• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på försäkring

Cesura

Cartier
Jo, denna info hittar även jag. Däremot skrev Cesura att de kunde vara 100.000kr om du var Private banking eller Premium-kund hos Norde
Som av en händelse var det dags för inbetalning av hemförsäkringen för min del. Passade på att läsa villkoren för försäkringen och finner detta:

Ändrade villkor för dig som är kund i Nordea
Nordea och If har ingått ett nytt samarbetsavtal. Du behåller fortsatt ditt förmånliga pris, men de Nordea- specifika villkorsfördelarna upphör att gälla när försäkringen framöver följer Ifs allmänna villkor. Nedan ser du de villkorsförändringar som gjorts.

UTÖKAD OTURSFÖRSÄKRING
Försäkringen omfattar inte längre ett utökat högsta ersättningsbelopp på 100 000 kr vid oturshändelser för Premium- eller Private Bankingkunder som har Nordea Hemförsäkring Extra eller Nordea Stor Hemförsäkring. Istället är nu högsta ersättningsbelopp för samtliga kunder 50 000 kr vid Nordea Hemförsäkring Extra och 80 000 kr vid Nordea Stor Hemförsäkring.
Där ser man... Har själv missat detta.
 

Karl-Alfred

Omega
2-Faktor
Tjena,

Hur har ni löst det med försäkring av klockor ni inte har originalkvitto och/eller cert på?
Försäkringsbolaget kräver ett originalkvitto på en klocka från 2005, vilket jag naturligtvis inte kan skaka fram då klockan med stor sannolikhet har bytt ägare ett gäng gånger sen dess.

Marknadsvärdet på klockan har gått från att ha varit täckt av hemförsäkringen (50.000:) till att ha ett marknadsvärde på cirka 65-70k vilket medför att jag antagligen bör ha klockan försäkrad i en specialförsäkring.

Försäkringsbolaget där jag har samtliga försäkringar (IF) kräver värderingsintyg, originalkvitto och originalcertifikat. Jag saknar samtliga, men värderingsintyg går ju att ordna.

Ni som har försäkrat hos Brookfield, är ni nöjda med dem, hur har det fungerat vid skador, stöld etc?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tjena,

Hur har ni löst det med försäkring av klockor ni inte har originalkvitto och/eller cert på?
Försäkringsbolaget kräver ett originalkvitto på en klocka från 2005, vilket jag naturligtvis inte kan skaka fram då klockan med stor sannolikhet har bytt ägare ett gäng gånger sen dess.

Marknadsvärdet på klockan har gått från att ha varit täckt av hemförsäkringen (50.000:) till att ha ett marknadsvärde på cirka 65-70k vilket medför att jag antagligen bör ha klockan försäkrad i en specialförsäkring.

Försäkringsbolaget där jag har samtliga försäkringar (IF) kräver värderingsintyg, originalkvitto och originalcertifikat. Jag saknar samtliga, men värderingsintyg går ju att ordna.

Ni som har försäkrat hos Brookfield, är ni nöjda med dem, hur har det fungerat vid skador, stöld etc?
Hag hade bytt försäkring för att täcka 80-100'. Att sakförsäkra pga 15-20' risk låter dyrt.
 

Jens B

Omega
Kanske har ändrats eller om jag kollade slarvigt men när jag kollade med Länsförsäkringar (när jag hade en Hulk och en Pepsi samtidigt, vilket jag inte hade allt för länge) så skulle det inte vara några problem så länge jag inte hade båda klockorna på mig samtidigt. Vid t ex rån skulle alltså försäkringen räcka för en av klockorna och samma sak vi inbrott
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Kanske har ändrats eller om jag kollade slarvigt men när jag kollade med Länsförsäkringar (när jag hade en Hulk och en Pepsi samtidigt, vilket jag inte hade allt för länge) så skulle det inte vara några problem så länge jag inte hade båda klockorna på mig samtidigt. Vid t ex rån skulle alltså försäkringen räcka för en av klockorna och samma sak vi inbrott
Så om båda klockorna är hemma så täcks bara ena vid inbrott?
 

