• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tips på weekendbag?

Nu har jag bara kollat på kanvasväskorna och deras kanvasportfölj (en god vän till mig har en), men jag håller inte med dig att det skulle vara dåligt läder. Det känns absolut inte billigt. Tycker det känns ganska likt läder som man ser på hästprylar (sadlar och tyglar). Men jag har inte haft ngn av filsons läderprylar länge så då är det lite svårt hur det står sig over tiden.

För vad det nu är värt, men så här skriver man själv på sin hemsida om sitt bridle leather:
"Vegetable Tanning: While very expensive, we use vegetable tanning on top quality hides like our genuine Bridle Leather. The process utilizes natural ingredients from tree bark, not chemicals like chrome tanning. It takes up to 40 days for the tanning to occur, rather than 1 day for chrome, but it gives the leather flexibility and rich, warm tones, that aren’t found elsewhere. - See more at: http://www.filson.com/filson-life/2...twill-luggage-so-rugged/#sthash.zLmNtQCX.dpuf"

Hänvisar till den här tråden på Styleforum där det finns mer djupgående diskussioner kring ämnet: http://www.styleforum.net/t/133759/filson-bag-thread-with-pictures/0_100

Att Filson själva hyllar deras eget läder till skyarna är väl inte oväntat. Men att det har en tråkig täckfärgning på ovansidan har du väl inte missat? Finns ju ingen struktur kvar alls i lädret eftersom det är nedslipat och färgat rätt trist mörkbrunt. Missförstå mig rätt, Filson har trevliga väskor men att läderdetaljerna skulle vara av världsklass idag stämmer knappast.

Hänvisar till den här tråden på Styleforum där det finns mer djupgående diskussioner kring ämnet: http://www.styleforum.net/t/133759/filson-bag-thread-with-pictures/0_100

Att Filson själva hyllar deras eget läder till skyarna är väl inte oväntat. Men att det har en tråkig täckfärgning på ovansidan har du väl inte missat? Finns ju ingen struktur kvar alls i lädret eftersom det är nedslipat och färgat rätt trist mörkbrunt. Missförstå mig rätt, Filson har trevliga väskor men att läderdetaljerna skulle vara av världsklass idag stämmer knappast.

Jag håller inte med dig om att lädret känns dåligt. Snarare känns det som att det skulle kunna hålla hur länge som helst. Att färgen är tråkig är väl en smaksak.

Jag gick in och kollade på amazon och deras feedback system. De väskor vi pratade om här fick 4,8 och 5 av 5. När jag bara hoppade mellan några av de over tusen inläggen i styleforum hittade jag inte heller någon som hade synpunkter (men jag hoppade bara runt lite snabbt och kunde bara konstatera att det inte var någon anstormning av upplevda kvalitetsproblem du har självklart last det mer noga än vad jag har gjort. Folk verkade snarast rätt nöjda).

http://www.amazon.com/Filson-Medium-25-Duffle-Bag/dp/B004C0L7JC
Några skriver tex:
"The overall quality (fit, finish, material selection) of this bag is exceptional. I easpecially love the texture and weight/ thickness of the leather and the main body fabric is awesome. Despite its rugged traits, it is a beautiful product. I plan to enjoy it for many years."

"Awesome duffle, the quality is definitely worth the price. The leather and hardware is top notch and I'm confident that bag will handle years of my abusive travel schedule. I will certainly be buying more Filson products in the future."

http://www.amazon.com/Filson-70220-...sim_198_2?ie=UTF8&refRID=08WQ6F0CG9QWDZ1TKKY4

Jag håller inte med dig om att lädret känns dåligt. Snarare känns det som att det skulle kunna hålla hur länge som helst. Att färgen är tråkig är väl en smaksak.

