• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tissot-tråden

Jag tror att många klev på kvartsaren då den kom, men nu antingen vill byta till automaten eller är klara med modellen. Den tömmer ju trots allt inte hela bankkontot för de flesta :)
Nej den är inte för stor, den är bara 40mm. Men den är lång över luggarna och har en väldigt tunn glasring som gör att den ser större ut och antagligen inte sitter snyggt om man har under 17cm handled (gissar jag)

jag funderar på om man skulle "modda" ena länken som OQ
1629916931942.png

alltså att runda den delen som möter boetten, kanske gör att den helt plötsligt blir väldigt följsam?

Köper jag den någon dag åker jag till erikson urhandel 😍🙏 men får bli i framtiden
Sneglat på den mkt men inte så jättesugen just nu. Gillar armbandet 70talsstilen

Bilagor

• IMG_20210825_203847.jpg
    IMG_20210825_203847.jpg
    237.3 KB · Visningar: 33
  • IMG_20210825_203834.jpg
    IMG_20210825_203834.jpg
    373.4 KB · Visningar: 33
  • IMG_20210825_203749.jpg
    IMG_20210825_203749.jpg
    636.7 KB · Visningar: 35
  • IMG_20210825_203704.jpg
    IMG_20210825_203704.jpg
    406.3 KB · Visningar: 38
Den är riktigt trevlig :cool: Jag har "moddat" den med lätt kupat safirglas och strutsband, något som faktiskt gav den en lite exklusivare utstrålning om man kan säga så. Sen håller den ju tiden som en HAQ som en liten bonus :)
Tissots 18-karatare brukar ha riktigt fina ETA-kvarts, top of the line så att säga. Så att den håller tiden som en HAQ är inte förvånande.

Då är det egentligen inte lönt att köpa sig en automatisk?
Hur menar du? Quartz är egentligen överlägset på alla sätt och vis (tidshållning, ägandekostnad osv) men vill man ha en automat så finns det inte så mycket till alternativ. 😊 Automatvarianten har dessutom en annan tavelstruktur som jag tycker är riktigt trevlig även om den släta sunbursttavlan på quartzmodellen inte är så dum den heller.

Det finns en passaroundtråd med lite bilder och intryck om du är intresserad där du även kan se hur den bärs på olika handleder: https://klocksnack.se/threads/passaround-tissot-prx-officiell-tråd.145983/

Hur menar du? Quartz är egentligen överlägset på alla sätt och vis (tidshållning, ägandekostnad osv) men vill man ha en automat så finns det inte så mycket till alternativ. 😊 Automatvarianten har dessutom en annan tavelstruktur som jag tycker är riktigt trevlig även om den släta sunbursttavlan på quartzmodellen inte är så dum den heller.

Det finns en passaroundtråd med lite bilder och intryck om du är intresserad där du även kan se hur den bärs på olika handleder: https://klocksnack.se/threads/passaround-tissot-prx-officiell-tråd.145983/
Jag menade bara att prismässigt så är den betydligt lägre i quartz. 👍 Om verket är så pass bra mena ja så kanske man kan nöja sig med den.

jag funderar på om man skulle "modda" ena länken som OQ
1629916931942.png

alltså att runda den delen som möter boetten, kanske gör att den helt plötsligt blir väldigt följsam?

Ja det är såklart därför folk upplever den som stor (va dum jag är..)
- med lite mindre handled kanske ändbitarna sticker ut "över kanten" och blir hängande istället för följsam som för mig. Då blir väl hela känslan att klockan bara ligger ovanpå handleden istället för sitta på eller vad man
ska säga.

Undra om det finns nåt läder som till Frederique Constant Highlife - hade nog varit rätt schysst med ett blått krokodil

Bilagor

• a3.jpg
    a3.jpg
    624.6 KB · Visningar: 35
Jag menade bara att prismässigt så är den betydligt lägre i quartz. 👍 Om verket är så pass bra mena ja så kanske man kan nöja sig med den.
Jag har inte de exakta priserna i huvudet men automaten ligger ungefär på det dubbla eller till och med lite mer om jag inte minns fel så om man inte har någon preferens mellan varken typ av urverk eller tavelvariant så är quartz naturligtvis det billigare valet.

Jag gillar tavlan hos automatvarianten men föredrar quartz som urverk så en kombination hade varit underbart att se.

Jag har inte de exakta priserna i huvudet men automaten ligger ungefär på det dubbla eller till och med lite mer om jag inte minns fel så om man inte har någon preferens mellan varken typ av urverk eller tavelvariant så är quartz naturligtvis det billigare valet.

Jag gillar tavlan hos automatvarianten men föredrar quartz som urverk så en kombination hade varit underbart att se.
Håller med om att tavlan på automaten verkligen är finare! Händer lite mer där 🙌

Tillbaka
Topp