• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tips på weekendbag?

Oavsett om det rör sig om läder eller kanvas kommer aldrig LV kunna försvara priset med en kostnadskalkyl för ingående material.

Med det sagt har jag inget emot om man har pengarna och vill betala för varumärket. Klockindustrin är ju mästare på att ta betalt för just detta.

Har du helt rätt i. Dom kan ta betalt ju

300kr i Sri Lanka
Som hittat :)
Om man har vägarna förbi
image.jpg

Letar själv efter nåt i de lite lägre prisklasserna, måste dessvärre ha nåt relativt snart så finns inget större sparutrymme. Dels kikat på Sandqvist i skinn (http://www.sandqvist.net/sv/lader-weekendbag-john-cognac-brun.html) och Baron i canvas (https://baron.se/bags/weekend-bag-khaki-canvas/). Nån med erfarenhet eller tips? :)

Jag går i samma tankar och har kollat runt lite. Kan rekommendera att kolla in Filson också, verkar vara riktigt grymma och prisvärda. Jag funderar även på en Sandqvist Jordan, så spana in den du med :)

Någon som äger en Bric's och har några lovord? Kommer ihåg väskorna från mina föräldrar men inte mer... Ligger på vettiga priser med skön design. Frågan är också om man ska köra på Small eller Medium som weekendbag...Den ena på 30L och den andra på 50L.

Skärmavbild 2015-04-28 kl. 12.46.56.png

Hade jag behövt köpa en hade nog valet stått mellan den gröna från Frank Clegg eller Graphite keepall 50 från LV
Jäkla massa pengar men man har förhoppningsvis kvar dom några år

Sugen! Men var köper man en sådan? Från USA blir det mycket tull och frakt sist jag kollade. Finns de i butik någonstans i Stockholm?

Det finns en jäkla trevlig liten butik i Göteborg som säljer en del Filson. Jag förmodar att det är de som äger affären som också jobbar där. Alltid smidiga och så där typiskt göteborgska. Lester heter affären. Kolla in här: http://www.lester.se/varumarken/filson/filson-3

Och faktum är att priserna i deras butik inte skiljer sig så mkt jfr med priserna i USA.
Om du kollra in denna tex som verkar vara ungefär vad du är ute efter, en Filson Duffle Bag Small, så kostar den i USA USD 285 (plus den lokala momsen som du betalar om du handlar direkt i butik). Lester tar 2500 kr. Fraktfritt.

70220-main-341.jpg
http://www.lester.se/varumarken/filson

Letar själv efter nåt i de lite lägre prisklasserna, måste dessvärre ha nåt relativt snart så finns inget större sparutrymme. Dels kikat på Sandqvist i skinn (http://www.sandqvist.net/sv/lader-weekendbag-john-cognac-brun.html) och Baron i canvas (https://baron.se/bags/weekend-bag-khaki-canvas/). Nån med erfarenhet eller tips? :)

Lite sent svar från mig men Baron är grymma! Har butik på Humlegårdsgatan i Stockholm om man vill klämma på väskorna.

Sjukt snygg! Hur stor är den? Använder original briefcase i samma färg till vardags.

Den finns i olika storlekar. S, som jag länkade till har man på Lester, men jag vet att det finns i M och L också. Var man kan köpa M och L vet jag dock inte. S är ganska liten. Funkar som gymbag eller en övernatting, men inte mycket mer.

Den finns i olika storlekar. S, som jag länkade till har man på Lester, men jag vet att det finns i M och L också. Var man kan köpa M och L vet jag dock inte. S är ganska liten. Funkar som gymbag eller en övernatting, men inte mycket mer.
Synd! Hade hoppats på att den skulle vara så pass stor att man kunde köra en weekend med den. Går det att ta med en M som handbagage eller är den för stor för det?

Synd! Hade hoppats på att den skulle vara så pass stor att man kunde köra en weekend med den. Går det att ta med en M som handbagage eller är den för stor för det?