Golle_std

Rolex
2-Faktor
Fick offert på försäkring för min guldsub från brookfield idag;

”Tyvärr slår vi snett i pris här. Baserat på klockans värde och din postadress landar årspremien på 69.950:-”

Att glesbygden i norra Bohuslän skulle trissa upp priset så till den milda grad kom som en överraskning för mig. Han rekommenderade mig att höra med andra försäkringsbolag ✌️
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Fick offert på försäkring för min guldsub från brookfield idag;

”Tyvärr slår vi snett i pris här. Baserat på klockans värde och din postadress landar årspremien på 69.950:-”

Att glesbygden i norra Bohuslän skulle trissa upp priset så till den milda grad kom som en överraskning för mig. Han rekommenderade mig att höra med andra försäkringsbolag ✌️
Som hittat! :) Har en klocka i liknande prisklass som jag försäkrat hos dom för ca 6 tkr om året. Intressant att postkoderna slår så olika.
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Fick offert på försäkring för min guldsub från brookfield idag;

”Tyvärr slår vi snett i pris här. Baserat på klockans värde och din postadress landar årspremien på 69.950:-”

Att glesbygden i norra Bohuslän skulle trissa upp priset så till den milda grad kom som en överraskning för mig. Han rekommenderade mig att höra med andra försäkringsbolag ✌️
Tyvärr slår vi snett.. Dom ville verkligen inte försäkra den. Det är på glesbygden det händer?
 

Golle_std

Rolex
2-Faktor
Ca 6k var priset jag fick från Folksam dagen innan jag kontaktade brookfield. Kanske värt att gå vidare med Folksam ändå. Jag kan verkligen inte se småstaden jag bor i som annat än låg risk. Vore intressant att jämföra om jag var skriven i Sthlm.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Ja men eller hur! Trött småbarnsfarsa i en småstad som på sin höjd lämnar hemmet för att köpa mjölk (och hämta paket).
men nej, dom ville nog helt enkelt inte ha mig som kund 🤨
Kanske inte värt att försäkra då, med tanke på hur lugnt du har det. Hade varit en helt annan grej om du var ute och vevade varje helg
 

Golle_std

Rolex
2-Faktor
Du har helt rätt 🙏
Har ju faktiskt aldrig fått nån kommentar tidigare på nån klocka (mest varit stål dock). Är nog bara jag som nojar lite för att den är i guld ☺️
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Ca 6k var priset jag fick från Folksam dagen innan jag kontaktade brookfield. Kanske värt att gå vidare med Folksam ändå. Jag kan verkligen inte se småstaden jag bor i som annat än låg risk. Vore intressant att jämföra om jag var skriven i Sthlm.
6k är vettigt, ta det. Min erfarenhet av de "tradionella" försäkringsbolagen är dock att de är lite omständiga och kräver färska värderingsintyg. Beroende på hur många klockor du har blir det en hyffsad merkostnad. Jag har förövrigt en guldsub försäkrad hos brookfield och är skriven i stockholm.
 

Golle_std

Rolex
2-Faktor
6k är vettigt, ta det. Min erfarenhet av de "tradionella" försäkringsbolagen är dock att de är lite omständiga och kräver färska värderingsintyg. Beroende på hur många klockor du har blir det en hyffsad merkostnad. Jag har förövrigt en guldsub försäkrad hos brookfield och är skriven i stockholm.
Det är bara denna suben som eventuellt ska försäkras. Jag antar att du inte betalar i närheten av 70k till brookfield i premie på den🤨
 

danniee

Omega
Här följer lite funderingar kring försäkring. Köpte en Rolex Rootbeer nyligen och har fått erbjudande från Brookfield. Utan specifik försäkring för klockan får man ingen ersättning alls vid rån/stöld? Eller hur funkar det? Hemförsäkring täcker ingenting eller bara till en begränsad summa? Låter annars som att det blir dyrt att försäkra. Efter några år har man ju ev kommit upp i en stor del i vad själva klockan i sig är värd tänker jag.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Här följer lite funderingar kring försäkring. Köpte en Rolex Rootbeer nyligen och har fått erbjudande från Brookfield. Utan specifik försäkring för klockan får man ingen ersättning alls vid rån/stöld? Eller hur funkar det? Hemförsäkring täcker ingenting eller bara till en begränsad summa? Låter annars som att det blir dyrt att försäkra. Efter några år har man ju ev kommit upp i en stor del i vad själva klockan i sig är värd tänker jag.
Hemförsäkring täcker oftast 50-100' utanför hemmet. I hemmet har många begränsningar.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Här följer lite funderingar kring försäkring. Köpte en Rolex Rootbeer nyligen och har fått erbjudande från Brookfield. Utan specifik försäkring för klockan får man ingen ersättning alls vid rån/stöld? Eller hur funkar det? Hemförsäkring täcker ingenting eller bara till en begränsad summa? Låter annars som att det blir dyrt att försäkra. Efter några år har man ju ev kommit upp i en stor del i vad själva klockan i sig är värd tänker jag.
I längden blir det för genomsnittspersonen givetvis billigare att vara oförsäkrad, överskottet är vinst till försäkringsbolagen, löner till anställda, etc. Det är först vid en tråkig, oförutsedd händelse som du kan förlora på att vara oförsäkrad. För egen del tycker jag det är värt att sova gott om natten, vara fullt försäkrad och veta att det bara är att lämna ifrån sig klockan vid rån/rånförsök med vetskapen om att jag blir kompenserad fullt ut. Nu täcks iofs min klocka av hemförsäkringen men hade jag haft något dyrare hade jag nog haft en separat försäkring.

