• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tissot-tråden

PRC 100 T-sport. Tjänat mig väl som enda klocka, i dagligt bruk i 20 år.

IMG_3198.jpeg

Måste säga att jag blivit väldigt förtjust i PRX 80, ska helt klart prova en. Hur bekvämt är armbandet? Om man t.ex. jämför med klockan i min avatar, en IWC..

Okej men alltså ingen som vill kommentera på länken? Nåja får prova själv helt enkelt..
Det är främst snygg, inte bekväm. Mina hade ganska skarpa kanter mot handleden som jag slipade av lite. Även länkarna över låset hade en lite spets som jag filat bort. Det är ju långt ifrån så följsamt som en Engineer länk, men helt ok skulle jag säga.
Ska man välja PRX-quartzen framför automataren för att det är en kul grej och man har inte råd med varken oysterquartz eller Royal Oak?
Man väljer kvartsaren för att det är den som är riktigt prisvärd. Den håller tiden bra och har riktigt bra batteritid tillsammans med ett billigt ägande både på kort och lång sikt. Precis som på Gentleman modellen är det små estetiska detaljer som skiljer mellan modellerna, men dubbla priset för den mekaniska, även jämfört med andra tycker jag är på tok förmycket

En PRX är en fin klocka i sin egen rätt, men går inte att jämföra med vare sig Rolex eller AP, så det beror väl snarare på om du gillar kvarts eller automat.
Visst är det en fin klocka! Annars hade jag inte varit intresserad av den. Jag tänker så här, quartzaren kräver minimalt underhåll. Och jag är inte säker på varför jag vill ha den här klockan. Är det för att jag tycker den är tjusig just nu och det är ett fall av spontan konsumtion? Då kanske quartzklockan är rätt väg att gå. Automatverket kräver ju ett visst underhåll, om några år som väl kostar ett antal tusenlappar. Kommer jag tycka det är värt det då, eller har förälskelsen ljumnat? Hamnar den då i byrålådan?

Men, samtidigt så tycker jag att automatarens tavla är mer tilltalande, den har mer liv. Den är inte så platt. Främst då så klart det där rutmönstret, men också ramen runt datumvisaren. Så, om jag köper den kanske den där tillfälliga förälskelsen till slut övergår till kärlek?

Jag vet inte, alltså jag menar inte att den härmar dom andra två eller så. Det har ju blivit en egen kategori av klockor från flera olika tillverkare som delar designspråk. Så den där elitistiska inställningen att det bara är två klockor som får se ut på just det sättet köper jag inte. Inte helt, men det får ju finnas gränser också.

Har tittat på Maurice Lecriox Aikon (eller vad den heter) men jag är inte helt förtjust in vissa saker. Som dom där strecken på bandet runt klockan. OCh samma sak med Tudor Royal så känns vissa saker rätt och andra fel. Och hade den haft en "fluted bezel" helt runtom hade jag kanske tagit en sån. Fast sen har den romerska siffror vilket jag tycker är distraherande. Och veckodagsrutan högst upp borde inte få finnas.

Fredrique Constant-tavlan är skitful.

Så, ja jag håller med dig att PRX är en klocka i sin egen rätt. Men vad kommer jag bli mest nöjd med? Det är ju därför jag frågar för jag står här i valet och kvalet och vet inte vad jag ska välja. Automataren för att den egentligen är snyggare. Men Quartzaren för att den itne kräver så mycket tillsyn annat än ett batteri med hur många års mellanrum det nu kan vara. Men samtidigt inte lika karismatisk.

Jag har bara haft autimatiska klockor. Dom få klockor jag haft.

Införskaffat mig en tissot prx och märkt att det finns quick-release för länken. Hittar däremot inte att man kan beställa andra av läder eller liknande. Tror ni att det är något som kommer i framtiden kanske? :)

Så är årets första klockköp avklarat! Stort tack Jarl Sandin för den så alltid förträffliga servicen😊
Jag var inne på den svarta men lämnade med en blå. Älskar 70-tals looken.
D50D7C1E-99EA-47DB-BA30-E4CF6240F270.jpeg
0AD0EDB9-EF57-4012-BA2D-24959D208C59.jpeg
9F376CC6-A08E-4507-A539-C388F6628D5D.jpeg
1F4DC4FF-E260-472D-96B4-40A58B9769E0.jpeg
E184EF07-29F0-4590-864D-68B76883AE79.jpeg
8A501ECA-8DAC-403F-A684-823FEAF2B57B.jpeg
91B086D5-332C-4B2A-A706-7677F3AC63E2.jpeg
Läcker! Jag beställde hem den vita PRX automatic dagarna innan jul som en liten present till mig själv, men lämnade tillbaka den av två anledningar:

- detaljerna i mässing(?) hade en lång rad rekommendationer som man var tvungen att följa för att inte missfärgas

- färgen var åt det rödare hållet, snarare än en sann two-tone (även fast det så klart inte är guld, borde det gå att imitera, tänkte jag).
Jag gillade 70-talsstilen och den härliga texturen i tavlan, men att färgen var off förstörde det för mig.
1641336773060.jpeg

Jag har länge varit sugen på att prova en Tissot med imponerande Powermatic 80h urverket, skaffade nyligen en Tissot Gentleman med grön sunburst urtalva. Väldigt trevlig klocka som dessutom håller tiden väldigt väl, +3 sek/dygn över den vecka jag burit den. Gentleman har ju dessutom ”Silicium” d v s kiselspiral som är riktigt high-tech i denna prisklass. En väldigt prisvärd klocka med snygg finish helt enkelt
107FE2DE-E06C-4803-A2A2-9E97A9D945BE.jpeg

Jag har länge varit sugen på att prova en Tissot med imponerande Powermatic 80h urverket, skaffade nyligen en Tissot Gentleman med grön sunburst urtalva. Väldigt trevlig klocka som dessutom håller tiden väldigt väl, +3 sek/dygn över den vecka jag burit den. Gentleman har ju dessutom ”Silicium” d v s kiselspiral som är riktigt high-tech i denna prisklass. En väldigt prisvärd klocka med snygg finish helt enkelt
Den gröna är riktigt läcker. Gentleman och PRX är mina favoriter i Tissots utbud. Gillar visarna mer på Gentleman. Är inte förtjust i de trubbiga visarna på PRX. Däremot gillar jag att PRX har en helt borstad länk. Hmm, önskar man kunde blanda ihop sin egen klocka. 😁

Jag kan inte annat än hålla med. Jag hade en blå tidigare som tyvärr blev stulen. Mycket prisvärd klocka sett både till finish och urverk.

Tillbaka
Topp