• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Timefactorstråden

Bozz

Panerai
2-Faktor
Jag hade mailkontakt med Eddie Platts 2019-11-17 angående den slutsålda Smiths Everest Expedition. Han svarade att den skall finnas i lager igen till nyår eller strax efter beroende på leverans av nya Miyota 9039.
Känslan var att han är på benen igen efter en operation?
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag hade mailkontakt med Eddie Platts 2019-11-17 angående den slutsålda Smiths Everest Expedition. Han svarade att den skall finnas i lager igen till nyår eller strax efter beroende på leverans av nya Miyota 9039.
Känslan var att han är på benen igen efter en operation?
Han genomgick en operation för ett tag sedan och drog ner på arbetstiden under återhämtningen men han skrev nyligen att det inte fungerade och att han var tvungen att stänga ner helt tills han mår bättre. Ska se om jag inte kan hitta det.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Här är uppdateringen: http://timefactors.com/closed2.htm
Eddie är som han är och det finns så klart ingen lättillgänglig information om detta på hemsidan. :rolleyes: Man kan ju tycka att information som detta skulle publiceras på förstasidan och/eller finnas med som en uppdatering i nyhetsavdelningen men icke.
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Är väldigt nöjd med min klocka från Timefactors, kan nog bli fler... :) ...ingen som shoppat i vinter? Timefactors gör mig glad att jag har smala armar! :)

IMG_6198.JPG
IMG_6193.JPG

PRS-29AM
...är de också av... trä?
 

Bozz

Panerai
2-Faktor
Jag har haft ny kontakt med Eddie Platts angående den slutsålda SMITHS Everest Expedition. Han säger nu att den kommer att finnas i lager igen i februari/mars 2020.
 

Bozz

Panerai
2-Faktor
SMITHS Everest Expedition - 1 (1).jpg
Jag lyckades inte köpa en ny SMITHS Everest Expedition från Timefactors denna gång heller. :banghead: Jag fick däremot napp på min köpesannons på KS efter lång väntan:). Hemma och buren många dagar måste jag säga att den är fantastisk. Jag var orolig för storleken men tycker att den fungerar bra.
Så ge inte upp, de är svåra att få tag på men det är värt väntan.
 

HSK

Patek
2-Faktor
SMITHS Everest Expedition - 1 (1).jpg
Jag lyckades inte köpa en ny SMITHS Everest Expedition från Timefactors denna gång heller. :banghead: Jag fick däremot napp på min köpesannons på KS efter lång väntan:). Hemma och buren många dagar måste jag säga att den är fantastisk. Jag var orolig för storleken men tycker att den fungerar bra.
Så ge inte upp, de är svåra att få tag på men det är värt väntan.
Jag håller med! Jag ställde alarm för att kunna hänga på låset när han öppnade och fick hem min för några dagar sedan och måste säga att den är riktigt trevlig. Jag var också lite orolig över storleken men den känns väldigt välbalanserad och jag skulle absolut kunna tänka mig fler 36mm i framtiden. Jag gillar de små detaljerna som att siffrorna är applicerade med ett tjockt lager av lyspasta, hur både logotyp och visare först framstår som svarta men i rätt ljus visar sig vara blå m.m.

Det kanske bara är reflektioner i glaset och/eller bilden som luras men ser det inte ut som att tavlan är missfärgad mellan 9-12? :nailbiting:
 

Bozz

Panerai
2-Faktor
Jag håller med! Jag ställde alarm för att kunna hänga på låset när han öppnade och fick hem min för några dagar sedan och måste säga att den är riktigt trevlig. Jag var också lite orolig över storleken men den känns väldigt välbalanserad och jag skulle absolut kunna tänka mig fler 36mm i framtiden. Jag gillar de små detaljerna som att siffrorna är applicerade med ett tjockt lager av lyspasta, hur både logotyp och visare först framstår som svarta men i rätt ljus visar sig vara blå m.m.