Jag gick in och kollade på amazon och deras feedback system. De väskor vi pratade om här fick 4,8 och 5 av 5. När jag bara hoppade mellan några av de over tusen inläggen i styleforum hittade jag inte heller någon som hade synpunkter (men jag hoppade bara runt lite snabbt och kunde bara konstatera att det inte var någon anstormning av upplevda kvalitetsproblem du har självklart last det mer noga än vad jag har gjort. Folk verkade snarast rätt nöjda).

http://www.amazon.com/Filson-Medium-25-Duffle-Bag/dp/B004C0L7JC
Några skriver tex:
"The overall quality (fit, finish, material selection) of this bag is exceptional. I easpecially love the texture and weight/ thickness of the leather and the main body fabric is awesome. Despite its rugged traits, it is a beautiful product. I plan to enjoy it for many years."

"Awesome duffle, the quality is definitely worth the price. The leather and hardware is top notch and I'm confident that bag will handle years of my abusive travel schedule. I will certainly be buying more Filson products in the future."

http://www.amazon.com/Filson-70220-...sim_198_2?ie=UTF8&refRID=08WQ6F0CG9QWDZ1TKKY4

Orkar inte leta upp inläggen på Styleforum men kolla senare inlägg så finns det en del exempel och diskussion kring det. Att färgen är tråkig beror på att lädret är nedslipat för att dölja ojämnheter och sedan antagligen täckfärgat för att dölja detta. Anledningen till att man gör det är inte för att kvalitén på lädret är extremt bra utanför att läderfinishen inte är tipptopp. Sen kan lädret vara hållbart i alla fall men när den där ytan börjar släppa lär det blir fult. Jämför ytan på Filsons läder med ett par dyrare skor så ser du direkt skillnad på läderkvalité.

Omvänd bevisbörda tycker jag snarare bör gälla. Visa att Filson har överlägset läder till motsatsen är bevisad. Upprepar att jag inte har något intresse av att smutskasta Filson på något sätt då jag tycker Filson gör grymma väskor. Men det känns som du tycker deras läder är det bästa du sett? Då undrar jag lite över dina referensramar.

Orkar inte leta upp inläggen på Styleforum men kolla senare inlägg så finns det en del exempel och diskussion kring det. Att färgen är tråkig beror på att lädret är nedslipat för att dölja ojämnheter och sedan antagligen täckfärgat för att dölja detta. Anledningen till att man gör det är inte för att kvalitén på lädret är extremt bra utanför att läderfinishen inte är tipptopp. Sen kan lädret vara hållbart i alla fall men när den där ytan börjar släppa lär det blir fult. Jämför ytan på Filsons läder med ett par dyrare skor så ser du direkt skillnad på läderkvalité.

Omvänd bevisbörda tycker jag snarare bör gälla. Visa att Filson har överlägset läder till motsatsen är bevisad. Upprepar att jag inte har något intresse av att smutskasta Filson på något sätt då jag tycker Filson gör grymma väskor. Men det känns som du tycker deras läder är det bästa du sett? Då undrar jag lite över dina referensramar.

OK, ang mina refrensramar, så har jag har väl inte lika förfinade referensramar som du. Per definition blir det ju så, att om man tycker är dåligt som någon anna tycker är bra så har det kritiske batter referensramar. Det är väl så att alla de köpt och använder väskorna ochi som uttalat sig positivt helt enkelt har lägre krav och är mindre kunniga än du. För du har ju last om väskorna på internet?

Men vad jag vänder mig mot är ditt inlägg första inlägg, om vi nu ska prata bevisbörda, som tvärsäkert uttalar:

""Might as well have the best" har ju börjat försvinna på från märkningen på väskorna.".

Du kanske bör lägga till att dina bevis för detta påstående: "har jag last på internet"? Och vad jag kan se relativt få påståenden? Vi verkar ha liknande egna erfarenheter, dvs vi har inte ens ägt ngn väska från dem utan bara fingrat på dem i affärer. Då kanske man kan uttala sig i linje med det?

OK, ang mina refrensramar, så har jag har väl inte lika förfinade referensramar som du. Per definition blir det ju så, att om man tycker är dåligt som någon anna tycker är bra så har det kritiske batter referensramar. Det är väl så att alla de köpt och använder väskorna ochi som uttalat sig positivt helt enkelt har lägre krav och är mindre kunniga än du. För du har ju last om väskorna på internet?