Hemförsäkringar täcker oftast 50-100 utanför hemmet (som nämnts ovan) och oftast med särskilda aktsamhetskrav när det kommer till stöldbegärlig egendom som klockor och liknande. Vissa försäkringsbolag kräver t.ex att klockor/smycken förvaras i värdeskåp om det sammanlagda marknadsvärdet är över en viss summa. Mitt tips är att kolla med bolaget där du har din hemförsäkring först.
 

danniee

Omega
Den årspremie som erbjöds + alla krav som tillkommer för att kunna få ersättning känns inte värt det om jag ska vara ärlig. Har dåliga erfarenheter med försäkringsbolag som alltid verkar göra allt för att krångla sig ur. Som det ser ut nu skippar jag det. Att jag ska få inbrott under min nuvarande boendeform är högst osannolikt och rånrisken bör inte vara överdrivet hög för min del.
 

Natex

Omega
2-Faktor
Här följer lite funderingar kring försäkring. Köpte en Rolex Rootbeer nyligen och har fått erbjudande från Brookfield. Utan specifik försäkring för klockan får man ingen ersättning alls vid rån/stöld? Eller hur funkar det? Hemförsäkring täcker ingenting eller bara till en begränsad summa? Låter annars som att det blir dyrt att försäkra. Efter några år har man ju ev kommit upp i en stor del i vad själva klockan i sig är värd tänker jag.
Jämför man de traditionella hemförsäkringarna så tror jag IF är bäst. De har 80k. Men gäller ju då om man har stora hem. Så något kan man fåt ut i alla fall :)
 

Bilagor

  • 7006B5F3-E03A-451F-994E-68FE5A9681E1.png
    7006B5F3-E03A-451F-994E-68FE5A9681E1.png
    63.6 KB · Visningar: 48

Pippi

Omega
2-Faktor
Är det någon som blivit av med klockor och är kund hos LF?
Ytterst nyfiken på svaret med tanke på dagens klimat !

Pratade med med en som jobbar på LF i helgen och enligt henne bör man ha något sorts värderingsintyg eller kvitto.. Och vi som köper klockor av andra forummedlemmar får ju inte alltid ett kvitto från återförsäljaren så att säga..
Hur har ni andra gått tillväga? Bekostat ett värderingsintyg av klockan eller bara kört "de tar vi om det händer"
 

cazorp

Breitling
Läste just igenom mina försäkringsvillkor på Gjensidige (Villa Max), har högsta ersättning 250 000 kr för smycken, armbandsur etc. Sen kommer brasklappen "stöldbegärlig egendom" - då är man tvärrökt om det blir stulet utanför hemmet, så i mitt fall med en Submariner 16610 så blir det ju inte enkelt att få ut rätt värde vid stöld/rån utanför hemmet (så länge jag inte vill ha ersättning för inköpspris 2006 minus åldersavdrag typ).

Hur har ni löst det för att kunna gå ut med era dyrgripar som har högre värde än inköpsvärdet?
 

Valborg

KS Explorers Club
2-Faktor
Läste just igenom mina försäkringsvillkor på Gjensidige (Villa Max), har högsta ersättning 250 000 kr för smycken, armbandsur etc. Sen kommer brasklappen "stöldbegärlig egendom" - då är man tvärrökt om det blir stulet utanför hemmet, så i mitt fall med en Submariner 16610 så blir det ju inte enkelt att få ut rätt värde vid stöld/rån utanför hemmet (så länge jag inte vill ha ersättning för inköpspris 2006 minus åldersavdrag typ).

Hur har ni löst det för att kunna gå ut med era dyrgripar som har högre värde än inköpsvärdet?
Jag förstår inte, får du ingen ersättning om du blir av med klockan utanför hemmet? Och gör de åldersavdrag på klockor? Ring och prata med försäkringsbolaget samt byt bolag om det visar sig stämma.

Generellt kan man ju också tänka på att det är bra att ha ett någorlunda aktuellt värderingsintyg samt en bild på när du bär klockan.
 
Topp