Det kanske bara är reflektioner i glaset och/eller bilden som luras men ser det inte ut som att tavlan är missfärgad mellan 9-12? :nailbiting:
Den här är uttagen 2019-10-18 och det du ser är reflexer i glaset. Tavlan ser helt perfekt ut med de fina detaljer du beskriver. Jag är även imponerad av länken nu när Eddie bytt ut låset mot ett smidigare.
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Jippie! Den är så bra. Perfekt vintagekänsla: de målade indexen, blånerade visarna, röda sekunden, den krämiga färgen på tavlan, loggan och texten på densamma. :hungry:

20200527_175809.jpg

20200527_175949.jpg


Vet inte riktigt om jag älskar länken lika mycket som resten. Köpte en vanlig oysterlänk 20-16 från Geckota här på K&S för ett tag sedan. Kom dock med raka ändlänkar på 21mm. Watchgecko säljer ju vikta ändlänkar med den lilla "mellanbiten" löst till denna men är dessvärre restad så jag fick ta fram filen istället. Sedan använde jag ändlänkar jag hade hemma från cousinsuk's sortiment.

IMG_2020-05-27_23-30-19.JPG


Och så ser det ut på:
20200527_220705.jpg

20200527_220805.jpg

20200527_220755.jpg


Lär väl prova lite andra band oxå vad det lider. :)
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Ni som har en dylik har såklart noterat detta men hursomhelst så har länken till Everestserien med fejknitar en lite irriterande konstruktionsmiss:
20200529_155649.jpg

20200529_155618.jpg

Det går alltså inte använda de två sista positionerna för mikrojustering. För mig blev den antingen för tajt eller lös. :shifty:

Sååå fram med filen igen:
20200529_155529.jpg

20200529_155508.jpg

20200529_160320.jpg

Inte åkt på igen men nu har den iallafall potential att sitta perfekt om andan faller på. :)
 

HSK

Patek
2-Faktor
Ni som har en dylik har såklart noterat detta men hursomhelst så har länken till Everestserien med fejknitar en lite irriterande konstruktionsmiss:
20200529_155649.jpg

20200529_155618.jpg

Det går alltså inte använda de två sista positionerna för mikrojustering. För mig blev den antingen för tajt eller lös. :shifty:

Sååå fram med filen igen:
20200529_155529.jpg

20200529_155508.jpg

20200529_160320.jpg

Inte åkt på igen men nu har den iallafall potential att sitta perfekt om andan faller på. :)
Haha, jag insåg också det när jag fick hem den men med tanke på hur jäkla grinig han är så kände jag att det inte var någon idé att maila och ifrågasätta det. :D
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Haha, jag insåg också det när jag fick hem den men med tanke på hur jäkla grinig han är så kände jag att det inte var någon idé att maila och ifrågasätta det. :D

Nä det är nog lika bra att låta bli. :hilarious:

Kommer inte ihåg vart jag sett det men det finns ju uppmärksammat på ett par ställen för jag var förberedd innan jag fick den. :D
 

Clark78

Cartier
Lyckades knipa en PRS-29A förra söndagen under de 6 minuter man hade på sig och fick hem den igår, Mycket nöjd så blir nog en keeper, har varit på jakt efter en trevlig field watch med vintagevibbar ett tag och det blir inte så mycket bättre än så här:
Smiths1.jpg
Smiths2.jpg
 
Senast ändrad:

Andersml

Audemars
2-Faktor
Lyckades knipa en PRS-29A förra söndagen under de 6 minuter man hade på sig och fick hem den igår, Mycket nöjd så blir nog en keeper, har varit på jakt efter en trevlig field watch med vintagevibbar ett tag och det blir inte så mycket bättre än så här:
Smiths1.jpg
Smiths2.jpg
Smiths2.jpg
Snygg! Och den passar riktigt bra på det armbandet!
 

