Bara du håller oss uppdaterade..Kul att det gillas!
Printen har några små imperfektioner men tills jag printar nästa vet jag vad jag ska ändra på för att få den ännu lite bättre.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Bara du håller oss uppdaterade..Kul att det gillas!
Printen har några små imperfektioner men tills jag printar nästa vet jag vad jag ska ändra på för att få den ännu lite bättre.
Hatten av till kul projekt och mäktigt resultat!Drumroll please!
Tack! Den är helt platt, det är ett svagt mönster från printytan men det är inget man ser om man inte lyser på den med stark lampa.Väldigt snyggt! Men hur ser den "avklippta" delen av handleden ut (från vänster på bilderna)? Har den samma jämna och halvblanka finish som övriga delar.
Jäklar va bra den blev! Några tankar på att sälja en sådan?
Jävligt cool. Går det bra att lägga en beställning?Drumroll please!
Kanon ju!!! Mycket stark "vill ha"-känsla här just nu...Drumroll please!
Med rätt skrivare så är det inga större problem faktiskt. Tyvärr har jag själv inte möjlighet att printa med flera färger på min men när jag uppgraderar så kommer det definitivt bli en med den möjligheten.Riktigt cool. Vad som vore riktigt häftigt men troligen för mycket jobb är om det gick att få olika gråa nyanser på de olika fälten för att ta fram retro 3d tv-spels känslan i den samt att simulera mera dramatisk belysning. Kanske inte aktuellt idag men om du någon gång skulle börja tillverka i stora volymer så kanske.
Inte ännu, men med tanke på efterfrågan så ska jag undersöka vad som krävs för att göra åtminstone en kort serie.Jävligt cool. Går det bra att lägga en beställning?
Riktigt cool. En liten fråga/fundering, hur hårt är materialet? Personligen använder jag gärna klocklåda med mjuka kuddar, både för att inte göra onödiga repor men även för att ha en någorlunda kontrollerad temperatur då jag har en del kvartsur. Det skulle vara ganska stiligt med någon slags kupa över, typ "ostkupa"Tack! Den är helt platt, det är ett svagt mönster från printytan men det är inget man ser om man inte lyser på den med stark lampa.
Kul att det gillas!
Från början hade jag ingen tanke på att sälja utan gjorde det bara för mitt eget höga nöjes skull som kreativt utlopp. Dock så har gensvaret och intresset varit överväldigande! Har ett hundratal som är intresserade av att köpa bara av att ha lagt ut bilderna på några facebookgrupper och här.
Först var tanken att göra en liten serie om 10 stycken och sälja men dels så skulle priset bli väldigt högt och dels så tycker jag det är rätt tråkigt att hantera tillverkning och skickande av massa saker. Designbiten är min grej!
Så nu funderar jag på om jag skulle kunna hitta en partner som kan ta hand om det jag inte gillar och köra på en större volym, cirka 500 till att börja med. Det är en del jobb såklart men jag tror att det finns goda möjligheter att bygga på detta. Jag har idéer för en hel kollektion i samma stil, men utan någon att hjälpa mig så blir det inte mycket av det.
I värsta fall så kommer jag åtminstone att tillverka en till eftersom jag ändå har en träplatta till.
Det är plast så materialet är ganska hårt. Dock så lär det inte repa metall eller ytbeläggningar på de flesta klockor.Riktigt cool. En liten fråga/fundering, hur hårt är materialet? Personligen använder jag gärna klocklåda med mjuka kuddar, både för att inte göra onödiga repor men även för att ha en någorlunda kontrollerad temperatur då jag har en del kvartsur. Det skulle vara ganska stiligt med någon slags kupa över, typ "ostkupa"
Jag menade en kupa över näven och plattan, men det kanske du förstodDet är plast så materialet är ganska hårt. Dock så lär det inte repa metall eller ytbeläggningar på de flesta klockor.
Med det sagt så finns det såklart lösningar för att skapa ett mjukare yttre skal eller ostkupa. Själv är jag nöjd med den som den är för min egen del.
Ja precis, smidigt på så sätt att man slipper damma själva näven.Jag menade en kupa över näven och plattan, men det kanske du förstod
oavsett är det en kul grej
Det kan bli ganska runt, beror såklart på lagerhöjd men minsta lagerhöjd på min är 0,05mm så det går att få rätt hyfsat. Jag har valt ett kantigare formspråk för den här designen. Sen kan man såklart efterbehandla för att få perfekt yta.Stenhård idé och ännu mer stenhårt att du utförde det! Hur pass rund kan man få kanterna med 3-d skrivaren? Går det tex att skriva ut nått kupol-liknande eller är det raka linjer/platta tyor som gäller? Byggt egna i järn och älgskinn, byter gärna
Beror lite på hur mycket novis du är på teknik och hur mycket tid du är villig att lägga på den. Den printern jag har,Creality ender 3, kostar strax under 2000 kr men kräver en del innan den printar perfekt(vilket min inte gör ännu, men helt ok) och har man otur får man en som är väldigt svår att få ordning på. Den är väldigt populär så det finns mycket info på youtube och nätet i allmänhet.Riktigt trevligt!
För en novis, hur avancerad (dyr) utrustning krävs om man vill börja leka runt med liknande projekt? Och hur mycket materialkostnader kan man räkna med för en knytnäve t ex?
Wow! riktigt coola! Går det att slipa kanterna och göra ytan slätare?Drumroll please!
Ja, det går, men den är designad kantig med flit. Vill man ha den mer naturlig så går det utmärkt men jag var ute efter något annorlunda.Wow! riktigt coola! Går det att slipa kanterna och göra ytan slätare?
Tänkte på att få ytorna mer släta, inte ändra designen den är grym!Ja, det går, men den är designad kantig med flit. Vill man ha den mer naturlig så går det utmärkt men jag var ute efter något annorlunda.
Aha, ja det går att få bättre men man kommer aldrig riktigt från att se lager litegrann om man inte efterbehandlar med slip/spackel/färg.Tänkte på att få ytorna mer släta, inte ändra designen den är grym!
Aa okej då förstår jag! Och med 0,08mm lager höjd tar det så klart längre tid.. Riktigt snygg gjort i alla fall, du skulle lätt kunna sälja demAha, ja det går att få bättre men man kommer aldrig riktigt från att se lager litegrann om man inte efterbehandlar med slip/spackel/färg.
Jag håller just nu på att printa ut en grej i 0,08mm lagerhöjd och det blir faktiskt rätt jäkla snyggt.
Ja, knytnäven var 0,16 har jag för mig och tog 15 timmar. Längsta jag kört, vet dock vissa som kört längre än 30 timmar...Aa okej då förstår jag! Och med 0,08mm lager höjd tar det så klart längre tid.. Riktigt snygg gjort i alla fall, du skulle lätt kunna sälja dem