Men vad jag vänder mig mot är ditt inlägg första inlägg, om vi nu ska prata bevisbörda, som tvärsäkert uttalar:

""Might as well have the best" har ju börjat försvinna på från märkningen på väskorna.".

Du kanske bör lägga till att dina bevis för detta påstående: "har jag last på internet"? Och vad jag kan se relativt få påståenden? Vi verkar ha liknande egna erfarenheter, dvs vi har inte ens ägt ngn väska från dem utan bara fingrat på dem i affärer. Då kanske man kan uttala sig i linje med det?

Jag äger en väska från Filson. Min väska har inte den märkningen. I princip alla väskor jag sett i butik saknar den märkning. Knata in på NK och titta själv. Att den frasen börjat försvinna från väskorna och att de fått sämre kvalité i samband/på grund av det var givetvis något jag sade på skämt vilket kanske inte framgick så tydligt över internet. Gillar den frasen därför jag är ledsen att den försvunnit, den nya loggan är mycket tråkigare med stelt typsnitt .

Du verkar jättenöjd med läderkvalitén på Filson - bra för dig! Jag däremot tycker att lädret inte verkar vara någon superkvalité. Två olika åsikter, jag ser inget problem i det. Det kommer alltid finnas preferenser hos människor, något som är sämre för dig som är bättre för mig. Men det verkar inte gå att tycka att läderkvalitén inte är jättebra utan att få mothugg. Jag råder alla att bilda sig en egen uppfattning, läs på SF och gå till en butik och kläm och bilda er en egen uppfattning. Varken det jag säger eller någon annan är att betrakta som någon absolut sanning, även en trasig klocka har rätt två gånger om dagen.

Jag köpte en Filson Duffel M idag. Lite osäker på om den ändå är för stor? Ni som har denna, använder ni den till weekendresor (2-3 nätter) och tar ni med den på planet? @Point Blank @DrDre med fler!

Denna föll mig i smaken där Manolo tipsar. Ingenting som det ska läggas några som helst pengar på nu, men i framtiden så.

YTo2OntzOjI6ImlkIjtpOjEwODUyMjk7czoxOiJ3IjtpOjQ4MDtzOjE6ImgiO2k6NDE3O3M6MToiYyI7aTowO3M6MToicyI7aTowO3M6MToiayI7czo0MDoiZmYyMWI2NjYwMjFlODk2Y2Y0NDljNmFlYzBkNzY0ZTRhMmE0Njk1ZiI7fQ==

Runt 5000 kr, vilket känns helt okej prismässigt. Men nej, än så länge får min weekend bag för 20 kr fortsätta att leverera. Mörkgrön med kvalitativa läderdetaljer, troligtvis aldrig använd.

Mitt enda loppisfynd än så länge, eller nej. Jag ljög. Jag fyndade en drinkvagn också men råkade ha sönder den på fyllan.

Kan ju tipsa vidare om Simon Crompton som skrivit en del om väskor, men då både om weekendbags och andra typer (totes, portföljer osv).
Ten bags over ten years:
http://www.permanentstyle.co.uk/2015/06/ten-bags-over-ten-years.html

How to buy a leather bag on a budget:
http://www.permanentstyle.co.uk/2013/05/how-to-buy-a-leather-bag-on-a-budget.html

Filson bags:
http://www.permanentstyle.co.uk/2015/02/filson-bags.html

Finns fler artiklar om bla Böle och globe-trotter. Bara att söka. Själv har jag en tote från Frank Clegg som är stor nog att ha till gymmet eller för två övernattningar. Riktigt nöjd med den utseendemässigt och kvalitetsmässigt.

Jag köpte en Filson Duffel M idag. Lite osäker på om den ändå är för stor? Ni som har denna, använder ni den till weekendresor (2-3 nätter) och tar ni med den på planet? @Point Blank @DrDre med fler!

