• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tissot-tråden

35mm verkar komma på 'läderband' också. Hoppas det stämmer.:D Edit: .... Och det stämde ju inte... 40mm på bilden. :(
Screenshot 2022-01-19 at 17-24-52 It’s officially happening Tissot prx 35mm version is .png

Senast ändrad:
Hu får man tag på en datumbubbla och hur fästs den på plats?
/P
Sist köpte jag på ebay. Jag hittade inga i safirglas hos Cousinsuk och de svenska leverantörerna hade också bara mineralglas. Det hade jag innan, men repade det tyvärr...
Man fäster med UV-lim och avlägsnar med värme och rakblad :)
*eller så går man till sin urmakare ;)

Det låter lite "konstruerat" om du ursäktar ;) . Utifrån att nuvarande bara finns i svart, silver, blå och brun* (om man väljer automat*), så saknas ju bara svart i 35mm formatet. Va ditt "vill-ha" begär verkligen baserat på att det måste finnas en svart tavla?
Jag tror personligen inte det kommer bli en så vanlig klocka på KS när den väl släppts, väldigt många som gnällt över nuvarande 40mm som hävdat att "om den varit 36-38mm skulle de slå till direkt" kommer antagligen säga samma sak om den saknade millimetern. Varför gjordes den inte i 36mm, hade jag slagit till direkt... 35mm är för litet.
Personligen tror jag produktbilderna ljuger en del. Jag har den svarta och silvriga, sonen har den blå, och ingen av dem ser ju ut som på produktbilderna. Avsaknaden av AR låter inte tavlorna bli så klara som på bild och sunbursten är inte så framträdande på den blå tavlan irl.

Jag har ingen koll på om det finns ett mindre urverk i Powermatic 80 serien (som är baserat på 2824-2), men på kvartsaren hann jag uppfatta att det sitter ett 23,3mm F05.115 urverk istället för det 25,6mm F06.115 som sitter i 40mm PRX boetten. Även om det säkert skulle vara snyggare att låta datumfönstret hamna närmare utkanten av tavlan så tror jag inte att Tissot vill göra en tavla med annan datumplacering till automaten. Om det kommer, eller om det finns ett mindre urverk som tillåter samma tavla, annars tror jag inte 35mm PRX kommer finnas som automat
Tillgänglig storlek på Powermatic 80-urverket borde inte vara något problem när man tittar på exempelvis Tissot T086.207.16.261.00 där de lyckats få in verket med datumfönster i en boett på 33mm.

Senast ändrad:
Du menar när det gäller tavlorna i PRX serien? Gentleman har ju samma tavlor, bortsett den i titan som har en egen. Jag tycker också våffeltavlan ser roligare ut när det gäller PRX :)
Ja precis PRX. Det var ju inte den som jag skulle ha, men på plats blev det snart ändrade planer. :)
Annars låg Gentleman väldigt platt och fint mot handleden, men blev lite anonym. Blir väldigt annorlunda mot hur de ser ut på Youtube jämfört när man får se dem live.

Senast ändrad:
Jag har inte riktigt förstått skillnaden mellan min och den du har? Olika material på vridring och annan märkning på tavlan men är det något mer?
Tror din är den "riktiga" Bond från Leva och låta dö 1973. Min är en Seastar, kanske det är skillnad.
1643035046947.png

Tror din är den "riktiga" Bond från Leva och låta dö 1973. Min är en Seastar, kanske det är skillnad.
1643035046947.png
Ok, men är det att din modell är en senare version? Det vore roligt att hitta en länk till den.

Ok, men är det att din modell är en senare version? Det vore roligt att hitta en länk till den.
Tror min är tidig -70. Enl. vad jag läst : Ref. 44554-11x, Cal 784-2.

Här länk till gammal säljesannons här på K&S. Och bild från nätet för sakens skull.

1643037558989.png

Tror min är tidig -70. Enl. vad jag läst : Ref. 44554-11x, Cal 784-2.

Här länk till gammal säljesannons här på K&S. Och bild från nätet för sakens skull.

1643037558989.png
Ok, då är den versionen jag har senare eller så tillverkades de parallellt av någon anledning. Jag får gräva lite i det!

20220126_210020.jpg

Får man va med här? 🙂

T-touch expert. Trasig länk och skärm och knapp kl03. Knapp och änken är fixad, skärmen funkar nu allt utom alt och chrono. Har dock inte testat nån av alla instruktioner för resett som finns än.

Nån mer med t-touch här?

Jag såg en recension på en PRX PM80, kommer inte ihåg vilken tuber det var, men han hade köpt sin via Tissots egna hemsida och då fått en värdecheck på en gratis service. Är det någon som vet om det är standard om man köper via dem eller om han hade tur med ett specialerbjudande? För om det ingår är det ju en bra deal att köpa via deras officiella kanal.

Tillbaka
Topp