Clark78

Cartier
Tack! Banden är på rea hos Cheapest Nato Straps just nu, har börjat föredra de där elastiska banden istället för vanliga NATO, mycket bekvämare.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Hoppsan, jag råkade visst beställa en sån här... :)
36mm, men hela 47mm lug2lug och vit tavla, är inga problem på min handled. (Jag brukar annars ha 38-39mm.)
Med NATO-bandet som följer med:
NkdjTtnl.jpg


Testade ett mörkblått som jag hade liggande också:
MN2YOPrl.jpg


Men egentligen tycker jag att NATO är "fel" på den här modellen. Någon som har tips på t.ex. brunt läder (18mm) som skulle passa på en 60-talsmodell som denna? Alternativt ett enkelt canvas eller nylonband (utan extra NATO-flärp)?
 

BoZ80

Rolex
2-Faktor
Hoppsan, jag råkade visst beställa en sån här... :)
36mm, men hela 47mm lug2lug och vit tavla, är inga problem på min handled. (Jag brukar annars ha 38-39mm.)
Med NATO-bandet som följer med:
NkdjTtnl.jpg


Testade ett mörkblått som jag hade liggande också:
MN2YOPrl.jpg


Men egentligen tycker jag att NATO är "fel" på den här modellen. Någon som har tips på t.ex. brunt läder (18mm) som skulle passa på en 60-talsmodell som denna? Alternativt ett enkelt canvas eller nylonband (utan extra NATO-flärp)?

Väldigt fin! Tror den gör sig bra på många band men ett brunt läderband är nog en bra början. :)
 

Clark78

Cartier

pemlock

Panerai
2-Faktor
Testa Havestons canvasband, de görs i 18mm och är väldigt trevliga och skulle passa till klockan tycker jag:
https://www.haveston.com/10-corp-canvas-series
Sagt och gjort! :) M-1918C... egentligen lite anakronistiskt det också, eftersom det är baserat på en amerikansk modell som användes fram till andra världskriget, men det är i alla fall "fel" åt rätt håll. Och jag föredrar det framför NATO i alla fall. Blir nog väldigt bekvämt när det har mjukats upp lite.

smiths-haveston-canvas-shadow.jpeg
 
Senast ändrad:

Clark78

Cartier
Snyggt! Har samma band i 20 mm. Ett tips är att koka upp lite fint engelskt svart te (Earl Grey), och blötlägg det där en stund (typ minst 30 minuter). Gör det 5 gånger, så får det lite djupare färg och blir ännu mjukare.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Lite höstkänsla börjar infinna sig, så nu har PRS29-AM lagt av sommaruniformen och övergått till stabstjänst... :)
smiths-colareb.jpeg

Jag ville inte ha band med stoppning och inte ett sånt där "vintage" (så trött på dem), utan enklaste svarta i rent läder. Om man dessutom inte vill ha asiatisk sunkkvalitet av oklart ursprung så var det inte så lätt att hitta faktiskt. Blev Colareb till slut. Kanske inte det billigaste, men vaf...
 

Mark-IX

Cartier
Julklappen beställd. Smiths Navigator är nu påväg!! Eddie har lovat leverera innan jul. Hoppas på detta.
Min julklapp har kommit! Kör en unboxing, för att kolla att allt är ok.
0E843BED-6C03-414D-9546-A0F210B8CE63.jpeg
42C4F2C3-9BD4-4857-AC7D-334CE3836944.jpeg
9CE1C240-9904-4DAC-B47B-BE2B5E790CDA.jpeg
EB754619-A620-4BF6-93B5-D0691C574EC3.jpeg

Betydligt bättre i verkligheten än på bild! Allt verkar fungera och den ser riktigt bra ut. Packar nu ner den igen för att återse klockan den 24:e. Återkommer med bättre bilder.
 

Mark-IX

Cartier
Har du hunnit kolla tidhållningen? Min verkar ligga på - 4-5 sek per dygn. Helt ok antar jag, då uppdragen 1 gång om dagen.
Jag kollade första dygnet...och då har jag för mig att det var någon sekund plus...vilket är fantastiskt i min värld.
DSCF8136smiths5.jpg

Navigator nyss hemkommen från Timefactors.
Den vita är riktigt fin...jag hade svårt att välja...kanske blir det en till! Är även sugen på en Everest med “nya” loggan...gillar dock inte automat.
 
Topp