• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Tissot-tråden

Försöker du få det längre på 6ans sida?
Jag har alltid gjort tvärtom. Men det kanske gäller Butterfly clasps?
Mvh
Tar tillbaks det jag skrev förut, och dubbelkollade på länken jag har på min Gentleman. Skulle jag sätta in ytterligare en bit på den så skulle det hamna på 12-sidan. Helt klart blir det mer i mitten av armen som @BarbaBaba skrev 😀.

Senast ändrad:
Prx kom äntligen i en 35:a, tänk om de kunde gjort Visodate i 36mm? Tar sällan fram denna just pga storleken 20230619_080640-01.jpeg

Alltså, den nya 35mm PRX med Powermatic 80 är ju en riktig fullträff estetiskt, men precis som med 40mm modellen förstår jag inte prisbilden vs kvartsmodellen. En "billig" mekanisk klocka är ju knappast en investering, och inte många kommer lägga pengar på service då den dagen kommer, eftersom servicen kommer kosta ungefär vad klockan är värd om 3-5 år. 10-20% dyrare kan jag köpa för att mjölka entusiaster, men närmare det dubbla är inte kul...
*sorry för dissen, men den gäller bara prisbilden

Nyss köpt min andra klocka, efter att skaffat en Seiko SPB 143 i julas. Känns som att dessa komplettera är varandra väl. Mycket valuta för pengarna.

wristshot på min 18 cm handled. Bärs nätt men elegant enligt mig.

Tack Nymans Ur för en fin och smidig köpupplevelse på distans.

IMG_7239.jpeg
Två väl valda första ur!

Alltså, den nya 35mm PRX med Powermatic 80 är ju en riktig fullträff estetiskt, men precis som med 40mm modellen förstår jag inte prisbilden vs kvartsmodellen. En "billig" mekanisk klocka är ju knappast en investering, och inte många kommer lägga pengar på service då den dagen kommer, eftersom servicen kommer kosta ungefär vad klockan är värd om 3-5 år. 10-20% dyrare kan jag köpa för att mjölka entusiaster, men närmare det dubbla är inte kul...
*sorry för dissen, men den gäller bara prisbilden
servicen ligger på 1900, dvs verkbyte.

Det gäller väl alla kvartsare kontra automater.
Att dom är dubbelt så dyra menar du? Jag har faktiskt ingen riktig koll på vilka mekaniska klockor som har ett identiskt kvarts-syskon så här på rak arm. Den WEMPE Iron walker jag hade var i det närmsta identisk mellan modellerna, kvarts ligger på 2145€ och automatisk på 2855€, Zeitmeister ligger kvartsaren på 1150€ och automaten på 1695€. Fortfarande dyrare förstås, men inte det dubbla

Ingen koll på just certina men som i Tissots fall så får man en automat i riktigt bra kvalitet för ca 8600, sen så är det väl ingen som betalar listpriset för den heller så notan slutar kanske på 6500-7000.

Riktigt bra pris för en automat kan jag tycka.
Det får du absolut tycka, men jag har svårt att se vad som motiverar dubbla priset vs kvartsaren? Om kvartsaren inte redan funnits hade det varit en annan sak ;)

Det får du absolut tycka, men jag har svårt att se vad som motiverar dubbla priset vs kvartsaren? Om kvartsaren inte redan funnits hade det varit en annan sak ;)
Jag kan tänka mig att tavlan och datumfönster med metallram även drar upp priset på automaten en aning. Men jag håller med dig, hade auton listat runt 6k så hade skillnaden i pris varit rimligare.

I vilket fall ett riktigt bra släpp av Tissot tycker jag.

Ni som har Tissot, har ni någon erfarenhet av service, reparation på Powermatic 80?
Läser man runt på nätet (utomlands) finns det en hel del negativt skrivet. Saker som att klockan alltid måste skickas till Tissot i Schweiz för reparation, Swatch säljer inte längre delar till urmakare så de kan inte serva/reparera dem, klockor kommer tillbaka med samma fel eller går snabbt sönder igen, är det något kosmetiskt fel på klockan så vägrar Tissot/Swatch Group att göra service/reparation utan att även byta/ fixa delar som är kosmetiskt.
Även att Powermatic 80 inte kan servas utan hela verket byts , samt att delar bara hålls tillgängligt i 10 år och sedan är klockan rökt…

Stämmer det här? Vad är era synpunkter?

Tillbaka
Topp