Jag tror inte att du behöver oroa dig för att den är för stor. Man tar ju faktiskt med sig en del prylar när man åker bort. Toalettväska, lite ombyte, en tröja, löparskor, datorn, kanske en eller ett par flaskor vin, en bok, lite elektronikprylar, kanske en present, på vintern vill man kanske lägga i mössa och vantar som man inte vill ha på sig på planet etc.

Du kan ju prova att fylla upp den med lite prylar du har med dig. Det fyller på fortare än vad man tror. Och hellre lite för stort ibland än lite för litet ibland, i synnerhet när det en en mjuk väska. Att behöva ta med sig ytterligare en väska när man weekend bagen är för liten är ju inte så praktiskt.

Hittade efter flera års letande en fin i italien, noname med bra skinn. ska försöka ta en bild när jag kommer hem.

Det finns ett annat svenskt märke. Jag har själv inte provat det och känner inte till så mkt om det heller. Finishen och handarbetet är nog inte i klass med de dyrare, men för den som vill ha OK kvalitet och som har en familjebudget kanske det kan vara något?

Målerås Läder heter företaget och jag får för mig att grunden i verksamheten är garveri.

215-4-215-4-.jpg

Har en 45 själv On jag inte missminner mig, tycte 55-60 blir jäkla stort. Fylls den inte ser den även litr ledsen ut. Kör en toiletry bag 26cm från Lv som resepouch för pass, nycklar, telefon osv. Keepall är bra, men den är svårorganiserad, så är skönt att ha allt tillgängligt. Normalt har jag inte Laptopfodral då är denna kombo perfekt.
Screenshot_2015-08-13-10-04-39.png

Jag tror inte att du behöver oroa dig för att den är för stor. Man tar ju faktiskt med sig en del prylar när man åker bort. Toalettväska, lite ombyte, en tröja, löparskor, datorn, kanske en eller ett par flaskor vin, en bok, lite elektronikprylar, kanske en present, på vintern vill man kanske lägga i mössa och vantar som man inte vill ha på sig på planet etc.

Du kan ju prova att fylla upp den med lite prylar du har med dig. Det fyller på fortare än vad man tror. Och hellre lite för stort ibland än lite för litet ibland, i synnerhet när det en en mjuk väska. Att behöva ta med sig ytterligare en väska när man weekend bagen är för liten är ju inte så praktiskt.

Men en 'M' går fotfarande att få med sig som handbagage?

Men en 'M' går fotfarande att få med sig som handbagage?

Jag har kört med en North Face Duffelbag med mått som är väldigt lika. Den har nog varit med på minst 50 resor (100 incheckningar) och jag har aldrig blivit stoppad, eller ens tillfrågad. Om man har en mjuk väska hängande över axeln så flygen den lite under radarn och ser inte så stor ut heller. Iom att den är mjuk så går det ju alltid att knyckla in den i facket över stolen.

Personligen föredrar jag mjuka weekend bags när man reser. Visst är en hård i läder jäkligt snyggt, lite så där gammaldags stiligt som man nästan bara ser att folk reser på på film, men det är ju inte ngt man drar med ned på stranden, man bär den inte lite smidigt över axeln om man ska gå runt i en storstad för sightseeing eller för att fylla upp den med shoppingprylar och man är nog också lite mer tveksam till att skicka med den på transportbandet och en mjuk går alltid att knyckla in på små trånga utrymmen i hyrbilden. Så en hård väska blir mer som en koffert och det gör också att den reducerar användningsområdena (man släpar inte runt en sådan en hel dag om man går runt i NYC tex). Men snyggt är det. Utan tvekan.

Jag kör oftast med denna. Keepall 45 i blå epi. Perfekt för en till två övernattningar. Dock är jag lite enögd då jag har ett företag som köper och säljer denna typ av grejer. Tycker dock det finns få weekendväskor som slår en gammal välanvänd och lätt spöad keepall i klassisk monogram.

image.jpg

Jag kör oftast med denna. Keepall 45 i blå epi. Perfekt för en till två övernattningar. Dock är jag lite enögd då jag har ett företag som köper och säljer denna typ av grejer. Tycker dock det finns få weekendväskor som slår en gammal välanvänd och lätt spöad keepall i klassisk monogram.

image.jpg
Tycker tyvärr den är väl iögonfallande och en väska man främst bär för att folk ska känna igen den och veta att den är dyr. Nu är det ju säkert många som har dem för att de är snygga och även jag kan ibland tycka de är coola men som sagt tyvärr blir de för mig väl "pråliga" i brist på bättre ord.

