• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

The Watchwrist - Klockhållare. *Produktion nedlagd*

Ako

Rolex
2-Faktor
Ca 500kr känner jag

Allmän uppdatering: Har eventuellt hittat en affärspartner med rätt bakgrund nu! Med lite tur så händer det något här i höst, men det blir betydligt större volymer än jag först tänkte eftersom en bra bit över hundra personer nu sagt att de vill köpa. Handlar såklart om pris också när det väl kommer till kritan.

Vore intressant att höra era tankar om ett rimligt pris?

Om det blir av så kommer det bli produktion och leverantörer i Sverige med högkvalitativa material, återvunnen plast för miljöns skull och schysst emballage. Tänk premium feeling!


Det kan bli ganska runt, beror såklart på lagerhöjd men minsta lagerhöjd på min är 0,05mm så det går att få rätt hyfsat. Jag har valt ett kantigare formspråk för den här designen. Sen kan man såklart efterbehandla för att få perfekt yta.
Dina var också snygga!


Beror lite på hur mycket novis du är på teknik och hur mycket tid du är villig att lägga på den. Den printern jag har,Creality ender 3, kostar strax under 2000 kr men kräver en del innan den printar perfekt(vilket min inte gör ännu, men helt ok) och har man otur får man en som är väldigt svår att få ordning på. Den är väldigt populär så det finns mycket info på youtube och nätet i allmänhet.

Har man mindre förkunskaper så skulle jag rekommendera att lägga mer, en t.ex. Prusa mk3s går på typ 7-8 tusen men är mer av en plug n print-maskin med bättre kvalitetskontroll.
Flashforge finder är billigare men mindre och lite sämre.

Sen behöver du lära dig en slicer för att få ut rätt kod. Och ett ritprogram om du ska konstruera själv.

Materialkostnader varierar. Jag har hittills använt PLA från clas ohlson för 200 kr/kilo, men det finns både ännu billigare och mycket dyrare om man vill ha högre kvalitet eller rena specialmaterial. En knytnäve med låg grad av infill som denna väger ungefär 150 gram så typ 30 kr. 3D-printing kan vara väldigt billigt idag.
 

INSANE

Panerai
2-Faktor
Drumroll please!

IMG_20190818_154006.jpg
IMG_20190818_154011.jpg
IMG_20190818_154027.jpg
För fan vad cool! :cool:
Prisbild, mellan 500-800 kr känns rimligt.
 
Hade varit lite intressant att testa hur mycket den tål men jag vill inte förstöra min enda prototyp.
Metallstången går ganska djupt in i handen så jag är absolut inte orolig.
Den klarar utan tvekan en hel klocksamling men jag vågar inte rekommendera att använda den som pallbock när man byter däck på bilen. :D
 

Fpt_Ro

Breitling
Tvärfet! 5-700:- låter ganska billigt tycker jag. Tror du skulle lätt kunna sälja för runt 1000-lappen också. Jag hade iaf köpt till det priset. Förstår att det finns mängder av idéer till olika varianter. Nästan så du borde patentskydda den. :)
 
Tvärfet! 5-700:- låter ganska billigt tycker jag. Tror du skulle lätt kunna sälja för runt 1000-lappen också. Jag hade iaf köpt till det priset. Förstår att det finns mängder av idéer till olika varianter. Nästan så du borde patentskydda den. :)
Inom design heter det mönsterskydd och det är redan fixat. :)
(Patent är bara för tekniska lösningar.)
 
Allmän uppdatering:
Vi håller fortfarande på att försöka hitta rätt teknik och leverantör för att producera delarna. Det är rätt knepigt, framför allt själva knytnäven, men vi jobbar på!

Grymt smart! Vore kul att ha om det även gick att få den på väggen.
Väggmonterade varianter finns i planerna! :)
Går det förresten att göra i tex gummi?
Det är nog inte omöjligt, men jag är tveksam till om det är ett bra alternativ eftersom det inte är så fast. Troligtvis skulle handleden bli ganska hängig.
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Går väl att sandpappra och antingen spraya klarlack om man vill ha den mer "shiny" eller spraya till färg man vill ha på näven, riktigt snyggt! :)
 
Går väl att sandpappra och antingen spraya klarlack om man vill ha den mer "shiny" eller spraya till färg man vill ha på näven, riktigt snyggt! :)
Ja, för enstaka exemplar kan man göra en hel del coolt med den 3D-printade plasten för att få olika ytfinish. Tyvärr är det i princip omöjligt i dagsläget att på ett vettigt sätt skala upp det för massproduktion i de flesta fall.
 
Topp