6 minutter her:

TPG tok en Gerald Ratner. Se denne videoen fra Gerald Ratner selv og les historien som ledet til hans business gå under for en lang stund - fort.

Husk at dette var før internett sin tid - og tabben TPG gjorde nylig er i et annet miljø, og vil trolig lede til det samme utfallet som for Gerald Ratner.

Les dette etter å ha sett videoen nedenfor: https://www.businessblogshub.com/20...s-multi-million-dollar-company-in-10-seconds/

 

iko

Panerai
2-Faktor
Jag är inte, och har aldrig varit en prenumerant på kanalen men Youtubes algoritmer är smartare än så.
Jag fick nämligen upp denna överst i flödet:

Screenshot_20210711-100700_YouTube.jpg

Screenshot_20210711-100722_YouTube.jpg


Edit:
Uppladdat före klippet ovan, men har en del poänger som inte nämns ovan.
Bla:
Screenshot_20210711-101747_YouTube.jpg


 
Senast ändrad:

maglo

Breitling
Tänker att det är lite ”amatörernas afton” gällande affärsmannaskapet. Fantastiskt skickliga på sociala medier och klocktrading, men stora brister i övrigt. Jag gissar att de inte riktigt har klarat av den tillväxten som de sett och har inte hanterat:
  • likviditetsplanering
  • skatter
  • separation av privat ekonomi och bolagets
  • administrativa system (jag blir kallsvettig när jag tänker på att de verkar hantera hyfsat stora affärsvolymer i ett kalkylblad)
  • säkerhet
  • fraud prevention
  • ….

troligtvis så har de hamnat i akut likviditetskris, blivit granskade av skattemyndigheten eller fått tumskruvarna från någon skum investerare.

litar inte ett ord på deras ”förklaring”
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Ett inte helt otänkbart scenario. Handlaren har en finansiär som står för en stor bankrulle för att man ska kunna ha ett stort inventory. Pengarna är villkorade mot en viss revshare när klockor säljs. Allt är frid och fröjd och allt rullar på. Plötsligt händer något. Försäljningen når inte målen eller finansiären vill kliva ur alternativt ha mer pengar. Då blir det stök och beroende på vem eller vad som backat detta så kan det bli mer eller mindre otrevligt. Klockorna tas som betalning eller som garanti för betalning medan handlarna försöker lösa skulden. Antingen övertygar de finansiären om ett nytt upplägg eller så får man jaga nya pengar. Därav förhoppningen att man bara ska kunna återuppstå och skratta bort detta som ett PR-stunt. Worst case så löser det sig inte och då får de jagas till världs ende av arga kunder, finansiärer, partners mm.

Att de flytt med pengarna till en tropisk ö där de sippar på cocktails och är glada känns relativt orimligt. De har problem på ett eller annat sätt. Oavsett vad de sedan säger på YouTube.
Känns väl hyfsat spot on fortfarande?
 
Måste säga att deras marknadsföringsfiasko åtminstone funkade för att göra dem mer kända, jag hade inte hört talas om dem tidigare. Nu har jag haft deras avsnitt på i bakgrunden och tycker i stort att youtube-serien är kul.
 
  • Like
Reactions: Jey

HSK

Patek
2-Faktor
Känns väl hyfsat spot on fortfarande?
Menar du att de har lyckats lösa den knipa de eventuellt har hamnat i? Nu har det gått över två veckor och man tycker att korthuset borde ha rasat vid det här laget om det nu handlade om ekonomiska trångmål. Jag är visserligen inte så väl uppdaterad eller insatt i turerna kring dessa grabbar men jag har i alla fall inte hört om några aktuella fall där de fortfarande inte har betalat ut pengar osv.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Menar du att de har lyckats lösa den knipa de eventuellt har hamnat i? Nu har det gått över två veckor och man tycker att korthuset borde ha rasat vid det här laget om det nu handlade om ekonomiska trångmål. Jag är visserligen inte så väl uppdaterad eller insatt i turerna kring dessa grabbar men jag har i alla fall inte hört om några aktuella fall där de fortfarande inte har betalat ut pengar osv.
Jag känner inte till dem men det är ju inget monstruöst inventory på hemsidan. Gissningsvis har de hittat en ny finanisär eller blivit kompis igen med den gamla. De har garanterat bränt sig gentemot andra i branschen.
 
Topp