Bra dock de du visar bild på som är något mer diskreta :)

Tycker tyvärr den är väl iögonfallande och en väska man främst bär för att folk ska känna igen den och veta att den är dyr. Nu är det ju säkert många som har dem för att de är snygga och även jag kan ibland tycka de är coola men som sagt tyvärr blir de för mig väl "pråliga" i brist på bättre ord.

Bra dock de du visar bild på som är något mer diskreta :)

Är ju iofs väldigt stor skillnad på en sliten/patinerad och en helt ny. De ser väldigt olika ut och det är enligt min uppfattning olika personer som har respektive väskor. Har svårt att se att man "skryter" med en keepall monogram som är härjad och patinerad långt från den nya och flashiga varianten

Är ju iofs väldigt stor skillnad på en sliten/patinerad och en helt ny. De ser väldigt olika ut och det är enligt min uppfattning olika personer som har respektive väskor. Har svårt att se att man "skryter" med en keepall monogram som är härjad och patinerad långt från den nya och flashiga varianten
Precis som @JakobZ skriver. Det är även min uppfattning att det är två helt olika personer som köper ny och som köper en vintage. Jag har en väldig förkärlek till Keepall med mycket patina. Den som köper en helt ny är nog helt ointresserade utav en gammal härlig välrest. Det är i min mening två helt olika saker.

En i detta skicket syftar jag på.
dsc00933.jpg

Det sticker väl i ögonen på samma personer som reagerar över en Rolex...

Precis som @JakobZ skriver. Det är även min uppfattning att det är två helt olika personer som köper ny och som köper en vintage. Jag har en väldig förkärlek till Keepall med mycket patina. Den som köper en helt ny är nog helt ointresserade utav en gammal härlig välrest. Det är i min mening två helt olika saker.

dsc00933.jpg

Jag får börja att säga att jag är helt ny i ämnet men har böjat leta efter en sjysst weekendbag i skinn att ersätta min Northface som knäat mig bra i tio år men inte är så.. stilfull.

Är man som mig och kanske inte gillar att köpa begagnade saker, hur dumt det nu än är, men uppskattar fin patina så kan det ju inte anses som fel att köpa nytt för att sedan själv få vara med och skapa patinan med tiden som då ger minnen i alla mindre märken och små skador som kan bli?
Men hur är kvalitén på en ny Keepall mot en vintage?

Snyggt något du har erfarenhet av? Kommer inte synas har en ny damier. Men vore trevligt att ha nametaggen på den. LV kan vara lite knepiga och visste inte om de lämna ut nya taggs :)
Jag har inte själv köpt någon men en vän har. Han tröttnade på att det fanns en annans initialer på den. Dock kanske detta varierar från butik till butik och rutinerna kan ha ändrats. Men du får nog vara beredd på att hosta upp en slant. Enklast är väl att ta med dig din väska och gå in hos LV i Stockholm och kolla.

Personligen hade jag nog kollat eBay istället. Lär vara avsevärt billigare lösning.

dsc00933.jpg

Eller så köper man en ny för att själv slita in den? Sen skiljer det väl typ 6k mellan ny och beggad, vilket kanske är en troligare anledning till att folk köper begagnat.

Eller så köper man en ny för att själv slita in den? Sen skiljer det väl typ 6k mellan ny och beggad, vilket kanske är en troligare anledning till att folk köper begagnat.

Tar ju iofs typ 10+ år att få patineringen, man har ju inte en ful väska i 10 år för att få den till snyggare. Min är från typ 87 eller något och den är rätt så patinerad.

Det ska förtydligas att jag avser bara monogram-keepalls, dom svarta är schyssta tycker jag dock

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp