• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Tips på vintagebutiker IRL

H.K. Bergdahl

Breitling
Är det någon som har koll på bra affärer i Berlin? Såg att frågan ställts förut, men det var lite klent med svar. Eller är Berlin helt enkelt en trist stad när det gäller att hitta gamla klockor?
 

Kamelen

Cartier
Är det någon som har koll på bra affärer i Berlin? Såg att frågan ställts förut, men det var lite klent med svar. Eller är Berlin helt enkelt en trist stad när det gäller att hitta gamla klockor?

Det beror på vad du söker och är villig till att betala mest kända vintagehandlaren är von linkerdorf på Fasanerstrasse (Kurfurstendam) Uren&kunst på Pestalozzistrasse (charlottenburg) min favorit,på helgen om man känner sig säker i sin kunskap finns 17junistrasse loppis med ett antal fasta ursäljare.
Många små smultronställen i en stor stad prova googel på tyska.
 

H.K. Bergdahl

Breitling
Det beror på vad du söker och är villig till att betala mest kända vintagehandlaren är von linkerdorf på Fasanerstrasse (Kurfurstendam) Uren&kunst på Pestalozzistrasse (charlottenburg) min favorit,på helgen om man känner sig säker i sin kunskap finns 17junistrasse loppis med ett antal fasta ursäljare.
Många små smultronställen i en stor stad prova googel på tyska.
Kanon, tack för tipsen! Alltid skönt att ha en ände att nysta i när man börjar kolla upp.
 
På Behnard Huke i Malmö säljer de vintage klockor som de skyltar med i fönstret. Däremot, har de alltid en liten låda bakom disken. Allt från äldre Heuer kronografer, longines och IWC från 50-80 tal. Bara gå in och fråga efter lådan så kan de visa dig! :)
 
Är inne hos Beso ibland och kikar. Lämnat in klocka på reparation och service. Trevligt bemötande och väldigt kunnig. Lämnat garantier.

Har varit hos BS guld och antik ett flertal gånger. Bland annat köpt en dyrare Omega guldklocka där. Sist jag var där var ägaren riktigt otrevlig. Kommer inte gå dit igen. Behövs ju inte heller med ställen som KS.

Har inte handlat av BesoUr men har fått hjälp av Bertil via telefon, obehagligt bra koll, nästan lika bra koll som China :D
Har besökt butiken lite flyktigt, fanns en hel del skoj att titta på då, kan även rekommendera de andra butikerna som ligger i samma "hall". För er som är intresserade av gamla Omegor så var det en handlare (en trappa upp jämte fiket) som hade ett 20-tal skulle jag gissa på. Priserna var sådär men utbudet desto bättre.

Kan verkligen rekommendera att ta en sväng runt Haga också, fanns en del roliga butiker med gammalt mögel till hyffsade priser.
 

Gordon_Gekko

Breitling
När jag var ute och julhandlade för någon månad sen gick jag förbi en liten, trång butik på sibyllegatan (mittemot 7/11), har för mig att den hette gamla lampor. Det stod iallafall "gamla armbandsur köpes" på en skylt utanför butiken vilket gjorde mig nyfiken. Väl inne fanns det ett vitrinskåp fylld med fina klockor av olika skick, årstal och stuk. Priserna var väl i rimligt för en IRL-butik som primärt säljer lampor. Personalen var iallafall väldigt trevlig och jag planerade på att köpa en liten klocka från 70-talet men dessvärre räckte inte pengarna åt både julklappar och en klocka till mig själv. Rekommenderar iallafall butiken då den var väldigt genuin. Om du inte planerar ett köp kan det ändå vara fördelaktigt att gå in i den, kolla på klockorna och prata med liraren som jobbar där.
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Åker till Rom på onsdag, någon som har några tips på bra vintagebutiker? Watches in Rome ska jag gå till, men där lär det ju inte bli mycket köpt...
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Hur ser det ut i Genève, egentligen?
Åker nedåt om två veckor och kommer att stanna till åtminstone en dag/natt. Antar att det här, om någonstans, bör finnas något skoj?
 

Unter den Linden

Panerai
2-Faktor
Var nere i Madrid för ett år sedan, och blev överraskad av det stora antalet vintagebutiker som säljer klockor. De flesta är belägna runt Puerta del Sol, men det finnns även små butiker längs shoppingstråken och längre in i gamla stan! Vid första anblick ser priserna ganska höga ut, men efter kort diskussion sänker de ofta själva sina egna priser. Fick med mig en Breitling J-klass 80250 med cert och låda i fint skick för 8,900kr som jag sedan lät auktionera ut här i Sverige!
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Var nere i Madrid för ett år sedan, och blev överraskad av det stora antalet vintagebutiker som säljer klockor. De flesta är belägna runt Puerta del Sol, men det finnns även små butiker längs shoppingstråken och längre in i gamla stan! Vid första anblick ser priserna ganska höga ut, men efter kort diskussion sänker de ofta själva sina egna priser. Fick med mig en Breitling J-klass 80250 med cert och låda i fint skick för 8,900kr som jag sedan lät auktionera ut här i Sverige!
Intressant! Ska till Madrid i slutet av juli. Hoppas finna något skoj vintage :)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Hej alla!
Detta är inte den mest optimala tråden för min fråga men vill inte starta en ny tråd och fick inget svar i resetråden. Är det någon som har tips på vintagebutiker i norra Italien?
 

Salesmayne

Panerai
Köpenhamn? Ska nämligen dit strax. Jag hinner dock förmodligen googla lite på tåget men tips är alltid välkomna.
 

Pilot

Panerai
2-Faktor
Hej!
Ska en sväng till först Rhodos sen Prag i höst!
Någon som har koll på vintagebutiker där?
 
Senast ändrad:

Salesmayne

Panerai
Jag tänkte ge ett Köpenhamns tips för den intresserade:

https://www.franzj.com/

FRANZ JAEGER & ME

Gothersgade 31. 1123 Kbh K.

[email protected] | Tlf. +45 32 12 65 60

Jag ska bifoga foton senare på vad han hade framme synligt men det var ett stabilt urval av Rolex, Panerai, Patek, IWC mm....sånt ni herrar gillar såvitt jag vet! Trevlig herre som jobbar där också. Priserna verkar relativt humana. Dock får man självklart räkna alla priser gånger ca 1,3, sånt är dock livfet :)
 

Salesmayne

Panerai
Watch de luxe i Budapest rekommenderas. Trevlig personal och många av de märken KS armén gillar.
image.jpeg
image.jpeg
 

Salesmayne

Panerai
image.jpeg
image.jpeg

image.jpeg


Detta är egentligen en antik butik men de har även klockor, b la en fin Patek roséguld som jag gärna hade ägt. Kostade dock 12k euro.

Plats? Budapest shoppinggata nr1 minns ej namn dock.
 

Femitolv

Cartier
Å före eller efter köpet kan du hänga på antikhandlarnas cafe klart cafe värt! Lugnt å bra personal å lite cool miljö högt i tak i det gamla bankpalatset !!!
 
Topp