Jag känner inte till flygbolagens exakta krav. Men vad jag vet är att Filsons Duffel stl M är nästan exakt lika stor som min North Face Base Camp Duffelbag S. Och den har varit med på kanske 50 flygresor de senaste 10 åren och det har aldrig varit någon problem med ett enda flygbolag. IMHO så är det en väldigt praktisk storlek. Men kan ha med sig rätt mycket prylar, samtidgt som den går att få med ombord som handbagage. Den är också stryktålig och går att låsa så om man hellre vill kasta in den på bagagebandet så behöver man inte oroa sig för det.

Jag har varit sugen på en Filson och klämt på dem ett par gånger i butiker, men nu har min gamla North Face så mycket "battle scars" och med dem massa minnen, så det känns lite tråkigt att göra sig av med den. Vi får se. Filson:en kommer garanterat att åldras snyggt.

Blev lite sugen så jag surfade runt och kollade på lite bilder på Filson:en när jag stötte på denna. En vintage. Den åldras snyggt. Jäkligt salt med en sådan här på resan när man själv också blir lite äldre. Och så givetvis en snygg vintage Rolex på handleden och ett par snyggt åldrade country brogues på fötterna.

il_fullxfull.581998702_hlm8.jpg

Filson är grymma men kvalitén idag är nog tyvärr inte lika bra som för 30 år sedan. "Might as well have the best" har ju börjat försvinna på från märkningen på väskorna. ;)

Filson är grymma men kvalitén idag är nog tyvärr inte lika bra som för 30 år sedan. "Might as well have the best" har ju börjat försvinna på från märkningen på väskorna. ;)

Det var ju lite diskussioner för några år sedan om att visa av deras prylar görs i Kina. Jag kollade précis nu och deras väskor görs i USA.

Det var ju lite diskussioner för några år sedan om att visa av deras prylar görs i Kina. Jag kollade précis nu och deras väskor görs i USA.

Ja, väskorna görs i USA fortfarande. "Made at Filson" står det på den stora labeln, kollar man på den mindre märkningen står det "Made in U.S.A" men kvalitén kan ju gå ner även om de tillverkas i samma land. Filson bytte väl ägare för ett par år sedan. En del som klagat sen dess, men det började säkert långt tidigare.

Ja, väskorna görs i USA fortfarande. "Made at Filson" står det på den stora labeln, kollar man på den mindre märkningen står det "Made in U.S.A" men kvalitén kan ju gå ner även om de tillverkas i samma land. Filson bytte väl ägare för ett par år sedan. En del som klagat sen dess, men det började säkert långt tidigare.

Har du några egna konkreta erfarenheter?

Har du några egna konkreta erfarenheter?

Ja, lädret på väskorna som säljs nu är väl ingen höjdarkvalité på. Får väl se hur bra det håller om 20-30 år men det går ju att se direkt att det inte är något dyrare läder. Enkelt läder som är helt nedslipat och trist färgat.

Sen beror det väl på vad man jämför med. Säger inte att andra märken i samma prisklass är bättre.

Ja, lädret på väskorna som säljs nu är väl ingen höjdarkvalité på. Får väl se hur bra det håller om 20-30 år men det går ju att se direkt att det inte är något dyrare läder. Enkelt läder som är helt nedslipat och trist färgat.

Sen beror det väl på vad man jämför med. Säger inte att andra märken i samma prisklass är bättre.

Nu har jag bara kollat på kanvasväskorna och deras kanvasportfölj (en god vän till mig har en), men jag håller inte med dig att det skulle vara dåligt läder. Det känns absolut inte billigt. Tycker det känns ganska likt läder som man ser på hästprylar (sadlar och tyglar). Men jag har inte haft ngn av filsons läderprylar länge så då är det lite svårt hur det står sig over tiden.

För vad det nu är värt, men så här skriver man själv på sin hemsida om sitt bridle leather:
"Vegetable Tanning: While very expensive, we use vegetable tanning on top quality hides like our genuine Bridle Leather. The process utilizes natural ingredients from tree bark, not chemicals like chrome tanning. It takes up to 40 days for the tanning to occur, rather than 1 day for chrome, but it gives the leather flexibility and rich, warm tones, that aren’t found elsewhere. - See more at: http://www.filson.com/filson-life/2...twill-luggage-so-rugged/#sthash.zLmNtQCX.dpuf"

Tillbaka
Topp